Google wallet och E-kort!

Diskussion i 'Frågor och support' startad av Liten Strumpa, 19 dec 2011.

1. Cesno900

Cesno900 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Det var det första jag tänkte på när jag skaffade min telefon, hade fungerat suveränt. Iofs någon form av låsning t.ex mobilkonto med en valbar begränsning så ingen kan rycka pengarna på en gång.

2. heeke

heeke Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    20

MINA ENHETER

Ingen mer information från Swedbank?

Sent from my Galaxy Nexus using Tapatalk

3. Liten Strumpa

Liten Strumpa Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    12
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    SonyEricsson Live with Walkman

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    en liten varning

jag har gjort några försök att köpa appar med Verified by Visa där jag skrivit in mitt riktiga kontonummer köpen gick inte igenom och jag tog bort mitt kort ifrån Google Wallet detta va för några veckor sen

men idag så har Google dragit pengar för ett köp som är avslutat på grund av krångel och det utan att mitt kort finns i Google Wallet

men får Google ens göra såhär? köpet va avslutat och kontokortet är borttaget ifrån Google Wallet?

visst det va inte så mycket pengar men det gör mig ändå rejält irriterad att dom går och drar pengar hur som helst ifrån mitt konto

4. Cupcakes

Cupcakes Mobilberoende Moderator

Mottagna gillanden:
    8 376
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Säker på att köpet var avslutat innan dragningen? Det skulle ju annars kunna vara så att det låg en pågående dragning som gick igenom först nu.

Ta kontakt med google så löser det sig säkert.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

5. WaterRanger

WaterRanger Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

6. Liten Strumpa

Mottagna gillanden:
    12
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    va tvungen att prova för så långt hade jag inte tänkt....men inte då betalningen avvisades :(

däremot så fungerar E-kort med längre gitlighetstid utmärkt på svenska sajter har bland annat prenumeration på Tv4play och där fungerar det felfritt

tror det får bli lösningen med Spendon när jag nu får kommit iväg till pressbyrån :ehm:

7. Liten Strumpa

Mottagna gillanden:
    12
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    kan svara på dina frågor oxå dubbelkollade och den dragningen är avslutad och har varit det i flera veckor märkligt nog

tja har kontaktat Google några gånger nu men har inte fått något svar än suck
    :(

8. Lrnflk

Lrnflk Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    61

MINA ENHETER

För er som har Nordea kan jag tipsa om att deras internetkortnummer faktiskt fungerar med Google Wallet med en liten omväg. Det som krävs är att du aktiverar kortnumret två-tre gånger innan du genomför köpet, på så vis har du två-tre möjliga köp (en aktivering = ett köp inom sju dagar) på samma kortnummer och därmed klarar kortnumret kontrollen som görs. Om du enbart aktiverar kortnumret en gång som man brukar göra så blir köpet nekat.

Jag var precis på vippen att skaffa mig ett spendon-kort enkom för Android Market så det var tur att jag upptäckte den här metoden i tid. Det kan vara så att man måste ta bort och lägga till kortet i Google Wallet efter varje gång men om man inte är en storhandlare av appar och vill ha sitt riktiga kortnummer knutet till Google så kan det vara värt det.

Last edited: 27 jan 2012
  9. heeke

heeke Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    20

MINA ENHETER

Nej, Google Wallet funkar inte även om man gör ett e-kort som tillåter flera transaktioner under längre tid.
    Är du säker på att du gjorde detta efter att Google bytt från Google checkout till Google Wallet?
    (Tidigare, i checkout, gick det bra med en-transaktionskort också)

10. verifier

verifier Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Från Swedbanks faq som någon tidigare googlade fram:

Bli medlem eller för att visa innehållet!

11. Anakron

Anakron Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Någon som fått ett vettigt svar från Google kring detta eller en rimlig lösning? Jag är verkligen ingen storkonsument av appar men fick, för några dagar sedan, samma problem med Google Play/Wallet som ni andra med e-kort från Swedbank.

Och precis som flera här är jag tveksam till att registrera mitt Visa-kort hos Google. Mitt är kopplat till Verified by Visa men är det någon som vet om det egentligen innebär högre säkerhet annat än att banken/Visa, genom hälsningsfrasen, får någorlunda bättre bekräftat att det är kortets verkliga ägare som använder det?

Håller helt med. Är ganska säker på att jag i somras köpte ett spel där pengarna drogs från mitt kontantkort och det funkade utmärkt. Vore väldigt smidigt om man kunde köpa alla typer av appar på det sättet, särskilt för mig/oss som kanske bara köper för några tior om året...

