Diskussion: Google TV Streamer TV 4K (2024)

Diskussion i 'Chromecast & Google Home' startad av bernard, 24 apr 2024.

1. Matte_N

Matte_N Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    612
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 7a

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 7a
    Telefon 2:
    Pixel 9a
    Telefon 3:
    Pixel 6
    Platta:
    ZTE Light
    Använder i stort sett bara min Streamer till SmartTube och filer med Dolby Vision.

bernard gillar detta.
  2. milky81

milky81 Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 526
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro
    Platta:
    Xiaomi Mi Pad 5
    ROM:
    Stock
    Jag kör Sunshine som streamingserver på min spel-dator och Moonlight på min Nvidia Shield Pro 2019. Vet inte hur väl det fungerar på en Google TV Streamer.

Installation är inga större problem man kan lämna mycket på defaultvärden. Följer man guiderna så går det fint!

Tycker det fungerar bra, har kört både Steam-spel och andra spel. Inte provat spel med Epic launchern men tror de flesta ska gå att få igång, finns många tutorials och info på nätet. Ska gå att streama till flera olika typer av enheter men har bara provat mot min Shield. Kör med WIFI från min router på övervåningen till Shielden på nedervåningen och har inga problem med uppkopplingen.

Den här snubben har bra guider för installation:

View: https://www.youtube.com/watch?v=ZaqNzUhe9_E

Och samma kille för setup:

View: https://www.youtube.com/watch?v=QaNXP2-hXlY

bernard gillar detta.
  3. bernard

bernard Droidmin Moderator

Mottagna gillanden:
    47 286
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 9 Pro+iPhone 13 mini

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 9 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ah, fint, tackar. Jag forskade lite mer i det och såg att om man använder en fork till Sunshine som heter Apollo, så kan man skapa en virtuell displayenhet och då välja vilken upplösning man vill (om man tex inte har en 4K-skärm ansluten till datorn, men ändå vill visa spelet i 4K native på TV:n): https://github.com/ClassicOldSong/Apollo

Provade på min Apple TV så länge då jag lånat ut min Streamer, men min modell är gammal och har inte stöd för AV1, så körde HEVC. Fungerade faktiskt rätt fint! Det tråkiga är ju bara att man inte kan få 120FPS/120Hz i 4K, det hade varit optimalt.

Testade starta Steam i Big Picture mode direkt från Moonlight-klienten, och det var väldigt smidigt/fungerade bra. Provade lite Sajberpunk och hade inga problem med latensen, betydligt bättre än med tex Stadia. Använde en PS5-kontroll ansluten via BT till Apple TV-enheten, och spelet kände korrekt igen kontrollen osv.

milky81 gillar detta.
  4. milky81

milky81 Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 526
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro
    Platta:
    Xiaomi Mi Pad 5
    ROM:
    Stock
    Ja det ska gå att sätta upp virtuell displayenhet med Sunshine med men jag fick aldrig det att fungera så forken är nog bättre :) Samma kille som jag länkade till tidigare har guide för det med. Misstänker att det kanske är för att jag har AMD som det strulade men är inte säker.

Tanken var att spelen inte skulle behöva visas på displayen på datorn, utan bara på Shielden så att man kan göra saker på datorn samtidigt om det behövs. Och som du säger för att få till 4k då min skärm har 3440x1440.

Måste säga att Shielden gör ett bra jobb med på att skala upp till 4k när jag streamar lägre upplösningar så har fungerat väl ändå :)

Till Shielden har jag kopplat två Ultimate 8bitdo Wireless 2 med docka via 2.4 GHz med den medföljande dongeln. Funkar bra och väldigt lite input lag jämfört med blåtand :) Mycket prisvärda med bra recensioner, rekommenderas.

Ultimate 8BitDo 2 Wireless 2.4G - Black (Android), Från 529 kr

upload_2025-7-14_14-56-0.png

bernard gillar detta.