Grafräknare - vilken rekommenderas?

Diskussion i 'Off Topic' startad av lassekongo, 15 jul 2012.

1. Kate

Kate Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 046

MINA ENHETER

Men inte komplexa matriser och hyperbolska funktioner.

2. lassekongo

lassekongo Android Apprentice Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    1 121
    Telefon:
    OnePlus 6

MINA ENHETER

Telefon:
    OnePlus 6
    Den klarar inte komplexa matriser och hyperboliska funktioner efter senaste uppdateringen då? När de gäller de hyperboliska funktionerna kan man ju i värsta fall skriva ihop ett program som helt enkelt använder sig av funktionernas definitioner. Det borde ju funka? :) Dock finns det kanske ingen liknande workaround för matriser?

Hur stor användning har man av de komplexa talen utanför elektromagnetismen? Kommer man behöva en räknare med bra stöd för komplexa tal, tro?

3. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 199

MINA ENHETER

Har nog väldigt sällan använt Ti84an till något vettigt.

De flesta kurserna vi har haft har man varit tvungen att ha en sk. typgodkänd miniräknare hos Chalmers. Dessa miniräknare är extremt simpla och inte alls som en TI84, kostar väl kring 150-200 kr. Dessa har varit krav i princip alla mattekurser och liknande.
    Med de svåra får man ha fler hjälpmedel som inkluderar böcker, (Beta math. handbook, Physics eller liknande) när det varit "fri miniräknare". Och det är inget som direkt hjälper en. Jag har haft lite spel i min och leka runt i katalogen för alla olika metoder i Ti84an har tagit många, många tenta-timmar från mig :P

4. Kate

Kate Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 046

MINA ENHETER

Komplexa matriser och hyperbolska funktioner klarar den inte ens med senaste mjukvaran. Jag har uteslutande använt det i elektromagnetism, elkraftteknik och elektronik. Jag vet inte hur mycket sådant du kommer att läsa, men förmodligen en hel del om du ska gå teknisk fysik.

Casio-räknarna verkar inte heller sämre på något annat, så jag hade absolut tittat på en sådan framför en Texas.

5. Marquzz

Marquzz Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    67
    Telefon:
    Huawei Mate 10 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Huawei Mate 10 Pro
    Jag köpte en TI-82 i gymnasiet, men behövde den inte alls på högskolan (Data på KTH), körde med en simpel miniräknare

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

6. Superstefan

Superstefan Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

Du kan, med lite fiffighet och tålamod, skriva program som i praktiken ersätter matriser. Dock har jag svårt att se att du kommer stöta på komplexa matriser eller hyperboliska funktioner som du inte kan lösa analytiskt.

Inte särskilt. Matematiken kör du uteslutande analytiskt. Jag använde sällan miniräknaren till mer än att beräkna argument/belopp.

Förutsätter naturligtvis att dina kursers upplägg kommer vara liknande de som KTH hade... Men svårt att tro att det ska skilja så mycket att det ger olika förutsättningar = krav på miniräknare :)

7. lassekongo

lassekongo Android Apprentice Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    1 121
    Telefon:
    OnePlus 6

MINA ENHETER

Telefon:
    OnePlus 6
    Det fick bli en TI-84 Plus :)

8. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 199

MINA ENHETER

Amerikansk kvalité, höhö. Kul att programmera i alla fall. Min mobil blev aldrig nollställd, hade dock lösebordskyddade program som jag använde i gymnasiet. Fast det var lite PQ-formeln och liknande för att se till så att jag räknade rätt.

Sent from my Galaxy Nexus using Tapatalk 2

9. Amy

Amy Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Räknare för fysikprogrammet

Kanske kan någon här hjälpa mig? :ehm:

Min sambo ska läsa fysikprogrammet på Universitetet till hösten och jag tänkte ge honom en bra räknare nu i julklapp. Som jag har förstått måste den ju klara en hel del, men måste heller inte vara för avancerad...

Så, någon som har en idé om vilken jag ska köpa?

Tack på förhand! :P

10. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 199

MINA ENHETER

Nu läste jag aldrig fysikprogrammet själv och talar mer generellt från högskolestudierna. Har du tid/vet om så kan du ta en titt på hur många kurser där miniräknare är fria. Då vi fick ha fria miniräknare på kurser så var det i princip ingen anledning till att ha de (att bruka deras extrafunktionalitet). När det var svårare saker skulle allt skötas med en tydgodkänd miniräknare som var miniräknare i 200 kr klassen för Chalmers när jag gick där, om jag minns summan någorlunda rätt.