Ja det är verkligen ett "once you see it"-problem.
Läste lite på reddit och fann en inställning för dc-dimming (sök på dc i inställningar). Gjorde stor skillnad för mig vid viss brightness. Det gröna upptill blev mycket bättre. Dock får jag istället lite röda toner i högerkant i mitten på skärmen. Men störs lite mindre av det eftersom mitten av skärmen oftast är fylld med content, och där syns den gråa bakgrunden mer sällan.
Men ska testa lite mer till imorgon och bestämma mig om det blir retur eller ej.
Edit: tweakade vidare bland inställningarna och fann att slå av nattläget gav störst skillnad. Ändrade även färgerna på skärm till tydlig, men går nog att testa ännu mer under avancerat och färgtemp. Det var också stor skillnad då jag togglade mellan 60/90hz. Kan inte säga att 60hz var att föredra, men gav helt annan nyans och på lite andra delar av skärmen. Så det var inte till det bättre, vilket var skönt då jag 90hz var en bidragande faktor till köpet av denna telefon. Dock intressant att det spelar roll. Kanske löser problemet för någon annan.
Nu är jag uppe på en helt godkänd nivå i alla fall. Men tråkigt att inte kunna nyttja nattläget, även om adaptiv ljusstyrka räcker långt.
Last edited: 27 oktober 2019