Diskussion: Google Pay & Google Wallet - erfarenheter?

Diskussion i 'Betaltjänster och fintech' startad av MaLund13, 17 jul 2017.

1. Carlstein

Carlstein Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    59

MINA ENHETER

Så kasst, skickade meddelande och dom letar efter en lösning, men hon skulle prompt pusha för deras egna plånboks app som inte alls funkade, fick bara felkoder när jag installerade det.

2. tag

tag Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 792
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Pixel 8 Pro
    Fortfarande flaggad för samma fel
    Google Pay - betala i butik, på nätet och i appar | Swedbank

Innan jag bytte bort Swedbank så sa dom att det är inte högt prioriterad och fixa det, så det visst inte när det skulle bli klart, men när det kommer till Swedbank så får jag nog gissa att du får kolla in det igen nästa år tidigast.

Swedbank har också sämst kundbetyg hos Trustpilot.

3. Adr1aniii

Adr1aniii Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    178
    Telefon:
    Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Pixel 8 Pro
    ROM:
    Stock
    Man får nya svar vem man än pratar med, ja dom försöker tvinga en använda deras dåliga app.

4. Adr1aniii

Adr1aniii Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    178
    Telefon:
    Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Pixel 8 Pro
    ROM:
    Stock
    Ja det märks att dom inte har någon prioritet på det alls, när man ringer och frågar så vet Swedbanks kundjtänst inte ens att det inte fungerar, de går in och läser på hemsidan och upprepar informationen från hemsida.

Jag ger det fram till semestern sen får det bli nån annan bank om det inte är fixat.

5. tag

Mottagna gillanden:
    1 792
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Pixel 8 Pro
    Det försökte pusha på mig Swedbank egen plånbok också, men jag sa åt dom men eran app har inte stöd för Wear OS, så kan inte lägga in korten på klockan.

Då jag hade redan mina kort i mobilen så gjorde det inte så mycket att jag hade problem, men när man bytte från Pixel Watch 2 till 3 sa åt dom att jag vill få det fixad för lägga in det i klockan, då jag normalt sätt inte tar med mig mobilen till Gymet, eller när jag går till badhuset för inte kunna drabbas av stöldrisker. Så vill jag ha dessa i klockan.

Hon förstod inte ens att deras app saknar stöd för klockor.

Men som sagt Swedbank idag känns som vara för kommun/stat bara, det har i princip gett upp om privatkunder. Det har tagit bort möjligheten maila dom från Swedbank internetbank, Telefonkön skit lång, gå in på ett bankkontor med 20 pers före dig själv så tar det 4 timmar komma fram till betjäning.

Ringer man Nordea när man är inloggad i mobilbanken så tar det oftast 2-3 minuter bara, LF bruka hålla sig under 10 minuter, inte riktigt acceptabel tid, men det är helt okej speciellt om man jämför mot Swedbank.

Lägger man ner bankkontoren, i princip och ha öppettider så man inte ska hinna in på banken förutom om du är pensionär eller har en privat bankman som kommer hem till dig och gör dina ärenden vid matbordet.

Så är Swedbank nog inte en bank privatkunder borde ha längre. Det är hur jag känner som Swedbank blev innan jag gav upp det.

Lägger man ner bankkontor, eller korta ner öppentiderna på kontorerna så behöver telefonbanken vara snabba på svara istället.

Carlstein gillar detta.
  6. rickards

rickards Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 099

MINA ENHETER

Försöker aktivera testperioden av Google Gemini advanced och One jag får 6 månader gratis m min nya Samsung S25, men när jag ska betala m mitt LF-kort som är betalningsmetod för Play och Google Wallet, och alltid fungerat problemfritt, så aktiveras inte BankID så jag kan signera. Är som att signalen aldrig skickas så BankID aktiveras. Nån som stött på det och kan hjälpa mig på traven?

7. psp123

psp123 Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    5 562

MINA ENHETER

Vi är flera som har problem med LF och BankID/Google. BankID / Mobilt BankID - uppdateringar och allmänt
    Vet inte var felet ligger. Använder Paypal tills vidare.

night77 gillar detta.
  8. rickards

Mottagna gillanden:
    1 099

MINA ENHETER

Ok, tack för svar. Skumt ändå, LF har funkat felfritt i många år för mig gällande alla andra betalningar m mobilen.

night77 gillar detta.
  9. tag

Mottagna gillanden:
    1 792
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Pixel 8 Pro
    också noterad typ abonnemang och köp i Google Play service för Google Pay funkar inte, även med Youtube Premium så fick sätta upp den med Paypal först, sedan ändra när prenumerationen igång till kortet i efterhand.

Varit i kontakt med länsförsäkringar eftersom köpen inte går igenom MasterCard verifiering så finns inget som registreras så det kan inte direkt felsöka problemet heller.

Det är samma skit när man ska hyra en film eller likande direkt från mobilen, men hyr man på datorn först sedan verifiera med mobilt bankID via QR koden så funkar det.

LF är det första bank som jag har noterad sådan problem med.

