Google Nest Audio

Diskussion i 'Chromecast & Google Home' startad av defiant, 25 sept 2020.

  1. PeterEss

    PeterEss Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 okt 2015
    Inlägg:
    532
    Mottagna gillanden:
    409
    Lite svar och kommentarar
    1. Du kan parkoppla, höger/vänsterpar, hur du vill. De syns som en högtalare i Google Home

    2 Allt som inte är Chromecast är enligt mig en annan bunden och begränsad värld. Vill man vara där är det OK. Ljud från video som spelas momentant kräver speciallösningar. Chromecast för ljud är inte den lösningen

    3 Jag tor inte Google kommer att rea ut Nest Audio veckor efter de introducerats. Däremot kanske 3 för 2 kommer igen redan då
     
  2. Dalesdator

    Dalesdator Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 okt 2020
    Inlägg:
    23
    Mottagna gillanden:
    10
    Tack för din input.

    1. Okej! Jag är så okunnig om detta så det jag undrar är snarare hur stor skillnad man kan förvänta sig att det gör i förhållande till att använda sig av enbart en högtalare. Dvs blir ljudet "dubbelt så bra och dynamiskt" eller kommer den begränsade storleken och byggkvaliteten på nest audio göra att det oavsett blir en ganska trist musik-/filmupplevelse ljudmässigt i förhållande till om man t ex kör en sonos one istället för motsvarande pris?

    2. Nu måste jag än en gång avslöja min okunnighet. Vad menar du med att det kräver speciallösningar? Jag har en gammal hederlig chromecast inkopplad i tv:n och brukar ofta casta saker från mobilen till tv:n. Kommer audio nest-högtalare kunna spela upp ljudet från tv:n sömlöst och utan irriterande eftersläpning i ljudet eller är de här högtalarna praktiskt taget obrukbara för det ändamålet?
    Om så tyvärr är fallet, är Sonos den mest passande och näraliggande lösningen prismässigt om jag vill kunna använda högtalare både för uppspelning av musik och tv? Eller finns det andra märken och lösningar som också funkar?

    3. Tack! Det har du nog rätt i, men jag tänkte väl i första hand om andra märken som t ex Sonos skulle kunna ha någon bra deal då. Men eftersom att jag inte brukar köpa såna här prylar har jag ingen koll på hur det brukar se ut.
    ----
    För mig är det just priset som lockar mycket. Vi har ett gammalt högtalarsystem i vardagsrummet som inte är korrekt kopplade till TV:n längre. De är nog garanterat bättre än sådana här små smarta högtalare men samtidigt vore det skönt att bli av med dem då de tar stor plats och jag tror mer diskreta lösningar skulle duga för de generella ändamålen.

    Dessutom lockar det att kunna placera ut några högtalare i olika rum i huset. Vad vi gör nu är att använda oss av det integrerade tv-ljudet när vi tittar på tv och att flytta runt en liten bluetooth bose-högtalare när det gäller i princip all musiklyssning. Men att kunna köpa dyrare pjäser än nest audio om vi skulle vilja ha högtalare på fler platser än i kök och vardagsrum skulle bli en alltför stor kostnad i nuläget. Därför känns ju nest audio, om okej ljud och brukbar för tv, som en bra lösning som första multiroom-högtalare. Men samtidigt är jag rädd för att man får vad man betalar för och att det billiga priset kommer med dåligt ljud och connectivity, och då är det ju plötsligt inte värt det. Synd att de inte är ute till försäljning än så att man kan höra om andras upplevelser.

    Ber för övrigt om ursäkt för ett väldigt långt inlägg och även för om de inte passar i den här tråden. Hoppas det är lugnt!
     
  3. tag

    tag Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2013
    Inlägg:
    2 501
    Mottagna gillanden:
    1 568
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Egen byggt.
    Men jag tycker de flesta ha det problemet, jämföra produktkategorin i samma typ av prissegament.
    Det behöver naturligt viss inte jämföra föregångaren med den nya produkten för grejer kan hända i utvecklingen mellan årgången, så för mig är det bästa ta produkter från konkurrenter för samma årgång låt säg 2020, sedan inom samma prissegament, sedan jämför man vilken produkt som håller mottet.
     
    bernard gillar detta.
  4. PeterEss

    PeterEss Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 okt 2015
    Inlägg:
    532
    Mottagna gillanden:
    409
    Har ni idag en Bluetooth-högtalare ni flyttar omkring kommer Nest Audio att vara ett lyft.
     
  5. Dalesdator

    Dalesdator Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 okt 2020
    Inlägg:
    23
    Mottagna gillanden:
    10
    Okej, topp, är ju bra det åtminstone! Har du någon åsikt vad gäller resten av det jag skrev?
     
  6. whalle

    whalle Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2011
    Inlägg:
    67
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Det verkar inte gå att spela upp ljudet från TV/Chromecast så för tillfället är det ingen bra lösning om du ska ha det som TV-ljud.
    Jag är ute efter samma grej som du egentligen och har beställt 3 st nest audio men börjar nästan ångra mig nu när jag inser att jag inte kommer kunna bli av med högtalarna till TV:n. Vill ju ha ett gött ljud där med.

    Finns det någon schysst soundbar som man kan köra till TV:n för film/TV och sen med möjlighet att gruppera med nest audio för musik? Om det ens är möjligt.
     
  7. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 629
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Nej, du får i sådana fall kika på tex Sonos produkter. Då kan du köpa en soundbar med HDMI-ingång som låter dig synka fler högtalare med TV-ljudet om du tex vill ha 5.1-ljud, eller bara skapa en stor högtalargrupp av allt och spela upp musik.

    Behöver du inte ha 5.1.ljud/ha möjlighet att synka högtalare mot din soundbar vid filmuppspelning, så kan du ju däremot kika på tex JBL:s soundbar med Android TV. En sådan soundbar kan ingå i högtalargrupper för musikuppspelning.
     
    whalle gillar detta.
  8. tag

    tag Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2013
    Inlägg:
    2 501
    Mottagna gillanden:
    1 568
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Egen byggt.
    Frågan är ju snarare när Android TV som helhet får enheten till högtalargrupper finns i USA till exempel.
    How to add Android TV in Google Home Speaker Group? - Gizmochina

    Men som sagt vi i Sverige får nog vänta tills funktionen rullar ut, det kanske är också bunden till någon mjukvara i TV utöver själva Chromecast build-in vilket skulle då vara tillverkaren av enheten som måste aktivera det.
     
  9. whalle

    whalle Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2011
    Inlägg:
    67
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Ja så långt är jag med att jag inte kan synka dem med soundbaren så den JBL varianten var det jag letade efter. Ska kika på den. Tack för tipset!
    Sonos är väl låst till sitt egna system? Dvs går inte styra lika sömlöst med google assistant/ mina nest audios.
     
  10. keyser

    keyser Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jun 2009
    Inlägg:
    2 964
    Mottagna gillanden:
    11 010
    Telefon:
    Google Pixel 6a

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Pixel 6a
    Platta:
    iPad Air (2019)
    Fast det där ser ut att vara åt andra hållet, TVn blir en högtalare i gruppen. Som du castar musik till. Inte att TVn skickar sitt ljus till gruppen.
     
  11. tag

    tag Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2013
    Inlägg:
    2 501
    Mottagna gillanden:
    1 568
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Egen byggt.
    Det har du så klart med inbyggda Google Assistans.

    Assistans knappen, Spela låt på högtalare eller högtalargruppen funkar fint för mig.

    har du en TV med inbyggd Okej Google respons

    Exempel
    Okej Google Spela Volbeat på Sonic
    Okej Google Spela Volbeat på Sonicgruppen

    Saknar du sådan TV och har bara Assistans knappen på fjärrkontrollen
    klicka på assistans knappen
    Spela Volbeat på Sonic
    Spela Volbeat på Sonicgruppen

    Tänk på bara att enheterna måste kunna läggas till i gruppen i Google Home appen.
     
  12. keyser

    keyser Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jun 2009
    Inlägg:
    2 964
    Mottagna gillanden:
    11 010
    Telefon:
    Google Pixel 6a

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Pixel 6a
    Platta:
    iPad Air (2019)
    Absolut. Men i dagsläget vill iallafall inte min Android TV vara med i en grupp tillsammans med högtalare.
     
  13. tag

    tag Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2013
    Inlägg:
    2 501
    Mottagna gillanden:
    1 568
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Egen byggt.
    Men jisses det är ju det jag postade i första inlägget, det enda som inte fungera i Sverige är att lägga till Android TV i högtalargruppen, men funktionen finns men dock bara i utvalda länder ännu, Sverige saknas.

    Stödet för lägga till Android TV krävs att du har version 1.47.207274 av Chromecast build-in samt att enheten är lokerad i det utvalda länderna, eventuellt att det behövs en update för TV från tillverkaren för ge den stöd för funktionen.
     
  14. keyser

    keyser Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jun 2009
    Inlägg:
    2 964
    Mottagna gillanden:
    11 010
    Telefon:
    Google Pixel 6a

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Pixel 6a
    Platta:
    iPad Air (2019)
    Jo, tack, jag kan läsa.
    Jag tolkade det som att du förväntade sig kunna skicka tv-ljudet till gruppen, vilket de inte nämner något om.
     
  15. Dalesdator

    Dalesdator Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 okt 2020
    Inlägg:
    23
    Mottagna gillanden:
    10
    Attans. Det känns ju trist och får även mig att fundera på om det är värt att göra en beställning i så fall. Om man skulle köra Sonos är det väl 10k bara för en beam och 2 one och sedan några tusingar till om man vill ha multiroom-funktion. Ja, jag antar att det tyvärr är som med det mesta. Smakar det så kostar det...

    Men jag håller med dig om att även det skulle vara ett alternativ om det fungerar, att köpa en bra soundbar och parkoppla med nest audio vid musik. Har dock ingen aning om det är möjligt.
     
  16. tag

    tag Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2013
    Inlägg:
    2 501
    Mottagna gillanden:
    1 568
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Egen byggt.
    Skulle vara i sådan fall Bluetooth i sådan fall och lägga till enheten som en bluetooth enhet som du gör med möss, tangentbord, gamepads och alla andra bluetooth enheter, dock skulle de krävas att alla högtalare är inom räckvidd, för övrigt skulle de vara teoretiskt omöjligt, förutsatt att inte någon tillverkar en eARC box, med stöd för Google Assistans som tar emot ljudet från TV för sedan skicka den vidare, men det lär hur som helst inte fungera bra och med fördröjning.

    För TV i sig själv kan ju aldrig trigga en ett kommando och dessutom synca ljudet trådlöst, mer än över bluetooth.

    eARC box skulle vara den absolut enda lösningen lite som Philips Hue HDMI Sync box för synca färger, men den omvända vägen för ljud istället.
     
  17. rodak

    rodak Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 apr 2010
    Inlägg:
    2 200
    Mottagna gillanden:
    1 382
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Stock
    Bra pris på Elgiganten så bara kör på och beställ 6st, packa upp 2st, testa rejält och se om du är nöjd.
    Är du nöjd så packa upp resten och njut av livet, annars kör och returnera samtliga på Elgiganten [emoji106]
     
    bernard gillar detta.
  18. tag

    tag Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2013
    Inlägg:
    2 501
    Mottagna gillanden:
    1 568
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Egen byggt.
    Det skulle innebära 2 gratis köpte 6 packare också.
    4 596:- betalar man för 6 st.

    Är man onöjd med dessa så länge du säljer dem för 766:- så får du +-0 skulle du få 800:- st för dem så skulle du göra 204:- i vinst.
     
  19. rodak

    rodak Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 apr 2010
    Inlägg:
    2 200
    Mottagna gillanden:
    1 382
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Stock
    Teoretiskt skulle det väl funka med Chromecast?

    Bildströmmen skulle kunna skickas till TVn och ljudströmmen till högtalarna. Både TVn och högtalarna skulle kunna buffra upp nån sekund och sedan skulle TVn kunna sända en för människan ohörbar ljud sync signal som mikrofonerna snappar upp och på det sättet spela upp ljudet i sync.

    Men det är väl bara i min fantasi i dagsläget, glöm bara inte var ni hörde det först [emoji1787][emoji23]
     
  20. rodak

    rodak Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 apr 2010
    Inlägg:
    2 200
    Mottagna gillanden:
    1 382
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Stock
    Själv beställde jag 3st för att ersätta mina gamla Home som jag säljer av, har en drös Nest mini/Nest Hub max så blev spontanköp av Nest audio [emoji85]
    Hittills sålt en gammal home för 490kr och får jag samma för de andra 2 så har Nest audio uppgraderingen nästan inte kostat nåt [emoji3526]