Diskussion: Google Pay & Google Wallet - erfarenheter?

Diskussion i 'Betaltjänster och fintech' startad av MaLund13, 17 jul 2017.

1. tag

tag Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 776
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Pixel 8 Pro
    På Swedbank kan du begära att det spärrar NFC i kortet dock måste man fysiskt kontakta banken för slå på den om man har fysiskt kontaktad banken stänga av den.

Man kan göra det per kort.
    Finns dock ingen inställning under kort på Swedbank för slå på eller av NFC själv.
    När Swedbank stänger av det så är hela NFC chipset stängt, funkar ingen stans då.

Känner par st som har det inaktivt direkt från banken.
    Men per automatik är den påslagen men man behöver aktivera kortet och använd den i en automat eller betalt med kortet med pinkod första gången.

Det stämmer inte alla har stöd för funktionen och vissa banker tillåter inte heller att man själv stänger av NFC eller slå på den utan måste kontakta banken för det.

Men skulle banken säga att den är påslagen och funkar ändå inte så skulle jag bara beställa ett nytt ersättnings kort för något måste ha hänt med NFC chipset i sådan fall.

Jag personligen var drabbad av att jag har haft ett kort sedan ungdomen och fått förnyad kort hela tiden, så när jag inte längre var ungdom så hade jag fortfarande samma kortnummer men räknas som ett debit kort, men NFC saknades i det kortet då kortet var ursprungligen skapad som ungdom.

Det enda man har fått nytt när man får ny kort är CVC och giltigheten.
    Så jag fick personligen spärra det och beställa ett kort med NFC, så borde inte ha sådan problem i framtiden.

bernard och BrorSnor gillar detta.
  2. Tusuki

Tusuki Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    535
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 9 Pro XL

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 9 Pro XL
    Telefon 2:
    IPhone 13 Pro, OnePlus 7
    På terminalen stod det använd ett annat kort, på mobilen stod det inget

3. jnsson

jnsson Operatörsnörd Moderator

Mottagna gillanden:
    20 024
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Jag har för mig att jag fått upp det där meddelandet på terminalen någon gång, då har jag bara försökt igen och då fungerat som det ska

stelex gillar detta.
  4. tag

tag Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 776
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Pixel 8 Pro
    Men jag tror att Google Wallet etc debiterar kortet som ett vanligt betal utan NFC, sedan används det google virtuella nummer som NFC nummer för maskinen, på det sättet skulle NFC kunna vara avstängt.

För kollar man
    https://wallet.google.com/wallet/u/...=pgc&utm_medium=website&utm_campaign=redirect

Så blir det så här
    upload_2024-9-8_16-48-57.png

det 4 siffrorna är annorlunda än mitt virtuella nummer i köpet, och matchar mitt riktiga kort.

5. jnsson

Mottagna gillanden:
    20 024
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Övrigt:
    Ja, där visas det kortnummer du lagt till i Google Wallet. I Google Wallet appen där du väljer kort du vill betala med visas också de sista 4 siffrorna från ditt fysiska kort, inte det virtuella nummer.

6. BrorSnor

BrorSnor Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    418
    Telefon:
    Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Pixel 8 Pro
    Idag ringde jag Swedbank och frågade varför jag inte kunde lägga till mitt kreditkort för kontaktlös betalning i Google Wallet.

Killen på kundtjänst hittade intern dokumentation där det stod att just kreditkort inte stöds. Han fick även kontakt med den person hos dom som kunde mest om detta, på den interna chatten under samtalet. Den personen bekräftade det som stod i dokumentationen. Han ringde även upp Entercard för bekräftelse.

Nu kommer jag inte ihåg exakt hur hans formulering löd, men typ, de var "medvetna om begränsningen" och "jobbade på att fixa det", men kunde inte ge något som helst besked om när det kunde förväntas vara löst.

7. Hakan2

Hakan2 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    445
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung S21 FE

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung S21 FE
    Info:
    Android 14
    Det är en lögn. Jag har haft mitt Swedbank Mastercard Platinum inlagt i Google wallet i min förra mobil, en Motorola. Då var jag tvungen att ringa Entercard så att de manuellt aktiverade det efter att jag hade lagt till det. Fick en notis i slutet av konfigureringen att just kontakta kumdtjänst. Använder Samsung wallet nu så jag kan inte bevisa det men någon här borde kunna verifiera det. Det har dock inte fungerat mer än max ett år om jag inte minns fel.

Edit: hittade nu mitt inlägg från december där jag berättade om nyheten om kontaktlösa betalningar för Entrercards kort, se bilden.

Screenshot_20240911_214710_Chrome.jpg

8. BrorSnor

Mottagna gillanden:
    418
    Telefon:
    Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Pixel 8 Pro
    OK, intressant! Då kanske jag får prova att ringa Entercard direkt då. :)

Om det funkar då, dvs att Entercard själva kan aktivera det för mig, så är det kanske just att Swedbank inte vill att kunderna skall behöva göra det, och därför hellre säger att det inte går...

9. Hakan2

Mottagna gillanden:
    445
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung S21 FE

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung S21 FE
    Info:
    Android 14
    Ja ring kundservice för ditt kort, inte Swedbank. Möjligen tyder ditt felmeddelande på att de har ett tillfälligt problem med aktivering i Google wallet men det borde de kunna svara på i så fall, inte bara att det är omöjligt.