10. rickards

Mottagna gillanden:
    1 099

MINA ENHETER

Tack för tipsen iallfall, kopplade PayPal som betalningsmetod och fick igång testperioden iallfall. Lite meckigt, då jag aldrig använder PayPal till nåt annat och helst skulle slippa ha ett konto.

11. tag

Mottagna gillanden:
    1 792
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Pixel 8 Pro
    Förhoppningsvis om det blir en hel bunt av människor som felanmälan det kanske det börja ta det seriöst som om et faktiskt finns ett fel på MasterCard Secure ID när det gäller signera den via mobilt bankID från mobilen som den inte kan poppa upp en bankID request.

Det är vad jag har fel med när jag gör hela processen från mobilen.

12. rickards

Mottagna gillanden:
    1 099

MINA ENHETER

Jo, låter som det är precis vad som strular. Och 99/100 personer som jag känner hade aldrig börjat mecka med ett PayPal-konto, utan bara struntat i det. Inte så användarvänligt alls.

13. N6290

N6290 Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    2 029

MINA ENHETER

Några exempel på flygbolag som INTE har stöd för Google Wallet när det gäller att hantera biljetter?

14. jnsson

jnsson Operatörsnörd Moderator

Mottagna gillanden:
    20 216
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Menar du per automatik? För du kan manuellt lägga till flygbiljetter i Google Wallet. SAS biljetter läggs inte till automatiskt men du kan manuellt göra det genom en skärmbild och sedan lägga till i Google Wallet
    Screenshot_20250423-070734.png

15. N6290

Mottagna gillanden:
    2 029

MINA ENHETER

Jaha, den funktionen kände jag inte till. Kan vara bra att veta om den möjligheten. Jag antar dock att vid skärmbild-import så får man inte full funktionalitet, som när flygbolaget fixat en knapp "Add to Google Wallet"? För har de gjort det så kommer de kunna skicka uppdateringar om biljetten och flyget direkt till Google Wallet såg jag.

Det jag avsåg med frågan var vilka flygbolag som inte lagt till knappen "Add to Google Wallet". Jag har nämligen haft den knappen för både Norwegian, Lufthansa, KLM, Ryanair, som jag flugit med under senaste 12 månaderna. Var därför nyfiken på om det finns några större flygbolag som inte fixat sådant stöd ännu.

16. jnsson

Mottagna gillanden:
    20 216
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Övrigt:
    Hur menar du med uppdateringar? Jag fick information om vilken gate flyget skulle få ifrån, samt skulle fått information om flyget blev försenat. Så här ser den ut när man använt skärmbildsimport Screenshot_20240919-080037.png
    Screenshot_20240919-080044.png Screenshot_20240919-080102.png

17. N6290

Mottagna gillanden:
    2 029

MINA ENHETER

Jag hittar inte den texten jag syftade på nu, gick igenom Wallet-appen och mina screenshots utan resultat.
    Men när jag lade till ett boardingkort häromveckan genom att klicka på Add to Google Wallet så stod det att flygbolaget kunde skicka uppdateringar och göra ändringar, typ att jag godkände att det upprättades en förbindelse mellan Google Wallet och flygbolaget. Formuleringarna i dina bilder är lite annorlunda än de formuleringar jag såg, så jag gissar att knappen Add to Google Wallet kan göra lite mer.

Att Google kan visa avgångstid och gate är en sak, men texten jag såg tolkade jag som att de syftade på mer än de grejerna, och att det skulle ske direkt från flygbolaget. Tror jag tänkte att Google Wallet skulle kunna erhålla en ny QR-kod automatiskt från flygbolaget om det sker någon ändring, typ platsuppgradering eller liknande, eller om ett nytt boardingkort behöver utfärdas.

När jag flyger härnäst får jag försöka spara texten jag såg.

18. Leo83

Leo83 Android Medlem

Mottagna gillanden:
    5 403

MINA ENHETER

Är det verkligen så det fungerar då...

QR-koden är väl hyfsat statisk för den specifika flygningen, skulle flyget bli inställt och en ny flygning blir aktuellt då är det en ny QR-kod.

Har svårt att tro att enskilda flygbolag uppdaterar något i Wallet. Mer troligt så är det Wallet som via API:er hämtar information från flygbolagen serverar om aktuella flygningar.

jnsson gillar detta.
  19. milky81

milky81 Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 515
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro
    Platta:
    Xiaomi Mi Pad 5
    ROM:
    Stock
    Flyginformation är ju publik så jag tänker att Google tar in vilket flyg som det gäller och försöker hålla koll på förseningar och inställt flyg. Men tappar funktioner som är specifika till just din biljett.

20. jnsson

Mottagna gillanden:
    20 216
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Övrigt:
    Nu verkar Länsförsäkringar ha gjort om hur man verifierar att man vill aktivera Google Pay. Förut fick man ett SMS om att man skulle verifiera med bank-id. Nu när jag aktiverade Google Pay på en Moto G54 så stod det att jag skulle öppna min bankapp och när jag öppnade Länsförsäkringars bank och loggat in fick jag upp detta

Screenshot_20250424-082142.Länsförsäkringar.png Screenshot_20250424-082155.Google Play-tjänster.png Sedan fick jag upp detta.

tag och Leo83 gillar detta.