Diskussion: Google Pixel 9 serien - allmänt

Diskussion i 'Google Pixel 9 / Pixel 9 Pro' startad av Johnh3, 27 jan 2024.

1. maRRtin

maRRtin Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    665

MINA ENHETER

Ok, wavelet eller poweramp då?

zztop007 gillar detta.
  2. zztop007

zztop007 Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 474
    Operatör:
    nope
    Telefon:
    Alla jag har råd med

MINA ENHETER

Operatör:
    nope
    Telefon:
    Alla jag har råd med
    ROM:
    Alla som jag har tid med
    Poweramp ok men slutar fungera ibland, var ett tag sedan den uppdaterades och svårt att få till bra. Wawlet tycker jag försämrar ljudet.

Det som behövs är möjligheten att hantera ljudet över hela systemet och då behöver det gissningsvis vara inbyggt och inte en app. För att det skall fungera för en hörselskada krävs att systemet kan göra en test för att anpassa ljudet alternativt att det går att ladda in ett audiogram.

Man kan inte få allt, men ljudet är det enda jag saknar på pixel. Annars grym.

Last edited: 16 sept 2024
    maRRtin gillar detta.
  3. Salvion

Salvion Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 170
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 9 pro 256 GB

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 9 pro 256 GB
    Info:
    Färg: Hazel
    Platta:
    Google Pixelbook
    Jag tycker att det är svårt att veta när/om en funktion är aktiverad i Sverige då jag inte läser allt här på forumet och nyheter på nätet...
    Nu senast pratat Android Authority om funktioner och appar på 9-an man skall kolla in.
    Gemini Live är en sådan sak, vet att några här har fått den och ställde en fråga om det där
    nästa sak är Pixel Studio, ovan film talar om det och dom verkar vara från England och dä tänker jag att kanske finns det här, men jag får inte fram den i app store och om det beror på regionen eller att jag använder svenska som system språk vet jag inte.

View: https://youtu.be/LlCX-FOzNHg?si=wcZ16JmDWHBH6gF9

Har testat att googla men inte hittat annat än andra som ställer likande frågor och inget officiellt svar.
    Så ingen jätte grej men vore kul att ha lite bättre koll och inte bara ställa hundra frågor här...men denna plats är den enda seriösa för svenskar jag känner till. :o

4. hell-man

hell-man Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    43

MINA ENHETER

Hittills väldigt nöjd med min Pixel Pro XL. Men en sak sticker ut negativt. För mig som privat kommer från Xiaomi (och dessförinnan Huawei), och i jobbet OnePlus, är (bristen på) laddhastigheten nästan rena skräcken. Själva batteritiden imponerar väl inte heller, men dels sticker den inte ut lika påtagligt, och dels bekommer den saken mig inte nämnvärt ifall laddhastigheten bara är vettig.

Rent "watt-mässigt" tänker jag att skillnaden inte borde vara så stor som jag upplever den. Jag laddar hittills med mina sedan tidigare tillgängliga laddare (som laddat andra mobiler med blixtens hastighet). Med min Pixel Pro XL är skillnaden enorm.

Några funderingar...
    • Om jag skaffar Googles egen 45W-laddare, kan jag förvänta mig skillnad? Jag tänker att det inte borde vara så.
    • I och med att så många tillverkare numera sedan lång tid tillbaka tar fram mobiler med en sjuhelsikes laddhastighet, hur kommer det sig att andra släpar efter så? Det känns märkligt.

5. jnsson

jnsson Operatörsnörd Moderator

Mottagna gillanden:
    19 069
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Snabbladdning sliter på batteriets hälsa mer. Bättre med bättre batteritid än snabbladdning enligt mig. Varför vill du ladda så snabbt som möjligt?
    Vad för laddare har du använt? För att ladda så snabbt som möjligt behövs PPS stöd om jag minns rätt för Pixel enheter.

stelex gillar detta.
  6. Akerhage

Akerhage Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    25

MINA ENHETER

Har också kommit från xiaomi och stör mig också på hur långsamt det laddas. Jag kunde ladda min xiaomi på morgonen 15-20min bara för full laddning. Den telefonen hade jag i 2-3 år tror jag och batteriet höll gott och väl hela dagen, behövde endast ladda den 15-20min varje morgon.

Nu måste jag när jag ligger i sängen behöva gå upp för att stoppa i laddaren tidigare för att den skall få fullt batteri innan jag drar till jobbet. Är väl inte konstigt att man vill ladda telefonen snabbare?

hell-man gillar detta.
  7. jnsson

Mottagna gillanden:
    19 069
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Övrigt:
    Jag har extremt få gånger där jag behövt snabbladda min telefon. Jag laddar under natten och då spelar snabbladdning ingen som helst roll. Min telefon tar 2-3 timmar att laddas full om den är under 15%, vilket den är sällan (ej pixel) men det gör absolut inget då jag laddar över latten
    Vad för laddare använder du? Har den stöd för PPS?

matssoderstrom gillar detta.
  8. Akerhage

Mottagna gillanden:
    25

MINA ENHETER

Ja jag vill inte ladda på natten, så för mig funkar inte det :)

Ingen aning, har testat någon usb-c --> usb-c laddare samt mina gamla 120W snabbladdare till xiaomi. Det är ingen som helst skillnad på någon av dem.

hell-man gillar detta.
  9. jnsson

Mottagna gillanden:
    19 069
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Övrigt:
    Kolla specifikationen för laddaren. Jag har för mig att Xiaomi inte har PPS stöd

10. Akerhage

Mottagna gillanden:
    25

MINA ENHETER

Vad är det jag skall kika menar du? Vet inte vad PPS är riktigt. Oavsett vad, menar du att det finns isf laddare som kanske snabbar upp processen då såvida laddaren nu har detta stödet?

hell-man gillar detta.
  11. hell-man

Mottagna gillanden:
    43

MINA ENHETER

Jag hade min Huawei i över fyra år, min Oneplus i 3,5 år, och min Xiaomi i tre år. Inte på någon av dem upplevde jag tillstymmelse till försämrad batteriprestande. Nu killgissar jag, men jag skulle tro att det berodde på just att de laddade så snabbt. Det innebar att jag, precis som Akerhage, kunde full-ladda medan jag duschade och borstade tänderna, och sedan med råge klarade mig utan att ladda igen förrän tidigast nästa morgon. När laddhastigheten är sämre tvingas också fram ett annat, mer batteriohälsosamt laddbeteende, tänker jag.

Varför jag vill ladda så snabbt som möjligt? Jag förstår knappt frågan. Varför skulle man inte vilja ladda så snabbt som möjligt? Får jag välja mellan ett tåg som tar tre timmar och ett som tar en timme, då väljer jag tåget som tar en timme. När jag var på elbilsroadtrip i norra Tyskland i somras, valde vi förstås systematiskt så snabba laddare som möjligt.

Här och nu kan jag inte detaljspeca vilka laddare jag använt, men det handlar om Xiaomis snabbaste, och om OnePlus snabbaste, samt om en powerbank med inbyggd snabbladdning. Samtliga tre har laddat mina tidigare telefoner med blixtens hastighet (till och med powerbanken).

12. hell-man

Mottagna gillanden:
    43

MINA ENHETER

Tummen upp, spot on! Och då var min Xiaomi ändå inte en med deras värsta snabbladdning. Men det sa bara TJOFF, så var telefonen fulladdad och med råge redo för ett dygns användning. Min Oneplus laddades minst lika snabbt, men hade däremot klenare batteritid. Min älskade och saknade Huawei - Jesus som jag saknar mina Huawei-lurar! - hade både episk laddtid och episk batteritid.

13. msandstedt

msandstedt Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5 384
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Iphone 15 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Iphone 15 Pro
    Telefon 2:
    Pixel 8
    Telefon 3:
    Iphone SE gen2
    Info:
    Arbetstelefon
    Platta:
    iPad Pro 11” M1
    Övrigt:
    Chromecast 3st, Nest Mini, Nest Audio, Google Tv
    Xiaomi, Huawei och OnePlus har alla egna standarder för snabbladdning som ej är kompatibla med telefoner från Samsung, Google, Sony, Apple med flera, du behöver skaffa en laddare som har stöd för PPS och USB PD som Googles egna laddare till exempel. Denna funkar också fint: Amazon.se

Last edited: 16 sept 2024
    spigen, hell-man, maRRtin och 1 annan gillar detta.
  14. jnsson

Mottagna gillanden:
    19 069
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Övrigt:
    PPS är en teknik som laddare måste ha stöd för. Står för Programmable Power Supply.
    Ja, har laddaren inte stöd för PPS laddas telefonen inte med snabbaste laddningen.

Se också inlägget ovanför detta

stelex gillar detta.
  15. maRRtin

maRRtin Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    665

MINA ENHETER

Den här ska ha PPS också
    SJÖSS 45W USB-laddare med 2 portar, snabbladdning - IKEA

USB-C-laddaren är kompatibel med Power Delivery (PD 3.0), Quick Charge (QC4+) och Programmable Power Supply (PPS).

pmugghc, stelex och hell-man gillar detta.
  16. notimetochill

notimetochill Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    270

MINA ENHETER

Jag var i valet och kvalet kring laddare och hann köpa 2 olika laddare innan jag gjorde det jag skulle ha gjort från början, att köpa original 45w laddaren, så att man verkligen är säker på att man får den snabbaste laddningen till P9PXL. Varför chansa och krångla med alla dessa volt, ampere och alla olika laddningar (PD, QC, PPS mm). Visst man kan komma billigare undan men original laddaren är inte överdrivet dyr.

krilla37 och stelex gillar detta.
  17. Kalium

Kalium Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    15

MINA ENHETER

Jag har haft Oneplus med 65w snabbladdning senaste åren. Valde att inte köpa P8P pga den långsamma laddningen. Nu när P9PXL kom med lite bättre laddningshastighet så köpte jag den. Klickade hem en Ugreen Nexode 65w laddare. Lite overkill med 65w till telefonen men tänker att det kan vara skönt att kunna ladda telefonen och hörlurarna och kanske något annat samtidigt utan att tumma för mycket på tempot. Samt att laddaren kanske går att använda till nästa telefon om några år också.

Trodde att det skulle vara ett irritationsmoment ändå med den långsammare laddningen på P9PXL men det har gått förvånansvärt bra. Batteritiden är ju bättre så det räcker att ladda till typ 60% så klarar jag mig resten av dagen ändå. Har dessutom en 5w laddare vid skrivbordet, så om jag vet att jag kommer sitta där en stund så kör jag igång laddning med den. Tänker att det borde kanske vara bättre att försöka småladda ofta med 5w än att bränna av en 10-100% med snabbladdaren. Ligger för det mesta mellan 30-70% på batteriet, har bara laddat till 100% en gång sen jag fick hem telefonen och har aldrig dragit ur den till lägre än 15%.

stelex och hell-man gillar detta.
  18. hell-man

Mottagna gillanden:
    43

MINA ENHETER

Nu upptäckte jag att en av mina gamla laddare som jag testat - med uselt resultat - faktiskt inte var den jag trodde att den var. Så nu har jag testat med en riktig Oneplus-laddare (på vilken det dessutom står att den har PPS), och NU är jag nästan riktigt nöjd med laddhastigheten! Kanske inte som mina gamla storfavoriter, men helt okej. Underbart!

matssoderstrom, RobinAug, stelex och 1 annan gillar detta.
  19. haren8

haren8 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    24

MINA ENHETER

För några år sedan fick man alltid ett par hörlurar och andra accessoarer när man köpte en ny telefon,

Till frågan: Någon som kan rekommendera ett par hörlurar till Pixel 9 serien med USB-c ingång.

Den ska vara så lik iPhone hörlurarna som möjligt då dem passar örat bäst tycker jag.

Funkar dessa från Ajfån med Android.

Alla tips mottages

Apple Earpods (USB-C) - Power.se

20. krilla37

krilla37 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    198
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro XL

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro XL

Varför vill du inte kliva in i 2000-talet och köra med trådlösa?