Diskussion: Google Pay & Google Wallet - erfarenheter?

Diskussion i 'Betaltjänster och fintech' startad av MaLund13, 17 jul 2017.

1. Android2015

Android2015 Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 120
    Operatör:
    -
    Telefon:
    -

MINA ENHETER

Operatör:
    -
    Telefon:
    -
    Info:
    -
    På Sony xperia meny

Bifogade filer:

2. Leo83

Leo83 Android Medlem

Mottagna gillanden:
    5 412

MINA ENHETER

Please do, jag skulle dock bli extremt förvånad och lika glad om det funkade.

3. Fraz

Fraz Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    200
    Telefon:
    Sony Xperia XZ3

MINA ENHETER

Telefon:
    Sony Xperia XZ3
    Telefon 2:
    Xiaomi Mi Max 3
    Platta:
    Huawei Mediapad M5 8,4"
    Du får nog vara mer specifik. På min 'Sony Xperia meny' är det inga bekymmer (XZ3).

Bifogade filer:

4. Zerge

Zerge Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    534
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 16 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 16 Pro
    Telefon 2:
    Nokia X10
    Platta:
    iPad Air 2022 256GB
  5. Figgy

Figgy Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    11

MINA ENHETER

Mycket viktigt att du kontaktar både ditt lokala kontor (sparbanken) och Swedbank på facebook och twitter, helst ringer du, där du frågar om Google Pay.

Det är flertalet personer som börjat trycka på och Swedbank har en väldigt passiv ton till detta, vilket gör det så mycket viktigare att alla kontaktar dem gällande Google Pay.

6. Lehning

Lehning Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    74
    Telefon:
    iPhone 13

MINA ENHETER

Telefon:
    iPhone 13
    Har redan varit på dom!! :)

Figgy gillar detta.
  7. night77

night77 Android Expert Medlem

Mottagna gillanden:
    8 698
    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S25 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S25 Ultra
    Telefon 2:
    Ö
    Platta:
    Galaxy Tab S10 plus
    Svalt intresse för it-jättarnas betaltjänster

Det är en premium artikel, därför så gör jag "copy/paste" så alla kan läsa.

Svalt intresse för it-jättarnas betaltjänster
    Intresset är lågt bland svenska banker och deras kunder för it-jättarnas betaltjänster. Efter Apple och Samsung gör nu Google ett försök att slå sig in.
    TT

Bara ett fåtal banker har anslutit sig till Googles betaltjänst, Google Pay, i Sverige – Nordea och Länsförsäkringar bank är med från början, och Danske bank kommer med i slutet av året. De andra storbankerna har nobbat den amerikanska IT-jätten.

– Vår inställning är att vi vill erbjuda kunderna de möjligheter som finns, säger Erik Zingmark, ansvarig för transaktioner på Nordea.

Thomas Glimstedt, chef för affärsutveckling på Länsförsäkringar bank, säger att deras kunder har efterfrågat tjänsten.

– Det har varit ett visst tryck från kunder, säger han.
    Men den webbundersökning som Länsförsäkringar själva beställde förra året från företaget Insight Intelligence visar inte direkt på någon rusning. Bara ett par procent använde liknande tjänster från Apple och Samsung, och bara drygt hälften av de tillfrågade kände till att de överhuvudtaget finns.
    Googles betallösning, liksom Apples och Samsungs, är egentligen som ett slags bankkort, fast inlagt i mobilen, förklarar Bengt Nilervall, betalningsexpert på Svensk Handel.
    – Bakom står kortföretagen Visa och Mastercard, och kortutgivarna. När man använder tjänsten blir det en korttransaktion.

Han berättar att Apple har haft det svårt på den svenska marknaden. Apple vill nämligen ha betalt av bankerna för varje transaktion. Det har gjort att bankerna inte velat hoppa på.
    – Samsung har inte tagit betalt av bankerna. Syftet för dem är att ge bra tjänster som gör att det blir mer intressant att köpa mobiltelefoner av dem, säger Bengt Nilervall.

Enligt Googles presskontakt Andrea Lewis Åkerman tar inte heller Google betalt av bankerna.
    Men trots detta verkar intresset från bankerna för Googles lösning vara ljumt, när bara tre banker hängt på. Google själva uppger att de börjar lite försiktigt här i Sverige.

"Vi arbetar med ett par utvalda partners för att lansera tjänsten initialt, och ser fram emot att arbeta med mer partners för att expandera vårt erbjudande i Sverige", skriver Andrea Lewis Åkerman.
    Ändå, det kan vara svårt att övertyga svenskarna. Här är nämligen de svenska bankernas gemensamma mobila betalsystem Swish helt dominerande. Enligt Insight Intelligences webbundersökning från 2017 svarar 83 procent att de använder Swish. Fast tjänsten fungerar bara i Sverige, även om utveckling pågår med sikte att täcka hela Norden. Swish fungerar också mellan privatpersoner, vilket inte de andra mobila betaltjänsterna är tänkta för.

