Google tog bort appar från telefoner

Discussion in 'Allmänt' started by Martinicum, Jun 25, 2010.

1. Dockland

Dockland Android Apprentice Hedersmedlem

Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    iPhone 13 Pro Max
    Telefon 3:
    iPhone 11
    Platta:
    iPad Pro 12,9" gen 4 (2020)
    Övrigt:
    Apple Watch 7 & 8 - MAC M1 - AirPods Pro2 & Max - Apple TV
    Reserverar de inte sig för detta i avtalstexten för att använda tjänsterna och produkterna?

Ge mig länken till informationen om apparna från google så skall jag lusläsa avtalstexten, om där inte står att de har rätt att göra detta, eller liknande.

2. CogD

CogD Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Jo det gör de.
    http://www.google.com/mobile/android/market-tos.html

Men det gör det ju inte mindre fel.
    Visst, det är frivilligt att använda market och ingen tvingar mig att använda varken Android eller market. Det hindrar mig dock inte från att tycka att det är ett jävligt ruttet sätt att hantera saken på.

3. Evil Peter

Evil Peter Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

För mig är det i högsta grad intressant att veta varför de gjorde som de gjorde. Vi har ju trots allt godkänt att de får göra så med våra telefoner så man kan ju inte plötsligt börja gnälla över att de gjort något utan lov (än mindre med dåliga liknelser). Därför är det mest intressant att veta varför de gör något eftersom det kan ge en indikation om jag kan råka ut för det eller om det är totalt osannolikt att jag kommer göra det.

Med den informationen jag har nu tycker jag inte det låter som det bästa sättet att hantera situationen från Googles sida. Dock lägger jag inte enorm vikt vid oinformerade åsikter, inte ens mina egna, så jag får se om den åsikten står kvar eller revideras (och i sådant fall om den blir bättre eller värre) med mer information.

4. Dockland

Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    iPhone 13 Pro Max
    Telefon 3:
    iPhone 11
    Platta:
    Övrigt:
    Du ser. Som jag misstänkte. Då har jag ingått ett avtal och bör således vara tyst.

5. softarn

softarn Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Tycker att de flesta överdriver väldigt mycket nu. Verkar som om några av er inte ens har funderat på varför google tog bort apparna. Utan någon vidare eftertanke så börjar ni skriva om att google gör intrång i era telefoner och att google har blivit en diktatur. Speciellt synd är det att moderatorerna hänger på...

Google tog bort apparna för att de inte gjorde det som de uppgav att de skulle göra. Låt säga att de här apparna faktiskt hade varit någon slags trojan och varit en säkerhetsrisk på riktigt. Hade inte detta system funnits hade det varit många av oss som suttit med en trojan på telefonen. Men nu finns ju systemet och detta skulle inte hända. Om man istället för att få en popup om att appen blivit borttagen skulle få en fråga "Vill du ta bort denna trojan?" så finns det ingen som skulle vilja ha kvar den och svarat nej på frågan. Eventuellt skulle det finnas några idioter som vill spara den för att kunna sprida den vidare sen, men det vill vi ju förhindra(?). Alltså finns det ingen anledning att ställa denna fråga till användaren. Risken med att göra det är att folk trycker fel, inte bryr sig att läsa frågan och därmed har kvar trojanen i telefonen.

Vad skickar det här för signaler till de som utvecklar trojanerna då? Ja att om de skapar en trojan för android kommer de för eller senare tas bort från alla telefoner så det är ingen idé att försöka.

Eller mer som att du tar hem en kille som du tror är din vän, när du lämnar honom ensam i hemmet tänker han sno dina bilder du tagit på dig och din flickvän och lägga ut dem på internet. Men då kommer Google och skjuter honom, torkar upp blodet och lämnar en lapp efter sig.

Sådär, nu har vi lite överdrift åt andra hållet också...

6. ViLANDER

ViLANDER Senior Droid Medlem

MINA ENHETER

Word.

Ger er nu...

7. CogD

CogD Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Det här är väl ett diskussionsforum så jag kan inte se något fel i att just diskutera saker.
    Jag ser inte varför man ska vara tyst ang. något man ogillar oavsett om man har ingått avtal eller ej. Eller varför det är extra negativt om någon som är moderator på forumet uttrycker sin åsikt.

