Bäst är ju att du inväntar lite hands on på 9 Pro med testbilder. Men vissa saker kan man ju uttala sig om då delar av hårdvaran är densamma som 8 Pro.
- Om du gillar den naturliga bokeh-effekten från 1"-sensorn i 12s Ultra så kommer du bli mer nöjd med 14 Ultra då den också har en 1"-sensor i huvudkameran. Pixel 9 Pro använder en Samsung ISOCELL GNK-sensor på sitt 1x-objektiv som har storleken 1/1.3" som är avsevärt mycket mindre och därmed ger svagare naturlig bokeh. En fördel med Pixeln är dock att du slipper böka med bländarvärdet för att få bra kantskärpa på bilder där fokuspunkten är nära objektivet
- 14 Ultra har variabel bländare vilket ger större kontroll över skärpedjup och ljuskänslighet. Gillar du att pilla manuellt så är det en fördel för 14 Ultra men Pixeln är enklare att hantera då den mindre sensorn inte kräver variabel bländare på samma sätt
- Kameramjukvarorna skiljer sig åt en hel del. Xiaomi har mer naturlig kontrast i bilderna och mindre automatisk efterbehandling. Pixeltelefonerna har mer aggressiv HDR och gör fler automatiska vitbalanskorrigeringar (som ibland blir rätt och ibland fel). Gillar du lite mer naturliga bilder kommer Xiaomin nog falla dig mer i smaken. Gillar du lite mer aggressivt processade bilder är Pixeln rätt väg att gå
- På nattfotografering är Pixel 9 Pro en beast tack vare ett mycket bättre nattläge än Xiaomin. Du kan visserligen installera GCam och dra nytta av Night Sight/Astrophotography mode även på 14 Ultra men det kommer fungera mycket mer smooth på Pixeln av naturliga skäl
- Gillar du högupplöst fotografering så är Pixeln rätt väg att gå. Du kan aktivera 50 megapixel på alla tre objektiven med full HDR+ efterbearbetning och remosaicing, dock med en tradeoff att kameran blir långsammare på att ta bilder och det käkar en hel del batteri (på Pixel 8 Pro, kan ju förstås vara förbättrat på 9 Pro men jag tvivlar). Xiaomi är utvecklarfientliga och låter inte några appar förutom stock-kameran komma åt full upplösning på sensorn och stock-kamerans högupplösta läge är tyvärr inget vidare. Pixeln kan till och med göra astrofotografering i 50MP - suveränt
- Gillar du makrofotografering är 14 Ultra överlägset bäst tack vare att du har extremt kort närgräns på båda teleobjektiven. Perfekt när du vill fotografera makro utan att behöva hålla telefonen några centimeter från subjektet (insekter brukar inte uppskatta det)
- Om du vill zooma "lagom" mycket så är 14 Ultra det bättre valet då den även har 3x optisk zoom utöver 5x. Pixeln kommer ta ganska dåliga bilder i området 3x-5x men Xiaomin är väldigt stark här.
Så, utöver telemakro och bättre kvalitet i området 3x-5x på Xiaomi så handlar det mest om tycke och smak. Det är två telefoner med väldigt olika bildstil så jag rekommenderar dig att kolla lite testbilder för att se om du gillar Googles lite mer aggressiva efterbehandling. 14 Ultra kommer ta bilder som påminner mycket om din 12s Ultra så där kommer du känna dig hemma direkt.
--
Bortser man från kameran och tittar på själva telefonerna så föredrar jag Stock Android alla dagar i veckan. HyperOS är väl helt okej men det går absolut inte att jämföra med den sköna känslan och designen i Googles eget operativsystem. Pixeln är dessutom helt fri from bloatware, malware och annat som förekommer på kinesiska versionen av Xiaomis operativsystem.
Det återstår väl bara att se hur mycket buggar Pixel 9 Pro-serien kommer dras med. 6 Pro, 7 Pro och 8 Pro har alla haft buggar från dag ett. Vissa ganska allvarliga som att telefonin inte fungerar som den ska. Touchpanelerna har haft konstiga fördröjningar och lagg. Google är inte världsbäst på att åtgärda sånt snabbt heller. Det har fått mig att sälja flera Pixel-telefoner fast jag gillar dem i övrigt. Men med 9 Pro kanske de har lagt samma omtanke på kvalitetskontroll på mjukvaran som de verkar ha gjort på byggkvaliteten på hårdvaran. Vi hoppas!
Lycka till med ditt val
Click to expand...