10. BrorSnor

Mottagna gillanden:
    418
    Telefon:
    Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Pixel 8 Pro
    Nja... fast kundservice för mig är ju Swedbank. Det är ju av dem jag har fått kortet och det är ju till dem jag vänder mig gällande det.

Att det är Entercard som är kortutgivaren och att det kanske går att få kundservice där också, är ju inget jag som kund hos Swedbank egentligen skall behöva befatta mig med. Och så är det ju säkert för de allra flesta av Swedbanks kunder, de har ingen aning om att det finns en kortutgivare som heter Entercard, de har ju fått kortet av Swedbank liksom.

Nej så jag tror nog på att det internt på Swedbank inte går, att de inte kan göra det från sin sida. Men att det kanske går om jag kontaktar Entercard direkt istället. Ska försöka få tid till att ringa imorgon och se vad det ger.

11. Hakan2

Mottagna gillanden:
    445
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung S21 FE

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung S21 FE
    Info:
    Android 14
    Nej där har du fel. Både Swedbank Guld och Platinum har egna nummer till kundservice hos Entercard och det är dem du ska kontakta när det gäller kortens tjänster. Numren är angivna på Swedbanks hemsida, se exempel i bilden här:
    Screenshot_20240911_221711_Chrome.jpg

12. BrorSnor

Mottagna gillanden:
    418
    Telefon:
    Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Pixel 8 Pro
    OK, det kanske stämmer för de korten, men hur många har dem? 1-2 procent av alla kort som ges ut av/via Swedbank?

Jag skulle tro att de allra flesta som fått sitt kort från Swedbank inte vet att det finns något som heter Entercard, och därför inte skulle få för sig att kontakta dem. För vanliga bankkort och kreditkort så är det väl inte Swedbanks avsikt att deras kunder ska vända sig till Entercard? Utan bara för de två korten du nämner.

13. Hakan2

Mottagna gillanden:
    445
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung S21 FE

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung S21 FE
    Info:
    Android 14
    Jo för det vanliga kreditkortet också, dvs alla kreditkort som man erhåller genom Swebank. Bank/debetkortet är det enda som ges ut av Swedbank själva. Ring numret som står på baksidan av kortet. Swedbanks kundservice ska naturligtvis hänvisa dig till Entercards kundservice när du vill ha hjälp med kreditkort. Det har hänt mig vid något tillfälle.

Last edited: 11 sept 2024
  14. BrorSnor

Mottagna gillanden:
    418
    Telefon:
    Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Pixel 8 Pro
    OK, ja jag ser nu att det står ett telefonnummer i väldigt liten stil på kortet, men inget om att det går till Entercard.

Men det spelar egentligen mindre roll för det jag ville få fram var att jag tror det flesta av Swedbanks kunder inte förstår att det inte är Swedbank själva som de fått kortet från. Det är ju Swedbank de har en relation med och som de har fått en produkt av (egentligen via men det tror jag inte så många vet/förstår), och om de har problem med den produkten (och inte ser telefonnumret i pytteliten stil på baksidan av kortet) så ringer de ju naturligtvis till Swedbank som de har fått kortet av.

Sen tror jag fortfarande att Swedbank själva inte kan hjälpa mig i detta ärendet, men däremot förstår jag inte varför de inte skickade mig vidare till Entercards kundservice, eller ens sa att det fanns som ett alternativ. Men jag ska försöka ringa dem och se om de kan hjälpa till.

15. BrorSnor

Mottagna gillanden:
    418
    Telefon:
    Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Pixel 8 Pro
    Då har jag ringt och pratat med Entercards kundservice och enligt den personen jag pratade med så går det inte lägga till kreditkort från Swedbank i Google Pay/Wallet i dagsläget.

Jag hänvisade till det du skrivit om att Re:member kort och Swedbank Platinum gick att lägga till i dec 2023. Angående Re:member så sa hon att det funkar att lägga till, men att hon tyckte det lät konstigt angående Swedbank Platinum hade gått att lägga till i dec 2023.

Hon dubbelkollade med en annan kollega och slutsatsen var att det inte gick att lägga till Swedbanks kreditkort just nu i alla fall.

16. Hakan2

Mottagna gillanden:
    445
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung S21 FE

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung S21 FE
    Info:
    Android 14
    Ok då har det hänt något som gör att deras Swedbankbrandade kort inte går att lägga till längre. Frågan är om det plötsligt hade slutat fungera i min Motorola då? Har tyvärr inte kvar den mobilen utan använder en Samsung nu.

Edit: en teori är att dåvarande metod för aktivering inte var tillräckligt säker utan att den numera måste ske antingen genom app eller sms-kod. Problemet där är att appen som är aktuell är Swedbanks egen och de har info om kundens mobilnummer vilket antagligen inte Entercard har tillgång till.

Last edited: 12 sept 2024
    BrorSnor gillar detta.
  17. bernard

bernard Droidmin Moderator

Mottagna gillanden:
    46 839
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
  18. jnsson

Mottagna gillanden:
    20 024
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Övrigt:
    Det går inte att koppla kort som det går hos Axfood butikerna?

bernard gillar detta.
  19. chhans

chhans Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    427
    Jo, man ska kunna koppla valfritt betalkort till sitt ICA-medlemskap.

bernard gillar detta.
  20. bernard

bernard Droidmin Moderator

Mottagna gillanden:
    46 839
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ah! Det tänkte jag inte på förstås, men det är ju utmärkt, så slipper man bära på ett extra kort.