gps.config

Diskussion i 'Galaxy S - ROM-filer och utveckling' startad av masze, 1 okt 2010.

1. masze

masze Android Veteran Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    1 714
    Telefon:
    12 Pro Max

MINA ENHETER

Telefon:
    12 Pro Max
    du gör ju helt rätt, vet inte vad som blir fel.....
    .. det är något fel när du får upp "bad substitution..." vet inte vad det betyder och hur man rättar till det...

2. ducken

ducken Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    163

MINA ENHETER

Hmm vad märkligt ju...kan prova att ha hem en annan terminal eller så.

Ni som fått det att funka, märker ni någon skillnad på gpsen mer än att den verkar låsa bra.

Men någon som kört med mytracks eller så?

3. masze

Mottagna gillanden:
    1 714
    Telefon:
    12 Pro Max

MINA ENHETER

Telefon:
    12 Pro Max
    Ska ut på löprunda nu och testa "Endomundo".. kommer med ett utlåtande senare...

ok! testat gps på löprunda och nej.... detta håller inte, fladdrar och gör konstiga saker...
    Uppmätt slinga på 10km blev 14,41 med GPS'en...
    Så totalt värdelös gps för träning... Min gamla Iphone 3G som jag kör med samma program är
    så mycket bättre, den följer vägen precis som jag springer... Skiter att använda SGS till träning
    och köper en riktig Löparklocka istället...
    GPSen lägger jag totalt ner på SGS..

Last edited: 2 okt 2010
  4. ducken

Mottagna gillanden:
    163

MINA ENHETER

Hmm det är ju fasen alltså att det inte ska funka tillfredställande. Hjälper inte att den låser på 11 satteliter alltså då. Men man kanske inte kan få allt här i livet inte...

5. masze

Mottagna gillanden:
    1 714
    Telefon:
    12 Pro Max

MINA ENHETER

Telefon:
    12 Pro Max
    Nej, tydligen inte... Vart så jävla sur igår, men ska göra ett nytt försök med "Runkeeper" idag... ;)

6. Peter_l

Peter_l Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Ge inte upp.

Kör du firmwaren i din signatur? JM1 alltså?

Jag hade samma problem med GPS:n ända till JM6 kom. Plötsligt så fungerade den utmärkt. Nu är jag på JM8 och kan inte bli nöjdare med min GPS. Jag har lagt upp spår före och efter i nån av trådarna här om du orkar leta.

7. masze

Mottagna gillanden:
    1 714
    Telefon:
    12 Pro Max

MINA ENHETER

Telefon:
    12 Pro Max
    Ja, kör JM1 - Ska prova JM8 då kanske... (har nog sett dina "spår" inlägg...)
    Du menar alltså att GPS funkar under löpning? Mobil i "hållare" på arm, löpnig i skog?

hur är det med JPK ? (den har jag ligger på datorn)

Last edited: 3 okt 2010
  8. ducken

Mottagna gillanden:
    163

MINA ENHETER

Jag kör med JPK och var ute en sväng igår och körde med myTracks. Tyckte kanske att den funkade ok, men ibland sticker den iväg långt ifrån där jag befinner mig. Frågan om hur kräsen man ska vara oxå, men än är jag inte nöjd. Sedan undrar jag, ska man nöja sig med det näst bästa? Nja det tycker jag ju inte. Men vi håller väl ut lite till.

9. masze

Mottagna gillanden:
    1 714
    Telefon:
    12 Pro Max

MINA ENHETER

Telefon:
    12 Pro Max
    ja så var det ju Ducken, du körde ju med JPK och var missnöjd, du har inte provat med något annat program än "my tracks"?

När man löptränar vill man ju ha en exakt gps, annars försvinner ju hela meningen med att ha en gps under träning... så den får ju inte "sticka" iväg allt för mycket, någon meter gör ju inget...men....

Synd att min Iphone 3g är i smådelar (småfel som jag inte kan fixa själv) , annars kunde jag bara använt den till träning.. för den är klockren i gpsen...även i tät skog...

10. Peter_l

Peter_l Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Det har jag inte provat, är allergisk mot all som är ansträngande.. ;) Däremot fungerar den utmärkt i bil och på cykel. Borde ju fungera när man springer också. Den fungerar bra cyklande på jobbet bland en massa höga byggnader där man knappt ser himlen (pappersbruk), så den borde ju funka i skogen då kan man tycka.

JM6 och uppåt verkar fungera för många, men nån garanti att det blir bra finns ju inte. En kompis lade in JM6 i sin Galaxy, men det blev inte mycket bättre. Verkar nästan vara nån kombination av rätt firmware och rätt hårdvara som behövs.
    Men det kostar ju inget att prova.

11. masze

Mottagna gillanden:
    1 714
    Telefon:
    12 Pro Max

MINA ENHETER

Telefon:
    12 Pro Max
    ..det e sant, och det är ju lätt att flasha om... tack för svaret Peter... jag får fortsätta leta och testa... :)

12. masze

Mottagna gillanden:
    1 714
    Telefon:
    12 Pro Max

MINA ENHETER

Telefon:
    12 Pro Max
    Leksaks GPS i SGS
    Kom gärna med motbevis och att det funkar att löpträna med den..tror ingen speciell ROM löser problemen, måste vara hårdvaran som är usel, genom usel... men om ni kan motbevisa att det funkar att löpträna med den posta gärna inlägg om vilken ROM ni kör på... och bevis ;)
    mvh
    masze

Bifogar screen:

13. ducken

Mottagna gillanden:
    163

MINA ENHETER

Nej jag har faktiskt inte provat med något annat program än MyTracks men får göra det vid tillfällen. Och precis som du säger så vill man ju, när man går eller löptränar, ha en ganska exakt gps. Att det ska va så svårt att få i ordning på det:)

Måste bara fråga dig masze, har du ett sådant band runt armen med din sgs i? Vart har du köpt det i sånna fall? Är på jakt efter ett sånt.

14. masze

Mottagna gillanden:
    1 714
    Telefon:
    12 Pro Max

MINA ENHETER

Telefon:
    12 Pro Max
    ja, mobilhållararmband är igentligen till iphone men det går precis att få ner SGS också, (den är ju lite större)... köpte den på The phonehouse har jag för mig..den var ganska dyr, (ca 400kr) har sett fler billigare varianter nu, men kommer inte på vart..

15. milsjg

milsjg Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

För mig har GPSen fungerat hela tiden oavsett version. De konstigheter som uppträder någon enstaka gång är inom de första minuterna, dålig signal t.ex. källaren, eller när den belastas med något annat program och samtidigt t.ex ett telefonsamtal. Du kan ju söka på milsjg om du vill se några gamla tracks. De har dock bara blivit bättre och bättre.

Igår spelade jag en golfrunda och använde cardiotrainer för att mäta distansen. Tyvärr så är det svårt att få över spåret till google maps utan att det klipps av i en hel del små snuttar. Du får helt enkelt lita på mig när jag påstår att den följde min golfrunda så exakt som man kan begära av en bra GPS. Jag kunde se var jag letat bollen, var jag slog ut, hur jag har flyttat mig på greener etc. Det normala positions felet under rundan ligger på en bra bit under 5 meter och det största felet ligger på mellan 5 till 10 meter. Detta är väldigt bra med tanke att GPS ligger som standard mellan 5 - 15 meter på grund av olika störningar.

På grund av de konstiga spårningarna som en del har och att andra har nästan en perfekt GPS, misstänker jag att de som har en dålig GPS har ett eller flera av följande problem: hårdvarufel, belastar SGS med ovanligt mycket med bakomliggande program, inte har en aning om vad precisionen på en normal GPS är, fördriver tiden som trolls på forumet eller inte har en aning om vad GPS är och hur man använder den.

Det kan verka hårt, men ni kan ju placera er i den grupp som ni tycker passar er och sen göra något åt saken dvs allt ifrån att byta SGS till en ny eller någon annan modell. Om det inte är ett hårdvarufel försöka lära er mera om GPS, Android och de program som ni försöker köra simultant.

Last edited: 4 okt 2010
  16. masze

Mottagna gillanden:
    1 714
    Telefon:
    12 Pro Max

MINA ENHETER

Telefon:
    12 Pro Max
    Trolls på forumet?? Jävla dryg du är.... men du verkar ju så jävla grym på GPS, och android mm ..printa ut en screen på din golfrunda istället så jag får se hur det ser ut på din perfekt GPS då?

... golf är ju som att ute å promenixa lite lugnt på ett öppet fält,du kan ju inte med fullt allvar jämföra det med löpning i skog... Skit samma, det är en "leksaks" GPS i telefonen hur som helst.. Bryr mig inte om den heller längre, har köpt en "Riktig" GPS-klocka... och i bilen har jag en "Riktig" GPS... "Hide" på GPSen i SGS nu..

Last edited: 4 okt 2010
  17. henke2

henke2 Bannlyst Bannlyst

Mottagna gillanden:
    30
    Telefon:
    Huawei Mate7

MINA ENHETER

Telefon:
    Huawei Mate7
    Du skrev ju nyss

trots att du uppenbarligen inte är ett dugg nöjd med JM1

Nåväl, jag har upplevt samma problem med GPS som du gör, men den har genom nya mjukvaror och fixar gått från oanvändbar till att klara av löprundan med runkeeper. Den låser på svaga satelliter och upp till 12st.

Däremot har den inte klarat av exakt positionering, har jag haft igång google maps så har min pos flutit runt +-50-100m och jag har inte kunnat få någon fix pos. rör jag mig = ok, men still har det inte lirat... förrens med JPK, då tog den ytterligare ett kliv frammåt och nu upplever jag den som snudd på mycket bra. Jag vet inte vad som är ändrat, bara att det nu fugnerar bra för mig i min telefon med JPK och GPS.

18. masze

Mottagna gillanden:
    1 714
    Telefon:
    12 Pro Max

MINA ENHETER

Telefon:
    12 Pro Max
    Att jag säger att JM1 funkar bra, har väl inget med GPSen att göra...det verkar ju inte spela någon roll vilken ROM som körs så funkar den dåligt..(folk kör med JPK och har fortfarande problem) och som sagt... har "hide" på GPSen i SGS... kör med Riktiga GPSer istället..

19. henke2

henke2 Bannlyst Bannlyst

Mottagna gillanden:
    30
    Telefon:
    Huawei Mate7

MINA ENHETER

Telefon:
    Huawei Mate7
    du är verkligen ett troll

20. masze