Diskussion: Google Pixel 7 + Pixel 7 Pro

Discussion in 'Google Pixel 7 Pro & Pixel 7' started by huskul, Aug 19, 2022.

1. Johnh3

Johnh3 Android Veteran Medlem

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro.

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro.
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a.
    Platta:
    iPad
    Överlag ändå positivt. De kunde ju ha lanserat i Sverige utan en operatör alls, som Asus gör med sina mobiler ungefär. Men Telia är väl ändå största operatören.
    Gissar att övriga bolag som Tele2 möjligen kommer i ett senare skede.

2. DroidJunkie

DroidJunkie Professional Droid Medlem

MINA ENHETER

Jag tänker göra det. Trots att jag sålde 6 Pro:n på grund av problem med täckning och så vidare, så kommer jag köpa 7 Pro:n - men jag hoppas verkligen det är bättre modem i den, det är nästan det viktigaste. Och att telefonen blir mindre varm. Hoppas på det bästa! Ska du slå till?

Last edited: Sep 30, 2022
  3. maRRtin

maRRtin Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

Jag tänker köpa en, men mest för att min far behöver en ny telefon och vill köpa min 6 Pro. Annars hade jag behållt min 6 Pro ett år till.

Kristy likes this.
  4. Timpppa

Timpppa Android Veteran Medlem

Operatör:
    Telia och Tele2
    Telefon:
    Iphone 16 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia och Tele2
    Telefon:
    Iphone 16 Pro Max
    Platta:
    Ipad Pro M1
    Jag är mycket intresserad 7 Pro så det lutar åt köp :)

5. maRRtin

maRRtin Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

Det fanns ju i Pixel 4. Men jag gissar att man plockar bort den för att det inkräktar ganska mycket på skärmytan(?)

Jag personligen gillar INTE face ID, mycket bättre med en fingerläsare i skärmen. Nu kan jag låsa upp telefonen smidigt även när jag kör downhill, motorcykel, skidor o.s.v. Även om telefonen ligger på bordet så är det enkelt att låsa upp utan att behöver luta sig över och greja.

Leo83 likes this.
  6. Leo83

Leo83 Android Medlem

MINA ENHETER

För att det kanske inte handlar om att inte lyckas, utan för att man inte vill ha det.

Personligen har jag inget behov av face id eller liknande. Front kamera får också gärna vara så liten som möjligt också, helt ingen notch eller hole punch överhuvudtaget.

Gällande fingeravtrycksläsare så verkar den inte vara någon hit på Pixel 6 men det är ju specifikt för dem telefonerna, inte Android generellt.

7. rickards

rickards Senior Droid Medlem

MINA ENHETER

Möjligt att det är så, men märklig prio tycker jag. Hör enbart lovord om Apples face id, och killgissar på att majoriteten skulle önska det även på Android.

8. dannejanne

dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

Telefon:
    24 Ultra, 14 Ultra

MINA ENHETER

Telefon:
    24 Ultra, 14 Ultra
    Nej den verkar inte erbjuda mycket som inte Pixel 6 Pro har så kommer behålla den. Jag har varken problem med täckning eller fingeravtrycksläsaren (inte mer än alla andra som sitter i skärmen).

9. jnsson

jnsson Operatörsnörd Staff Member

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Fingeravtrycksläsare som är i powerknappen fungerar bra för mig. Så länge de inte är under skärmen blir jag glad.

10. Hardztylerz

Hardztylerz Baby Droid Medlem

Nån har fått tag på både Pixel 7 och 7 Pro tidigt. Boxarna är från demos och kontot är borta dessvärre. Och jag tänkte köpa 7 Pro (har haft alla Pixel XL inklusive Pixel 5) som kommer ersätta 6 Pro. Svart blir det men vet ej mellan 128 eller 256 gb. Använder just nu 38 GB av 128 på min 6 Pro som jag har haft sedan launch

Attached Files:

Kristy and DroidJunkie like this.
  11. spigen

spigen Adult Droid Medlem

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Oppo Find X8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Oppo Find X8 Pro
    Telefon 2:
    Xiaomi 14
    Funkade mycket bra på Pixel 4XL och det enda jag saknar sen jag sålde den. Men finns andra android lurar med säker 3D face unlock. Kör just nu andra vändan med P40 Pro Plus och face unlock på den är helt suverän. Stör mig inte alls på att det inkräktar lite på skärmytan, tar mycket hellre säker face unlock än lite mer skärmyta.

Kommer absolut att slå till på P7P nu när den äntligen släpps i Sverige, har tidigare köpt från fnac vilket visserligen har funkat okej men känns ändå säkrare att köpa från svensk återförsäljare. Hoppas på något bra förköpserbjudande (missade mystery boxen tyvärr)

Gorgeous and rickards like this.
  12. inact_046

inact_046 Professional Droid Inaktiverad

MINA ENHETER

Säker Face ID kräver flera olika sensorer som tar mycket plats. Det är är därför Apple hittade på "Dynamic Island", ett sätt att dölja att deras pillerformade cutout är mycket större än konkurrenternas motsvarigheter. Bland android-användare skulle det nog inte bli populärt om cutouten blev större - det skulle ses som ett steg bakåt i utvecklingen.

