Nest Hub Max har 2x18mm-diskanter och ett 75-mm-element för mellanregister/bas, så på pappret är bestyckningen mer robust.
Upplever ljudet i Hub max som fylligare, djupare och varmare medan det är mer rent och ofärgat i Nest Audio. Hub Max spelar också med större kontroll och bredd samt når något högre ljudnivå enligt dB-mätaren (jämförde i all hast, så loggade inte värdena). Ingen dramatisk skillnad dock vad gäller ljudnivån.
Totalt sett föredrar jag ljudet från Hub Max, men en mer rättvis jämförelse vore nog 2xNest audio vs 1xHub Max sett till priset, i vilket fall jag tror Nest Audio går segrande ur striden. Har dock enbart en att testa med för tillfället, så kan bara spekulera.
Kan tillägga att jag tycker att Hub Max är lite jobbig för nyhetssändningar och podcasts etc., så det lite klarare och mer ofärgade ljudet från Nest Audio gör sig nog något bättre där i min mening, men det är ju väldigt subjektivt så klart.
Jag kommer nog främst använda Nest Audio i sovrummet, där jag gärna vill ha ett så klart ljud som möjligt eftersom jag brukar lyssna på podcasts om kvällarna, och på den punkten passar den utmärkt för ändamålet i mina öron.
Men som sagt, i förhållande till storleken tycker jag det är svårt att ha så mycket högre förväntningar på ljudet än vad högtalaren presterar med priset i åtanke. Blir intressant att höra vad andra i tråden tycker när de börjar dyka upp. Sett till storleken är det ju nästan mer aktuellt att jämföra mot låt säga JBL Charge 4 och dylikt, då utbudet av högtalare i motsvarande storlek är tämligen begränsat. Har dessvärre inget motsvarande att provlyssna mot.
Last edited: 5 oktober 2020