– Swish är en bredare tjänst som passar Sverige. Google Pay, Apple Pay och Samsung Pay är globala, och fungerar i hela världen, säger Erik Zingmark.

Han vet inte om alla de nya betaltjänsterna som kommer blir stora här. Nordeas linje är att ha dem, och låta kunderna välja.

Men den som har erfarenhet av hur Google brukar använda data om användare för reklamändamål kan bli en smula fundersam då företaget nu vill ta hand om mobila betalningar. Kommer möjligen köphistoriken att användas för att bomba användare med reklam kopplad till köpvanorna? Google försäkrar att det inte är så.

"Vi använder inte transaktionsdata från Google Pay för att rikta annonser till användare", skriver Andrea Lewis Åkerman.

Frågan är hur man ska tänka som kund om man vill kunna betala via sin mobil. Fredrik Nordquist, biträdande chef för Konsumenternas bankbyrå, tycker att man ska vara noga med att skydda sina koder och personuppgifter.

– Man ska vara lika försiktig som när man knappar in sina koder i terminaler eller bankomater, säger han.
    Man ska till exempel inte återanvända koder, understryker han.
    – Många återanvänder en pinkod de lärt sig utantill i flera sammanhang, vilket tjuvarna känner till, och det ökar risken för exponering. Man är kanske inte lika försiktig med att skydda koden när man låser upp mobilen som man är när man står vid bankomaten, säger Fredrik Nordquist.

FAKTA
    Så funkar betalningar i mobilen

Betaltjänsterna är appar som installeras i mobilen, och som kopplas till ett bankkonto precis som ett kort. Bakom tjänsten finns kortföretagen Visa och Mastercard. Betalningarna fungerar där det finns blipp-terminaler.

Tjänsterna är avpassade för olika mobiler och operativsystem i mobiler. Samsung och Apple har egna tjänster för sina telefoner, och Google skjuter nu in sig på dem som har androidsystem i mobilerna.

FAKTA
    Trögt för mobilbetalning i Sverige

Svenskar har hittills inte varit särskilt intresserade av de olika mobiltjänsterna som kommer.

Bankkort är fortfarande kungen av betalningar, kontanterna minskar i betydelse, och svenskar gillar att använda Swish, enligt undersökningar av betalningsmönstren. Bland annat Riksbanken har undersökt detta.
    I rapporten Svenska folkets betalningsvanor från maj 2018 har frågan om hur man betalade sitt senaste köp ställts. 80 procent svarade att de använt kort, medan bara 13 procent använde kontanter. Andra betalsätt, som exempelvis de olika mobiltjänsterna från exempelvis Apple eller Samsung har en försvinnande liten andel.

På frågan om vilka betalsätt som använts den senaste månaden svarar 90 procent att de använt bankkort, över 60 procent att de använt Swish och 60 procent att de betalat kontant. Mobila tjänster finns inte med alls.

En liknande undersökning gjordes via en webbpanel av Insight Intelligence på uppdrag av Länsförsäkringar bank, SEB, Svensk Handel och PayEx 2017. Den kom fram till liknande slutsatser. Svenskarnas intresse för nya mobila betaltjänster är lågt.

Riksbankens undersökning omfattar 2000 slumpvis utvalda personer mellan 16 och 64 år.

Insight Intelligences undersökning bestod av en webbpanel på 1000 personer mellan 16 och 74 år.

Källa: Riksbanken, Insight Intelligence

8. night77

Mottagna gillanden:
    8 698
    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S25 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S25 Ultra
    Telefon 2:
    Ö
    Platta:
    Galaxy Tab S10 plus
    det verkar vara för lite reklam gällande mobila betalningar som gör väldigt många inte medvetna om möjligheten. Jag visste inget om varken Samsung Pay eller Google Pay förrän det skrevs om det i tidningar, alltså min bank "Länsförsäkringar" skickade ingen info till mig om det.

milky81 gillar detta.
  9. Puppy

Puppy Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    305
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 8 Pro
    För att de inte har funnits här. Och de svenska tjänsterna är ju så värdelösa att man inte orkar bry sig.

10. night77

Mottagna gillanden:
    8 698
    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S25 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S25 Ultra
    Telefon 2:
    Ö
    Platta:
    Galaxy Tab S10 plus
    De jämför "Swish" med G-Pay och Samsung Pay, vilket är rena tramset! Men ja, detta kan ta tid tills folk fattar hur smidig detta är, jag börjar snart gå utan plånbok, bara man får elektroniskt körkort så är det klart :D

11. Puppy

Puppy Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    305
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 8 Pro
    Svenska företag tror ju att de är moderna med sina QR-koder. Skånetrafiken håller på att ersätta Jojo-korten med sin mobila app. Har den appen stöd för NFC? Nepp, bara QR.

Till och med Postnord har ju börjat låta en legitimera sig med Bank-ID, så man inte behöver körkortet för att hämta ut paket längre.

12. night77

Mottagna gillanden:
    8 698
    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S25 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S25 Ultra
    Telefon 2:
    Ö
    Platta:
    Galaxy Tab S10 plus
    Jag tror att Skånetrafiken kommer så småningom att övergå till NFC betalningar med.

Det med PostNord att legitimera sig via BANK ID är fin tanke dock funkade inte för mig sista gången skulle jag hämta paket, så såna tekniska strul kunde sabba hela upplevelsen .. men men .. hoppas allt blir bättre o bättre. Kanske senare räcker med att man legitimerar sig med BANK ID:n bara för att kunna se om man har Körkort, etc.. Det hade varit också smidigt.

bernard gillar detta.
  13. milky81

milky81 Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 519
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro
    Platta:
    Xiaomi Mi Pad 5
    ROM:
    Stock
    Japp mer reklam för betalsätten behövs för att gemene man ska se detta smidiga betalsätt. Förstår att inte så många känner till det.

Sen måste ju antalet terminaler som stöder NFC upp i mycket högre antal. Finns många butiker här i Växjö där jag bor som inte stöder det. Sen att man inte direkt genom att bara titta på betalterminalen kan se om den stöder NFC eller inte gör ju det hela ännu mer osmidigt. Jag vill liksom veta när jag kommer fram till kassan om jag måste ta upp mitt kort eller om det räcker med mobilen utan att fråga kassörskan eller att kassörskan först ska "skjuta över köpet till terminalen". Det är anledningen att jag är lite seg med att bara köra på mobila betalningar, just att man inte vet om det kommer gå, att man inte vet om stödet finns vid just den gången. Så då blir det att man tar upp kortet på ren vana för det funkar alltid.

night77 och bernard gillar detta.
  14. bernard

bernard Droidmin Moderator

Mottagna gillanden:
    47 195
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)

Just Bankid i Postnord pratade jag häromdagen med mitt ombud om, och de var faktiskt överväldigade över hur många som redan drog nytta av det (även om det än så länge var mest poppis bland ungdomar), och var dessutom tacksamma då det blev smidigare för personalen, men det är sant att det inte fungerar helt klockrent ännu (och inte alls vid de flesta utlandsförändelser).

night77 gillar detta.
  15. night77

Mottagna gillanden:
    8 698
    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S25 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S25 Ultra
    Telefon 2:
    Ö
    Platta:
    Galaxy Tab S10 plus
    Jag håller me dig om dålig märkning av kortterminalerna! Ofta ser man en "blipp" symbol på kortterminalen och då fattar man att man kan betala med mobilen. Men det finns terminaler där inte står någon symbol utan den dyker upp först på skärmen när säljaren har slagit summan i kassan/terminalen, så man vet aldrig ska man ta fram kortet eller mobilen? Jag förstår de butikerna att det handlar om kostnad som är inte litet om man nu vill skaffa allra senaste men för smidighetens skull kan detta vara bra för de och oss.

milky81 och bernard gillar detta.
  16. night77

Mottagna gillanden:
    8 698
    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S25 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S25 Ultra
    Telefon 2:
    Ö
    Platta:
    Galaxy Tab S10 plus
    Kanske vi behöver en egen sektion (på Swedroids hemsidan) om samtliga mobila betalningar precis som man behöver också för trådlösa "hörlurar" :)

bernard gillar detta.
  17. bernard

Mottagna gillanden:
    47 195
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Just att de är så dåliga på att märka upp terminalerna tycker jag är konstigt.

Näringsidkaren tjänar väl på att vi använder NFC då betalningen går snabbare? Speciellt i caféer, konditorier och vid torghandel och dylikt måste ju tidsvinsten vara guld värd? Borde finnas ett stort intresse för det inom handeln, men tydligen är det inte riktigt så.

Ingen vill ju gärna köa, så man kan slippa går man bara till ett annat ställe vid långa köer, och då har man ju tappat en kaffe eller vad det nu är den potentiella kunden var ute efter.

På stormarknaden är tidsvinsten överlag kanske inte lika stor då man vid större inköp ändå har gott om tid på sig att leta fram kort, stoppa in kort, ange PIN/dra bonuskort osv.

18. jnsson

jnsson Operatörsnörd Moderator

Mottagna gillanden:
    20 260
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Nja, jag tycker inte man tjänar mycket tid på NFC vs utan NFC.

19. lebear

lebear Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    101

MINA ENHETER

Har bara testat för betalningar, men hur är tanken att det ska fungera med Bonusprogram? Ska de funka att blippa, eller är det mer som en wallet för att man ska kunna få fram medlemsnummer? Har exempelvis lagt in mitt SATS-kort under Bonusprogram. Kan jag då blippa in mig med telefonen?

20. bernard

Mottagna gillanden:
    47 195
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Nej, det verkar inte fungera. Du kan få fram en streckkod om du skannar kortet, men har de ingen optisk läsare någonstans är det ju inte så meningsfullt.