Problem: GPS:en - ställer jag för höga krav eller suger den i s2 med?

Diskussion i 'Galaxy S2 - Allmänt' startad av Galaxy S, 16 sept 2011.

1. twisted1

twisted1 Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    205

MINA ENHETER

Alltså 5m är bestcase scenario för vanlig gps oavsett mottagare. GPS test rapporterar vad gps'en säger bara, och uppenbarligen så är vissa gps'er lite väl optimistiska vad gäller noggrannheten :)

2. Tråget

Tråget Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    229
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 edge

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 edge
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S 8.4
    Har för mig att amerikanska försvaret som ändå äger gps-systemet, har låst noggrannheten till 4 m för privatpersoner. Militären tror jag kan få en noggrannhet på 30 cm. Var länge sen jag läste om det här så jag är inte säker direkt.

3. Tråget

Tråget Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    229
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 edge

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 edge
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S 8.4
  4. Skinksallad

Skinksallad Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    160
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 6

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 6
    Platta:
    Surface Go 2
    Min får en accuracy på 10 meter med GPS test. Inomhus(i fönstret), omgiven av höga byggnader.
    Jag ser inget dåligt med det...

5. gripen

gripen Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    78
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Info:
    Nova Prime
    Telefon 2:
    One Plus 6
    Övrigt:
    Chromecast (Gen 1 & 3)
    Ja, det är gamla uppgifter. GPS är lika för alla numera. Det fanns en störning i de civila tillämpningarna förut, med minskad precision, men den är borttagen sen flera år. Men den kan och kommer att slås på om läget skulle kräva det, vilket är orsaken till att både Europa och Ryssland utvecklat egna system som kommer att börja att fungera om nåt år. Gallileo och Glonass för EU/Ryssland respektive.

Sent from my ZTE Light with Tapatalk

6. juliusjonzon

juliusjonzon Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

12 sateliter har jag aldrig fatt... Max 8 men vanligen 2-4 med gps status. Nu tillexempel har jag 0 efter ca 10min...
    Vet inte om det är normalt?
    När jag använder navigon sa brukar det ta ca 2-5 min innan den laser.
    Hur kan Navigon veta vart jag kör, om maps har exakthet pa ca 50 meter?
    Är den kopplad till nagot vägnät?

7. TheFatOne

TheFatOne Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Använder min GPS dagligen både i bil och vid tex. Geocaching, får ofta fix efter max 10-15s på 12/12 sat samt en noggrannhet på +-5m.

8. Galaxy S

Galaxy S Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    21

MINA ENHETER

Nej den siffran är ju bra.. I samma scenario utan höga byggnader runtom får jag 20-25 meter.

Nä jag köper inte riktigt att accuracyn inte är något problem. Fanskapet visar ju fel position, förvisso inom radien men långt ifrån optimalt. Ni är blinda för verkligheten eller nåt. Skiter i om cirkeln säger 200 meter eller 2 meter om positionen är korrekt. Vilket den inte är..

9. Ozzalbatrozz

Ozzalbatrozz Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    100
    Telefon:
    Oneplus 6T

MINA ENHETER

Telefon:
    Oneplus 6T
    Det jag försökte säga var iaf att ÄVEN om jag har 25 meter felmarginal i GPStest så är mina mätningar max 5 meter fel, absolut aldrig över 10 meter. Sen är det ju annorlunda i en stad med höghus. Föreslår att du går en runda, mäter med Mytracks, sen slänger in i Google maps och kolla hur den blev.

10. coolermaster99

coolermaster99 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    97

MINA ENHETER

Kan d va själva kartan i google maps
    som är lite fel ibland ist för gps en?

11. twisted1

twisted1 Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    205

MINA ENHETER

Japp samma här, det är A-gps(sensorerna känner väl av riktning, acceleration mm. och använder dessa parametrar för att räkna ut var/hur man rör på sig) som hjälper till plus att mjukvaran gör kvalificerade gissningar om vart det är rimligt att man befinner sig och räknar på hastighet osv. Är det rimligt att förflytta sig 100m på 3sek tex. då gps fix blir sämre. Nääee, å då förmodar jag att den räknar ut den rimliga vägen osv.

12. Galaxy S

Mottagna gillanden:
    21

MINA ENHETER

Jag har redan gjort det.. Visst är det så att jag sällan är placerad så fel som siffran visar, men det varierar kraftigt. Den inbyggda GPS:en duger för vardagliga saker, men inte geocaching.

Löste det genom att köpa en holux GPS-puck och med en gratisapp koppla den till galaxyn. Nu är felmarginalen 2-3 meter vid fix i maps, även inomhus. Klart känsligare antenn i den. Visst är jag medveten om att en dedikerad GPS är bättre än en smartphone, men en smartphone med sin 3G/Wifi har ju sina fördelar. Nu har jag både livekarta och väldigt hög noggrannhet och är nöjd, väl spenderade hundringar.

Försök stå i en skog och leta efter en geocache utan att kunna använda riktmärken och ha 20 meters marginal. Var man ska leta blir alldeles för luddigt, trust me..

Nu gnäller jag inte mer iallafall ;)

13. AndersE

AndersE Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

GalaxyS:

Du får gärna förklara vad en "holux gps puck" är och hur den fungerar/kopplas in. Kanske var man kan köpa den också?

14. Galaxy S

Mottagna gillanden:
    21

MINA ENHETER

Självklart!

Jag letade lite och valde själv att handla från Komplett.se - laptop - dator - datorkomponenter - tv - smartphone mm - sök på holux, finns bara en artikel.

Sen sökte jag på market efter "bluetooth gps" och valde en gratis programvara. När jag hade parat ihop enheterna så körde jag igång bluetooth gps, tryckte connect och sen fick jag koordinaterna från pucken i alla appar som använde GPS.

En av fördelarna är att den kan vara igång hela tiden, även när man inte använder något i mobilen. Kör man igång maps har man direkt 2-3 meters accuracy beroende på om man är inne eller ute. Använder interna GPS:en till mindre nogräknad positionering.

Är nöjd med köpet!

Edit: wtf hände med länken? :P

Last edited: 5 okt 2011
  15. Galaxy S

Mottagna gillanden:
    21

MINA ENHETER

Oj! Efter 2.3.5 har jag för första gången hyfsat stabil noggrannhet på 5 meter med mobilens GPS. Wow!