GPU-acceleration i Android....

Diskussion i 'Allmänt' startad av badboy, 18 apr 2011.

1. drgregur

drgregur Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Vet du om den fungerar till Tablets också?

2. dannejanne

dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

Mottagna gillanden:
    9 255
    Telefon:
    24 Ultra, 14 Ultra

MINA ENHETER

Telefon:
    24 Ultra, 14 Ultra
    Det har jag faktiskt ingen aning om. Hittar ingen info om det heller direkt.

"The application was developed by using FXUI-3D technology ensuring high performance with GL acceleration."

Men faktum är att jag inte kan få den att rycka som andra launchers gör även om jag stressar den. Den går jämnt och fint hela tiden i 60fps typ. Som iPhone. Dock så får man stänga av "3d" i appdrawern för att att den ska få det bästa flytet.

x10_minipro gillar detta.
  3. dannejanne

Mottagna gillanden:
    9 255
    Telefon:
    24 Ultra, 14 Ultra

MINA ENHETER

Telefon:
    24 Ultra, 14 Ultra
    Tror den gör det. Inte helt säker dock.

4. general_z

general_z Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Börjar bli lite trögt i den här diskussionen tycker jag. Folk verkar mena vilt skilda saker när man talar om GPU-acceleration. Det jag tror många faktiskt menar med GPU-acceleration är ett helt OS som är GPU-accelererat och inte enstaka program som är det. Skillnaden är, som sagt ..., väldigt stor och grundläggande.

Så ni som är intresserade på riktigt och inte är ute efter pajkastning kan ju läsa nedanstående (citat från annan sajt):

Tack på förhand. :)

OliverG, speedline och blunden gillar detta.
  5. tjtj

tjtj Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    61

MINA ENHETER

Varifrån kommer det här inlägget du citerar och vem har skrivit det? En snabb googling avslöjade inte detta.
    Det innehåller en hel del fakta som är korrekt men han saknar helt belägg för sina slutsatser. Tvärtom om så anser jag att slutsatsen av hans fakta är tvärtom, det finns inga fundamentala problem att införa detta, det är därför flera andra har lyckats. Precis som t ex Vista/W7 så kan man ha icke-hw accelererad rendering (eller rättare sagt inte fullt "compositor"-stöd) på gammal hw, och komplett hw-accelererad rendering för modernare hw (som Aero/Basic i Vista/W7).
    Glöm inte att WP7 & iPhone använder sig av samma GPU'er som i Android-telefoner, så det är inga konstigheter med stöd i hårdvaran, och drivrutinerna blir ungefär de samma, åtminstone som för iPhone (OpenGL etc).

Det är inte många Androidtelefoner som inte har tillräckligt stöd i hw, beviset är att WP7-telefoner kör med Adreno 200 & 205, de flesta HTC-telefoner ha dessa eller bättre (Adreno 220). Och iPhone kör med SGX535/543, samma SGX-arkitektur som används i en lång rad Android telefoner (t ex Galaxy S/Nexus S).

Att han blandar in fiaskot med Vista är ett tydligt bevis att han inte vet vad han pratar om eller har en dold agenda med sitt inlägg. Den liknelsen saknar helt relevans.

Last edited: 5 okt 2011
    drgregur gillar detta.
  6. general_z

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Källan är: Does android use graphic hardware acceleration? - AnandTech Forums

Googling efter saker som Android + GPU acceleration ger rätt dåligt med kvalitativa träffar dessvärre. Att det finns någon dold agenda känns lite för konspirationsteoretiskt? ;)

Om du hittar mer hård fakta delge gärna den dock då det hela är väldigt intressant. Angående GPU:erna så är det ju inte där det ligger. Man kan ju ha en GPU som är 10 år från de som är nu, men om inte OS nyttjar det så är det ju sak samma... Att det inte är något problem känns inte heller särskilt trovärdigt för om det inte var det -- varför är inte Android fullt ut accelererat? Bara för att jävlas? :)

7. dannejanne

Mottagna gillanden:
    9 255
    Telefon:
    24 Ultra, 14 Ultra

MINA ENHETER

Telefon:
    24 Ultra, 14 Ultra
    Intressant långt inlägg där uppe. Men en sak hakade jag upp mig lite på:

"Google's attitude is- Why do we need a composite interface for Android? Doing most GUI calculations on the CPU is compatible with every Android phone out there, and next year when quad core phones hit there will be enough extra CPU power that brute force will fix Android's smoothness issue."

Om inte småhackandet är borta vid det här laget med dual-core telefoner med 1gb i ram minne så tror jag aldrig att rå kraft kan få android att flyta perfekt på egen hand. Det är helt enkelt inte tillräckligt optimerat för att flyta på så bra som möjligt. Går inte att fuska sig runt detta.

Som sagt han hade väl rätt i mycket men även jag tycker att det är lite för fyllt med antaganden.

8. tjtj

tjtj Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    61

MINA ENHETER

Jag har inte så mkt hård fakta att tillföra, men sista inlägget i den tråden är intressant (men komplicerat):
    AnandTech Forums - View Single Post - Does android use graphic hardware acceleration?

