GPS dålig, mjukvara eller hårdvaran eller bara min telefon?

Diskussion i 'Galaxy S' startad av tbear, 5 jul 2010.

1. Peter_l

Peter_l Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Skönt att dom i alla fall verkar ta problemet på allvar nu. Man får hoppas att svaret till mig berodde på olycksfall i arbetet.

Hoppas också att dom verkligen läser min felbeskrivning den här gången och inte avfärdar mig med ett nonsenssvar som sist.

F.ö. väntar jag fortfarande på mitt svar, men jag kanske lyckades reta upp dom tillräckligt för att mitt mail ska hamna i papperskorgen. Men i såfall blir jag ännu surare...;)

2. tbear

tbear Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Så nu har jag rapporterat till samsung, får se om dom svarar

3. niklasp

niklasp Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Jag fick svar från supporten, de ville ha lite mer information om firmware m.m.

GPSen fungerade förvånansvärt bra idag. Hittade 7 satelliter på ~ 3 sekunder i GPS Test.
    Rekord.

Efter en stund kunde telefonen stoltsera med att ha hittat hela 13 satelliter (också rekord).
    Dock valde den att bara använda 5-6 av dessa och erbjuda mig en felmarginal på 30 meter.

4. pobin

pobin Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    404
    Telefon:
    Nothing Phone & Pixel

MINA ENHETER

Telefon:
    Nothing Phone & Pixel
    Jag laddade ner gps test och knallade precis ut för att testa efter att jag läst ditt inlägg. Blev ju lite nyfiken.
    Tog någon sekund för min galaxy s att hitta satelliterna. Han hittade 10 st och användandet pandlade mellan 6-8 sat.
    När jag vred telefonen till landskapsvisning så tappade han alla satelliter för någon sekund dock..:ehm:

5. ducken

ducken Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    163

MINA ENHETER

Jag har ett gps problem oxå. Igår när jag var på golfbanan skulle jag köra en golfapp tänkte jag. Men appen hittade ingen gps-mottagning och jag provade då att köra gps-test men inte heller då hittades några satelliter. Jag hade 3G och H mottagning hela tiden. FW jag har är XXJF3. Min SGS har tidigare hittat satelliter på andra ställen och golfappen har även funkat på andra ställen än på golfbanan när jag provat.

Vad kan va fel?

6. rocco

rocco Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Om man jämför med en x10 så är skillnaden rätt brutal.

SGS: hittar visserligen satelliter men det tar lite tid. Tryck på power knappen så att skärmlåset går in. Vips alla satelliter borta o den får börja om från början när skärmen låses upp. Högsta upplösning jag sett i gps test: 10m.

X10: Hittar fler satelliter, med högre värden. Låser skärmen och återgår, ingen skillnad, tappar inte satlock under tiden man har skärmen låst. Högsta upplösning jag sett i gps test: 2m.

7. tbear

tbear Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Precis, detta gör GPSen nästintill oanvändbar, varje gång skärmen släcks så måste den börja om igen. Standard är ju att skärmen släcks efter 30s, detta sker ju också i maps, går ju inte att trycka på skärmen var 30:e sekund bara för att telefonen inte skall glömma bort var den är...

Sedan är det som om GPSen gör en kallstart varje gång, skall inte ta 30+ sekunder varje gång.

8. mengan

mengan Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

9. Peter_l

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Var ute en sväng nyss och testade. Ingen förändring alls.
    Börjar bli jäkligt glad över att det sitter en fabriksmonterad navigator i bilen, nu när det drar ihop sig till semester. Den vet i alla fall vilken gata jag är på.

10. itadruid

itadruid Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    20

MINA ENHETER

Tagen från XDA forumet, prova och säg om de funkar har funkat för alla andra

http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=721756&page=3

11. Peter_l

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Som jag skrev i inlägget före ditt, det fungerar inte. Åtminstone inte för mig. Det är möjligt att den låser på fler och svagare satelliter, men precisionen är usel. Navigon tror ju för det mesta att jag är på en sidoväg och kör, precis som det varit hela tiden.

Det känns som att det är mycket förhoppningar och placebo. Med varenda läckt rom så har ju allt blivit jättebra först, men efter ett tag så visade det sig ju att inget förändrats. Varken GPS:n eller lagget eller nåt annat.
    Sånt gör mig skeptiskt inställd till såna här underkurer som att köra igång Skyhook. Men nu har jag provat i alla fall.

12. itadruid

Mottagna gillanden:
    20

MINA ENHETER

Som sagt de verkar funka för de flesta i XDA forumet, får se vad de andra här i forumet säger. Jag har tyvärr inte fått mobilen än så jag kan inte prova

13. zippiz

zippiz Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Funkade inte för mig heller.

14. itadruid

Mottagna gillanden:
    20

MINA ENHETER

ok tråkigt :(

15. arono

arono Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Märkte idag att GPS Test inte visade en enda satellit funnen, men maps visade trots de en bra position och det höll så ett tag. Och nej jag hade inte wifi-positionering.

Så man bör vara lite skeptisk mot det programmet också.

16. tbear

tbear Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Funkade inte för mig heller, dock kunde man via samma väg slå på a-GPS, skapade en ny tråd om detta, och det hjälpte för mig (kan det vara så att skyhook funkar bäst i USA eller nåt?)

17. Elinsa

Elinsa Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Ja, att sätta på A-GPS hjälpte något. Men den låser fortfarande inte på sat. utan verkar endast använda sig av telemasterna när jag provar.

18. nixxz

nixxz Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    173

MINA ENHETER

Var helt inställd på att köpa en SGS men om GPSn är så värdelös så kanske man ska börja fundera om.... Då den är viktig för mig.

19. itadruid

Mottagna gillanden:
    20

MINA ENHETER

same same. väntar och ser vad som händer

20. Peter_l

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

IDG hade ett test på Galaxyn i veckan. Jag skrev en kommentar där och berättade om GPS:n och avslutade med att jag inte kunde rekommendera någon att köpa den ifall man var beroende av en fungerande GPS.

Det märkliga var att ett par timmar senare försvann alla hänvisningar till artikeln från IDG:s hemsida. Artikeln finns kvar, men man kommer bara åt den via direktlänk i adressfältet. Väldigt underligt.

Här är artikeln i alla fall:
    http://www.idg.se/2.1085/1.330650/forsta-titten-pa-samsung-galaxy-s