Fråga: "Google One" och "Drive".

Diskussion i 'Allmänt' startad av geobjork, 15 sept 2022.

  1. geobjork

    geobjork Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    1 542
    Mottagna gillanden:
    1 106

    MINA ENHETER

    Jag kan inte se det som svar på min fråga, men det har ingen betydelse.
     
  2. MultiMan

    MultiMan Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 nov 2016
    Inlägg:
    897
    Mottagna gillanden:
    1 448
    Operatör:
    Halebop, Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop, Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    Poco X3 pro
    Platta:
    Huawei M5 4G
    Allt är ju molnbaserat i grunden, men har vad jag vet en lokal cache också, då lösenordsändringar inte slår igenom direkt på alla enheter. Google konto är en separat funktion jämfört med Drive, Keep osv. Lösenord sparade i Googles lösenordshanterare syns inte i Drive, då har du själv skapat någon fil med dem som blivit synkad med Drive.

    Vill man öka säkerheten så kan man ha separat lösenord för Googles lösenordshanterare, som annars är samma som den vanliga kontoinloggningen. Jag har det så.
     
    Kristy och jnsson gillar detta.
  3. geobjork

    geobjork Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    1 542
    Mottagna gillanden:
    1 106

    MINA ENHETER

    Ja det är ungefär så jag också har fattad det, att det är molnbaserat i grunden .
    Dock det du nämnar om att jag själv har skapat en fil med lösenord är en komplett omöjlighet då jag överhuvudtaget inte har kunskap om hur man gör det. Jag har dock ett krypterad Word dokument på datorn med mina användarnamn och lösenord, men det är en annan sak.
    Det ligger lösenord i lösenordshanteraren på konton jag använde för många år sedan, typ "Radioline, Radio & Podcasts". Här har jag använt ett speciellt lösenord jag bara använder för att testa en tjänst. Detta var en tjänst som var totalt ointeressant och aldrig i mina tankar att spara inloggningsuppgifter på.

    Kan det vara en ny funktion Google har införd? Jag har det i Android 12, men inte i min andratelefon med Android 9.

    En fråga, det du nämnar, "Vill man öka säkerheten så kan man ha separat lösenord för Googles lösenordshanterare, som annars är samma som den vanliga kontoinloggningen." Är det samma som att jag måste använda fingeravtryck för att se lösenorden i klartext?
     
  4. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 331
    Mottagna gillanden:
    17 806
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Menar du lösenordsfunktionen? Den har funnits ett bra tag nu och har funnits på Android 9 för mig
     
  5. geobjork

    geobjork Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    1 542
    Mottagna gillanden:
    1 106

    MINA ENHETER

    Nej, jag menar att jag får fram lösenord på konton jag en gång i tiden skapat, men inte använt på åtminstone mina två, möjligtvis tre senaste telefoner. Och att jag plötsligt i Android 12 kommer åt en lösenordhandterare som jag heller aldrig har använt förut.
     
  6. geobjork

    geobjork Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    1 542
    Mottagna gillanden:
    1 106

    MINA ENHETER

    Var hittar du det? Jag hittar bara lösenord sparat i webläsaren på just den telefonen i Google Chrome som det alltid har varit, hittar ingen lösenordhandterare som den i Android 12.
     
  7. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 331
    Mottagna gillanden:
    17 806
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Den telefonen har nu Android 10 och kommer inte ihåg helt, men det var någonstans i inställningarna
     
  8. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 381
    Mottagna gillanden:
    1 734

    MINA ENHETER

    Oj, nu blev tråden ganska rörig. Ska försöka göra några förtydliganden.

    Till geobjork:
    Jag ska först säga att lösenorden du har hittat, när du klickar dig runt som du visar på bilderna du lade upp, är Chromes lösenordsfunktion, dvs autofyll i Chrome. När du klickar som du gjorde, så har du lämnat Google Drive-appen och hamnat i telefonens inställningar istället, bara så att du är med på det. Det är alltså i telefonens inställningar du sett detta, inte i Google Drive. Öppna appen Inställningar så kommer du hitta samma meny där med dina lösenord, bara att du nådde den genom en omväg första gången. Sedan några Android-versioner tillbaka har Google infört den möjligheten, att Chrome-lösenorden är möjliga att se direkt i telefonens inställningar, så länge du är inloggad på samma konto i telefonen. Om du öppnar webbläsaren Chrome på antingen mobil eller dator så kommer du kunna se samma lösenord där.

