Diskussion: Google Pay & Google Wallet - erfarenheter?

Diskussion i 'Betaltjänster och fintech' startad av MaLund13, 17 jul 2017.

  1. keyser

    keyser Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jun 2009
    Inlägg:
    3 117
    Mottagna gillanden:
    13 159
    Operatör:
    Tele 2
    Telefon:
    Google Pixel 8

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele 2
    Telefon:
    Google Pixel 8
    Platta:
    iPad Air M1 (2022)
    Angående Pressbyrån som diskuterats - Jag reggade mitt Google Pay där rätt nyligen, genom att scanna QR-kod på kvittot och det har funderat utmärkt för att samla kaffe-klippkort sedan dess.
     
    jnsson gillar detta.
  2. SilverDogg

    SilverDogg Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 sept 2010
    Inlägg:
    651
    Mottagna gillanden:
    269
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    OnePlus 11

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    OnePlus 11
    Jag fick till slut ett sådant kvitto med, och lyckades registrera kortet. Vilket gjorde att båda försvann i listan :cry:. Men jag tror det var någon bugg för det verkar fungera som det ska.
     
  3. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    31 049
    Mottagna gillanden:
    20 331
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Har nu testat med en helt annan telefon och det är samma sak där, inga notiser. Verkar som om något stängts av för mitt Google konto. Någon som vet vart man kan ställa in om notiser?
     
  4. NiklasO

    NiklasO Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    21 maj 2010
    Inlägg:
    3 627
    Mottagna gillanden:
    1 899
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Idag och igår får jag massa nekade köp i butiker med mitt huvudkort (Swedbank). Finns pengar på kontot. Någon annan? Fått byta kort flera gånger. Bara slumpmässiga köp som går igenom.
     
  5. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    31 049
    Mottagna gillanden:
    20 331
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Vad står det på kvittot/terminalen och i telefonen när den nekar?
     
  6. NiklasO

    NiklasO Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    21 maj 2010
    Inlägg:
    3 627
    Mottagna gillanden:
    1 899
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Så här kan det se ut.
    Screenshot_20240408-180402.png

    På terminalen "medges ej". Jag har försökt två gånger sen bytt kort. Det där är lite transaktioner från igår och idag. Ibland går det, ibland inte.
     
  7. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    31 049
    Mottagna gillanden:
    20 331
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Hmmm. Kollat med banken? Skulle kunna vara något tillfälligt fel hos banken?
     
  8. NiklasO

    NiklasO Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    21 maj 2010
    Inlägg:
    3 627
    Mottagna gillanden:
    1 899
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Jag har startat om luren. Får se om det fortsätter nästa gång jag ska iväg och handla. Tur att jag har fler kort inlagda (annan bank).
     
  9. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    31 049
    Mottagna gillanden:
    20 331
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Är det vara 1 bank som du har problem med eller spelar det ingen roll vilket kort du använder?
     
  10. NiklasO

    NiklasO Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    21 maj 2010
    Inlägg:
    3 627
    Mottagna gillanden:
    1 899
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Det andra korten från en annan bank har funkat när jag stått där i kassorna och fått mina köp nekande med huvudkortet..
    Får se om det fortsätter.
     
  11. Johnh3

    Johnh3 Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 972
    Mottagna gillanden:
    5 284
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 50 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 50 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a.
    Platta:
    iPad
    Har använt Swedbank Plånbok men den slutade funka för nån månad sedan, när jag bytte sim-kortet till en annan mobil. Gick inte lägga till Google Wallet heller när jag testade. Verkar som mitt mastercard har blivit "låst" till enbart Samsung Pay om man kollar på vilka digitala tjänster den hade. Så kundtjänsten (Swedbank) beställde ett nytt kort. Men det verkar vara enbart Samsung Pay på nya kortet också.

    Rätt frustrerande, betalade mest med plastkortet men mobilen var ett komplement som var bra att ha.
    mastercard.jpg
     
  12. NiklasO

    NiklasO Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    21 maj 2010
    Inlägg:
    3 627
    Mottagna gillanden:
    1 899
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Står bara Samsung Pay hos mig med.
     
  13. Johnh3

    Johnh3 Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 972
    Mottagna gillanden:
    5 284
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 50 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 50 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a.
    Platta:
    iPad
    Ok, då verkar man inte ensam med det.
     
