Ett stort problem är att hitta en lämplig codec tydligen, för du vill ju helst ha så hög komprimering som möjligt utan att tumma på kvaliteten. Dessutom vill man förstås strömma spelen i upp till 144 FPS också, och kanske minst i 1080p @ 60FPS.
Det blir väldigt intressant att se om Google kommer använda sin egen AV1-codec för ändamålet. De flesta vill inte använda HEVC eftersom den är förknippad med en rätt dyr licens (Googles chromebooks har tex inte ens stöd för HEVC-uppspelning).
Problemet med AV1 är bara det att få enheter har stöd för hårdvaruavkodning av det, och utan hårdvaruavkodning blir 60-144 FPS @ 1080p oerhört CPU-intensivt.
Det allra största problemet är så klart latensen, men om någon kan reducera den så mycket det bara är möjligt så är det förmodligen Google. De har också en stor mängd datacenter vilket är fördelaktigt då det är mer sannolikt att man kan strömma från ett center som ligger inom ett inte allt för långt avstånd med deras tjänst än med andra tjänster.
Last edited: Mar 19, 2019