Givetvis överdrivs det en hel del iom att det man/jag stör sig på inte är att just dessa appar togs bort utan det faktum att market är utformat så att google har både rätt och möjlighet att ta bort saker på användarnas telefoner utan att varken tillfråga eller ens informera dessa om det.

8. softarn

softarn Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Om detta är ett svar på mitt inlägg så är det precis detta jag skriver om. Inte just dessa appar, utan andra appar som google troligen kommer använda detta system för att få bort och om vad de har för fördelar.

9. Dockland

Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    iPhone 13 Pro Max
    Telefon 3:
    iPhone 11
    Platta:
    Övrigt:
    End of discussion.

Det är bara att läsa avtalet, acceptera eller inte.

Svårare än så är det inte. Läs, läs, läs. S e d a n kan jag ha åsikter. Jag brukar inte skriva det, men gör om, gör rätt, passar nog i sammanhanget.

10. Anwar93

Anwar93 Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Det är för att applikationen var gratis. Hade man betalt för den så är jag 99,999999% säker på att man fått tillbaka pengarna. Eller att man hade fått investera i en ny app.

11. Dockland

Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    iPhone 13 Pro Max
    Telefon 3:
    iPhone 11
    Platta:
    Övrigt:
    Sant, då hade det också stått i användaravtalet.

12. goa200

goa200 Baby Droid Hedersmedlem

MINA ENHETER

Det här är ett diskussionsforum. Det är inte upp till dig att säga till medlemmarna att de ska ge sig.

13. goa200

goa200 Baby Droid Hedersmedlem

MINA ENHETER

Dessutom har jag inte godkänt något sådant avtal när jag körde igång min telefon.

14. Dockland

Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    iPhone 13 Pro Max
    Telefon 3:
    iPhone 11
    Platta:
    Övrigt:
    Avtal, du menar de inbyggda/medföljande applikationerna?

15. Anwar93

MINA ENHETER

För att de skall kunna kontrollera ens mobil, så måste man ha någon kontakt med de på något sätt. Goa200 du kan alltid sätta din mobil på flightmode, så kan de nog inte göra dig något :)

Ne, men när de missbrukar sin kraft, så kan man börja snacka! Jag ser hellre till att de tar bort alla hot, än att det som hotar min mobil rånar mig! Folk har hemliga saker på sin mobil, som väldigt lätt kan läckas ut. Såsom bilder, sms och bankinfo!

16. Dockland

Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    iPhone 13 Pro Max
    Telefon 3:
    iPhone 11
    Platta:
    Övrigt:
    När jag skriver en applikation så inkluderar jag text/avtal som ansvarbefriar mig från eventuella förändringar under rådande omständigheter, att det kan hända att applikationen dras in, funktioner stängs av i applikationen hur och när det behövs och att det står mig fritt som kund/användare att installera den, eller inte.

När jag läst detta (eller inte) om det då blir gnäll från användarna, så ligger det väl rimligtvis hos dem, inte hos mig som skapare av applikationen/funktionen/programmet whatever.
    Sedan är det kanske så att människor utan studieskulder inte bryr sig om att läsa avtalet eller förstå innebörden av att läsa innan jag agerar. Men det är en annan sak som inget forum i världen kan avhjälpa, dessvärre.

17. CogD

CogD Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Enligt google så godkänner man avtalet i fråga när man använder market, något jag inte tror är helt okej enligt svensk lagstiftning även om det så vitt jag vet inte har prövats rättsligt.

18. Anwar93

MINA ENHETER

Varför inte?? Massa spel, internetsidor osv har t.ex. "Ifall ni klickar "fortsätt" så godkänner ni avtalet"

19. Anwar93

MINA ENHETER

Google Android är inte ensamma med detta. Apple har bara valt att göra det extremt hemligt!
    http://www.nyteknik.se/nyheter/it_telekom/allmant/article268113.ece

20. Skywriter

Skywriter Professional Droid Medlem

MINA ENHETER

Avtalet godkänner man väl första gången man öppnar Market