Du verkar störa dig mer på att saker inte släpps, eller släpps samtidigt, i EU, och som en konsekvens är då det EU gör dåligt.

Jag kan på sätt och vis förstå det; lever man i en "bubbla" (dina ord) där allt "bara fungerar" (Apples ord i marknadsföring), då vill man förstås vara ostörd och att nyheter trillar in lika snabbt här som där (i USA). Å du har givetvis rätt till den uppfattningen.
Men kommunikation handlar om att information överförs mellan olika parter, å vill man vara med och slåss på en gemensam marknad får man väl finna sig i att det är lika regler för alla; det hade varit förödande om en telefon från LM Ericsson inte hade kunnat ringa en från Bell Telephone Company. (På samma vis störde sig många på att MSFT hittade på diverse proprietära saker (å sket fullständigt ibland i protokoll å annat) med sin Internet Explorer de första åren, å byggde sig en de facto-standard, branschfolk fick hålla sig med flera olika läsare för att se till så att det fungerade för alla; samma sak var det delvis när HTML manglades in i e-posten; där fanns programmerare av den gamla stammen som följde de olika RFC som finns för e-post, men MSFT körde delvis eget race.)
Det finns nog ett antal olika orsaker till varför folk väljer produkter från Apple (å jag har tidigare sagt, å står för det, att de ofta gör produkter av mycket hög kvalitet, om än många gånger onödigt dyra [d var ju kul att reta i retur då Apple-folk varit kaxiga: "den där hårddisken är precis likadan som till en PC, bara att du betalar 50-200 % mer"]); att de ibland kan vara innovativa, andra gånger avsevärt efter (lite som Dell på vissa skärmar, "jaja, d ä bara 60 Hz, men kolla vad snygg den är!", eller M Benz: "jaja, inga fönsterhissar (whatever), men lyssna på det fantastiska klonket när du stänger dörren"

); börjar man bland de yngre så handlar nog valen mest om status & grupptillhörighet, hos äldre kan det vara flera andra aspekter, funktioner, kvalitet, användarvänlighet, "ekosystem" etc.
Men att detta har legat i farans riktning för Apple har vi nog alla kunnat förstå. Personligen bryr jag mig inte så mycket om de tvingas släppa in notifikationer på andra klockor än egna, eller airdrop etc. eller inte. Men det är jäkla minimikrav att SMS, MMS och RCS fungerar fullt ut mellan Android och Apple, annars kan vi lägga ned allt vid sidan av rena telefonsamtal.
Click to expand...