Om en android lur klarar av av hålla ett spel med avancerad 3d grafik flytandets med hjälp av gpu-acc så kan det väl inte vara så svårt att få flyt i en liten 2d meny med gpu-acc??? Sent from my Optimus 2X using Tapatalk
Androids fundamentala delar är skrivna i C, C++ och ASM. Säkert lite Java också. Har själv submittat kod till AOSP vilket jag skrivit i C. Appar kan skrivas i C, C++, C#, Objective C samt Java. I övrigt: Tantens arc flyter betydligt bättre än hennes iPhone 4. Enda gången iPhonen flyter bättre är på väldigt välfyllda websidor. Men då får man också schackrutorna som är framme 2-3 sek innan bild visas. Pest eller kolera kallar jag den biten Jag har en iPad som jag verkligen HATAR att surfa på. Skitprodukt. Man kan scrolla 1-2 sidor ned. Sen får man vänta på att den ska få fram bilden istället för schackrutorna. Medans websidan laddas så klickar jag på en länk.. Helt plötsligt flyttas länken och jag hamnar på en annan länk som den tyckte jag tryckte på. Skräp! Brukar köra RDP mot en Windowsburk med den för att surfa den vägen. Funkar betydligt bättre. Edit: Nej, min Ipad är inte full av skit. Jag har RDP-klient installerad på den. That's it. Inge JB. Använder inte den alls och jag vill inte slösa pengar på appar till den. // A
Nej, nuförtiden så är man ett troll om man är annorlunda. För övrigt så skulle jag också väldigt gärna vilja se GPU-acc som struntar i vad det är den accelererar, mest för att det är en feature som ter sig som jäkligt grundläggande i dagsläget. Jag har sneglat på WP7 mer än en gång på grund av att det ser stabilare ut. Det kanske inte är det "under the hood", men känslan är ofta viktigare än fakta när det rör telefoner.
Håller med, har också kollat på WP7 och även om många WP7-telefoner har sämre hårdvara flyter systemen bättre bara pga den bra implementerade HW-accelerationen som finns. Man ska dock inte glömma att MS, olikt Google, faktiskt utvecklat en grund för "composite acceleration" iom Windows Vista (som återfinns i Win7 också givetvis). Det kanske är det som gör att det är knepigare för Google att få till det för vad jag läst ska det tydligen inte vara så väldigt enkelt att få till utan krävs en hel del utveckling för det. Har också läst att Google tycker att det är ett "icke-problem" då hårdvara snart är så snabb så att HW-accelerering inte kommer att behövas. Enligt mig är det, såklart, dock dumt att lägga onödigt med energi (läs: batteritid) på det oavsett hur snabb hårdvara man nu har. Att hålla på med GPU-prylar på en vanlig CPU är ju oerhört ineffektivt, det är ju därför man har grafikkort i datorer och t.om. intel har integrerade och dedikerade grafikkort i alla deras senare CPU:er.
Någon som vet hur det ligger till med detta inför ICS? Läst en massa om att Google har flyttat fram "de stora" nyheterna i ICS till Jellybean eftersom man som vanligt är sena och måste få ut ICS tillsammans med Nexus 3 strax efter ifån 5 lanseras. Skulle inte förvåna mig om GPU accelererat UI är en av dem...
Jag skulle personligen tippa på att minst vissa delar av UIn blir GPU accelererade precis som det är i honeycomb idag (browser etc). Tror inte att dom skulle ta bort detta i övergången till icecream, sen kanske vi inte får full acceleration överallt. This is my next hade ju också nu föresten uppdaterat sin artikel där dom skrev att inga stora nyheter skulle komma i icecream med detta. "Update: We’re hearing from another well-regarded source that Jelly Bean is in the running for the name, but that the choice hasn’t yet been finalized by Google; for what it’s worth, the pickings are fairly slim for desserts with “J” names, so Jelly Bean seems like a solid choice. The source goes on to say that there are some fairly major architectural, functional, and design changes in Ice Cream Sandwich, so by all appearances, this is still going to be a big-time release. Of course, that doesn’t mean Jelly Bean (or whatever Google ultimately calls it) won’t have a big outing in its own right, but the indication is that ICS won’t just be a warmed-over Gingerbread or Honeycomb." http://thisismynext.com/2011/09/09/android-jelly-bean/
Vad kan vara så svårt egentligen??? Jag minns Win98... utan drivisar till grafikkortet så sköttes ritandet utav processorn... så fort man tryckte in grafikdrivisarna så flöt det superbra just pga att då använders grafikkortet till sin fulla potential. Det är för fan 2011 nu... eller använder sig Google av VESA drivisar för Android eller???
