Diskussion: Google Messages / Google Meddelanden

Diskussion i 'Applikationer' startad av Swedroid, 2 dec 2020.

1. N6290

N6290 Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    2 042

MINA ENHETER

Jo, jag var lite otydlig i mitt inlägg ser jag, men det var just via Googles motsvarighet till Excel som jag öppnade filen! Alltså Google Sheets.

Så den är ju fullt läsbar och sökbar, men att ha 37 000 sms i en gigantisk lång lista endast sorterat kronologiskt efter datum/tid är inte så lätthanterligt, även om Sheets hanterade filen utan större problem.

2. Heleg

Heleg Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2 175
    Det går ju åtminstone i Excel att sortera kolumner efter olika kriterier samt att söka efter specifik text så det går ju att hantera hyfsat.

3. ANDROID_ADDICT

ANDROID_ADDICT Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4
    Operatör:
    Telia + Comviq
    Telefon:
    Galaxy S23 Ultra 12GB/512GB SVART

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia + Comviq
    Telefon:
    Galaxy S23 Ultra 12GB/512GB SVART
    Google har släppt stöd för Dual SIM RCS med senaste beta. Är det nån här som fått det?

4. N6290

Mottagna gillanden:
    2 042

MINA ENHETER

5. geobjork

geobjork Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 263

MINA ENHETER

En lite plågsam grej i Messages. Alla utgående SMS hamnar i en neongrön bubbla så de nästan inte är läsbara, (med mina ögon).
    Har markerat inga bubblor i inställningar utan att det hjälper.
    Går det att få bort eländet?

Edit: Kanske det inte kallas bubblor, men det är en neongrön bakgrund på mina utgående SMS.

Last edited: 25 nov 2024
  6. jnsson

jnsson Operatörsnörd Moderator

Mottagna gillanden:
    20 271
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Min är inte neongrön. Min är i blå färg

7. geobjork

Mottagna gillanden:
    1 263

MINA ENHETER

Min 8 år gamla Moto, Android 9, har en ljusblå bakgrund, min 3 år gamla Moto, Android 12 har ljusgrå.
    Båda är mycket mer läsbara än den någon sorts gröna på min Pixel 6a. Bokstävarna flyter på ett vis ihop med bakgrunden. (OBS. Gäller mina ögon).

8. wirre

wirre Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    657

MINA ENHETER

Hänger ihop med temat du valt i Android. Gå in under Androids inställningar och välj Bakgrund och utseende.

geobjork och Pernilla gillar detta.
  9. geobjork

Mottagna gillanden:
    1 263

MINA ENHETER

Tackar för info.:)
    Förstår! Jag har en bakgrund som jag klippte ut ur en Linux bakgrund. Den går från mörkröd till ljusröd från höger till vänster på skärmen. Inga figurer eller bilder annat än mina ikon.
    Om det är den som bestämmer grönfärgen i Messages så får det vara, om det inte går att ändra i Messages. Bakgrund på hemskärmen är jag inte villig att ändra.
    Btw. Det är samma bakgrund jag har i båda Motorolas som har ljusgrå och ljusblå i Messages.

Last edited: 26 nov 2024
  10. geobjork

Mottagna gillanden:
    1 263

MINA ENHETER

Nu plötsligt är rutan mörkgrå med vit skrift. Mycket läsbar. Jag vet inte vad som är ändrat.

I rutan där man skriver meddelandet står det nu RCS-meddelande.
    Vad är RCS meddelande?

11. N6290

Mottagna gillanden:
    2 042

MINA ENHETER

RCS har vi ju skrivit massor av inlägg om i forumet i flera år, förvånande att du missat det :D
    RCS är en uppgradering av SMS/MMS, där du får vissa moderna funktioner såsom läskvitto, högre kvalitet på bilder/filmer, möjlighet att skicka filer, totalsträckskryptering (i vissa fall) osv.
    Google har skapat en egen RCS-lösning som funkar oavsett vilken operatör man använder, även om tjänsten ibland kan ha koppling till mobiloperatören rent tekniskt.
    Apple har alldeles nyligen infört stöd för RCS men för Iphones funkar RCS bara om mobiloperatören slagit på det, till skillnad från Googles lösning som funkar ändå.

