Diskussion: Google Pay & Google Wallet - erfarenheter?

Diskussion i 'Betaltjänster och fintech' startad av MaLund13, 17 jul 2017.

1. Cupcakes

Cupcakes Mobilberoende Moderator

Mottagna gillanden:
    8 311
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Apple betalar ju inte för att bankerna ska erbjuda Apple Pay, de tar betalt. Exakt vad de tar betalt kan säkert skilja sig mellan bankerna eftersom vissa banker ansluter sig snabbt och andra avvaktar. Jag har inte full koll på det. Det kan säkert även bli så att kunder förflyttar sig till andra aktörer som erbjuder tjänsten, vilket innebär en minskad vinst för banken om de inte erbjuder tjänsten.

Samsung har väl erbjudit väldigt bra avtal för bankerna för att de snabbt skulle ansluta sig till tjänsten. Huruvida de betalar för bankerna för det eller ej är väl kanske inte helt klar, men det verkar ju vara så.

Avsaknaden av Google Pay hänger nog mest ihop med att det är för få kunder som faktiskt vill använda tjänsten för att det ska generera ett kundtapp som är högre än kostnaden för att få till stöd för tjänsten.

Utan att ha några siffror på det känns det som att Samsung är den populäraste tillverkaren i Sverige för Android-telefoner, om då bankerna har stöd för Samsung Pay får väl en majoritet av Android-användarna möjlighet att använda en mobil betalningsmetod ändå.

2. Taskman

Taskman Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 017
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    P9P XL Porcelain 256GB

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    P9P XL Porcelain 256GB
    Info:
    Nova Launcher
    Telefon 2:
    S23 Ultra 512GB Green
    Info:
    Nova Launcher
    Telefon 3:
    ROG Phone 6
    Platta:
    Galaxy Tab S8+
    Platta 2:
    Galaxy Tab S6 LTE
    Övrigt:
    CCGTV, Gear S5 Pro, Google Home & Nest Mini, Philips Hue
    Hade inte kollat på Samsung Pay ens men letade lite och det du säger stämmer nog. Vi får ju aldrig veta exakt varför men logiskt är det nog så ja. Google Wallet ger inget incitament medans övriga gör med pengar eller andra saker/tjänster. Tänker på Apple då de tar betalt för att använda Apple Pay.

Om man bara behöver 1-2 kort som inte stöds just nu så är Curve ett alternativ då det fungerar med Google Wallet.
    Perfekt proxykort

3. tag

tag Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 771
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Pixel 8 Pro
    Ja bankerna betalar en liten % utav inlösningen banken tar i inlösningsavtalet banken tar normalt sätt 2:- plus 2,50% på beloppet för lösa in det, Apple får en liten kaka av det, men mest troligen betalar också Apple och Samsung typ Ensamrätt så bankerna inte ska ansluta sig till andra.

På det det sättet så tjänar banken och Apple & Samsung när det förmedlar sales via tjänsten win win för båda, men kan det se till så att banken inte ansluter sig till andra plomböcker också, så kan det öka försäljningen av enheter vilket är Win för företaget av produkten.

Sedan tjänar det på inlösen för förmedlade sales vilket blir win win för båda, sedan betala ut en klumpsumma årligen säkerligen till banken för bibehålla ensamrätten.

Men det är såldes bara min gissning, för det finns ingen anledning utöver ensamrätts licenser att inte inkludera Google Wallet exempel för storbankerna eftersom det krävs zero jobb för det när det redan har inkluderad stöd för Samsung Pay.

Typ om Samsung har betalt någon miljard för ett typ 5-10 års ensamrätt med bankerna i landet.
    Så kommer det i slutändan få igen dessa pengar genom delvis inlösning när det gör köps via Samsung Wallet & Apple Pay + förhöjd sälj argument varför man ska köpa dessa telefoner framför andra märken.

För alla stora banker redan aktiverad stöd för NFC kortbetalning via mobil börsen det enda som behövs egentligen är klicka i att korten ska klara av Google Wallet och ett API länk för koppla ihop bankernas korttyper som ska stödas med Google Wallet.

Krävs nästan inget jobb alls, vad som tar tid utveckla är själva stödet för kunna erbjuda Digitala plånböcker men alla banker har redan stöd nu krävs det ju bara en switch för aktivera övriga börsar om det känner för det, men det är något som hindrar dessa.

4. Cupcakes

Cupcakes Mobilberoende Moderator

Mottagna gillanden:
    8 311
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Inlösningsavtalen ser ju helt olika ut beroende på vilken kortutgivare som används, vilken lösning du använder osv. Att det skulle vara 2kr per transaktion normalt låter alldeles för högt.

Apple betalar inte och jag tror inte att de ser någon konkurrens heller i att banken även skulle erbjuda Google Pay. Samsung däremot ser nog annorlunda på det, finns garanterat en anledning till att bankerna anslöt sig till Samsung Pay tidigt.

Finns det någon dokumentation om att det inte krävs något arbete att ansluta sig till Google Pay om banken redan har stöd för Samsung Pay, eller hur har du fått reda på det? Jag har nämligen inte hört något om det tidigare..

Oavsett får vi väl hoppas att Google Pay får ett större stöd inom kort eftersom det ändå verkar vara en bättre lösning på flera sätt, framförallt då antalet tillverkare som kan använda det är större än Samsung Pay.

5. sparriskrigaren

sparriskrigaren Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    110

MINA ENHETER

Nu är jag såpass trött på att Icabanken inte har stöd för Google Pay, det är helt makalöst. Jag överväger att byta bank - någon som har tips på en enkel och smidig bank med riktigt bra app och digitala tjänster som fixar Google Pay?

De enda kraven jag har är att appen ska vara intuitiv och bra med ett modernt stilrent gränssnitt, ha riktigt bra stöd för OCR-scanning av fakturor, att man kan öppna ett par extra sparkonton utan kostnad samt Google Pay kopplat till kreditkortet.

6. Leo83

Leo83 Android Medlem

Mottagna gillanden:
    5 362

MINA ENHETER

Inte funderat, som det tipsats om många gånger på forumet, att skaffa Curve och lägga ditt Ica som underliggande och få Google Wallet support den vägen?

matssoderstrom gillar detta.
  7. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 190

MINA ENHETER

Apple tar bra betalt. Kommer aldrig komma bra siffror exakt vad det kostar för bankerna för Apple har redigt skrämmande NDAs för allt om Apple Pay.

8. svenix

svenix Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    7 757
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Skandiabanken skulle kunna vara ett alternativ. Deras app är kanske inte den bästa men att scanna fakturor fungerar numera väldigt snabbt och bra. På Skandiabanken kan du också öppna hur många konton du vill och de har bra sparränta. Skandiabanken införde nyligen stöd för Google Pay på deras bankkort.

Annars kan man som jag gör säga upp deras kort och använda t.ex. Revolut eller Lunar i stället. Säger du upp bankkortet blir Skandiabankens tjänster helt gratis. Vill du ha Skandiabankens kort kostar det 20:-/mån.

9. r12500

r12500 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    249
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Iphone 14 PRO - Svart

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Iphone 14 PRO - Svart
    ROM:
    IOS 16
    Platta:
    Huawei mediapad m5 LTE 64gb
    ROM:
    Helt stock
    Länsförsäkringar är nog den banken du söker. Blir billigare ifall man har sina försäkringar hos de också, man får återbäring i slutet av året. riktigt smidig och modern app tycker jag och swish på 50k standard.

sparriskrigaren gillar detta.
  10. d0rian

d0rian Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    14
    Jag använder också Skandiabanken utan kort. Behövde inte säga upp det, utan det ingick helt enkelt inte i tjänsten från start. Skandiabanken kostar således ingenting. Lunar använder jag istället, fungerar jättebra. Tidigare använde jag också Curve, men jag tycker det har blivit extra krångligt att använda den - plus att det fungerar jättedåligt när man tankar - så nu har jag slutat med Curve. Skandibanken + Lunar räcker för min del.

svenix gillar detta.
  11. N6290

N6290 Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    2 007

MINA ENHETER

Har det kommit någon slags läcka eller uppskattning av vad det kan kosta, som du tagit del av?

12. N6290

N6290 Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    2 007

MINA ENHETER

Jag var i en väldigt snarlik sits som dig, fast jag har SEB då, och väntade i flera år på Google Pay-stöd (som ännu inte kommit).

Jag tyckte först att det kändes bäst att samla alla mina betaltjänster hos ett företag, dvs hos banken, och jag ville därför inte skaffa något annat kort. Men nu har jag tänkt om. Jag skaffade Volvos kreditkort Carpay, och jag är supernöjd med det och använder det till 90 % av mina kortbetalningar idag. SEB-kortet ligger hemma som en reserv. Istället för att byta bank med allt elände det innebär att flytta över saker, så skulle jag rekommendera dig ett separat kreditkort, som inte kommer från ICA-banken. Redundans är alltid bra.
    Fördelar med Carpay är t.ex. en bra modern app, e-faktura varje månad till mitt konto i SEB, ett flertal inställningar bl.a. säkerhetsinställningar såsom vilka världsdelar kortet ska kunna användas i. Man får notiser varje gång pengar dras vilket jag aldrig skulle kunna leva utan nu när jag vant mig vid det, eftersom jag nu för varje kortdragning får vetskap om den direkt och kan se så allt stämmer, och vid ev. skimming skulle jag märka direkt att någon dragit pengar olovligen. Givetvis stöd för Google Pay. Jag tycker också det känns bra att kortet inte är kopplat direkt till lönekontot samt att jag får tillfälle att gå igenom kontoutdraget varje månad innan betalning, fast du nämner kreditkort i din text så de fördelarna åtnjuter du redan såvitt jag förstår. Sen får man ju poäng på alla köp som kan användas för att tanka eller tvätta och något mer, men det är för mig en bisak. Så länge jag betalar e-fakturan varje månad så är kortet helt avgiftsfritt.

sparriskrigaren och Najtprowler gillar detta.
  13. slaskish

slaskish Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    160
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Xiaomi POCO X3 NFC

MINA ENHETER

Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Xiaomi POCO X3 NFC
    ROM:
    Android 10
    Info:
    MIUI Global 12.0.8
    Telefon 2:
    Huawei P20 Pro
    ROM:
    Stock
    Telefon 3:
    UMIDIGI Plus E
    ROM:
    Standard
    Info:
    Feta spec för bra peng på sin tid!
    Platta:
    Lenovo TB2-X30F
    ROM:
    Lineage OS 14
    Info:
    Gammal HW. Funkar bra men segt
    Platta 2:
    Huawei T5 10,1", 4/64Gb
    ROM:
    Standard
    Info:
    Olycka även här, reservd. på g!
    Övrigt:
    scrcpy till en tele utan skärm
    Raspberrys, blandat i Hyper-V
    R E V O L U T :)

SEB är sämst, funkar varken med Google Wallet eller... tja, att göra nåt lite mer avancerat i appen än föra över pengar.
    Här är återigen Revolut ett föredöme.

Check it out - gratis! (om man inte vill betala för lite mer premium) :)

sparriskrigaren gillar detta.
  14. Android2015

Android2015 Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 099
    Operatör:
    Tele2/Vimla
    Telefon:
    Iphone 15

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2/Vimla
    Telefon:
    Iphone 15
    Info:
    Defult Launcher,
    Telefon 3:
    Nokia 8210 4G
  15. ASR

ASR Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    1 012
    Telefon:
    Galaxy S22

MINA ENHETER

Telefon:
    Galaxy S22
    Är det någon som har orovlem med att om man har Samsung pay sedan tidigare och lagt in kort hos Google wallet så funkar det inte med wallet? Inga kort som jag lagt in går att betala med och det är tre stycken! Måste jag avinstallera Samsung pay?

16. jnsson

jnsson Operatörsnörd Moderator

Mottagna gillanden:
    20 003
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Det ska inte påverka tycker jag. Låter mycket märkligt

17. Leo83

Leo83 Android Medlem

Mottagna gillanden:
    5 362

MINA ENHETER

Har du valt Google Wallet som betalsätt i NFC istället för Samsung pay?

18. ASR

Mottagna gillanden:
    1 012
    Telefon:
    Galaxy S22

MINA ENHETER

Telefon:
    Galaxy S22
    Hmm det tycker jag också, ska prova att avinstallera appen, ta bort alla kort och lägga till de igen. Finns det något sätt att "återställa" wallet? Eller är de bara att avinstallera, rensa cache på appen etc?

19. ASR

Mottagna gillanden:
    1 012
    Telefon:
    Galaxy S22

MINA ENHETER

Telefon:
    Galaxy S22
    Nej, måste jag göra det? Isåfall hur ändrar jag det? :eek:

20. ASR

Mottagna gillanden:
    1 012
    Telefon:
    Galaxy S22

MINA ENHETER

Telefon:
    Galaxy S22
    Tror jag hittat felet, jag hade inte i bockat "betala med den nu senaste appen" i NFC inställningarna! Tror de ska funka nu, ska prova nästa gång jag betalar