GPS "problem" på sensation?

Diskussion i 'Sensation - Allmänt' startad av TrueDesire, 26 jun 2011.

1. TrueDesire

TrueDesire Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

ska ut och testa my tracks nu för att se hur GPS'en beter sig efter uppdateringen, hoppas på det bästa!

2. tjtj

tjtj Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    61

MINA ENHETER

I stadsmiljöer med höghus nära inpå gatan (åtminstone vid vissa tidpunkter/satellitlägen) så tror jag i princip alla GPS'er ger den typen av problem. Jag tror inte det går att kompensera fullt ut för alla reflektioner mellan byggnaderna.
    Har ingen Sensation, men min SGS2 är likadan i på smala gator med höghus precis intill, och min gamla Nokia E52 var sämre än SGS2'an.

3. TrueDesire

TrueDesire Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

GPS'en fungerade nu bättre efter uppdateringen! mycket rakare mot innan på exakt samma sträcka jag brukar promenera.
    dock har en bugg kommit med meddelanden, ibland får jag fram att jag ska radera meddelanden eller liknande har ingen vad det är.
    om jag svarar på ett meddelanden medans det trillar in nya, eller jag svarar snabbt (dvs svarar med två stycken (2) meddelanden) så triggar jag någon bugg också...

gps dock bättre, menyer samma, batteri ingen skillnad fortfarande "dåligt" på HTC maner, ny bugg i samband med detta för mig annars rätt nöjd.

4. Jejje

Jejje Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    9

MINA ENHETER

Härligt att höra. Jag upplever samma sak nämligen att GPS'en har slutat att hicka efter uppdateringen.

caesar gillar detta.
  5. marreboy

marreboy Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    42
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    iPhone 13 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    iPhone 13 Pro Max
    Jag tycker GPS:en blev bättre efter uppdateringen. Men den är långt ifrån lika stabil som GPS:en var i min Desire.

Om jag promenerar en kilometer med Google maps öppen och låter den visa min position hela tiden så ser jag hur positionen hoppar runt. Inte våldsamma distanser men typ 10-30 meter hit och dit hela tiden. Och pilen som ska visa min riktning pekar oftast åt motsatt håll än vad jag går.

Om jag använder GPS status appen så ser jag att den rätt snabbt låser 9 satelliter men efter cirka 30 sekunder så börjar det variera mellan 4 och 9 satelliter fram och tillbaka. Det är väl säkert därför positionen varierar. Men man kan ju undra varför det är så svårt att behålla låset på satelliterna. Det gick ju på Desiren.

6. robertk2

robertk2 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Precis exakt samma problem som hos mig. Men det märkliga är att det inte alltid är så.. har en runda jag sprungit två ggr efter uppdateringen. Ena gången blev det 7.9km, andra gången 6.1! Kanske onödigt att påpeka att den andra gången var korrekt.. och hur stabil signal som helst, även genom mycket tät skog. Märkligt detta, hittar inget mönster i det heller.

7. caesar

caesar Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Om jag förstått era tester rätt så är kvalitén olika från gång till gång på gps-signalen, men att den blivit bättre sedan uppdateringen.

Vad kan styra ngt sådant. Hur påverkar t.ex. strömsparfunktionen gps-en? Kan det slöa ner den och göra den sämre?

8. Lullebulle

Lullebulle Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    49

MINA ENHETER

Vart har du hittat en strömsparfunktion för gpsen?
    I och med att robertk2 har sprungit samma vända 2 gånger och fått olika resultat tror jag att vädret påverkar en del.

9. robertk2

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Nope.. i stort sett identiskt väder och diffen är alltså enorm, det är något allvarligt fel när det väl inte fungerar.. (alla strömsparfunktioner avstängda). Inte märkt någon förbättring av detta problem efter uppdateringen heller. :/

10. robertk2

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Ett litet exempel (samma mobil, ungefär lika väder, båda efter uppdateringen)