  14. Toneloc

    Toneloc Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2009
    Inlägg:
    2 049
    Mottagna gillanden:
    311
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7 PRO

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7 PRO
    Telefon 2:
    Pixel 6a
    Telefon 3:
    Oneplus Nord CE
    Platta:
    Cube Talk 9X
    Platta 2:
    Motorola xoom
    Står samma för mig också, har en pixel 7 pro och hade inga problem att lägga till kortet i Google wallet, var ju dock ett tag sedan jag gjorde det.
    Du har följt den här guiden under kom igång på Google Pay - betala i butik, på nätet och i appar | Swedbank
     
    Last edited: 9 apr 2024
  15. Johnh3

    Johnh3 Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 972
    Mottagna gillanden:
    5 284
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 50 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 50 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a.
    Platta:
    iPad
    Ja det går lägga till kortet i Google Wallet men inte använda det så att säga. Blir ett liknade felmeddelande som med Swedbank Plånbok ungefär (gråmarkerat kort och död app som en recensent skrev). Vet inte om Swedbank appen/systemet kände om man bytte mobil. Konstigt dock att man inte själv kan lägga till och redigera vilka digitala tjänster man vill använda.
    Kort.png
     
  16. SilverDogg

    SilverDogg Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 sept 2010
    Inlägg:
    651
    Mottagna gillanden:
    269
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    OnePlus 11

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    OnePlus 11
    Fungerar för mig med, så känns konstigt att det inte skulle fungera för dig.

    Har du aktiverat kortet i Wallet med (som jag har för mig man måste göra?)?
     
  17. NiklasO

    NiklasO Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    21 maj 2010
    Inlägg:
    3 627
    Mottagna gillanden:
    1 899
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Idag har det funkat fint.
     
  18. Malin713

    Malin713 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 sept 2016
    Inlägg:
    6
    Mottagna gillanden:
    2
    Hej!
    Har försökt hitta någon med samma problem, men inte hittat så testar fråga.

    Bakgrund: har OnePlus 10t och använt Google Wallet/pay sen ett drygt år tillbaka.

    Problem: Seb några veckor tillbaka har jag problem att betala i vissa terminaler. Dyker inte upp något felmeddelande utan det tar helt enkelt vara väldigt lång tid ca 30-60 sekunder, något som äe otroligt störigt särskilt i kö. Betalningen brukar för det mesta gå igenom men mes lång fördröjning. Verkar vara en del terminaler som oftare strular, men där jag har för mig att det fungerade snabbt och direkt innan. Wallet och telefonen har senaste uppdateringarna.

    Vad kan vara fel, och hur kan jag lösa felet? Kan det vara något med min hårdvara? Att NCF inte fungerar som den ska pga tapp eller nåt? Men så tycker man ju att det konsekvent skulle vara dåligt men så är ju inte fallet..
     
  19. N6290

    N6290 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    4 001
    Mottagna gillanden:
    2 045

    MINA ENHETER

    Verkar andra kunder drabbas av samma problem?
    Kan du avgränsa problemet till nån enstaka butik/butikskedja?

    Spontant tänker jag att det är något som krånglar med uppkopplingen mellan butiken och banken/kortföretaget. Vad för kort/bank gäller det? Det skulle kunna vara något problem hos kortföretaget/banken, jag skulle nog felanmäla dit om det fortsätter.

    Själv märker jag av ett liknande problem i varuautomater där man betalar med kort och måste vänta jättelänge, oklart vad exakt som orsakar det, men jag brukar då tänka på X.25-protokollet och ostadig uppkoppling, men om det uråldriga protokollet fortfarande används vet jag inte.
     
  20. Malin713

    Malin713 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 sept 2016
    Inlägg:
    6
    Mottagna gillanden:
    2
    Hej!
    Nä det är just det som är problemet, kunden efter mig har inte problem. Vet inte om dem har Apple pay Kanske, eller en annan telefon. Jag har kort från Länsförsäkringar kopplar, ett Mastercard.

    Caféer och restauranger verkar värst, men häromdagen var det problem på t ex polarn och pyret. Ica har jag för mig brukar fungera direkt. Har haft svårt att se något mönster. Caféet på jobbet brukar gå snabbt men nu är det nästan så att jag undviker att gå dit för att det är så jobbigt att stoppa upp hela kön..

    Vet inte ens vad som är värt ett göra för att försöka lösa detta.. naturligtvis set troll att ha alla senaste versionerna etc. Tips?