Diskussion: Google och Samsung inleder ett samarbete med att kombinera Tizen och WearOS till ett OS

Diskussion i 'Allmänna diskussioner' startad av demonen, 18 maj 2021.

  1. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 712
    Mottagna gillanden:
    44 706
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Jag vet inte om det spelar så stor betydelse. Huaweis marknadsandel är fortfarande liten och egentligen obefintlig vad berör "smartklockor", eftersom de inte har en smartklocka på marknaden med något ordentligt appstöd.

    Det är väl snarare så att Samsung/Google benchmarkar mot den mest framgångsrika produkten i segmentet med appstöd, vilket är Apple Watch, som ju får sägas spela i en egen liga på många punkter. Apple har 40% av marknaden, och växer fortfarande starkt: Global Smartwatch Shipments Rise 1.5% in 2020:Counterpoint Research. Det är rätt vansinnigt att de kan ta 40% med en produkt som är betydligt dyrare överlag och som dessutom är låst till en plattform/en tillverkare.

    Ser man dessutom till klockor som har något nämnvärt appstöd kan Apples marknadsandel i själva verket vara dubbelt så stor, eftersom enda konkurrenten blir Wear OS och Samsung/Tizen OS (Garmin, Fitbit m.fl. kan inte riktigt räknas med, då stödet är så begränsat och antalet appar så få).

    Google och Samsung har nog i smärre panik insett att Apple snart har 50-55%+ om inget görs, precis som med surfplattorna, varför de varit villiga att gå samman. Det är säkert inget Samsung sett som eftersträvansvärt, men som nu handlar om en ren överlevnadsåtgärd. I alla fall långsiktigt.

    Tizen och Wear OS klarade bevisligen inte av att samexistera och samtidigt attrahera utvecklare / skapa en tillräckligt stor användarbas. Samsung har gjort ett mycket bättre jobb än Google med hårdvaran, men att locka utvecklare har ingen av dem lyckats med. Utvecklarna har inte tid att sitta i olika utvecklingsmiljöer eller administrera/ge support i olika kanaler, särskilt inte när användarbasen inte finns där. Palm/Blackberry lyckades inte, Microsoft lyckades inte osv.

    Om varken Google eller Samsung kunde locka utvecklare, så tvivlar jag på att Huawei skulle lyckas, särskilt med tanke på AppGallery. Ingen av techjättarna finns officiellt på deras plattform (?), vilket ju i stort sett gör Huawei irrelevanta för marknaden i väst, oavsett hur bra hårdvaran blir. Harmony OS kommer förmodligen inte att ändra på det även om de låter vem som helst använda det (...vem som helst kan ju redan använda Android/Wear OS, så vad skulle locka med en ny plattform som saknar både utvecklare och användarbas?)


    Samsung och Google gör nog helt rätt, man ser redan nu att det haft en positiv effekt. Flera större techjättar har meddelat att de kommer utöka stödet för Wear OS, tex Spotify med stöd för offlinemusik m.fl. Visst hade Spotify en klient till Tizen OS med offlinestöd, men den uppdaterades i princip aldrig och kan som bäst beskrivas som halvfungerande.
     
    Last edited: 20 maj 2021
    jogge, demonen och Johnh3 gillar detta.
  2. tag

    tag Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2013
    Inlägg:
    2 508
    Mottagna gillanden:
    1 576
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Egen byggt.
    Allt har ju med Tizen och göra hur OS failar och få utvecklare, det är ju bara på TV fronten som Samsung har lyckas få utvecklare till utveckla appar, medans mobiler, klockor har det inte lyckas få till sig utvecklare det har värdelösa 3 parts appar om ens det.

    Samsung har i flera års tid försökt med allt möjligt få utvecklare till plattformarna men har misslyckas.
    Det är vad det grundar sig i snarare än vara rädd för något nytt OS.

    hade Tizen lyckas få app utvecklare till mobiler och smartklockor så hade samsung slutad göra Android mobiler helt och hållet, och det hade aldrig gått tillbaka till Wear OS på sina klockor heller.

    Det är inte att samsung misstror sitt eget OS, men det gör ju väldigt lite om det inte under flera års tid inte lyckas få utvecklarna till investera göra appar för plattformen.

    Antagligen i för antalet sålda enheter är för få, medans Samsung i princip dominerar TV marknaden så har det varit lättare få utvecklare till Tizen för OS för TV.

    medans de få Tizen mobilerna samsung har släppt har inte lockad någon liksom på klockor.

