GPU-acceleration i Android....

Diskussion i 'Allmänt' startad av badboy, 18 apr 2011.

1. Tom200

Tom200 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    17

MINA ENHETER

Folk som testar en iphone 4, föregångaren eller en WP7-lur, upplever att UI:et flyter som smör. Så är det tyvärr inte på många Android-lurar.

Det första intrycket av OS:et är viktigt, därför plus flera anledningar till måste Google fixa HW-acceleration av UI:et snabbt.

Vi ska inte sitta här och försvara Googles utvecklare när de inte gör som de ska.

2. Neonbrun

Neonbrun Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Man får väl bara hålla tummarna och hoppas att det kommer i ICS. Det enda jag egentligen saknar är just flytet men jag väljer ändå Android före iOS eftersom att ett smörflytande gränssnitt inte är någonting jag prioriterar.

Funktionaliteten är viktigare för min del men jag tackar verkligen inte nej till ett accelererat gränssnitt.

3. Blomsternisse

Blomsternisse Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    9

MINA ENHETER

(skamlös reklam)

För er som vill ha iPhone-flyt och "kan det här med rotning" så kan jag också rekommendera MIUI. Ingen rom är så snabb och mjuk, oavsett vilken launcher man kör på den. Menyerna flyter också på som bara den. Rekommenderas stort till de som är trötta på att Google inte får arslet ur vagnen och fixar det i AOSP.

(Ja, jag vet att MIUI är baserad på CyanogenMod, men den sistnämnda är inte ens i närheten av MIUI i gränssnittsflyt - det bara presterar bra i syntetiska bänktest)

(/skamlös reklam)

4. buurd

buurd Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Det som tydligast visar hur mycket grafik-accelerationen betyder är att ställa två ganska jämbördiga telefoner hårdvarumässigt, HTC Desire och iPhone4 brevid varandra. Det säger något om hur dåligt Android är i denna gren.

Sedan att Android vinner på väldigt många andra områden utraderar inte det faktum att Android också har brister.

5. x10_minipro

x10_minipro Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    115
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Xiaomi Pocophone F1

MINA ENHETER

Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Xiaomi Pocophone F1
    ROM:
    ParanoidAndroid
    Finns gpu accelration i alla iphone och ipod touch eller bara 4?

Sent from my GT-I9000 using Tapatalk

6. io53

io53 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    58

MINA ENHETER

Senast jag provade MIUI så laggade scrollen i settings. Har de fixat det?

7. Neonbrun

Neonbrun Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Samma för mig - MIUI flyter rätt så bra annars.

8. xtreemjohan

xtreemjohan Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    9

MINA ENHETER

Vad jag vet så finns det i alla. Jag har ju sett några iphone 3g och 3gs, och de har också bra flyt. Jag har en kompis med första generationens ipod touch och den flyter även den. Men jag vet inte om det fanns fr.o.m. första iphoneOS, men det finns nu på senaste iphoneOS och ios för alla enheter iaf

9. x10_minipro

x10_minipro Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    115
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Xiaomi Pocophone F1

MINA ENHETER

Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Xiaomi Pocophone F1
    ROM:
    ParanoidAndroid
    Edit radera

Sent from my GT-I9000 using Tapatalk

Last edited: 10 sept 2011
  10. larreva

larreva Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

fränt att du vart med så länge så du sett några 3g och 3gs och kan dela med dig av dina upplevelser.
    ingen annan här som fått chansen att klämma på dem.

11. dannejanne

dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

Mottagna gillanden:
    9 255
    Telefon:
    24 Ultra, 14 Ultra

MINA ENHETER

Telefon:
    24 Ultra, 14 Ultra
    Håller med om att MIUI flyter på rätt jävla bra. Det har mycket mindre av de där mikro frysningarna som kännetecknar android som jag alltid fått en beskärd del av med LPP, GO Launcher or you name it. Några av MIUI's screen transitions går typ i 60fps men visst kan det småhacka lite ibland men inte alls lika ofta för mig som annat som sagt.

Nån sa att ögat inte ser skillnad mellan 30fps och 60fps? Det tror jag inte på för 5 öre. Varför skulle det annars vara så viktigt att vissa spel går i 60fps. 30fps har inte perfekt flyt. 60fps har det.

GPU acceleration vore nice men är absolut ingen deal breaker för mig. Skulle få spunk med en iPhone's begränsingar när det gäller customization. Det är bra mycket viktigare för mig.

12. blunden

blunden Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    534
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    OnePlus 7 Pro
    ROM:
    LineageOS 20.0
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi MIX
    ROM:
    LineageOS 19.1
    Platta:
    LG G Pad 8.3
    ROM:
    LineageOS 14.1
    Övrigt:
    GW4 Classic, Huawei Watch, Moto 360, Nvidia Shield TV
    Jag tror att de blandar ihop det med att film exempelvis inte behöver mer än 23.997 eller 25 fps utan att vi upplever den som ryckig. Film använder dock trick för att vi ska uppfatta det som att det flyter. Trots det upplever vi dock skillnaden mot 60 fps som du säger.

13. dannejanne

dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

Mottagna gillanden:
    9 255
    Telefon:
    24 Ultra, 14 Ultra

MINA ENHETER

Telefon:
    24 Ultra, 14 Ultra
    Vill man testa perfekt flyt (nästan) på android så testa UberMusic spelaren (samma grundare som till LPP). Scrollet i den appen är helt makalös. Dock inte den heller 100% fri från mindre ryck. Dock sällsynta.

14. Ozzalbatrozz

Ozzalbatrozz Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    100
    Telefon:
    Oneplus 6T

MINA ENHETER

Telefon:
    Oneplus 6T
    Hade såklart varit bättre med GPU-acc, speciellt för de telefonerna som har lite sämre hårdvara (budget). har inget lagg alls i min SGS II och det har jag faktiskt inte haft sen jag fick den. SGS som jag hade innan laggade ju i början men inte när man började med custom roms.

Men ja, det är viktigt för intrycket av telefonerna så tycker absolut google borde sätta detta som hög prio.

15. Sleepwalk

Sleepwalk Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    95

MINA ENHETER

Jag skiter fullständigt i GPU accelationen , Om min nu laggar. märker knappt av det på min DZ med Miui.

Hellre har jag en telefon jag kan göra personlig, lägga widgets här eller där. Byta launcher , installera ful-program från 3e part utan att Roota, än har en en IP4. Ja visst ja kan väl göra den personlig också. Ändra ordningen på ikonerna och kanske ändra bakgrundsbild.

Ska jag lägga in musik på en Ip4 så läre ja ha det förbannade Itunes. Ska ja byta ringsignal är det väl likadant.

På min android kan ja bara surfa in på en mp3.ladda.ner.sida och använda som ringsignal eller lyssna i lurarna genom musikspelaren direkt.

Men så har jag märkt att det är folk som är mindre vetande om elektronik som äger en Iphone också.

Så om min laggar lite när ja byter skärm, så får den göra det. Jag kan iaf göra vad jag vill med min android istället för att vara låst å inte kunna göra ett skit utan lagg.

16. io53

io53 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    58

MINA ENHETER

Det här är ingen iOS vs Android tråd utan det handlar endast om android.. Varför välja mellan flyt och öppenet när man kan få både och?

17. Sleepwalk

Sleepwalk Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    95

MINA ENHETER

Nä men folk skriver ju i tråden om flytet i IP4 vs Android var det jag reagerade på.

18. blunden

blunden Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    534
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    OnePlus 7 Pro
    ROM:
    LineageOS 20.0
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi MIX
    ROM:
    LineageOS 19.1
    Platta:
    LG G Pad 8.3
    ROM:
    LineageOS 14.1
    Övrigt:
    GW4 Classic, Huawei Watch, Moto 360, Nvidia Shield TV
    Tro mig, en första generationens iPod Touch flyter inte bättre än Android. Jag har en själv och det märks tydligt att den har problem även med iOS 3 som är senaste uppdateringen till den.

Jag håller dock med om att GPU-accelerering är väldigt välkommet. :)

19. tjtj

tjtj Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    61

MINA ENHETER

Det är väl i princip helt klart att Ice Cream kommer få GPU-accelerering eftersom det redan finns i Honeycomb.
    Sen måste ju apparna aktivera detta, men det är i de flesta fall ett mkt litet jobb, mest en fråga om att testa om så att det funkar eftersom vissa saker inte renderas riktigt likadant med GPU'n. I vissa fall får man skriva om lite.

Sen kommer det nog bli lite av en läroperiod, där det inte alltid blir så bra som man hoppats på. Med slarvig programmering kan det bli hackigt även med GPU-accelerering, GPU'n kan t ex inte göra mkt om den inte har hunnit få nödvändig data från appen.

20. Volatyle

Volatyle Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    88

MINA ENHETER

Jag måste nog göra er alla besvikna angående GPU-acceleration i honeycomb. Om dom sagt att det finns så är det skitsnack, för min galaxy tab 10.1 som jag sitter på nu flyter definitivt inte. Jag skulle nog vilja påstå att min nexus one med LPP flöt mycket bättre. Det hackar i homescreens, browser, ja det mesta. Observera att jag kör vanilla honeycomb 3.2 då jag köpte min i USA, så det har inte att göra med nån touchwiz.

Vol