Diskussion: Google TV Streamer TV 4K (2024)

Diskussion i 'Chromecast & Google Home' startad av bernard, 24 apr 2024.

1. tswfootball

tswfootball Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    518
    Operatör:
    Tre

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Ärlig fråga: varför skulle man använda sig av denna istället för t.ex. Samsung/LGs egna gränssnitt?
    Jag har 4k streamern men använder den nästan aldrig för appar- utan främst bara ifall jag vill casta något.

2. Glis

Glis Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 078
    Telefon:
    HP iPAQ 614c

MINA ENHETER

Telefon:
    HP iPAQ 614c
    Platta:
    Blackberry Playbook
    Som förväntat så bygger den fortfarande på budgethårdvara, precis som nästan alla Google TV-boxar. Känns inte riktigt som en entusiastprodukt. Priset är också i högsta laget för vad man får. Hade varit roligare om man satsat på lite fetare hårdvara och tilltalat entusiasterna, och riktigt konkurrerade ut budgetboxarna. Nu känns det mer som "tillräcklig hårdvara för att menyerna och Netflix ska flyta på smidigt".

Känns lite "meh" tyvärr.

3. tag

tag Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 675
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Pixel 8 Pro
    Därför Android supportas längst, Samsung TV förlorar ju tillgångar till appar när Tizen OS slutar uppdatera på TV efter typ ett år, vilket ger typ TV normalt support för appar 3-4 år från TV första release.

Oftast har det ju det här när TV har slutas uppdateras, och Netflix och sådan appar slutar fungera då OS är föråldrad.

Medans på Android och Google TV det supportar ju appar från typ Android 6 än idag, och det flesta TV är på 11 så det är typ 15 år kvar av support för apparna, det måste vara något dramatiskt som händer innan app utvecklarna för Android ger upp och kräver att minimum OS på Android ska vara typ 10-11.

fransl och Kristy gillar detta.
  4. drzap

drzap Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 131

MINA ENHETER

Raspberry pi 4 är det självklara valet. bättre ljud än nvidia, speciellt om du kör 2kanal audio. både ccvgtv och nvidia resamplar ljud, nvidia gör detta sämre än ccvgtv. raspberry resamplar inget.

5. laserturken

laserturken Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    486

MINA ENHETER

I mitt fall är det att få tillgång till appar som min samsung TVn inte tillhandahåller som tex telia play, jellyfin och kodi.

De kunde gott ha skippat de två genvägs knapparna för appar och behållit de mindre formatet på kontrollen.

Last edited: 7 aug 2024
    tag och Kristy gillar detta.
  6. wmb

wmb Android Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    2 266
    Operatör:
    Halebop

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    alla har inte nyaste modell av tv, eller så saknas stöd för vissa appar.

Dessutom får man en fjärrkontroll som styr övriga funktioner. Att behöva ha en mobil nära för att kolla på tv duger inte i en stor familj

tag, Kristy och laserturken gillar detta.
  7. Leo83

Leo83 Android Medlem

Mottagna gillanden:
    5 177

MINA ENHETER

Utöver längre support och tillgång till appar som inte stöds som andra redan varit inne på så handlar det för min del också om upplevelsen.

Det inbyggda gränssnittet på tv-apparaterna är ofta sega eller blir sega efter något år. Nu har det klagats på HW:an på nya enheten dom Google precis presenterats men de inbyggda tv-apparaterna brukar vara ännu mer underdimensionerade.

Plus att gränssnittet ofta är plottrigt och fullt med reklam. Förvisso har standard CCGTV också reklam det men det är lätt ändrat med en ny launcher.