På en iPhone är Face ID helt centralt i hela användarupplevelsen vilket gör att man har lite mer tålamod med den stora sensor-ön på framsidan. Face ID integrerar med många olika delar av operativsystemet t.ex:

- döljer känsligt innehåll på låsskärmen när den inte ser ditt ansikte
    - håller skärmen tänd när du tittar på den
    - scannar ditt huvud för att kunna optimera spatial audio
    - blixtsnabb inmatning av lösenord via lösenordshanterare
    - blixtsnabb validering med t.ex. Bank ID

Ett problem för Android-tillverkarna (Google exkluderat såklart) är att ovanstående typ av integration kräver stora anpassningar djupt i operativsystemet. Det blir helt enkelt för bökigt att göra i efterhand. Istället skulle Google behöva tillhandahålla funktionaliteten för säker ansiktsupplåsning direkt i Android optimerat för en standardiserad hårdvara (från Qualcomm eller liknande). Då skulle nog vissa tillverkare hoppa på.

Jag personligen är ett mycket stort fan av Face ID och skulle väldigt gärna se en återkomst av den funktionalitet som fanns i Pixel 4. Fingeravtrycksläsare under skärmen är verkligen det värsta av alla alternativ för upplåsning eftersom man inte kan känna var man ska sätta fingret utan måste titta på telefonen (även om muskelminnet brukar underlätta efter ett tag). Jag har använt i princip varenda Android-flaggskepp senaste fem åren och det har alltid varit nåt strul med fingeravtrycksläsarna. Vissa funkar inte när fingret är för torrt. Vissa funkar inte när fingret är blött (och man tvättar ju händerna ofta nuförtiden). Vissa funkar dåligt när det är kallt ute. Vissa funkar dåligt när det är starkt solsken. Sen ska vi inte tala om hur osäkert det är med optiska fingeravtrycksläsare under skärmen av den typ som alla tillverkare utom Samsung använder. Det är givetvis inte ett problem för gemene man men det gör att telefonerna inte blir godkända av vissa företag och statliga myndigheter. Definitivt inte av myndigheter som Försvarsmakten (som däremot godkänner Apples Face ID).

Jag tycker att just upplåsning är ett onödigt irritationsmoment på Android-telefoner som inte skulle behöva vara ett problem 2022 eftersom det inte var det för fem-sex år sedan när de flesta telefonerna hade säkra kapacitiva läsare. Det är för mig ett större steg bakåt i utvecklingen än hur stor sensor-ö det är på frontskärmen. Upplåsning/autentisering påverkar användarupplevelsen som för mig är viktigare än utseendet.

Det är svårt att säga eftersom telefonen inte är släppt än. Är man en fan av Pixel-serien så uppgraderar man nog oavsett hur liten förändringen är mot Pixel 6-serien. Om ryktena stämmer så är det ju i princip exakt samma telefon förutom en snyggare baksida (men fortfarande halt glas vilket jag inte gillar) och en marginellt snabbare GPU. Det räcker inte för mig iaf. Men jag väntar med att svara tills jag sett den officiella presentationen. Google kanske överraskar oss med något som inte läckt ännu.

13. spigen

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Oppo Find X8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Oppo Find X8 Pro
    Telefon 2:
    Xiaomi 14
    Har du testat Vivo iQOO 9 Pro? Vivo använder en 3D Ultrasonic fingeravtrycksläsare som är det absolut bästa jag testat och jag har också testat de flesta flaggskepp de senaste åren. Slår Samsungs läsare med lätthet. IMO :)

flipp and Kristy like this.
  14. inact_046

inact_046 Professional Droid Inaktiverad

MINA ENHETER

Nej, den har jag inte testat. Kan tänka mig att den är mycket bättre än de optiska. Synd bara att de stora tillverkarna som Xiaomi och Google inte hoppar på sån teknologi. Jag skulle aldrig välja telefon efter upplåsningsteknik utan det är ju andra saker som lockar för mig, t.ex. kameran. Upplåsningen ska bara funka problemfritt på alla telefoner 2022 är min åsikt.

kissidor and Kristy like this.
  15. helevorn

helevorn Teen Droid Medlem

Operatör:
    Telia, Tele2 FTG
    Telefon:
    Pixel 9 Pro XL

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia, Tele2 FTG
    Telefon:
    Pixel 9 Pro XL
    Kristy likes this.
  16. spigen

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Oppo Find X8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Oppo Find X8 Pro
    Telefon 2:
    Xiaomi 14
    Håller med fullständigt om att det ska funka problemfritt, tyvärr upplever jag läsaren på Pixel 6-serien som en av de sämsta jag testat så jag hoppas verkligen det är ett område som Google har förbättrat när det gäller Pixel 7/Pro

Kristy and fryguy like this.
  17. fryguy

fryguy Senior Droid Medlem

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 6

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 6
    Platta:
    Xiaomi Mi Pad 4
    Att fingeravtrycksläsarna inte funkar om fingret är blött är inte så konstigt imo.

Jag tycker fingeravtrycksläsarna på äldre Pixel-lurar funkat klockrent, i alla fall på dom jag ägt som är
    Pixel 2XL, Pixel 3, Pixel 4a, men den funkar också fint på min Oneplus 6 (däremot funkade den dåligt på min Oneplus 5 vill jag minnas).

18. pki

pki Adult Droid Medlem

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung S25 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung S25 Ultra
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Pixel 9 Pro XL
    Platta:
    Samsung Tab S10+
    Jajamen, det kommer jag att göra. Första pixeln jag är sugen på att köpa.

19. Johnh3

Johnh3 Android Veteran Medlem

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro.

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro.
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a.
    Platta:
    iPad
    Är nog intresserad av den mindre Pixel 7 mobilen. Inget fel på min nuvarande Nothing Phone 1 i och för sig, men nog så stor.

Men det är under förutsättning att det blir en officiell försäljning här.
    Inte intresserad av gråimport och sådant.

20. mker

mker Youth Droid Medlem

Operatör:
    Tele2/Telia
    Telefon:
    Pixel 5

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2/Telia
    Telefon:
    Pixel 5
    Telefon 2: