Jag har faktiskt löst detta nu för egen del med en "rutin" för NFC i telefonen, jag hade aldrig ens tänkt på att den möjligheten finns i Android men det är ju faktiskt en fantastisk feature.
Jag har gjort såhär (min telefon är inställd på svenska):
1. Gå in i "inställningar">"Anslutningar" och stäng av "NFC och kontaktlösa betalningar". Tanken är att NFC ska vara avstängt hela tiden när rutinen inte körs.
2. Gå in i "Inställningar">"Lägen och Rutiner" och tryck på "rutiner" istället för "lägen" längst ner på skärmen.
3. Tryck på plusikonen längst uppe på skärmen för att skapa en ny rutin, då kommer du till "Skapa rutin". Under "Om" väljer du "Starta manuellt". Under "Då" väljer du "Anslutningar">"NFC">"På". Under "När rutinen avslutas" väljer du "NFC">"Ange anpassad åtgärd">"Av". Det sista steget är bara för att säkerställa att NFC alltid stängs av när rutinen inte längre körs.
4. När du valt alternativ för "Om", "Då" och "När rutinen avslutas", tryck "spara". Då kommer du till en meny där du får välja ikon och namn för rutinen. Tryck "klart" när du är nöjd. Nu är din rutin sparad och du skickas tillbaka till menyn "lägen och rutiner" från steg 2.
5. Tryck på din nya rutin för att se dess inställningar, och tryck sedan på de tre prickarna "mer" i nedre högra hörnet. Välj "ange körningstid". Här rekommenderar jag att du väljer alternativet "1 timme", men ändrar tid till en mycket kort stund (jag har valt 1 minut). Tryck sedan på pilen i vänstra övre hörnet för att återgå till rutinens inställningar.
6. Tryck på prickarna "mer" igen och välj "ställ in som widget". Välj "lägg till" så hamnar din rutin på hemskärmen och du kan aktivera den genom att bara trycka på den.
Nu har du ställt in telefonen så att NFC alltid är avstängt utom när denna rutin körs, och rutinen kan aktiveras genom att bara trycka på den knapp du har lagt till på hemskärmen.
Så för egen del har jag lagt den knappen intill GPay på hemskärmen, så när jag ska använda mitt kort trycker jag först på rutinen så att NFC startar, sedan öppnar jag GPay och blippar mitt kort. När en minut har gått avslutas rutinen automatiskt och NFC återgår till att vara avstängt, så när jag har packat ihop mina saker och ska blippa in mig i kollektivtrafiken finns det ingen risk att det dras några pengar.
Har inte haft några problem sedan jag började göra såhär
Det känns även bra att inte ha igång NFC i onödan, jag behöver det ju faktiskt bara ett fåtal gånger per dag så resten av tiden är jag bara glad att det är avstängt.
Click to expand...