Diskussion: Google Pixel 9a - allmänt

Diskussion i 'Google Pixel 9a' startad av bernard, 19 mar 2025.

1. Dragonevo

Dragonevo Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    27

MINA ENHETER

Och varför sänkte inte Google priset på luren i deras shop då Elgiganten körde erbjudande för ett tag sedan?

Brukar Google ha rabatt i deras shop på deras telefoner även dom i bland?

Har fortfarande en värdkod kom jag på som endast går att använda i deras shop på telefoner men vill inte betala överpris i deras shop om man ska köpa något.

2. BobbyM

BobbyM Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    18
    Ja det kan man undra. Var ju inte något exklusivt som elgiganten gjorde. Även Komplett hade detta pris under samma period.

3. cobbe

cobbe Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    314

MINA ENHETER

Olika butiker har olika priser. Fri prissättning.

jnsson gillar detta.
  4. henrik_d

henrik_d Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7
    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Samsung Galaxy A52

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Samsung Galaxy A52
    Google hade nedsatt pris fram till i torsdags eller fredags. Inte lika bra pris som den kampanjen dock, men jag slog till ändå. Men med några veckors leveranstid och 14 eller 15 dagars fri retur policy på det kanske någon ny kampanj hinner dyka upp...

Nu letar jag också fodral, tråkigt att holdit inte gör plånboksfodral till pixeltelefonerna.

5. henrik_d

henrik_d Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7
    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Samsung Galaxy A52

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Samsung Galaxy A52
    Det blev en kort sejour med 9a...

Jag beställde den från Google. Det skulle gå bra att använda den och returnera den om den inte var i dåligt skick.

Fick hem den och körde med den i närmare en vecka och jag är jättebesviken. Av flera saker var det kanske främst på batteriet som gick åt snabbare än min gamla samsung a52 som jag tycker har batteriproblem. Jag skulle inte kalla mig intensiv användare, men det skulle inte räcka till en för mig normaldag. Men även andra saker var klart sämre än min gamla telefon, tex saker som hade med bluetooth att göra. Det var stora problem att styra uppspelningen på Spotify via bilens ratt. Ett hopp framåt på 15 sekunder skedde inte direkt utan kunde komma efter närmare en halv minuts ytterligare lyssning. Konstiga hack i uppspelningen som jag inte hittade någon förklaring för. En GPS som var mycket sämre noggrannhet. Som geocachare kan man inte gå omkring med 20-30m noggrannhet vilket ofta var den bästa den kunde uppnå. Även bilnavigering blir lurigt med så dålig noggrannhet.

Jag vågade inte ha kvar den så jag påbörjade en retur. Google undrar då om jag ville komma i kontakt med kundsupport som bla kunde förlänga min testperiod. Den länk jag skulle klicka på ledde till en "page not found". Som tur är fungerade resten av returprocessen och jag skickade tillbaka den igår. Mindre än 24 timmar senare blir jag meddelad att återbetalning är på väg. Det var åtminstone lite imponerande.

6. Matte_N

Matte_N Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    619
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 7a

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 7a
    Telefon 2:
    Pixel 9a
    Telefon 3:
    Pixel 6
    Platta:
    ZTE Light
    Sept OTA 0,97GB.

Gorgeous gillar detta.
  7. jennycecilia

jennycecilia Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1
    Jag beställde i juli en Pixel 9a från Elgiganten via hemsidan. Tyvärr köpte jag ett måndagsexemplar. Jag såg tydligt att det var fel på frontkameran som inte kunde fokusera på ansiktet. Så jag var tvungen att uppsöka varuhus. De tar inte alls felet på allvar och jag har ägt många pixel i a-serien så jag vet att något inte stämmer. Frustrerande drar jag hem och jag kontaktar Google istället. Jag följer alla deras steg inkl systemåterställning. I samma veva får jag prova med en annan 9a och ja, såklart är det en stor skillnad och får det svart på vitt. Google erkänner felet men hänvisar mig i första hand till återförsäljaren. Jag drar tillbaka till Elgiganten. Allt detta sker inom 14 dagar. Då man enligt deras villkor har rätt till att prova produkten i 14 dagar så länge det inte är synlig användning. (Hade jag köpt mobilen i fysisk butik hade jag dock inte fått prova den men nu var den beställd online). De ville varken ge mig en ny mobil eller pengarna tillbaka för jag hade "hävt" ångerrätten pga ett SIM-kort jag satt i. De ville ta in en helt ny mobil på lagning. Detta står inte i deras villkor. Jag ville prova mobilen med SIM-kort i för att se att ljud och samtal fungerar som det ska. Hur ska man annars prova en telefon man inte får ringa med? Det går väl inte att se om SIM-kort suttit i? Men visst kanske dumt jag råkade säga det. Jag vet att NetOnNet är vänligare i sina villkor och man får prova mobilen oavsett om man köpt online eller i butik och sätta i ett SIM-kort utan att det påverkar ångerrätten. Så den otrevliga tjejen saknar noll servicekänsla. Jag har inget annat val än att lämna in mobilen. Jag vet att de enligt konsumentköplagen har rätt att ta in mobilen på lagning. Men när mobilen är helt ny, inom garantitid och det inte står i deras villkor att man ej får sätta i SIM-kortet så blir man fan förbannad. Jag vill inte köpa en ny telefon som de öppnar upp och ska laga med en risk för att nya fel kan uppstå. Då hade jag köpt en refurbished istället. Då kan ta ge mig en ny och sälja telefonen som outlet-vara.

