Diskussion: Google Pixel 9 serien - allmänt

Diskussion i 'Google Pixel 9 / Pixel 9 Pro' startad av Johnh3, 27 jan 2024.

1. Tiopental

Tiopental Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3 287
    Telefon:
    iPhone 16PM/Vivo X200U

MINA ENHETER

Telefon:
    iPhone 16PM/Vivo X200U
    Jag har lagt ut urklipp ur bilder som visar hur Pixeln hanterar snabb rörelse. Trodde att det var uppenbart men tydligen inte. Det är alltså inte fullständiga bilder jag har lagt ut. :sealed:

Har lagt till en disclaimer nu i originalinlägget så att ingen missuppfattar.

Frågeställaren, som jag besvarade, taggade mig då hen hade ett minne av att jag hade skrivit att Pixeln skulle vara bra för att fotografera snabb rörelse - något jag aldrig har sagt. Tvärtom. På grund av det stora antalet exponeringar som GCam använder i sin sammanslagning/merge så blir snabb rörelse problematiskt. Det finns inte heller något sätt att ta single frame-exponeringar med Pixel-kameran.

Kristy, Hatsune Miku, PEE och 1 annan gillar detta.
  2. Droid_301

Droid_301 Guest

Så oerhört tråkigt att läsa när ni klagar på en person som bara försöker hjälpa till att förklara varför det kan bli dåliga bilder.
    Jag gillar Pixel mobiler och tycker bara det är upplysande att få information ifrån någon som kan mer än mig i sakfrågan.

Kristy, Fridensliljor, raskigula och 2 andra gillar detta.
  3. Riesling

Riesling Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    24

MINA ENHETER

Jag har en P7P som jag relativt nöjd med framförallt på fotosidan.

Ni som har testat både P7P och P9PXL:
    Är det värtt att uppdatera til P9PXL?
    ,Jag är mest intresserad av kameraresultatet.
    Blir fotona så mycket bättre?

Tack för hjälpen!

4. krilla37

krilla37 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    222
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro XL

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro XL
    Nä men nu svänger de verkligen, från toppen kamera till helt värdelös kamera? Ibland känns de som de som inte gillar Google totalsågar mobilen o de som gillar Google ger bra betyg. Jag har en P7P och har aldrig fått sådana bilder o har svårt att tro att bilderna skulle bli sämre med nya P9P XL..

matssoderstrom och stelex gillar detta.
  5. WBSharks

WBSharks Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    27
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 9 Pro XL Hazel

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 9 Pro XL Hazel
    Telefon 2:
    OnePlus 7 Pro
    Platta:
    MiPad 4
    Gick från OnePlus 7 pro till Pixel 9 pro XL Haxel = skillnad

DanielÖ gillar detta.
  6. WBSharks

WBSharks Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    27
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 9 Pro XL Hazel

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 9 Pro XL Hazel
    Telefon 2:
    OnePlus 7 Pro
    Platta:
    MiPad 4
    Initialt efter ett par dagars användning. Man påverkas av att gå från 206 gram (OnePlus 7 pro) till 221 gram (Pixel 9 Pro XL). Upplever den som lite tung. Får gå mer på gym :)

Men i övrigt - en härlig telefon. Smidigt flyt, pigg, inga störande moment, bra batteri, bra skärm, Spelar inte, bara nyttjar den som en vanlig telefon med streaming och surf under dagen... Har inte fotat nåt än, men ska igång med det.

Jowee, miloudot och krilla37 gillar detta.
  7. krilla37

krilla37 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    222
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro XL

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro XL
    Jag är lite tvärt emot dej, jag vill ha lite vikt i mobilen. Tycker nästan de är jobbigare när den är för lätt. Ska bli härligt att snart få hålla i den och göra en egen bedömning av den.. För just nu så är resultatet på alla tester som finns högt och lågt..

WBSharks gillar detta.
  8. MultiMan

MultiMan Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 767
    Operatör:
    Halebop, Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop, Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    Poco X3 pro
    Platta:
    Huawei M5 4G
    Av det jag sett av kameran hittills är det främst rörlig video som jag upplever förbättrad, inte stillbilder, även om zoomen förbättrades redan på åttan. Du får direkt tillgång till moln/AI-baserad superzoom och uppskalning 4k->8k bl a. Om man har glädje av de olika bildförbättrande efterbehandlingarna är nog väldigt individuellt. Selfiekameran är mycket bättre, både tekniskt och bildmässigt.

Man får äntligen ultraljudssensor för fingerläsaren, ett stort lyft mot tidigare modeller.

