Diskussion: Google Pixel 9 Fold Pro - allmänt

Discussion in 'Google Pixel 9 Fold (2024)' started by Swedroid, Jul 30, 2024.

1. namkrad

namkrad Teen Droid Medlem

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Ni som har fått era folds, kan ni fota med full sensor upplösning?
    Det skulle väl bli 48 Mpixel, hade verit bra om det kunde bekräftas :)

2. mannyb

mannyb Androidpamp Staff Member

Operatör:
    Google Fi
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro Fold

MINA ENHETER

Operatör:
    Google Fi
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro Fold
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Google Pixel Tab
    ROM:
    Stock
    Har haft min 9 Pro Fold i fyra dagar nu och överlag.. ptja, den är rätt trevlig. Med det sagt kommer jag nästan garanterat byta tillbaka till en traditionell telefon när Pixel 10 kommer nästa år.

Det jag med bred marginal älskar mest med nya Fold är hur fantastisk den är i utfällt läge för slösurf och slövideotittande. Långt, långt, långt mycket bättre än traditionella telefoner. Perfekt för slösurf i soffan eller på bussen. Att skärmarna därtill är väldigt ljusstarka är en fin bonus när man är utomhus i fullt dagsljus.

Batteritiden är ok. Sämre än min Pixel 8 Pro, men bra nog för att jag utan problem klarar en hel dag på en och samma laddning vid mitt normala användningsmönster. Jag har i regel runt 35% batteri kvar vid dagens slut med 9 Pro Fold, att jämföra med uppskattningsvis 50% med min 8 Pro. Svårt att säga med säkerhet eftersom man tenderar att omedevetet använda en ny telefon lite mer, så kanske är skillnaden de tu emellan mindre än vad det verkar. Får återkomma till detta när nyhetens behag har lagt sig.

Laddning är en långsam affär. Telefonen har en teoretisk maxhastighet om 21W vid trådburen laddning, men jag mäter upp strax över 19W som mest. Att ladda helt fullt från helt tomt tar runt en och en halv timme. Trådlös laddning är olidligt långsam om man har bråttom, med blott 7,5W. Det spelar för all del ingen roll om man laddar över natten som jag gör, men då och då händer det att man behöver ladda snabbt innan man lämnar hemmet, och då är den långsamma laddningen - både trådburen och trådlös - en stor nackdel.

Min med marginal största frustrationspunkt är att kamerorna är klart sämre. Kanske inte främst huvudkameran, vilken är hyggligt nära huvudkameran i 8 Pro vid stillbildsfoto, men ultravidvinkelkameran är definitivt sämre och telefotokameran är rutten. Se bifogad bild i 10x zoom där nätet ovanpå skorstenen framstår tydligt i bilden tagen med 8 Pro medan det bara är pixelgegga med 9 Pro Fold. Man ser därtill att skorstenens vita träpaneler saknar textur i bilden tagen med Fold.

Visst, både 8 Pro och 9 Pro Fold har 5x optisk zoom, och på pappret kan det därmed framstå som att de är likvärdiga, men sensorn i 9 Pro Fold är mycket sämre och mindre lågupplöst så skillnaden i detaljrikedom vid 5x och 10x är stor. För den som sällan använder zoom spelar det så klart väldigt liten roll, men jag använder zoom väldigt ofta så för mig är detta snudd på en dealbreaker. Om Google inte fixar detta till nästa års Fold så byter jag 100% garanterat tillbaka till ett traditionellt format, gissningsvis Pixel 10 Pro XL.

"Gångjärnet" för att vika ut telefonen är väldigt styvt och det krävs rätt mycket kraft att öppna och stänga telefonen. Det kändes till en början lite vanskligt att stänga telefonen då man för smidighetens skull tvingas använda tummen som spjärn på den inre skärmen för att övervinna det höga motståndet i gångjärnet, och det känns aldrig bra att trycka på en plastskärm. Man kan trycka med tummen på bezeln istället, men det är lite avigt. Lyckligtvis tycks skärmen inte öht besväras av att man trycker med tummen för att fälla ihop telefonen, så.. kanske är jag bara nojjig.

AI-grejer som Gemini Live och Pixel Studio är förvånansvärt bra. Jag är lite av en AI-hatare efter all olidlig hype de senaste åren, där tillverkarna tävlar med varandra om att vara så olidliga de bara kan vara och nämna AI överallt, men ja, det finns onekligen rätt trevliga tillämpningar också, såsom ovan nämnda Gemini Live och Pixel Studio.

Att tala med Gemini Live känns med undantag av fördröjningen för mer komplicerade samtalsämnen eller frågor nästan som att man är i en scifi-film eller -serie. Jag fick exempelvis helt korrekta uppgifter gällande en hotellbokning jag ämnar göra senare den här månaden. Gemini Live gav relevanta rekommendationer baserat på mina önskemål, korrekta priser för datumen jag söker, bekvämligheter hotellet/hotellrummet bjuder på, hotellfrukost och så vidare. Allt genom en normal konversation som om man talade med en människa. Det är inte som att man är Tony Stank och talar med Jarvis direkt, men ändå en rätt lustig och funktionell tjänst.

Enheten är slutligen väldigt välbyggd, ett klart steg upp från fjolårets 8 Pro, men den är samtidigt tung och en smula klumpig då den är över 10mm tjock utan skal. Ett skal drar upp tjockleken till 12-13mm, och där går min smärtgräns. Jag vet inte om jag kommer kunna använda 9 Pro Fold med ett skal. Det är obehagligt att inte ha ett skal, men.. jag vet inte om jag har något val. Kanske köper jag bara ett skin från dbrand istället. Inte mycket skydd mot fall, men åtminstone mot repor.

Attached Files:

Nat, Jowee, matssoderstrom and 4 others like this.
  3. wmb

wmb Android Veteran Hedersmedlem

Operatör:
    Halebop

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Så kul att se din nuna igen @mannyb@mannyb :)

mannyb likes this.
  4. mannyb

Operatör:
    Google Fi
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro Fold

MINA ENHETER

Operatör:
    Google Fi
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro Fold
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Google Pixel Tab
    ROM:
    Stock
    Det är ett tag sedan jag gjorde inlägg här sist. Två år, nästan på dagen :)

wmb likes this.
  5. Pettapan

Pettapan Adult Droid Medlem

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    iPhone 14

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    iPhone 14
    Telefon 2:
    Iphone 14
    Kunde inte låta bli, så jag öppnade folden från Comviq och jag är förvånad faktiskt. Betydligt bättre än jag förväntat mig. Får se om det blir en keeper. Men jag upplever endel scroll lagg i tradera och aftonbladet bland annat. Upplevde inget sådant när jag körde en P9PXL i några dagar, nån mer som har märkt detta?

6. psp123

psp123 Android Apprentice Medlem

MINA ENHETER

Scrollag förekommer tyvärr på P9PXL också. Det händer i Chrome, YouTube, Google-appen och Reddit till och från. Väldigt störande.

7. Pettapan

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    iPhone 14

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    iPhone 14
    Telefon 2:
    Iphone 14
    Hmm, surt, är smått allergisk mot detta. Kan vi tacka exynos crapet dom kör på. Märkte faktiskt inte av det på 9:an.

8. Pettapan

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    iPhone 14

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    iPhone 14
    Telefon 2:
    Iphone 14
    Har bokat retur nu, fattar inte hur det kan va så mkt lagg i allt i en telefon från 2024 och för dessa pengar. Riktigt pinsamt, kanske blir bättre nästa år om dom lämnar Exynos och gör en egen propp.

9. joachi

joachi Teen Droid Medlem

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 5

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 5
    Vart är det lagt? Jag har inte märkt något lagg alls?

10. Pettapan

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    iPhone 14

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    iPhone 14
    Telefon 2:
    Iphone 14
    Laggar i aftonbladet, blocket, tradera, google news, facebook, insta ja typ alla appar jag testar. Som att sitta på en exynos 990 från 2020. Testa scrolla snabbt upp och ner eller sidleds i tradera så borde du märka, om det nu inte är fel på min enhet såklart.

11. Gottvall

Gottvall Youth Droid Medlem

Telefon:
    Pixel 9 Fold

MINA ENHETER

Telefon:
    Pixel 9 Fold
    Övrigt:
    Chromecast, Asus CB Flip, Nest WiFi, Nest Hub, Nest Audio
    Jag upplever inte samma nivå av lagg som @Pettapan@Pettapan beskriver.
    Noterade att skärmen hoppade till några enstaka gånger när jag installerade och ställde allt, men därefter har det inte varit några problem.

12. Tiopental

Tiopental Senior Droid Medlem

Telefon:
    iPhone 16PM/Vivo X200U

MINA ENHETER

Telefon:
    iPhone 16PM/Vivo X200U
    Hur man upplever lagg är väldigt individuellt. Vissa är helt okänsliga mot det medans andra retar sig på minsta lilla. Jag hör till den senare kategorin och jag har tyvärr aldrig ägt en Pixel som inte laggat. Samsung är nog den Android-tillverkare som gör mest smooth telefoner.

saigon likes this.
  13. joachi

joachi Teen Droid Medlem

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 5

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 5
    Hmm nee upplever det inte alls..? Möjligen lite på Aftonbladet men tänker att där är det annonser som börjar spela när man scrollar ner på dom och därför det blir lagg

krilla37 likes this.
  14. Pettapan

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    iPhone 14

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    iPhone 14
    Telefon 2:
    Iphone 14
    Ska blåsa om den o se om det blir bättre och inte överföra från annan telefon.

15. kingbuzz

kingbuzz Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Har inte märkt av någon lagg på min

16. Uffe88

Uffe88 Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Upplever inte heller något lagg och då är jag petig.

Men min crease är däremot stor

17. Pettapan

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    iPhone 14

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    iPhone 14
    Telefon 2:
    Iphone 14
    Blev bättre efter omblåsning. Blir ändå retur. För mkt meh över hela telefonen för min del.

18. Uffe88

Uffe88 Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Vad är du mest besviken över?

19. Pettapan

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    iPhone 14

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    iPhone 14
    Telefon 2:
    Iphone 14
    Vikten och lagget skulle jag säga. För dessa pengar borde dom kunnat gjort nåt bättre. Svårt att inte jämföra med Honor. Även Fold 6 är bättre på allt utom just frontskärmen, men det har ju diskuterats till leda skulle jag påstå.

20. mannyb

Operatör:
    Google Fi
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro Fold

MINA ENHETER

Operatör:
    Google Fi
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro Fold
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Google Pixel Tab
    ROM:
    Stock
    Ett par uppdateringar/korrigeringar till mitt inlägg ovan, om mina första intryck av Pixel 9 Pro Fold:

Batteritiden har blivit lite bättre, sannolikt för att nyhetens behag har lagt sig: jag använder kort sagt telefonen mindre nu än de första dagarna. Jag noterar nu runt 40-45 % batteri kvar vid dagens slut snarare än 35 % som förut. Fortfarande inte i nivå med Pixel 8 Pro, där jag i regel såg runt 50% batteri vid dagens slut. Det kvittar förstås om man har 40 eller 50 % batteri kvar, gott om marginal i båda fallen, men Pixel 8 Pro-ägare som redan hade problem med att klara en hel dag på en laddning skulle få ännu större problem med 9 Pro Fold.

Google uppger att 9 Pro Fold kan laddas i maximalt 21W, men jag mätte bara upp runt 19W som mest under de första dagarna. Det var dock med en Anker-laddare (45W). Jag har sedan dess köpt Googles nya laddare ("Google 45W USB-C Power Charger") och med den når jag exakt de 21W som Google utlovar, och lite därtill: 21,75W som mest. Några ynka watts skillnad kan tyckas kvitta, men vid laddning från tomt till fullt noterar jag att det går cirka tio minuter snabbare med den officiella snabbladdaren. Med det sagt så är 1 timme och 20 minuter istället för 1 timme och 30 minuter fortfarande bisarrt långsamt 2024.

Det officiella skalet till 9 Pro Fold ("Pixel 9 Pro Fold Case") är rätt bra, i min mening. Det får inte telefonen att upplevas vara så klumpig som jag befarade, så jag kommer fortsätta använda det. Huruvida det är stryktåligt återstår att se. Det officiella skalet till Pixel 8 Pro var ypperligt och var efter ett års användande i princip som nytt, så jag hoppas att detsamma gäller för Pixel 9 Pro Fold Case.

De två sidorna av den inre skärmen, när telefonen är ihopfälld, liksom klibbar fast vid varandra i en smal spalt och gör ett märkligt klisterläte när telefonen viks ut. Det är kladdet från ens fingrar som skapar detta: gör man rent skärmen ordentligt innan den fälls ihop så försvinner klibbet. Jag hade inte trott att skärmytorna skulle röra vid varandra i ihopfällt läge, jag hade förväntat mig en liten luftspalt, men tydligen inte. Det faktumet att skärmytorna faktiskt rör vid varandra gör mig en smula orolig för vad som händer om tex sandkorn och damm letar sig in efter en dag på stranden, då detta riskerar resultera i repor eller "skavsår" på plastskärmen över tid.

Telefotokameran om 5x är även fortsatt rutten. Inte nog med att den har betydligt lägre detaljrikedom och skärpa än Pixel 8 Pros telefotokamera om 5x, den är även betydligt sämre i mörker.

Jowee and maRRtin like this.