    Apple dominerar klockbranshen, så det är lika bra för Samsung slå ihop sig med Wear OS för Wear OS väl den andra plattformen som har appar som är större än samsung på klockor, men ska man vara helt ärligt så är ju även Wear OS apps utbud väldigt litet. Visserligen kräver inte många nästan några appar mer än bas appar på klockor.

    Men hade personligen inte haft något emot se banker med pin för göra överföreningar mellan sina egna konton som Länsförsäkringar är typ den enda banken, sedan typ Postnord och Mina Paket appar och lite sådan. Och Musik appar.
     
  3. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 712
    Mottagna gillanden:
    44 706
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Det verkar som Fossils Gen 6 närmar sig: Fossil is planning a premium Google Wear OS watch for fall

    Det talas om en mer påkostad premiumvariant den här gången, vilket låter lite oroväckande. Fossil har ju historiskt sett varit rätt prisvärda.

    De verkar i alla fall glada i nya Wear OS, så blir spännande att se vad det blir för något. Vore trevligt om Fossil blev snabbare med uppdateringarna med.
     
    Last edited: 8 jun 2021
  4. Homdax

    Homdax Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2012
    Inlägg:
    197
    Mottagna gillanden:
    51
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 20

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 20
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S9
    Övrigt:
    Samsung Galaxy Watch 5 Pro
    Har glott på Galaxy Watch 3 (4,1 skärmen) i någon månad och som förstagångsköpare på "smart klocka" förväntar jag mig att priserna faller efter att WearOS versionerna dyker upp, men då funderar man osökt på om man köper en återvändsgränd vad gäller uppdateringar? Vad det lider blir det väl en WearOS klocka oavsett, om man gillar konceptet, men som "förstgångsköpare" inbillar jag mig att en Galaxy Watch 3 inte är ett direkt dåligt köp?
     
  5. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 712
    Mottagna gillanden:
    44 706
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Jag tror det kommer dröja ett tag innan Wear OS tar fart igen i alla fall, men du ska ju inte förvänta dig utökad funktionalitet utöver det som redan finns. Fler appar eller fixar av buggar som hängt med ett tag lär inte finnas på horisonten för Tizen OS.

    De nya klockorna lär bli rätt dyra, så om Watch 3 sjunker lite till skulle man nog inte kunna se det som ett dåligt köp direkt. Den viktigaste basfunktionaliteten finns ju där (Notiser, Samsung Pay + Samsung Health).

    Watch 3 kom i augusti 2020, så det är ju ett bra tag kvar också innan den når end of life i augusti 2023.
     
    Homdax gillar detta.
  6. F-Forward

    F-Forward Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 maj 2010
    Inlägg:
    2 082
    Mottagna gillanden:
    2 115

    MINA ENHETER

    Håller med, om det inte kommer någon killer feature med de nya klockorna och 3 faller i pris så är det absolut inget dåligt köp. Men om två år däremot har det nästan garanterat kommit något annat man vill ha :cool:
     
    Homdax gillar detta.
  7. Homdax

    Homdax Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2012
    Inlägg:
    197
    Mottagna gillanden:
    51
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 20

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 20
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S9
    Övrigt:
    Samsung Galaxy Watch 5 Pro
    Siktar i så fall på en Watch 3 i september, om Samsung inte hittar på något knas med lagret. Bugar och tackar för åsikter.
     
  8. demonen

    demonen Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 mar 2019
    Inlägg:
    640
    Mottagna gillanden:
    925
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Iphone 13 pro max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Iphone 13 pro max
    Platta:
    Ipad Pro 2018
    Övrigt:
    Apple Watch Ultra
    bernard gillar detta.
  9. M203

    M203 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 dec 2009
    Inlägg:
    680
    Mottagna gillanden:
    267

    MINA ENHETER

    Får nog bli en galaxy watch 4 faktiskt. Se vilka skillnaderna är mellan modellerna. Men störst skärm lutar det åt.
     
    bernard gillar detta.
  10. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 712
    Mottagna gillanden:
    44 706
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ja, det verkar ju bli ett antal modeller i år. Rätt spännande :)

    Presentationen är 11:e augusti. Kan knappt vänta på att bli av med min Fitbit Sense (medioker/opålitlig och rätt ful klocka).

    Google ska ju aktivera Pay för Wear OS snart vad det verkar, så tajmningen blir ypperlig.

    Hoppas man kan köra Google Assistant fristående på klockan. På min fitbit Sense går den via telefonen och tappar hela tiden kopplingen, så tjänsten är så gott som obrukbar ändå.