    Du har uppenbarligen sparat lösenorden i Chrome nån gång i tiden, kanske har du tryckt "ja" utan att inse vad du har gjort. Mig veterligen krävs att aktivt "ja"-tryck innan något sådant sparas, så du måste ha tryckt ja på något sätt. Jag själv har alla mina lösenord sparade på samma sätt, och jag tycker funktionen är lysande. Lösenorden är krypterade, Google kan inte ta del av dem. För att nå dem måste du som du märkt identifiera dig på något sätt, med Google-kontots lösenord eller med PIN-kod/fingeravtryck.
    Vill du inte ha lösenorden där, så kan du radera dem. Men jag själv ser inga säkerhetsrisker med detta, och har gladeligen mina lösenord där.
    Då ska man dock ha enheten (telefonen, datorn) väl skyddad med någon slags kod, för vem som helst som öppnar Chrome på din enhet kommer kunna logga in på sajter där du sparat lösenord (även om de inte kan se lösenordet i klartext, bara logga in). Så se till att ha en säker kod till dina enheter bara.

    Om du inte känt till funktionen och inte velat aktivera den, så förstår jag att det kom som en chock.
    Men i sammanhanget ska sägas att Google är ett stort företag som verkligen satsar på säkerheten i Chrome. Jag litar 100 ggr mer på säkerheten i Chrome och i Chromes lösenordshanterare, än vad jag skulle lita på random annat företag som erbjuder en lösenordshanterare.
     
    Kristy, geobjork och BrorSnor gillar detta.
  9. geobjork

    geobjork Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    1 542
    Mottagna gillanden:
    1 106

    MINA ENHETER

    Tackar för ett mycket utförlig svar!
    Ja du har rätt, jag ser det nu! Jag har lämnat Drive redan vid 1:sta klicket utan att vara medveten om det. När jag så hamnade i en lösenordshanterare vid 4:de klicket och kunde se mina lösenord i klartext, (jag trodde fortfarande att jag var i Drive), började funderingarna på att det var något nytt i Android 12. Jag jämförde med Android 9 som jag har i min andra-telefon, men kunde inte hitta denna funktionen där.

    Detta är helt "eminent" att man kan komma åt lösenorden i klartext. Jag har i alla år sparat lösenord medvetet just för att inloggningen på olika konton blir mycket enklare, dock har jag hittat tre styken på denna listan som jag inte kan fatta hur dom hamnat där, men det finns väl någon förklaring på det...?

    Jag litar 100% på Google som du nämnar, och också i kombination med fingeravtrycksläsaren, dock har jag inte varit "under the hood" och studerat "nuts and bolts" i de olika elementen förrut. Kör ofta efter två principer, "Who Cares as Long as it Works?" och "If it ain't Broke, don't Fuck with it!".
    Att det här skapar en viss förvirring kan man se om man gör ett Google sök på t.ex "Google Drive vs Google One". Här hittar man mycket olika. Om man läser igenom en del av det så sitter man där till slut och är dummare än innan man läste på.

    Fråga: Iom detta ligger lokalt i en specifik telefon och inte på Drive, vill det flyttas över till en ny telefon om man väljer att överföra filer och inställningar från sin gamla? Ligger det också i säkerhetskopian som lagras på Google One?
     
  10. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 331
    Mottagna gillanden:
    17 806
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Lösenorden kommer efter att du loggat in på ditt Google konto i telefonen. Lösenorden kommer med oavsett om du återställer en säkerhetskopia eller inte.
     
    Kristy gillar detta.
  11. geobjork

    geobjork Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    1 542
    Mottagna gillanden:
    1 106

    MINA ENHETER

    Jag ber om ursäkt, men som så ofta, jag fattar inte alls vad du menar! Skulle önska i all vänlighet att du inte kommer med dessa, (för mig), totalt oförståelige svaren.
     
  12. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 331
    Mottagna gillanden:
    17 806
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Jag svarade på din fråga, denna: "Fråga: Iom detta ligger lokalt i en specifik telefon och inte på Drive, vill det flyttas över till en ny telefon om man väljer att överföra filer och inställningar från sin gamla? Ligger det också i säkerhetskopian som lagras på Google One?" Och då svarar jag att dom finns på en ny telefon oavsett om du återställer en säkerhetskopia eller inte.
     
  13. geobjork

    geobjork Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    1 542
    Mottagna gillanden:
    1 106

    MINA ENHETER

    Läs ditt svar! Jag fattar fan inte vad du menar! Punkt! Jag ber dig sluta svara på mina frågor då jag som oftast inte fattar vad du menar, och jag blir så satans frustrerad då det förstör min fråga att få svar som jag fattar. Det är bara att titta på några av de senaste inläggen i den här tråden! Jag ber dig om att respektera min önskan i denna sammanhang.
     