Men nu hade jag inte mycket till val utan fick lämna in den. Detta skulle ta 3 veckor sa de. Enligt deras villkor 2-3 veckor. När det har gått 3 veckor är fortfarande inte processen klar. De har nekat DOA och skyller ifrån sig. Så då skriver jag en torsdag något i stil med "Om inte mobilen är klar på måndag så anmäler jag till ARN. Då har det gått 4 veckor. Jag kommer anmäla till ARN om jag i första hand inte får en ny telefon eller alternativt pengarna tillbaka. Jag ville även anmäla ARN pga vilseledande villkor. Så dagen efter får jag veta att köpet hävts och jag får pengarna tillbaka. Lite besviken att de inte ville ge mig en ny men jag skrev ju alternativt pengarna tillbaka för att gradera möjligheterna. Men då var också rean slut och det visste ju säljaren i butiken som betalade tillbaka mig pengarna enligt kvittot jag fick tillbaka digitalt (samma tjej som tog in den på lagning). Hon var nog lack på mig. I guess. Men kanske lika bra att beställa från annat företag nästa gång.

Men nåväl. Det är som det är. Ni som äger en pixel 9a - är ni nöjda? Jag vet att jag köpte ett måndagsexemplar, men vågar jag köpa en pixel 9a när det kommer ny rea? Eller har folk upplevt andra problem? Jag gillar Pixel för att det är bra kamera och det är mycket för pengarna och jag hade råd med det priset som var på rea. iPhone 16e har en sämre kamera och egentligen är jag ingen samsung-människa.

spigen gillar detta.
  8. jnsson

jnsson Operatörsnörd Moderator

Mottagna gillanden:
    20 598
    Operatör:
    Tele2, Halebop, Telenor
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop, Telenor
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Jag har inte fått någon sån fråga när jag lämnat tillbaka telefon hos Elgiganten de senaste åren, men du skulle ha stått på dig och hänvisat till ångerrätten som är lagstadgad. Om du var inom 14 dagar har du rätt o lämna tillbaka den oavsett om du använt den med SIM-kort eller inte

9. jennycecilia

Mottagna gillanden:
    1
    Jo jag vet. Stod på mig att jag ville ha en ny telefon då jag egentligen är i behov av en ny pga dåligt batteri. (Pixel 6a... den som vet, den vet) Men man lär sig. Har aldrig haft denna otur tidigare. Tur att alla Pixel har fungerat bra som är köpta från utlandet. Men Elgigantens beteende är under all kritik. Jag vill helst inte köpa från dem igen.

10. Matte_N

Matte_N Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    619
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 7a

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 7a
    Telefon 2:
    Pixel 9a
    Telefon 3:
    Pixel 6
    Platta:
    ZTE Light
    Har inga problem med min 9a, den är hittills felfri, köpt på releasedagen.
    Har heller inga problem med min 7a (också inköpt releasedagen) trots att jag troligen fått en från problembatch då Google betalade ut drygt 4000 kr i ersättning direkt utan krångel.

11. jnsson

jnsson Operatörsnörd Moderator

Mottagna gillanden:
    20 598
    Operatör:
    Tele2, Halebop, Telenor
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop, Telenor
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Du kan dock inte kräva en ny enhet, det finns inte i lagen, bara att få ångra ditt köp

12. jennycecilia

Mottagna gillanden:
    1
    Nä har förstått det. Men de nekade ju mig pengarna tillbaka ändå. Efter detta var jag i kontakt med deras kundtjänst och tog upp mitt missnöje att de har otydliga villkor. Att de inte kan räkna det med simkort som "synlig användning" och att man måste få prova att ringa. Men deras kundtjänst var otroligt oförstående och skyllde ifrån sig att det visst är "synlig användning" vilket är bullshit. Men det var ju sen när jag ville dra in ARN som gick fick tillbaka pengar men främst nog att de visste att de hade gått över tiden. Så ja, jag skulle ha stått på mig mer att jag visst har rätt att returnera telefonen. Men sen var det också tråkigt för jag visste att rean var borta.