Ingen aning, håller aldrig på med manuella backups av telefonerna eftersom det sköts helt automatiskt till molnet flera gånger dagligen (för mig iaf). Klickar man på "Google account data" enligt ovan så finns inte lösenord med som valbar del, så de kanske inte följer med av säkerhetsskäl, precis som att BankID inte går att köra backup på?
Oavsett om du betalar för extra Drive-utrymme eller inte så finns lösenorden i molnet och läses in när du loggar in med aktuellt Googlekonto. Räcker inte det?
Läser aldrig in några backups vid telefonbyte, utan loggar bara in med mitt Googlekonto, så är saken biff. Ibland händer det att jag använder inbyggda program som Mi Mover (Xiaomi) eller motsvarande från andra tillverkare när jag byter telefon, men de brukar ställa till med mer problem än de hjälper, så det har jag slutat med.
Edit: Ett annat exempel är Microsoft Authenticator som jag använder för tvåstegsverifiering, där den hela tiden uppdaterar till molnet mot mitt huvudsakliga microsoftkonto. När jag byter telefon loggar jag bara in från appen och vips är alla koder tillbaka. Tyvärr har väl Google Authenticator fortfarande inte den funktionen?
Jo, jag använder SMS backup&restore också, som lagras i Drive, men det är bara därför att jag måste radera MMS ibland när bilderna blir för många, då Google Messages för webben blir sjukt segt vid tusentals bilder som ska cachas mellan dator och telefon. Då raderar jag de specifika trådarna helt efter att ha gjort backup. Därför kör jag separat backup på det sättet, men det är ett rent undantag.
Last edited: Oct 12, 2022
Kristy and Klurre like this.