Diskussion: Google Pay & Google Wallet - erfarenheter?

Diskussion i 'Betaltjänster och fintech' startad av MaLund13, 17 jul 2017.

1. rastamanne

rastamanne Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    14

MINA ENHETER

Har exakt samma problem. Har visserligen Samsung så alla kort går in där men gillar Google wallet för det är mycket smidigare och snabbare än samzzzung wallet. Bara att låsa upp och betala.

Det sjuka är att jag köpte ny telefon igår. La till korten och allt fungerade men sen mixtrade jag lite och installerade om telefonen igen och efter det så får jag EXAKT ditt problem också. Jaja. Vi får väl se. Swedbank och Google har ju bråkat länge nu.

2. victorianjuna

victorianjuna Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Pixel 8

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Pixel 8

I feel your pain! Mitt problem har "förändrats". Nu är detta felmeddelandet jag får istället, inte det jag fick innan. Men ja, har iiiiingen aning om det någonsin kommer göra någon skillnad men är i kontakt med Swedbank som kikar på mitt ärende, och jag kommer fortsätta vara i kontakt med de (om inget annat för att jag bryr mig verkligen om att det ska funka, det är enligt mig en väldigt viktig funktion). Vet inte om det är positivt att jag får ett nytt felmeddelande (?) nu hahaha

Tycker det är bedrövligt att en sån stor bank som Swedbank inte har detta under kontroll. Även om det skulle fungera igen så känns det som om jag inte kommer kunna "lita blint" på det mer, och med betallösningar vill man att det ska fungera konsekvent. Plånboken kommer slinka med alla gånger nu ett tag framöver, även om de fixar det.
    Hade Apple Pay strulat kan jag lova att de hade försökt fixat detta blixtsnabbt.

Visst, Swedbank plånbok finns (gör jobbet, men inte lika nice), men inte det är mycket begärt att det bör funka konsekvent på ett så stort operativsystem som Android.
    Screenshot_20260124-121138.png

3. rastamanne

Mottagna gillanden:
    14

MINA ENHETER

Har både Handelsbanken och Swedbank. Båda bankerna som älskar att fucka med Google wallet. Det är en av anledningarna att jag har Samsung. Så jag kan vara lugn.

4. rastamanne

Mottagna gillanden:
    14

MINA ENHETER

Jag får det också. Suck.

5. milky81

milky81 Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 591
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro
    Platta:
    Xiaomi Mi Pad 5
    ROM:
    Stock
    Jag hade bytt bank. Man får rösta med plånboken när sånt strular och dom inte fixar. Fattar inte hur en storbank 2026 inte har full kontroll på detta. Svenskarna betalar ju nästan bara digitalt och jag antar att en stor del nu för tiden använder mobilen för att betala?

Hade tidigare Nordea under många år och där funkar sånt bra så kan inte klaga. Men bytte nyligen till Skandia då de är helt gratis och har funnits länge. Än så länge nöjd. Flytten var inte så svår som jag trodde. Autogiro fördes över automatiskt. E-fakturor får man ansöka om igen på nya banken. Swish och bankid gick smärtfritt att sätta upp igen.

jnsson och victorianjuna gillar detta.
  6. victorianjuna

Mottagna gillanden:
    1
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Pixel 8

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Pixel 8
    Intressant att det inte bara är Swedbank... Får hoppas att de tar tag i det. Funkar Samsung Pay alltid smärtfritt?

7. victorianjuna

Mottagna gillanden:
    1
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Pixel 8

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Pixel 8

Jag håller med om att det egentligen bara är att byta bank. Visst finns det fler iOS användare i Sverige, men Android är också väldigt utbrett och digitala betlallösningar är viktiga. Också märkligt att det tidigare funkat bra, men nu strular det plötsligt. Grejer borde bli bättre, inte sämre (eller detta är värre än så, fullkomligt obrukbart). Har börjat kika på lite olika alternativ men skönt att veta att det inte är så omständigt att byta bank (har aldrig gjort det innan). :)

milky81 gillar detta.
  8. dannejanne

dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

Mottagna gillanden:
    9 445
    Telefon:
    Xiaomi 14, Pura 70 Ultra

MINA ENHETER

Telefon:
    Xiaomi 14, Pura 70 Ultra
    Har också problem med Swedbank nu. Kontakt med teknisk support. Samma felmeddelanden som ovan. Grejen är att jag precis bytte bank från Handelsbanken till Swedbank just för att få Google Pay. Funkade i nån vecka tills jag blåste om luren sen detta. Tröttsamt. Det var ändå en ganska lätt grej att byta bank så kanske får göra det igen helt enkelt till något som verkligen fungerar bevisligen.

9. Buzz

Buzz Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 306

MINA ENHETER

Det går att ha flera banker. Eller ha ett kreditkort som fungerar i Google Pay men inte är kopplad till banken annars. Men kan förstås vara enklare att ha allt samlat också.

KTM gillar detta.
  10. dannejanne

dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

Mottagna gillanden:
    9 445
    Telefon:
    Xiaomi 14, Pura 70 Ultra

MINA ENHETER

Telefon:
    Xiaomi 14, Pura 70 Ultra
    Ja jag vill ju helst ha allt samlat för att slippa föra över mellan olika banker vid behov.

11. Hakan2

Hakan2 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    479
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung S21 FE

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung S21 FE
    Info:
    Android 14
    Med valfritt kreditkort och efaktura spelar det väl ingen roll vilken bank man har?

KTM gillar detta.
  12. svenix

svenix Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    8 528
    Operatör:
    Fello Trippelsurf
    Telefon:
    Oneplus 8T

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello Trippelsurf
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Till er som har problem med att er banks kort inte fungerar i Google Wallet:
    Skaffa ett gratis kreditkort som är oberoende från banken ni använder. T.ex. Bank Norwegian Visa Kreditkort | bonus, utan årsavgift, upp till 150 000 kr i kredit

Kostar inte ett öre och ni kan t.o.m. få några kronor i cashback när ni använder det. Istället för att betala banken några hundralappar om året för ett bankkort så får ni istället några hundralappar om året i cashback!

Jag skrotade mitt vanliga bankkort för 10+ år sedan och har aldrig saknat det. Det går lika bra att använda kreditkort och betalkort som är gratis. T.ex. Norwegian, Preem, Revolut, Northmill m.fl. Inte alla funkar med Google Wallet, det får man kolla innan. Men de flesta gör det. Och en del av dem ger t.o.m. lite cashback istället för att man ska betala avgifter till banken för sitt kort.

milky81 och chhans gillar detta.
  13. SilverDogg

SilverDogg Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    269
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    OnePlus 11

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    OnePlus 11
    Jag får inte ens nåt felmeddelande längre. Jag ska gå till nån sida för att verifiera kortet, men denna sida är bara mörk. Händer ingenting. Inga felmeddelanden, inget alls. Spelar ingen roll om jag försöker öppna i ff, Chrome, skrivbordsläge.