Win98 hade inte GPU-acceleration av UI. Det var först med Windows Vista som det kom full GPU-acceleration av UI i Windows. Att det gick segt utan grafikdrivrutiner är endast för att grafikkortet snabbare kan rita upp 2D, men det innebär inte att det är effektivt ändå och är GPU-acceleration. Det tog för övrigt väldigt lång tid för både MS och Apple att skapa deras lösningar för GPU-acceleration. Tror också en del missuppfattar vad ett GPU-accelererat UI (User Interface) i OS innebär. Det innebär kort att allting som har med OS att göra och som man ser (UI) är accelererat (alltså beräknas och tas om hand av en separat processor för grafik). En grafikprocessor ämnad för att beräkna grafik på 0,2 ghz är mycket mer effektiv på att göra det än en 1 ghz allround-processor som dessutom måste beräkna en massa annat också.
iOS har det, Android har det. Android har inte det, med det har iOS. Alltså förfan människor! Alla jävla trådar nuförtiden tycks inte innehålla annat än jämförelser av OS. Detta ständiga bråk mellan Android och iOS går mig bannemig på nerverna. Om ni är så otroligt olyckliga över att Android inte har en viss grej som iOS har och gnäller om det, gå över till iOS då omedelbart. Google implementerar det när de tycker det är en hög prio, vilket de tydligen inte tycker det är just nu. Det är bara att finna sig i det. Android är öppen källkod så du/ni får gärna implementera det själva. Pah.
Så du menar att ingen någonsin får påstå att det kanske vore bra om en viss sak fanns utan då genast måste gå över till något där det finns (men där det istället saknas omkring en biljon andra saker)? Bra resonerat.
Kolla videon på nexus S'en som kör ICS, det är helt klart GPU acc. Märks bla. när han skiftar från portrait till landscape.
För en som inte är insatt i GPU Acc. , hur funkar det i Android idag? Använder den grafikkretsen till något? Eller väntas det på mjukvara som nyttjar den till fullo? Hur ser det ut i S2 an?
Det är inga problem att använda GPU'n i Android-telefoner, det har varit bra stöd i Android från första början för detta via OpenGL. Alla grafikintensiva spel gör det garanterat idag, och det finns en hel del appar som använder det för olika saker, t ex så används det i browsern i Galaxy S2. Det som det inte används till är för de vanliga standardiserade GUI-elementen som används i vanliga appar för t ex listor och liknande. Det finns även en del launchers/home screens och liknande som använder HW-accelerering, men jag misstänker att de kan lagga en del ändå pga att de är beroende av kommunikation med t ex widgets som gör att det kan bli korta delayer ibland.
Kan det vara därför ex Adw launcher laggar mindre än samsungs original på galaxy paddan? Tegra 2, innehåller den separat GPU och CPU? Är det upp till Google att se till att "standard gui" går via gpu för att få lite flyt i saker och ting. Känns som TouchWiz går på standard och Sense via gpu'n.. men jag kanske har fel.
Vill ni ha en GPU accelererad launcher till android utan småhackande så får ni nöja er med SPB Shell 3D så länge! Synd på så få inställnings möjligheter bara. Med mera sånt hade det varit en otroligt nice launcher. Den är OK som den är dock. Plus att flytet är riktigt riktigt bra och kan inte lyckas att få den att småhacka som alla andra launchers gärna gör.
Har den officiellt stöd för gpu accelering? Eller är det bara det närmsta man kan komma ? Sent from my GT-I9000 using Tapatalk