Last edited: 7 aug 2024
    tag, Kristy, Klurre och 1 annan gillar detta.
  8. wirre

wirre Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    601

MINA ENHETER

Jag har tre olika TV-apparater hemma och i sommarstugan. Sjukt smidigt att ha samma gränssnitt på alla och samma fjärr. Jag lägger ofta till filmer jag vill se i Google TV-appens "Att se-lista". Då har jag alltid tillgång till den var jag än är och kan välja något jag vill se enkelt.

tag, Kristy och matssoderstrom gillar detta.
  9. laserturken

laserturken Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    486

MINA ENHETER

Gorgeous gillar detta.
  10. drzap

drzap Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 131

MINA ENHETER

har man en ett par år gammal tv så har man inte fått uppdateringar till denna så att appstödet försvunnit. i mitt fall la tillverkaren ner hela smart-tv operativet så samtliga appar försvann från min tv. många tv är betydligt segare än ccvgtv. en del appar/tjänster finns inte till Samsung/LG operativen utan enbart till GoogleTV. en ccvgtv kan man modifiera utseende så man får sin tvupplevelse personlig. rätt inställd ccvgtv behöver man inte casta till alls, allt finns där. just att du fortfarande castar visar att Samsung/LGs operativ inte är komplett

Kristy gillar detta.
  11. fryguy

fryguy Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    849
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 6

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 6
    Platta:
    Xiaomi Mi Pad 4
    Tvtillverkarna brukar inte supporta sina OS så länge och på vissa av dom saknas vissa appar (tror det gällde LGs WebOS t.ex).

Kristy gillar detta.
  12. wirre

wirre Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    601

MINA ENHETER

Kan inte släppa att Google säger att den nya streamern bara är 22% snabbare än den gamla? Hur är det möjligt på så många år och en ny större formfaktor?

13. fryguy

fryguy Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    849
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 6

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 6
    Platta:
    Xiaomi Mi Pad 4
    Nä håller med om att det låter lite klent, sen får jag nog ändå säga att min Chromecast with GoogleTV känns snabbare nu än den gjort tidigare, så uppdateringarna har gjort nytta. Men kan ändå hålla med om att dom kunde haft lite snabbare SoC i den nya.

Gorgeous gillar detta.
  14. bernard

bernard Droidmin Moderator

Mottagna gillanden:
    45 749
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Haha, ja, det låter väldigt konservativt. Den borde liksom vara dubbelt så snabb...minst, med runt fyra år emellan, även om det handlar om en prislapp på 1400 kronor.

Då hade jag mycket hellre betalat 1990 kr om man fått åtminstone dubbelt så snabb hårdvara. De kan slopa ethernetporten och göra en "Streamer HD" med den här hårdvaran istället för låt säga 890 kr eller något (inflationen gör ju sitt). De kan komma undan med 3GB RAM i HD-versionen med tippar jag, vore ju fortfarande dubbelt från Chromecast med Google TV 4K.

Men det är också en fråga om att man får ta vad man får, tyvärr har de ju ingen riktig konkurrens om man inte köper Amazons Fire-produkter, men de har Amazon börjat låsa ned hårdare och hårdare. Enda riktiga konkurrenten vore en ny Nvidia Shield, men det lär inte komma förrän nästa år..om någonsin (en del spekulerar i att det kommer en ny Shield efter att Nintendo lanserast Switch 2, som då kommer dela SoC).

wirre gillar detta.
  15. tag

Mottagna gillanden:
    1 675
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Pixel 8 Pro
    Ethernetporten är alltid välkommet speciellt om folk bor i lägenheter med många grannar eller bor i ett gammal byggd område med väldigt nära till många grannar, vilket kan skapa interferens på kanal bandet.