12. papamisha

papamisha Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Google support är dålig

Jag skrev till Google om e-kort-problemet och fick 2 svar med de såg ut som svar från en robot (typ beskrivning hur man använder ett kort, självklara saker). Jag är besviken på deras support. Jag börjar förstå människor som kämpar mot globalisering: Vad är en liten Sverige för Google?

13. Galaxy

Galaxy Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    123

MINA ENHETER

Seriöst!! Kan man inte använda E-Kort!? Riktigt dåligt!! Varför gick det förut o inte nu!?

14. plun

plun Android Medlem

Mottagna gillanden:
    520

MINA ENHETER

Därför att E-kort är en "uppfinning" som ett mycket litet "pytteland" däruppe i norr uppfunnit. Inte många i världen vet vad vi är för några, inkl en "pyttebank" som Swedbank.

Varför skulle Google ens fundera över att lägga en massa $$$ på detta ??

VISA samt Mastercard vet alla vad det är...;)

Klaga till din bank !!

15. greyhound

greyhound Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    19

MINA ENHETER

"Prepaid credit card" är inte något nytt alls. Inte helt ovanligt i USA om jag förstått det hela rätt. Att sedan Swedbank som enda bank i Sverige erbjudet en grymt smidig lösning för detta är underligt.

Varför har det fungerat förut:
    Förut var Google Checkout har växt, idag är den mycket större och då behövs tekniken göras om. E-kort fungerar så att så det kan bara belastas från en terminal. Dock kan denna terminal göra flera uttag på ett e-kort så länge det är samma terminal så går det bra, detta är för att prenumerationstjänster ska fungera med ett och samma e-kort en längre tid. Så förut har du alltid blivit belastad av samma terminal hos Google Checkout. Nu har Google gjort Google Checkout större och bytt namn till Google Wallet. För att spara pengar antar jag att de nu kör någon form av round robin på terminalerna så att det inte alltid är samma, även om vissa har tur ibland och får samma flera gånger i rad.

16. plun

plun Android Medlem

Mottagna gillanden:
    520

MINA ENHETER

Jo nu tvivlar jag på att Swedbank har tagit hänsyn till någon internationell standard.... förmodligen några egna "Swedbank-nissar" som strulat till det och som kräver en massa utvecklingsarbete hos Google för att reda ut.

Swedbank är då en "pyssling" internationellt sett.

Google sparkar då ut sådana här "perifera" ideer... (mycket bra)

17. Galaxy

Galaxy Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    123

MINA ENHETER

Synd och tragiskt!! Älskar E-Kort!!

18. Anakron

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hur gick det för dig sen; har du fått tillbaka dina pengar?

Jag funderar på hur det här med, den tidigare nämnda, "provdragningen" på 8kr som Google gör för varje köp fungerar? När jag råkade ut för problemen med e-kort trodde jag först att det var jag som gjorde något fel och provade därför runt 3-4 gånger med olika e-kort, innan jag hittade denna tråd. Systemet avbröt köpen (p.g.a. flera terminaler istället för en, som jag förstått det?), men provsumman reserverades på kontot varje gång. När jag kollade min kontohistorik stod det då tre eller fyra poster med "-8 kr". Sedan dess har jag väntat på att Google ska betala tillbaka summan, men nu när jag kollade igen finns inga poster alls; varken minusposterna på 8 kr vardera eller någon återbetalning...

Är det så detta fungerar? Som jag förstått det dras aldrig pengarna, utan de reserveras på något sätt för att sedan "avreserveras" när köpet går igenom (jag registrerade till slut mitt Visa-kort och då gick det att köpa). Provdragningen ska inte ses permanent i kontohistoriken?

19. Liten Strumpa

Mottagna gillanden:
    12
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    om du kollar på ditt saldo så borde du har 8 kr x4 kr mer på kontot än innan...

det fungerar så oxå för mig att när pengarna kommer tillbaka så står det ingenting men om man räknar på saldot så är det +8 kr

Anakron gillar detta.
  20. Anakron

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Yes, kunde tro det. Kollade inte tillgängligt belopp innan posterna försvann, men om jag skulle räkna på det så stämmer det säkert. Tack för upplysningen!

F.ö. någon som vet om det är en någorlunda skaplig temporär metod att köpa appar på Google Play med sitt vanliga Visa-kort, och varje gång, direkt efter att köpet gått igenom, ta bort kortet i Google Wallet? Jag har gjort så sedan e-korten slutade fungera, men försvinner verkligen informationen eller kan den finnas kvar på något sätt, för eventuella kunniga bedragare att få tillgång till med rätt metoder?