I övrigt verkar det vara en hel del större eller mindre förbättringar, en del som kom redan med åttan. Det som enligt vad jag sett förbättrat är prestandan (i en del tester betydligt bättre än P8, typ 20% i vissa scenario) och batteritiden. Skärmen är klart bättre och ljusstarkare om man har behov av det. P9 Pro och XL har vaporchamber-kylning som både håller uppe jämn prestanda vid hårt arbete och ner temperaturerna mot tidigare. Det har kommit tester som visar att dessa telefoner ibland är bättre på jämn prestanda vid hög belastning än närmaste konkurrenter. Här måste vi invänta fler tester av olika scenarion/program för att kunna säga något säkert. P9P har 16GB internminne mot 12GB på vanliga 9 och vad P7P hade. Ljudet ska vara bättre. Laddningen är snabbare.

Jag är också väldigt nöjd med P7P och har tidigare i år svarat att jag inte skulle byta än. Det som fick mig att ändra mig var Halebops galna erbjudande som för mig motsvarar 130kr i månaden i extrakostnader för att byta till P9P XL. Det är en lunch på stan.

Nu får jag samtidigt 2TB lagring gratis i 1 år (1200 kr) och Gemini Advanced. AI kommer påverka våra liv på olika sätt, så när det är gratis ser jag fram emot att prova det. Assistenten har jag aldrig kommit särskilt bra överens med. Jag får 256GB lagring istället för 128 som min sjua hade.

Att betala 12-14 tusen för byte från P7P? Nej, absolut för mycket om det inte är specifika saker som utseende som man inte kan vara utan. Jag köper aldrig telefoner kontant utan med abonnemang eftersom jag alltid behöver kunna ringa med telefonen och jag har alltid gjort en bättre affär genom att binda om mitt abonnemang. I Halebops fall, nästan osannolikt mycket bättre. Jag betalade ~8500 för P7P och någonstans där kan jag tycka ett byte till 9P XL kan vara värt det. Hur man tänker om detta är väldigt individuellt.

När jag fått min egen P9P XL så kan jag skriva fler egna erfarenheter. Edit: Jag gör dock aldrig snabbtester, så utlåtande kan dröja.

Last edited: 25 aug 2024
    pmugghc, pallish, apan12 och 4 andra gillar detta.
  9. Dast71

Dast71 Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3
    Ok, tack för detaljerad beskrivning. Intressant att veta hur tekniken fungerar. Det jag mest funderade över var om det med exempelvis Gcam gick att välja färgprofil ungefär som Xiaomi har sina Authentic och Vibrant modes.
    Hursomhelst, jag har hunnit prova att ta en del kort nu och upplever ändå att rörelseoskärpan blir mycket mindre uttalad i jämförelse med tex s24 Ultra som jag provade i vintras. Sedan jämför jag väl till största del mot min nuvarande Note 20 Ultra och den har ju några år på nacken nu så nästan allt blir väl bättre :-)
    Det som jag noterat som lite förbättringsområden är att ljuskällor kan bli lite överexponerade/utfrätta främst i mörkerläget. Har också noterat lite lensflare i mörkerfoton i form av gröna "bollar" bredvid ljuskällorna. Sedan har ju porträttläget lite att önska med kantdetekteringen. Ska man vara lite petig kan lite magenta/rödstick märkas i vissa lägen men det är ett mindre problem.
    Annars blir ju bilderna väldigt bra tycker jag.
    I övrigt tycker jag Pixel 9 pro xl är en trevlig upplevelse. Använder mobiler främst för arbete och film ej spel. Tycker den har bl.a bra skärm utan några defekter, även när jag vinklar skärmen ser det bra ut.

Kristy gillar detta.
  10. miloudot

miloudot Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    223
    Telefon:
    Pixel 9 Pro XL

MINA ENHETER

Telefon:
    Pixel 9 Pro XL
    Har aldrig haft några nämnvärda problem gällande rörelseoskärpa med Pixel camera, om man får lägga sig i...

Screenshot_20240825-131636~2.png Screenshot_20240825-131642~2.png Screenshot_20240825-131647~2.png

SwedeWhite, zztop007, stelex och 2 andra gillar detta.
  11. Tiopental

Mottagna gillanden:
    3 287
    Telefon:
    iPhone 16PM/Vivo X200U

MINA ENHETER

Telefon:
    iPhone 16PM/Vivo X200U
    Här kommer ett förtydligande kring kameran:

Jag tycker att Pixel 9 Pro XL har en mycket bra kamera. Men som alla andra produkter därute så finns det egenskaper som är mer eller mindre bra.