9. general_z

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Jo, ingen blir egentligen smartare av det där dessvärre. Faktum kvarstår dock fortfarande att CPU/GPU nu är så kraftfulla så att ett UI i 1000 fps om man så vill borde vara fullt möjligt. Är ju mestadels 2D-grafik ... :neutral: Som någon där skriver så har även väldigt gammal hårvara som SNES (Super Nintendo) bra flyt även om det visserligen rör sig om annan teknik .

10. dannejanne

Mottagna gillanden:
    9 255
    Telefon:
    24 Ultra, 14 Ultra

MINA ENHETER

Telefon:
    24 Ultra, 14 Ultra
    Precis. För att den är optimerad för sitt ändamål. Vilket android OS inte är när det gäller flyt. Räcker med att skriva ett sms, skicka det och sen genast börja swipa mellan hemskärmar. Då hackar det ganska ordentligt en bra stund efteråt. Dock inte i SPB Shell som har accelerering. Enda launchern som flyter bra i detta läge för mig.

Till exempel när man emulerar SNES spel på en dator så behöver man en relativt kraftfull dator för att det ska flyta på helt bra. Jag måste till exempel klocka min telefon från 800mhz till 1200mhz för att spelen ska sluta hacka lite när det är många NPC's på skärmen samtidigt eller andra grejer som rör sig. De flyter helt bra först vid 1200mhz helt enkelt på luren.

Så vad jag menar är att så länge inte koden är anpassad i grunden för sitt ändamål så är det väldigt svårt att trolla bort bristerna helt och hållet med enbart kraft. Även om det går till viss del så är det inte rätt sätt att förlita sig på och likväl så kommer bristerna att dyka upp under oregelbundna tillfällen för att det finns en flaskhals någonstans. Det lär ju inte ha varit så himla mycket power i ett SNES egentligen. Men det behövs bra mycket mer av dagens CPU'er för att få likvärdigt flyt i det hela. Så att göra rätt från början är en väldigt viktig grej tycker jag.

11. Ascii

Ascii Android Expert Medlem

Mottagna gillanden:
    3 144

MINA ENHETER

Varför är nästan alla här så satans flytkåta?

Sent from my X10mini using Tapatalk

12. holck

holck Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    513
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro
    ROM:
    Telefon 2:
    Galaxy Watch 4 LTE
    ROM:
    För att kraften finns men inte används.

general_z och Fettkeewl gillar detta.
  13. dannejanne

Mottagna gillanden:
    9 255
    Telefon:
    24 Ultra, 14 Ultra

MINA ENHETER

Telefon:
    24 Ultra, 14 Ultra
    Samt att det är en viktig del av upplevelsen att det flyter på bra. Men inte alla har samma krav.

14. Aja

Aja Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    93

MINA ENHETER

Det ger enligt mig en bättre känsla/upplevelse av kvalitet om du så vill. Det känns.....kompetent och genomarbetat!

Är dock väldigt nöjd med flytet på min nuvarande lur!

sent from my Galaxy S2!

15. io53

io53 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    58

MINA ENHETER

För att det sätter gränser för utvecklare.

16. zeg

zeg Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    18
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Pixel 9 Pro XL

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Pixel 9 Pro XL
    Snarare inte behövs.
    Finns ingen syfte med att fixa det och antar att google inte trodde Apple skulle kunna hjärntvätta alla till att måsta ha mjuka, flytande animeringar

Sen tycker jag, rätta mig om jag har fel, att luren även kommer dra mer batteri då GPU:n måste arbeta mer. Vist CPU:n kanske blir underlättad lite men i slutändan borde det vara mer batterikrävande.

Varför klagar inte folk på allt "hackande" i Windows 7 (inte mobil) för till exempel? Där existerar inte mjuka animeringar.

Last edited: 6 okt 2011
  17. csidroid

csidroid Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    17

MINA ENHETER

finns det ingen dev som kan ta tekniken från spb shell 3d till någon custom rom???

sommsagt tekniken finns ju

18. _z_

_z_ Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    350
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8
    Flytet i ifånen är absolut inte den största anledningen till succén, däremot en del av den.

Jag vill ha det flytet, bryr mig faktiskt inte om vad andra vill.

Ang. flytet i windows 7 så är det ju inte ens nära apples flyt men av nån anledning så bryr jag mig faktiskt inte, kan bero på att jag nästan gör allt på mobilen? Tycker dock det är snyggt när jag testar en Mac & visst fan lockar det många men det är absolut inte den största anledningen till apples stora framgångar, dock en liten del av dem...

19. antipod

antipod Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    12

MINA ENHETER

GPU:erna i de mobila processorerna är inga strömmonster men visst, kan tänka mig att de drar mer än CPU:n vid motsvarande belastninggrad. Men ändå, det är troligtvis betydligt bättre att belasta GPU:n 20% än CPU:n 100%.

20. Neonbrun

Neonbrun Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Last edited: 7 okt 2011