Övrigt: Gud vad EU håller på

Diskussion i 'Apple Allmänt' startad av Droid_309, 26 dec 2024.

1. Droid_309

Droid_309 Guest

Ja som jag skrev. Det är vad jag tror ska dom börja ta in allt i beräkning så mer buggar i ios osv.

Calvin&Hobbes gillar detta.
  2. eastbound

eastbound Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3 292

MINA ENHETER

Dina tankar är ju helt orimliga. Som alla andra måste alla testa mjukvaran innan den släpps publikt. Världens högst värderade bolag bör kunna göra samma som alla andra även om man börjar tvivla efter ios18 rellen. Eu gör HELT rätt i detta.

htiawe och Znork gillar detta.
  3. Droid_309

Droid_309 Guest

Ja det kan nog gå åt båda hållen.
    Redan idag dras ios med mycket buggar och ska man då även börja ta in i beräkning att saker skall lira med ett helt annat OS så bör nog detta med påverka användar vänligheten.
    Se bara vilka problem dom dragits med i ios 17 och ännu mer i 18. Så vad får dig att tro att detta skulle gå mer smärtfritt och ej eventuellt påverka användarvänligheten?

Och absolut folk får tycka vad dom vill det är det fina med åsiktsfrihet.
    Jag står för en sak och du en annan. Vem säger att du eller jag har rätt/fel.
    Tiden får utvisa tänker jag.

4. eastbound

Mottagna gillanden:
    3 292

MINA ENHETER

Öppenhet vinnner alltid i längden dock. Bollen rullar redan.

Kristy, Nightwing och jnsson gillar detta.
  5. Nightwing

Nightwing Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    224
    Telefon:
    Fairphone 4

MINA ENHETER

Telefon:
    Fairphone 4
    Telefon 2:
    Google Pixel
    Nej du skrev inget alls om hur det skulle förstöra upplevelsen för dig att Apple tvingas öppna sina standarder.

Allt i beräkning att... öppna sitt API?

Znork gillar detta.
  6. jnsson

jnsson Operatörsnörd Moderator

Mottagna gillanden:
    20 304
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    eastbound gillar detta.
  7. Kalasbiff

Kalasbiff Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    43
    Goda nyheter jag som är sugen på att byta ut min Apple Watch mot en Garmin. Men tvekar då Apple har bestämt att man bara ska kunna svara på meddelanden och samtal genom Apple Watch

pacc gillar detta.
  8. psp123

psp123 Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    5 570

MINA ENHETER

9. jnsson

Mottagna gillanden:
    20 304
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Övrigt:
    Kanske, men då är det helt Apples val att inte vilja följa regler och väljer istället att inte lansera för att man inte vill. Det kan så tillbaka på Apple om de gör så

kissidor, eastbound, katho och 1 annan gillar detta.
  10. psp123

psp123 Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    5 570

MINA ENHETER

Ser inte att jag kommer skaffa någon ny iPhone om det blir verklighet. Riktigt tråkigt utveckling oavsett vems fel det är.

11. jnsson

Mottagna gillanden:
    20 304
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Övrigt:
    "Apple straffas med 500 miljoner euro – motsvarande 5,5 miljarder kronor – för sina restriktioner på App Store mot andra app-utvecklare." Källa: Miljardböter för Apple och Meta

ÄNTLIGEN!

eastbound, slaskish, Nightwing och 1 annan gillar detta.
  12. N6290

N6290 Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    2 045

MINA ENHETER

Apple-användare verkar sällan förstå att det är de själva som drabbas allra värst av inlåsningen. Det har ju hänt ganska många gånger att någon vän med Iphone har någon fil, film eller annan information på sin telefon den vill dela med mig, vilket inte är möjligt överhuvudtaget med de inbyggda lösningarna på Iphone. Att påstå att man vill fortsätta ha det så är ju ganska otroligt. En annan del av inlåsningen är att personen tvingas köpa dyra Apple-produkter ständigt, för att det är det enda som funkar med de befintliga enheterna.
    Eller ta bara debaclet Apple Maps som fortfarande är plattformsberoende - hur ska en Iphone-användare kunna dela en plats med någon som inte använder den tjänsten? Nu tillåter ju Apple som tur är konkurrerande kartappar, vilket inte är något jag skulle ta för givet att de gör med tanke på allt annat de begränsar, men någon kommer säkert argumentera för att det är fel att tillåta andra kartappar också...

