ROM: [GT-I9300][4.2.2] CyanogenMod 10.1

Discussion in 'Galaxy S3 - ROM-filer och utveckling' started by Gilgamesh, Jul 17, 2012.

1. zugenerale

zugenerale Baby Droid Medlem

MINA ENHETER

tack det ska jag testa!

2. GsuS

GsuS Baby Droid Medlem

MINA ENHETER

Man behöver inte wipea något alls mellan nightlys.

3. Blabert

Blabert Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

Nej, men man minimerar ju eventuella problem om man gör det.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

4. Ascii

Ascii Android Expert Medlem

MINA ENHETER

Vad för eventuella problem? Jag trodde det var en utdöd skröna nu. Inte ens säkert att man behöver wipa mellan androidversioner.

Anyways, vad tycker ni om CM10 nu?

5. zugenerale

zugenerale Baby Droid Medlem

MINA ENHETER

Tycker cm9 hittils flyter på bättre än denna! Appar har en förmåga att "lagga" rätt rejält tycker jag! Iaf på min s3a!

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

6. Blabert

MINA ENHETER

Alla möjliga problem, mestadels små sådana som eventuellt kanske försvinner när man gör en cache wipe. En data wipe rensar ju ännu mer så klart, ett gammalt beprövat knep om saker och ting inte fungerar riktigt som det ska.. Självklart kan man ju strunta i att rensa någonting, men i min erfarenhet så kommer du få problem förr eller senare om man håller på så. Sen kan ju det förstås bero på appar också, eller solens dragningskraft på Merkurius, vad vet jag :-)

Edit: CM10 har aldrig varit så bra som den är nu med fixad memleak och hw! Har varit med på tåget sen första preview och det är väl först idag som jag verkligen skulle rekommendera CM10 :-)

Last edited: Sep 19, 2012
    fredamn76 likes this.
  7. Eeelgen

Eeelgen Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

Update scriptet formaterar ju /system, /cache osv när du flashar så som sagt inte nödvändigt. Blev lite besviken då jag trodde det skulle vara större skillnad med alla ändringarna.
    http://review.cyanogenmod.com/#/c/19925/ kan ju kanske vara något

8. Ascii

MINA ENHETER

Daniel (codeworkz) är en gud bland människor! Att han lyckade fixa bl.a. memory leaks är riktigt bra. :D

9. Pekz0r

Pekz0r Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Ser ingen anledning att göra en data wipe när man byter mellan ROM:ar som är hyfsat lika (t.ex. Alla ROM:ar med CM9 eller CM10 i grunden). Byter du däremot mellan två helt olika ROM:ar som t.ex. stock och CM eller mellan rommer som baseras på olika major release av Android så skulle jag rekommendera en data wipe även om man mycket väl kan testa utan.
    Det är första när man stöter på problem eller andra konstiga saker som det kan vara en bra idé, men jag tycker inte man ska kasta bort massa tid på det i onödan för det går nästan alltid bra.

Skickat från min S3:a med Tapatalk

10. Ascii

MINA ENHETER

Cache wipe har vi ju redan konstaterat att det wipas vid varje nightly-flash då det står med i update-scriptet. Sen kan du utveckla det fetmarkerade? Vad för slags "alla möjliga problem?"

Det låter fortfarande som en skröna för mig. System och cache formateras automatiskt, så det kan omöjligen vara något ROM-relaterat som ger en problem. Det jag kan tänka mig är väl något i /data/media-partitionen (d.v.s. interna sd-kortet) men då är det beroende av någon app som kanske ej är kompatibel.

11. Blabert

MINA ENHETER

Ja, precis så. Jag brukar dock ändå göra en clean install om det är lite större förändringar, som tex nu med senaste nightlyn. Sen är det ju som sagt inte nödvändigt, men det tar ju inte många minuter precis. Jag är en sån som gillar att göra det i förebyggande syfte, annars kan man ju gott vänta tills/om det uppstår problem.

12. Blabert

MINA ENHETER

Om det är en skröna skulle det väl aldrig dyka upp problem hos vissa men inte hos andra? Däremot kan jag hålla med om att det är lite pga skrönor som jag gillar att göra det manuellt också, känns lite bättre så :-) Som du säger är det säkerligen appar som spökar i de flesta fall, men finns ju massor av andra problem som iallafall jag haft, som tex med wifi eller gps, ljud eller vad det nu kan vara. Då menar jag generellt, inte just CM10.

13. Ascii

MINA ENHETER

Jag vill inte mena något illa, men i 99 fall av 100 (påhittad statistik) så rör det sig om s.k. "user error"

14. Blabert

MINA ENHETER

Det är ju det jag menar.. De gånger jag upplevt problem så har jag bara flashat rakt över utan någon wipe, problemet försvann vid wipe. Därför gör jag det regelbundet i förväg istället. Sedan är det säkert onödigt i de flesta fall, men jag gör det ändå. Förmodligen skulle många fler ha nytta av det också, när man ser alla som skriver om diverse problem de har som andra användare inte upplever... Edit: väldigt OT nu, sorry.

15. beejizzle

beejizzle Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Hur fungerar det med S3:an nu när man går från stock till cm, blir det interna sd-kortet rensat eller finns allt kvar?

16. 4official

4official Teen Droid Medlem

Operatör:
    Vimla

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Är memory leaken helt fixat nu eller är det bara att dom har minskat den?

17. Ascii

MINA ENHETER

Daniel (codeworkz) har fixat den helt och hållet. :)

Urbs and 4official like this.
  18. freddestarfighter

freddestarfighter Baby Droid Medlem

MINA ENHETER

Är det någon mer som har problem med att en bild som ska skickas via MMS ofta hamnar på fel kant? Det vill säga orienteringen på bilden verkar inte uppfattas av den inbyggda meddelande-appen. Jag hade samma problem på CM9 (även CM9 på min gamla Xperia) och kör just nu den senaste CM10-nightlyn.

19. Eeelgen

Eeelgen Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

Mm bilder som fotas i porträttläge blir så. Bara fota i landskap om du vet att du ska skicka bilden till nån :P

20. freddestarfighter

freddestarfighter Baby Droid Medlem

MINA ENHETER

Jo jag har förstått det, men tycker det är konstigt att en sådan här bugg funnits så länge. Vad jag lyckats söka mig till på XDA så är det heller inget unikt för CM-ROMar. Jaja, det är absolut ingen dealbreaker för mig men ändå lite irriterande då man gärna vill att alla funktioner ska fungera.