GPU-acceleration i Android....

Diskussion i 'Allmänt' startad av badboy, 18 apr 2011.

  1. Defeat

    Defeat Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 aug 2010
    Inlägg:
    468
    Mottagna gillanden:
    17

    MINA ENHETER

    Vadå inte behövs?? Det är fruktansvärt jobbigt r programlistan hackar ned eller när en hemsida hackar ned. Blir ansträngande och onaturligt att surfa då.

    Hahhahaha tror du det drar mer batteri om gpun sköter grafiken i gränsnittet? Gpun är GJORD för det och behöver knappt arbeta nesans cpun får arbeta 100% och trotts det laggar det. Vilket tror du drar mest batteri.

    Flytet kanske inte är dödsviktigt för alla, men när Svensson står och jämför en dualcore android lur ned iphone 3gs så tror han ju givetvis att iphonen är snabbare och bättre för att den inte laggar....

    Sent from my Optimus 2X using Tapatalk
     
  2. Defeat

    Defeat Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 aug 2010
    Inlägg:
    468
    Mottagna gillanden:
    17

    MINA ENHETER

    Har spb Stellan 3D gpu-acceleration?

    Däremot använder galaxy sII GPU-acc i webbläsaren, förstår inte varför inte google fixar detta själva..

    Sent from my Optimus 2X using Tapatalk
     
  3. io53

    io53 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 okt 2010
    Inlägg:
    815
    Mottagna gillanden:
    58

    MINA ENHETER

    Det finns inte några tillräckligt avancerade animationer för att se om det har GPU-acceleration eller inte, alla de animationerna som visas i videon fungerar laggfritt redan nu.
     
  4. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 271
    Mottagna gillanden:
    9 255
    Telefon:
    24 Ultra, 14 Ultra

    MINA ENHETER

    Telefon:
    24 Ultra, 14 Ultra
    Har inte sett något officiellt som bekräftar detta men flytet i den launchern bekräftar det dock tycker jag.
     
  5. general_z

    general_z Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 mar 2011
    Inlägg:
    153
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Ni två verkar inte riktigt hänga med. En GPU är naturligtvis många gånger bättre på att ta hand om grafik än en CPU vilket naturligtvis gör att det drar mindre batteri då inte blir lika jobbigt för GPU att utföra beräkningarna som för CPU.

    Varför tror ni man har externa grafikkort i datorer med dedikerade GPU's överhuvudtaget?
     
  6. antipod

    antipod Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 okt 2011
    Inlägg:
    64
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    Tror att du får läsa om vad jag skrev för det du skriver är bara en omformulering av mitt inlägg. Vad tror du 'det är troligtvis betydligt bättre att belasta GPU:n 20% än CPU:n 100%' betydde? :)

    Bortsett från din sista mening, för den raden är ganska irrelevant då datorers externa grafikkort knappast har med att spara ström att göra.
     
  7. RazerBlader

    RazerBlader Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 feb 2011
    Inlägg:
    165
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    Har ingen kommit med argumentet att Android är baserat på Java-kod medan iOS är baserat på annat ännu? För det är just där det skiljer sig, så i principen: hur mycket kraft du än har i din Android-mobiltelefon så kan det hända att man inte upplever samma flyt alla gånger, dock har jag inget större problem själv med det lilla lagget jag får från och till, och för övrigt, att jämföra iOS och Android är som att jämföra natt och lasagne, de har helt olika grundförutsättningar, en iPhone kan lagga även den, och sedan så är det en prioritetsfråga, prioriterar du öppenhet före inlåsning och så vidare, sedan utöver det så är den enda gemensamma nämnaren för Blackberry, Maemo, iOS, Android, Symbian OS med flera att de är mobiloperativ, och jag ställer mig inte på någons sida inom detta, jag tänkte bara försöka bidra med lite klarhet.
     
  8. general_z

    general_z Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 mar 2011
    Inlägg:
    153
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Menade givetvis att man har externa GPU:er då de är så mycket bättre på att beräkna grafik. Det hade inte med strömförbrukning att göra även fast ett diskret grafikkort givetvis även innebär lägre strömförbrukning. Det är bl.a. därför man ser bärbara datorer med både diskret (integrerad som i t.ex. Intels Sandy Bridge) grafik och extern sådan.
     
  9. holck

    holck Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2010
    Inlägg:
    4 504
    Mottagna gillanden:
    513
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro
    ROM:
    Default
    Telefon 2:
    Galaxy Watch 4 LTE
    ROM:
    Default
    Detta är dock felaktigt.
    De delar jag har skrivit/gjort om i Android är i C. Finns mycket java.
    Och det finns väldigt mycket C och C++.
     
  10. RazerBlader

    RazerBlader Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 feb 2011
    Inlägg:
    165
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    Är inte C/C++ grunden då mest för att få igång Javan, eller har du hittat C/C++-kod även till applikationer, och/eller i självaste redigering för gränssnittet?

    Tänkte mest bara så man får veta lite mera kring det, jag har nämligen aldrig hört det förr så därför är jag nyfiken :P
     
  11. holck

    holck Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2010
    Inlägg:
    4 504
    Mottagna gillanden:
    513
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro
    ROM:
    Default
    Telefon 2:
    Galaxy Watch 4 LTE
    ROM:
    Default
    Java (språket) är skrivet i Java.
    OS:et i fråga är skrivet i C/C++ men flera av tillbehören, appar osv är skrivna
    i Java och i annat valfritt språk.
    Android supportar C#, C, C++, Java och jag tror även oriented C.
    Du kan förslagsvis kika på ndk, Android NDK | Android Developers
     
    RazerBlader gillar detta.
  12. RazerBlader

    RazerBlader Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 feb 2011
    Inlägg:
    165
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    Okejski, tack, då har jag fått lära mig något nytt :D
     
  13. JoeH

    JoeH Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 sept 2010
    Inlägg:
    262
    Mottagna gillanden:
    14

    MINA ENHETER

    Alltså är det ens någon som läser länkarna ?

    Allt handlar om hur OperativSystemet är uppbyggt.
    Android är uppbyggt så att Menyhantering och fönstret är sina egna trådar i processorn som arbetar brevid varandra.
    Scrollningen i te x fönstret är sin egen tråd med resurshantering.

    iOs är uppbyggt på ungefär samma sätt bara att skillnaden är prioriteringar.

    Android läser in allting i minnet och laddar programmet, när du då pekar på skärmen med fingret så läser den av det och vad du gör med normal prioritet jämnsides laddningen av programmet, instruktioner bleh bleh.

    iOs läser in programmet och när du tar med fingret på skärmen så stannar allting, programmet slutar läsas in, minneshanteringen stannar, den fokuserar 80%(kanske 100% men lite osäker om jag missat nåt) på att hantera scrollningen.

    Testa ni iOs nissar, installera ett program från appstore och se hur installationen stannar till medan ni flyttar mellan skärmarna på skrivbordet.

    På android görs allting trots att du scrollar och dribblar och tjoar va helvete satana perkele ni gör.

    Det är skillnad i uppbyggnad och jag hoppas android löser det.
    till det bättre.