Men för streaming av videon så bruka det vara ganska lungt ändå, men det finns det som streama från PC till Android via Steam Link appen, då är kabel alltid välkommet :)

Även om man kör mest NES spelen som SuperMario och likande på Android TV :) Och Sonic

Commando från 1985, Selda och många andra spel :)

bernard gillar detta.
  16. N6290

N6290 Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    1 889

MINA ENHETER

Jag såg nyheten att "Chromecast läggs ned", i betydelsen att de slopar det varumärket.
    Finns det någon tråd på forumet som behandlar den nyheten? Befintliga Chromecast-produkter, det finns väl ingenting offentliggjort om att de skulle sluta fungera inom de närmaste åren?

https://store.google.com/product/chromecast_google_tv?hl=sv
    "Chromecast med Google TV"
    Den här produkten, kommer den också läggas ned/sluta säljas, eller kommer den bara byta namn till något annat?
    Funderar på om jag skulle köpa en, att ha som reserv tills min klassiska Chromecast i värsta fall går sönder/slutar fungera. Hellre det än någon ännu dyrare produkt de släpper.. Jag vill ha det så enkelt som möjligt, tycker detta är fel approach av Google. Älskar de klassiska Chromecastarna.

Jag har jättedålig koll på sånt här nu för tiden, men hur spelar du Super Mario och andra NES-spel på din tv? Du nämner Stream Link-appen - om det är via den du spelar, vad kostar det för såna klassiska spel, månadskostnad/engångskostnad typ? Är det originalspelen från 80-talet rakt av eller är de moderniserade på något sätt?

17. tag

Mottagna gillanden:
    1 675
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Pixel 8 Pro
    Du kör med NES emulator
    https://play.google.com/store/apps/details?id=com.explusalpha.NesEmu
    https://play.google.com/store/apps/details?id=com.explusalpha.Snes9xPlus

Finns rätt många olika typer av emulatorer för Android.
    kör in den i Google Play ladda ner den för TV din om du kör Android.

Sedan kan du ladda ner NES romar till exempel.
    Det romar jag har själv finns ladda ner här.
    Google Drive: Sign-in

Sedan drar du in dem på TV och spara dom öppna NES appen emulatorn länka en gamepad till den till exempel så kan du bara tuta och köra :)

Finns en hel uppsjö av romar du kan ladda ner annars från
    NES ROMs FREE - Nintendo ROMs - Emulator Games

Steam Link är bara en annan lösning för spela PC spel på TV.
    https://play.google.com/store/apps/details?id=com.valvesoftware.steamlink

Kräver dock att du har spel på Steam för datorn, det är en annan metod för kunna spela på TV och Datorn du behöver bara då köpa spelet 1 gång, istället än först köpa det till PC sedan möjligen till Xbox eller Playstation konsolen om man vill kunna spela på båda enheterna med Steam Link så räcker det med köpa spelet på Steam.

Finns andra som erbjuder remote lösningar också.

Last edited: 21 aug 2024
    bernard gillar detta.
  18. snej81

snej81 Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    577
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Galaxy Fold 4

MINA ENHETER

Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Galaxy Fold 4
    Platta:
    OnePlus Pad 2
    Funderar på att köpa en vanlig Chromecast medans de finns kvar för att ha med på resor. Någon som vet att de funkar utomlands, så det inte är någon regionskodning eller sådant tjafs..?

upload_2024-8-8_7-27-59.png

Kristy och bernard gillar detta.
  19. DanielÖ

DanielÖ Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    924
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro XL

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro XL
    @snej81@snej81 Kör på bara. Jag köpte min från Fnac i Frankrike när det begav sig och har inte haft några problem av det.

Kristy, bernard och snej81 gillar detta.
  20. Ascended

Ascended Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2 218
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Sony Xperia 1 VI

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Sony Xperia 1 VI
    Enormt besviken, daterat SoC/BT/Wifi, dessutom dubbelt så dyr som min nuvarande Chromecast. Kanske blir ett köp när streamern reas ut i framtiden. Såvida inte Nvidia har släppt något nytt, nu kan man lika gärna vänta och se vad som händer efter att Switch 2 har släppts.

Kollar man bara på speditionerna så kan man snarare tro att enheten släpptes året efter Chromecast 4k.

Så, ja, blir att man avvaktar...Antagligen på reapriser eller för att se om Nvidia äntligen släpper en ny mediaspelare.

bernard gillar detta.