RCS funkar bara om du och motparten aktiverat det, vilket den person du skriver med tydligen gjort. Det måste ha påverkat färgsättningen på något sätt. I andra konversationer kommer du nog fortsätta se den färg du inte gillade.

12. jnsson

Mottagna gillanden:
    20 271
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Övrigt:
    RCS står för Rich Communication Service

13. geobjork

Mottagna gillanden:
    1 263

MINA ENHETER

Ok, ser nu hur det fungerar. Det är personen jag skickar meddelanden till som också har fått RCS, (han har nyss fått ny mobiltelefon).
    Andra i min kontaklista har inte RCS, då visar min meddelanderuta SMS och samma neongröna bakgrund som förut.
    Intressant, jag kan också se en markering att han har läst medelandet.
    Mitt SMS/RCS liv är relativt begränsad, har inte sett det här förut.

14. jnsson

Mottagna gillanden:
    20 271
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Övrigt:
    RCS har funnit i Sverige i ca 5 år i Google Messages appen. Det är olika färger för att man ska se skillnad på RCS och vanliga SMS, samma sak på iPhone och iMessage

15. geobjork

Mottagna gillanden:
    1 263

MINA ENHETER

Med andra ord, mina kontakter har en minst fem år gammal mobil...!?o_O
    Jag ska meddela dem att nu är det hög tid att komma med i det "moderna digitala livet".:cool:

16. jnsson

Mottagna gillanden:
    20 271
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Övrigt:
    Mja. Även äldre enheter har kunnat använda RCS, däremot har man själv fått välja om man vill använda RCS eller inte vid första uppstart. Det kan ha varit så att de valt att inte använda förr. Nu slås den på som standard och man måste självmant stänga av det.

17. Tripod

Tripod Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    471
    Telefon:
    Motorola moto g84

MINA ENHETER

Telefon:
    Motorola moto g84
    Exakt. När nu den (RCS) aspekten av Google Messages är uppe i tråden tänkte jag nämna lite märkliga erfarenheter/frågor från i närtid.

RCS medför (efter att man har aktiverat det, om inte det aktiverades automatiskt vid installation, och man inte tillfälligt slagit av det) som vi vet kommunikation över datanät (mobil/wi-fi), man kan se om man är ansluten under Messages > Inställningar > RCS. Detta erbjuder lite av varje, läskvitton (har jag själv inte aktiverat efter som det är lite invasivt (för "alla" kontakter); visa när man skriver (efterfrågan för det kommer givetvis från alla andra meddelande-appar folk använder, [precis som animerade gigantiska reaktioner som svar], men jag har aktiverat "visa när skriver" då det är praktiskt i tajta kommunikationer så att man inte riskerar svara på varannan fråga); bifoga stora filer; enklare gruppchat (tror jag), kryptering i den mån det stöds etc. Inte så många, här, har uppmärksammat att RCS även marknadsförs till företag i viss utsträckning, där det sägs vilka tjusiga meddelanden de nu kan skicka, med större bifogat material å hur det påverkar länkar etc. :scared: De flesta verkar föredra att få i princip noll "företags-sms", om det inte är viktig bekräftelse etc. Å går det inte att skicka ett RCS så kan man ställa in så att det går iväg som sms/mms. Så RCS erbjuder lite av varje.

Men som alltid uppstår frågor i "mellanrummen" av den information som ges.

Innebär RCS krav på dataanslutning, dvs enkelt kollat om man har aktiverat RCS i Messages, å sedan slår av wi-fi/mobildata så står det Frånkopplad under Status i inställn. att en kommunikation kan hoppa mellan RCS och SMS?

