Här kommer ett förtydligande kring kameran:
Jag tycker att Pixel 9 Pro XL har en
mycket bra kamera. Men som alla andra produkter därute så finns det egenskaper som är mer eller mindre bra.
Jag är väldigt fotointresserad och tar säkert 50-100 bilder per dag med min mobiltelefon. Jag gillar att fotografera alla möjliga motiv från människor på stan till vackra landskap. Ni som följer fototråden här på forumet har säkert sett några av mina bilder.
Jag som "hobbyfotograf" ser mobilkameran som en av de absolut viktigaste funktionerna hos en mobil. Jag är därför också lite extra kräsen och hittar nog lättare fel och saker jag inte gillar än genomsnittsanvändaren.
Jag ber om ursäkt om det framstod som att jag inte tyckte att Pixel 9 Pro XL har en bra kamera. Jag står fast vid att den är topp 6 av alla Android-telefoner jag testat, dvs väldigt bra. De allra flesta kommer bli mer än nöjda med bilderna som denna mobil tar.
Men nu fick jag en direkt fråga (via taggning) av en medlem här på forumet som hade en specifik fråga som just råkar handla om en av Pixelkamerans största svagheter enligt mig - rörelsehantering. Jag valde då att lägga ut några exempel genom urklipp från bilder som jag nyss hade tagit med 9 Pro XL för att illustrera problemet. Direkt valde några här i forumet att tolka det som att jag ville snacka ner kameran som helhet vilket absolut inte var min mening. Jag uttalade mig om en liten specifik detalj med kameran och bildexemplen var inte fullständiga bilder utan små urklipp. Men sitter man redo med högaffeln och bara väntar på att nån ska skriva något elakt om Google eller Pixel så är det ju lätt att det blir så.
Men om jag nu ska gräva ner mig lite djupare i vad jag tycker är Pixelns absolut största problem så är det faktiskt det som den marknadsförs hårdast för -
AI. Detta otyg drabbar även kameran där Google inte har gjort några större hårdvarumässiga förbättringar sedan Pixel 6 Pro. Istället har de integrerat AI mer och mer i alla funktioner i telefonen - vilket även syns på bilderna man tar. Pixeln har tveklöst mest efterbehandling i fotografierna av alla telefoner jag testat. Något som märks på att slutresultatet - som vid första anblick kan se rätt bra ut - men som har en del konstigheter i sig. Sånt jag inte ser när jag fotograferar med Xiaomi eller iPhone, vars resultat mer påminner det man får från en helt vanlig kamera.
Konstigheterna är att man dels kan se att AI påverkar hur bilder ljussätts. Jag älskar att fånga det naturliga ljuset, t.ex. när en stark strimma av solsken faller ner på ett speciellt ställe och resten av vyn är ganska mörk. Såna bilder är mycket svåra att fånga med Pixeln då den gör allt den kan för att ljusa upp alla bildens mörka delar. Många uppskattar säkert det. Jag som hobbyfotograf känner att jag inte längre kan fånga den bilden som jag vill ta. Kameran försöker hjälpa mig men jobbar istället emot mig.
Sen har vi rörelsehanteringen. Google berättade på sin presentation av 9 Pro XL att de har byggt om HDR-motorn "från grunden". Jag har nördat ner mig ganska rejält i GCam "under the hood" de senaste åren genom att jag pysslat med portar av GCam där man får total kontroll över hur den tar bilderna. Rent tekniskt så tar kameran nånstans mellan 8 och 15 exponeringar varje gång du fotograferar. Dessa bilder kontrolleras sedan för skärpa och eventuella suddiga bilder kastas bort. De som blir kvar slås samman i en process som heter "Merge" och det finns olika metoder för att göra det. Google har valt att klippa ut allt som rör sig ur bilden och välja en av dessa 8-15 exponeringar för rörelse-områdena. Sedan slår den ihop de multipla exponeringarna för alla områden som saknar rörelse. Resultatet blir en bild där man ofta dras till rörelsen för den ser helt annorlunda ut än resten av bilden - den tekniska kvaliteten är klart sämre, då endast en exponering använts. Ibland blir själva urklippen av rörelsen ur bilderna fel och den missar t.ex. ett ben eller en del av ett ansikte som då ser helt förvridet och konstigt ut. Men nu på 9 Pro XL noterar jag också att AI är inne och "bygger om" bilden på dessa områden. Den kanske förbättrar ett halvt ansikte som är suddigt i bilden. Det kan se väldigt konstigt ut, och jag tycker att det känns lite olustigt att bilderna inte fångas exakt så som verkligheten ser ut.