Jag är väldigt fotointresserad och tar säkert 50-100 bilder per dag med min mobiltelefon. Jag gillar att fotografera alla möjliga motiv från människor på stan till vackra landskap. Ni som följer fototråden här på forumet har säkert sett några av mina bilder.

Jag som "hobbyfotograf" ser mobilkameran som en av de absolut viktigaste funktionerna hos en mobil. Jag är därför också lite extra kräsen och hittar nog lättare fel och saker jag inte gillar än genomsnittsanvändaren.

Jag ber om ursäkt om det framstod som att jag inte tyckte att Pixel 9 Pro XL har en bra kamera. Jag står fast vid att den är topp 6 av alla Android-telefoner jag testat, dvs väldigt bra. De allra flesta kommer bli mer än nöjda med bilderna som denna mobil tar.

Men nu fick jag en direkt fråga (via taggning) av en medlem här på forumet som hade en specifik fråga som just råkar handla om en av Pixelkamerans största svagheter enligt mig - rörelsehantering. Jag valde då att lägga ut några exempel genom urklipp från bilder som jag nyss hade tagit med 9 Pro XL för att illustrera problemet. Direkt valde några här i forumet att tolka det som att jag ville snacka ner kameran som helhet vilket absolut inte var min mening. Jag uttalade mig om en liten specifik detalj med kameran och bildexemplen var inte fullständiga bilder utan små urklipp. Men sitter man redo med högaffeln och bara väntar på att nån ska skriva något elakt om Google eller Pixel så är det ju lätt att det blir så.

Men om jag nu ska gräva ner mig lite djupare i vad jag tycker är Pixelns absolut största problem så är det faktiskt det som den marknadsförs hårdast för - AI. Detta otyg drabbar även kameran där Google inte har gjort några större hårdvarumässiga förbättringar sedan Pixel 6 Pro. Istället har de integrerat AI mer och mer i alla funktioner i telefonen - vilket även syns på bilderna man tar. Pixeln har tveklöst mest efterbehandling i fotografierna av alla telefoner jag testat. Något som märks på att slutresultatet - som vid första anblick kan se rätt bra ut - men som har en del konstigheter i sig. Sånt jag inte ser när jag fotograferar med Xiaomi eller iPhone, vars resultat mer påminner det man får från en helt vanlig kamera.

Konstigheterna är att man dels kan se att AI påverkar hur bilder ljussätts. Jag älskar att fånga det naturliga ljuset, t.ex. när en stark strimma av solsken faller ner på ett speciellt ställe och resten av vyn är ganska mörk. Såna bilder är mycket svåra att fånga med Pixeln då den gör allt den kan för att ljusa upp alla bildens mörka delar. Många uppskattar säkert det. Jag som hobbyfotograf känner att jag inte längre kan fånga den bilden som jag vill ta. Kameran försöker hjälpa mig men jobbar istället emot mig.

Sen har vi rörelsehanteringen. Google berättade på sin presentation av 9 Pro XL att de har byggt om HDR-motorn "från grunden". Jag har nördat ner mig ganska rejält i GCam "under the hood" de senaste åren genom att jag pysslat med portar av GCam där man får total kontroll över hur den tar bilderna. Rent tekniskt så tar kameran nånstans mellan 8 och 15 exponeringar varje gång du fotograferar. Dessa bilder kontrolleras sedan för skärpa och eventuella suddiga bilder kastas bort. De som blir kvar slås samman i en process som heter "Merge" och det finns olika metoder för att göra det. Google har valt att klippa ut allt som rör sig ur bilden och välja en av dessa 8-15 exponeringar för rörelse-områdena. Sedan slår den ihop de multipla exponeringarna för alla områden som saknar rörelse. Resultatet blir en bild där man ofta dras till rörelsen för den ser helt annorlunda ut än resten av bilden - den tekniska kvaliteten är klart sämre, då endast en exponering använts. Ibland blir själva urklippen av rörelsen ur bilderna fel och den missar t.ex. ett ben eller en del av ett ansikte som då ser helt förvridet och konstigt ut. Men nu på 9 Pro XL noterar jag också att AI är inne och "bygger om" bilden på dessa områden. Den kanske förbättrar ett halvt ansikte som är suddigt i bilden. Det kan se väldigt konstigt ut, och jag tycker att det känns lite olustigt att bilderna inte fångas exakt så som verkligheten ser ut.

Exempel på bilder (i sin helhet denna gång, ej crop) som har konstig rörelse i sig. Observera att det absolut inte händer varje gång utan bara i vissa situationer.

Google Pixel 9 Pro XL (GCam, 5x, 24mm, 0.08s, f/1.53, ISO 296, 12.53MP)

Google Pixel 9 Pro XL (GCam, 5x, 110mm, 0.01s, f/2.97, ISO 502, 12.53MP)

En annan sak som följt med sedan Pixel 6 Pro är problem med vitbalanshanteringen. Det gäller särskilt under solnedgång eller soluppgång när färgerna ofta blir helt annorlunda än i verkligheten. Dessa två bilder togs direkt efter varandra och färgtonerna blir helt olika på himmelen, antagligen på grund av att vissa delar av förgrunden förändrats i motivet. Ibland är det dessutom väldigt knepigt att få till rätt färger ens när man redigerar RAW-filen manuellt.

Google Pixel 9 Pro XL (GCam, 1x, 24mm, 0.07s, f/1.5, ISO 186, 12.53MP)

Google Pixel 9 Pro XL (GCam, 1x, 24mm, 0.15s, f/1.5, ISO 128, 12.53MP)

Också ett exempel på märklig vitbalans:

Google Pixel 9 Pro XL (GCam, 1x, 24mm, 0.25s, f/1.53, ISO 22, 12.53MP)

Slutligen har vi den sista detaljen jag stör mig på - högupplösta foton (50MP). Det är segt. Varje gång man tar en bild, även i bra ljus, beter sig kameran som när man gör "Night Sight", dvs det blir en längre fördröjning när bilden tas - oanvändbart när man vill ta flera bilder i snabb följd. Slutresultatet är också inte värt besväret då HDR blir tydligt sämre samt rörelse och fina detaljer ofta blir smetigare.

Crop från en bild tagen med 50MP där väldigt konstiga saker händer med skärpan och detaljerna, troligen pga att AI försökt förbättra den på vissa ställen:

Screenshot 2024-08-23 at 22.22.02.png

--

Det Pixel-kameran gör allra bäst är riktigt långa exponeringar med "astroläget". Tyvärr kräver det att man har med sig ett kamerastativ då exponeringstiden lätt blir 40-50 sekunder även när det bara skymmer lite ute. Men slutresultatet blir helt otroligt - fantastiska detaljer, dynamiskt omfång och även väldigt korrekta färger. Rekommenderas starkt för landskap eller fotografering av stjärnhimlen.

Pixeln är också bra på att producera RAW-filer som är stackade för oss som gillar att redigera i Lightroom. Filerna har stort dynamiskt omfång och i princip all efterbehandling såsom brusreducering och skärpa är deaktiverade.

--

Men jag vill klargöra att det här är mina petiga åsikter och att gemene man kommer bli väldigt nöjd med de fotografier som Pixel 9 Pro producerar. Det är en riktigt bra kamera och i de flesta fall blir bilderna väldigt bra. Men för att återgå till den fråga jag fick häromdagen om rörelse så står jag fast vid att det finns betydligt bättre kameramobiler om det är en viktig egenskap. Tycker man inte om hur Pixeln återger vitbalans/färger finns det också bättre alternativ. Men vill man ha en mobil med den bästa versionen av Android som finns på marknaden, helt utan bloat, och dessutom få en riktigt grym kamera så är Pixeln en mobil jag gärna rekommenderar.

Jag ska redigera några av de finare bilderna jag hann ta med 9 Pro XL och lägga ut i fototråden sen för lite inspiration.

ther, Kalme, Kristy och 11 andra gillar detta.
  12. msandstedt

msandstedt Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    5 615
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Iphone 16 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Iphone 16 Pro
    Telefon 2:
    Pixel 8
    Telefon 3:
    Iphone SE gen2
    Info:
    Arbetstelefon
    Platta:
    iPad Pro 11” M1
    Övrigt:
    Chromecast 3st, Nest Mini, Nest Audio, Google Tv, Nest Hub
    Man kan väl också säga till kamerans försvar att de bildexempel du chroppat personer ur är extremt utmanande för vilken kamera som helst i de mörka miljöerna. Fokus är ju inte heller personerna i bilderna utan miljön runt omkring. Om man fotar människor i ljusare miljöer på närmare håll där fokus är just på människan tror jag inte det är något som helst problem med Pixelns rörelse hantering, speciellt inte i jämförelse med Samsung.

maRRtin och MultiMan gillar detta.
  13. Tiopental

Mottagna gillanden:
    3 287
    Telefon:
    iPhone 16PM/Vivo X200U

MINA ENHETER

Telefon:
    iPhone 16PM/Vivo X200U
    Det är väldigt utmanande för alla kameror såklart men skillnaden är hur rörelse hanteras. Jag personligen föredrar att det blir en mjuk rörelseoskärpa på samma sätt som en DSLR framför att det blir brusigt eller att kroppsdelar helt försvinner som det oftare blir med Pixeln i såna situationer.

Men absolut - fotograferar man i bra ljus så är det väldigt mycket som ska till för att rörelse ska vara ett problem för någon kamera.

Kristy gillar detta.
  14. pmugghc

pmugghc Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 063

MINA ENHETER

GCAM ska väl vara Googles kamera app som installeras på andra Androider. Så på Pixeln har du ju redan GCAM installerad väl?

15. Tiopental

Mottagna gillanden:
    3 287
    Telefon:
    iPhone 16PM/Vivo X200U

MINA ENHETER

Telefon:
    iPhone 16PM/Vivo X200U
    Jag tror att han menar en Gcam-port som kan konfigureras för eget tycke och smak. Stockappen har ju väldigt få konfigurationsmöjligheter.

Kristy och zztop007 gillar detta.
  16. zztop007

zztop007 Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 589
    Operatör:
    nope
    Telefon:
    Alla jag har råd med

MINA ENHETER

Operatör:
    nope
    Telefon:
    Alla jag har råd med
    ROM:
    Alla som jag har tid med
    Kanske skulle sagt modded Gcam.

Absolut, det är Gcam på pixel men är ute efter en modifierad som ger fler möjligheter att påverka resultatet.

Google Camera Ports Download

Kristy gillar detta.
  17. zztop007

Mottagna gillanden:
    1 589
    Operatör:
    nope
    Telefon:
    Alla jag har råd med

MINA ENHETER

Operatör:
    nope
    Telefon:
    Alla jag har råd med
    ROM:
    Alla som jag har tid med
    Till fotodiskussionen skulle jag vilja tillägga att förhoppningsvis kommer nästa Pixel med fetare hårdvara eftersom det finns en gräns för hur mycket "AI" efterbehandling kan göra tills rent fysiska begränsningar sätter stopp.

Drömmen vore ju en 1 tums sensor med bra/bättre lins, uppdaterad ip i botten och Googles bevisligen grymma mjukvara. Till det kan de även kopiera Apples fotostilar eller låna upplägget från Xiaomi/Vivos valbara stilar för att skapa ett mer personligt resultat. Alla gillar olika så det är win/win.

Jag har inte upplevt att tidigare Pixlar haft problem med rörligt motiv i sämre ljus men ifrågasätter inte att det kan vara så eftersom jag försöker hålla mig borta från rörliga motiv i sämre ljus. Pixel, iPhone samt kinesiska modeller med stora sensorer är de absolut bästa så fort det inte är perfekta omständigheter är min erfarenhet.

Vill man ha en riktigt dålig kvalitet när det mörknar, till premium pris, brukar det vara Samsung är min personliga uppfattning. Jag har haft alla ultra sedan urminnes tider och aldrig varit nöjd på den punkten :)

Last edited: 25 aug 2024
    Kristy gillar detta.
  18. zztop007

Mottagna gillanden:
    1 589
    Operatör:
    nope
    Telefon:
    Alla jag har råd med

MINA ENHETER

Operatör:
    nope
    Telefon:
    Alla jag har råd med
    ROM:
    Alla som jag har tid med
    Du har ingen koll på om det finns någon Gcam mod som fungerar?

19. Tiopental

Mottagna gillanden:
    3 287
    Telefon:
    iPhone 16PM/Vivo X200U

MINA ENHETER

Telefon:
    iPhone 16PM/Vivo X200U
    Jag tycker main funkar rätt bra. Är personligen inte helt sugen på 1” då det kräver variabel bländare för att verkligen funka bra på alla typer av motiv och det blir ett steg bökigare att ta bilderna.

Det som verkligen hade behövt förbättring är 5x som presterar undermåligt jämfört med konkurrenterna, särskilt i dåligt ljus.

För tillfället finns det ingen som funkar men håll koll på BigKakas nya release som kommer inom kort på Gcam ports. Han fixar stöd för P9P just nu. Kolla release notes när han lägger ut nästa version :)

Kristy och zztop007 gillar detta.
  20. zztop007

Mottagna gillanden:
    1 589
    Operatör:
    nope
    Telefon:
    Alla jag har råd med

MINA ENHETER

Operatör:
    nope
    Telefon:
    Alla jag har råd med
    ROM:
    Alla som jag har tid med
    Tycker inte att variabel bländare är ett krav. De som kör utan fungera bra ,visst finns det konsekvenser men jag tycker att fördelarna överväger. Å andra sidan är ju större inte alltid vägen fram, kanske Sonys nya modeller (som jag inte testat) o.dyl.

Snyggt, det är ju den mest polerade releasen.