Det vill säga: bland mina kontakter har så gott som alla ännu inte RCS, men ett par. Av en händelse behövde jag för en tid sedan skicka lite kort info till en ny kontakt, å när jag skulle skriva såg jag att det stod RCS, jag var ansluten å den andre verkade vara det, tjusigt. Det blev annan bakgrund, bubblor etc. (och nya alternativ under snabbmenyn för den konversationen, det meddelandet. Det märkliga är att det verkade gå iväg ngn minut senare, strax efter ändrades utseendet något, och nu stod det "skriver meddelande till NN (sms/mms) och under meddelandet RCS-chatt med NN.

Troligtvis var RCS aktivt hos båda, men motpart kanske stängde av mobildata/wifi, å det gick iväg sms, men det enda medd. i konversationen har ändå fått konversationen att se ut som RCS.

Med andra ord, växlar detta beroende på vad motparten gör med sin datauppkoppling för stunden?

En andra upplevelse i närtid, och ja, det är BF-tider (å nyheter varnar igen för bedrägerier av olika slag; oftast noll problem för folk som besöker detta forum). Jag har under drygt 30 år fått minimalt med spam etc. i sms, men det har hänt några gånger. Men vad hände nyligen? RCS-spam/bedrägeri (anonymt) om leveranser, och så en tom startad gruppchat. Allt via RCS.

Å så har vi (en del av oss) läst lite om RCS Business Messaging, RBM ...
    20241127A.PNG

Ja nu var ju inte dessa "branded RCS messages"; de kan säkert vara bra. Men 2024 verkar vara (i elfte timmen) året då RCS blir populärt även bland bedragare å dyl.

18. geobjork

Mottagna gillanden:
    1 263

MINA ENHETER

Försökte bara va lite lustig i mitt inlägg.:P

Jag och mina kontakter är bara gamlingar. Svårt att hålla koll på alla nyheter, även fem år gamla "nyheter". Speciellt på funktioner man inte användar så ofta.

Jag har dock en liten fördel som är aktiv på Swedroid, och är ofta den i min omgångskrets som kan berätta för de andra hur det ligger till.

Btw. Säkerheten diskuteras ofta så bankkontot inte går upp i rök, men det gäller ju inte bara oss gamlingar...

19. jnsson

Mottagna gillanden:
    20 271
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Övrigt:
    Jag tror inte det. Jag vet att om telefonen är avstängd mer än 1 dag så står det inte RCS längre. Men inom den tiden så tror jag inte det ändras. Däremot kan man ställa in i Google Messages inställningar att automatiskt skicka som SMS om RCS meddelandet inte kommer fram. Det är avstängt som standard

20. Tripod

Tripod Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    471
    Telefon:
    Motorola moto g84

MINA ENHETER

Telefon:
    Motorola moto g84
    Ja, har sett det å nämnde det ovan. (Naturligtvis en bra inställning; det finns ju de som fått Messages installerat/uppdaterat med RCS aktiverat från start, vilket inte var fallet i tidigare versioner, och av okunskap klagat över att de inte kan skicka (kan ju bero på lite av varje), men då vore det ju bra att trycka iväg som SMS. Å andra sidan, om alla alltid utgår från att det är "super-krypterat" å det sedan smiter iväg utanför, ja då faller den aspekten.

Men en konklusion av det är att om man verkligen vill ha ett meddelande skickat som just RCS så aktiverar man inte "som SMS vid leveransproblem", då får man väl hellre avvakta. Och som jag antydde ovan: ingår i "leveransproblem" att motparten f.n. inte har datatrafik i gång? (Det blir ju som flygplansläge, ungefär, du får ditt SMS när du slår på mobilradio.) Dvs finessen med att skicka meddelanden är ofta att de kommer fram någorlunda i närtid :) å då kan det ju vara bättre att det går iväg som SMS. Detta är sådant som inte besvaras i alla trådar, sidor etc etc om läskvitton, glada animationer, gigantiska bilder etc.