I Göteborg funkar det utan problem att ha månadskort i appen Västtrafik To Go.
Nu är jag iofs inte stockholmare, men jag har använt SL:s app flera gånger för att köpa enkelbiljetter. Är ni säkra på att den inte stödjer månadskort? Låter konstigt, om man har implementerat det ena, varför inte det andra? Kan inte se vad skillnaden skulle vara (åtminstone som det funkar här i Göteborg finns ingen avgörande skillnad mellan månadskort och enkelbiljett). I Stockholm har ni ju iofs spärrar som man måste passera, i Göteborg kliver man bara på fordonet utan att behöva visa biljetten.
Jag har redan avvecklat min plånbok! Eller närmare bestämt, min plånbok består av ett plånboksfodral som numera endast innehåller följande:
-Bankkort
-Körkort
Väldigt skön och "fri" känsla att endast gå hemifrån med mobilen och dessa kort. Tänk hur man hade det förr i tiden, innan betalkorten kom. Kommer att tänka på britternas krigslist mot tyskarna under WW2, de dumpade en död kropp i havet med en portfölj som innehöll falska dokument om var de allierade avsåg att landstiga under Dagen D. För att göra fyndet mer trovärdigt fyllde de fickorna med bland annat växelmynt. Kan visa hur man hade det då.. På den tiden släpade man väl på mynt, pipa, motbok, ransoneringskort osv.
Beträffande mina övriga kort kan jag uppge följande:
-Transport (Västtrafik), redan löst genom Västtrafiks app!
-Gymkortet är uppsagt, löst på så sätt! (Nordic Wellness, kedjan jag använder, verkar ligga flera år efter... de testar incheckning med fingeravtryck på ETT av sina gym, men någon mobillösning verkar inte finnas i sikte. Fingeravtryck känns som ett integritetsintrång, inget jag gillar att lämna).
-Medlemskort, det enda jag egentligen använder är SF Bios, som sedan ett år tillbaka lever i deras app. Så det är löst också! Medlemskap i matbutiker brukar ju hanteras genom betalkortet, om man nu använder det. I övrigt har jag inga medlemskort.
Så jag är väldigt nöjd, om några år kanske även körkort och betalkort kan leva i appar. För de närmaste åren är jag inställd på att behålla dessa kort och ha ett mobilfodral.
Hemnyckel är väl också ett kvarstående problem, vid närmare eftertanke. För mig, när det endast gäller en nyckel, är det inget större problem. På tal om det så stötte jag på följande manick för några dagar sedan: Samsung SHP-DP920 (googla för bild). Trodde jag hamnat på månen först, en väldigt ovanlig och utstickande syn i trapphuset. Den kan alltså låsa upp dörren antingen med Bluetooth eller fingeravtryck. Varför de gjort anordningen så groteskt stor förstår jag inte....
Har någon av er skådat någon liknande anordning?
En vacker dag kanske var man har någon liknande, men mer slimmad, låsanordning på sina dörrar.
Med allt detta sagt, vilka kort har ni andra kvar i era plånböcker? ;-)
Och vilka har ni "avvecklat" med hjälp av en app eller på annat sätt.
Click to expand...