  14. MultiMan

    MultiMan Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 nov 2016
    Inlägg:
    897
    Mottagna gillanden:
    1 448
    Operatör:
    Halebop, Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop, Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    Poco X3 pro
    Platta:
    Huawei M5 4G
    Jag är osäker på vilket som inte uppfattas, men när du loggar in med ditt Google-konto på någon enhet (dator, mobil, platta osv) så kommer du automatiskt åt allt det du väljer att synkronisera som standard, och det är allt. Du kan välja bort just lösenorden och då kommer du inte åt dem. Nedan har jag manuellt valt bort "Appar".

    upload_2022-10-12_11-33-3.png

    Har inte skärmbild på mobilen då jag i princip utan undantag hanterar mitt Google-konto på W10, inklusive skapande av nya lösenord.
     
    Kristy och Asawi gillar detta.
  15. geobjork

    geobjork Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    1 542
    Mottagna gillanden:
    1 106

    MINA ENHETER

    Listan på mina backup alternativer ser ut som på screenshot:en. Jag har aktiverat alla, dock har jag inte kunskaper att avgöra vad som är inkluderat i sista alternativet, "and more",

    "Google Account data
    Synced with Contacts, Calendar, and
    more".

    Det är därför jag frågar om lösenorden kommer med i backup:en.

    Backup lista.png
     
  16. MultiMan

    MultiMan Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 nov 2016
    Inlägg:
    897
    Mottagna gillanden:
    1 448
    Operatör:
    Halebop, Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop, Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    Poco X3 pro
    Platta:
    Huawei M5 4G
    Ingen aning, håller aldrig på med manuella backups av telefonerna eftersom det sköts helt automatiskt till molnet flera gånger dagligen (för mig iaf). Klickar man på "Google account data" enligt ovan så finns inte lösenord med som valbar del, så de kanske inte följer med av säkerhetsskäl, precis som att BankID inte går att köra backup på?

    Oavsett om du betalar för extra Drive-utrymme eller inte så finns lösenorden i molnet och läses in när du loggar in med aktuellt Googlekonto. Räcker inte det?

    Läser aldrig in några backups vid telefonbyte, utan loggar bara in med mitt Googlekonto, så är saken biff. Ibland händer det att jag använder inbyggda program som Mi Mover (Xiaomi) eller motsvarande från andra tillverkare när jag byter telefon, men de brukar ställa till med mer problem än de hjälper, så det har jag slutat med.

    Edit: Ett annat exempel är Microsoft Authenticator som jag använder för tvåstegsverifiering, där den hela tiden uppdaterar till molnet mot mitt huvudsakliga microsoftkonto. När jag byter telefon loggar jag bara in från appen och vips är alla koder tillbaka. Tyvärr har väl Google Authenticator fortfarande inte den funktionen?

    Jo, jag använder SMS backup&restore också, som lagras i Drive, men det är bara därför att jag måste radera MMS ibland när bilderna blir för många, då Google Messages för webben blir sjukt segt vid tusentals bilder som ska cachas mellan dator och telefon. Då raderar jag de specifika trådarna helt efter att ha gjort backup. Därför kör jag separat backup på det sättet, men det är ett rent undantag.
     
    Last edited: 12 okt 2022
    Kristy och Klurre gillar detta.
  17. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    3 005
    Mottagna gillanden:
    2 113
    Om du använder Words egen "kryptering" så bör du veta att den inte är speciellt säker så låt inte den filen komma ut på nätet.
     
    Kristy och geobjork gillar detta.
  18. MultiMan

    MultiMan Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 nov 2016
    Inlägg:
    897
    Mottagna gillanden:
    1 448
    Operatör:
    Halebop, Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop, Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    Poco X3 pro
    Platta:
    Huawei M5 4G
    @Heleg@Heleg Jag fick för mig att Office-krypteringen i de senaste versionerna (2019 osv, förr var det skit, det vet jag) skulle vara rätt ok, men det stämmer alltså inte? Bra att veta i vilket fall. Har du någon länk som går igenom det du säger?
     
  19. geobjork

    geobjork Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    1 542
    Mottagna gillanden:
    1 106

    MINA ENHETER

    Jag gör heller inga manuella backups. Kan inte en piss om det. Egentligen så har inte backups varit en grej i mitt mobilanvändande alls, förrän nu på senare tid då jag började studera lite på vad Google Drive och Google One har för funktion. När jag upptäcte att jag kunde komma åt mina lösenord i klartext i en Password Manager blev det iofs lite mer interessant.
    Egentligen så skiter jag i vilket, det är för oviktigt i mitt fall till att strula för mycket med. Får se vad som händer nästa gång jag skaffar en ny telefon, om det nu blir av.

    Btw, det där med Mobilt BankID har jag en viss koll på. Det är en instruktion på min Internet Bank sida.
     
  20. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    3 005
    Mottagna gillanden:
    2 113
    Du har rätt, krypteringen har stegvis blivit mycket bättre, äldre Office än 2007 bör man definitivt inte använda om man vill skydda dokumenten. Se wiki!
     
    Kristy gillar detta.