Exempel på bilder (i sin helhet denna gång, ej crop) som har konstig rörelse i sig. Observera att det absolut inte händer varje gång utan bara i vissa situationer.
Google Pixel 9 Pro XL (GCam, 5x, 24mm, 0.08s, f/1.53, ISO 296, 12.53MP)
Google Pixel 9 Pro XL (GCam, 5x, 110mm, 0.01s, f/2.97, ISO 502, 12.53MP)
En annan sak som följt med sedan Pixel 6 Pro är problem med vitbalanshanteringen. Det gäller särskilt under solnedgång eller soluppgång när färgerna ofta blir helt annorlunda än i verkligheten. Dessa två bilder togs direkt efter varandra och färgtonerna blir helt olika på himmelen, antagligen på grund av att vissa delar av förgrunden förändrats i motivet. Ibland är det dessutom väldigt knepigt att få till rätt färger ens när man redigerar RAW-filen manuellt.
Google Pixel 9 Pro XL (GCam, 1x, 24mm, 0.07s, f/1.5, ISO 186, 12.53MP)
Google Pixel 9 Pro XL (GCam, 1x, 24mm, 0.15s, f/1.5, ISO 128, 12.53MP)
Också ett exempel på märklig vitbalans:
Google Pixel 9 Pro XL (GCam, 1x, 24mm, 0.25s, f/1.53, ISO 22, 12.53MP)
Slutligen har vi den sista detaljen jag stör mig på - högupplösta foton (50MP). Det är segt. Varje gång man tar en bild, även i bra ljus, beter sig kameran som när man gör "Night Sight", dvs det blir en längre fördröjning när bilden tas - oanvändbart när man vill ta flera bilder i snabb följd. Slutresultatet är också inte värt besväret då HDR blir tydligt sämre samt rörelse och fina detaljer ofta blir smetigare.
Crop från en bild tagen med 50MP där väldigt konstiga saker händer med skärpan och detaljerna, troligen pga att AI försökt förbättra den på vissa ställen:
Visa bifogad bild 180788
--
Det Pixel-kameran gör allra bäst är riktigt långa exponeringar med "astroläget". Tyvärr kräver det att man har med sig ett kamerastativ då exponeringstiden lätt blir 40-50 sekunder även när det bara skymmer lite ute. Men slutresultatet blir helt otroligt - fantastiska detaljer, dynamiskt omfång och även väldigt korrekta färger. Rekommenderas starkt för landskap eller fotografering av stjärnhimlen.
Pixeln är också bra på att producera RAW-filer som är stackade för oss som gillar att redigera i Lightroom. Filerna har stort dynamiskt omfång och i princip all efterbehandling såsom brusreducering och skärpa är deaktiverade.
--
Men jag vill klargöra att det här är mina petiga åsikter och att
gemene man kommer bli väldigt nöjd med de fotografier som Pixel 9 Pro producerar. Det är en riktigt bra kamera och i de flesta fall blir bilderna väldigt bra. Men för att återgå till den fråga jag fick häromdagen om rörelse så står jag fast vid att det finns betydligt bättre kameramobiler om det är en viktig egenskap. Tycker man inte om hur Pixeln återger vitbalans/färger finns det också bättre alternativ. Men vill man ha en mobil med den bästa versionen av Android som finns på marknaden, helt utan bloat, och dessutom få en riktigt grym kamera så är Pixeln en mobil jag gärna rekommenderar.
Jag ska redigera några av de finare bilderna jag hann ta med 9 Pro XL och lägga ut i fototråden sen för lite inspiration.
Click to expand...