I vissa delar kan jag förstå Apples oro - säkerheten får inte bli lidande för mycket när man öppnar upp en plattform. Men på det stora hela tror jag dessa EU-regler går att kombinera med god säkerhet. Sen är det alltid upp till kunden att bedöma om man vill dela sin data med en främmande pryl eller ett tredjepartsföretag, jag tycker inte Apple behöver ta det fulla ansvaret för sådana aspekter.
    Men till exempel i ett domstolsavgörande mot Google i USA så är det väldigt tydligt att domstolen helt åsidosatt säkerhetsaspekter och bara brytt sig om konkurrensregler, så det är helt klart möjligt att gå över gränsen.

13. Tiopental

Tiopental Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3 579
    Telefon:
    iPhone 16PM/Vivo X200U

MINA ENHETER

Telefon:
    iPhone 16PM/Vivo X200U
    Apple-användare är överlag helt ointresserade av teknik. Det finns några undantag och det är vi som hänger här på Swedroid t.ex. Plockar du en slumpmässigt utvald iPhone-användare på stan och ställer upp ditt scenario med filöverföringen från en Android till en iPhone så tvivlar jag att de ens kommer förstå vad du pratar om. Vill man skicka en fil till någon så delar man vanligtvis via nån form av meddelandetjänst. Nästan alla har idag i princip fri dataöverföring på sina abonnemang och ofta är man ansluten till wifi när man gör den typen av överföringar. I praktiken är det inget stort problem.

Ibland när jag läser dina inlägg så skiner det igenom att du inte riktigt förstår hur någon kan tänka på ett annat sätt än du. Förklaringen måste såklart vara att Apple-användare är idioter. Jag tror snarare att det handlar om att de inte har ett teknikintresse på samma sätt som du och många andra här på Swedroid och stöter man då inte på ett problem i verkliga livet kommer man vara lyckligt ovetandes om att det är ett problem. Apple-användare går inte runt på dagarna och lider av att de saknar möjlighet att föra över filer via bluetooth. Om de gjorde det skulle de säkerligen byta telefon.

På samma sätt är gemene man totalt okunnig och oförstående vad det gäller säkerhet och integritet - en mycket god anledning för Apple att ta ett lite större ansvar kring dessa frågor än vad tekniknördar kanske hade önskat. Är man cynisk kan man ju vända allt till att det handlar om att Apple vill tjäna mer pengar. Sanningen är nog nånstans mittemellan - jag är helt övertygad att Apple också gör det för att de vill bygga en säker plattform för sina användare.

Idag är kanske den mest värdefulla valutan på internet vår användardata. I princip alla stora techbolag gör sina pengar på vår information genom reklam och liknande. Apple är ett undantag här och det är något som jag personligen uppskattar väldigt mycket.

En annan fördel med Apples mindre öppna plattform är att det ger en röd tråd i hur produkterna fungerar tillsammans och en enhetlig upplevelse som ingen annan tillverkare kan erbjuda idag. Jag har blivit väldigt bekväm med det, och kan tänka mig att offra lite flexibilitet för den upplevelsen. Det är något som jag märker att vissa technördar har svårt att förstå. Allt handlar om att man ska vara fri att välja vad man vill och mixa tillverkare hur som helst. Tycker man inte så är man en idiot. För mig visar det bara på oförståelse att man kan värdera olika saker och att det inte finns ett "rätt" eller "fel".

Att inlåsningen enbart skulle handla om att tjäna mer pengar är också något som tål att diskuteras. Om Apple Watch hade fungerat med Android hade de säkert sålt väldigt många fler exemplar än de gör idag. Att öppna upp för Android-klockor på iOS skulle troligtvis inte påverka Apples försäljning särskilt mycket då integrationen omöjligt skulle kunna bli lika sömlös som den är idag - något som de flesta Apple-användare värdesätter mer än om klockan är rund/fyrkantig osv. Men ur ett säkerhetsperspektiv är det förstås väldigt komplicerat att öppna upp allt för andra tillverkare, något som Apple också förklarat för EU men som de inte verkar bry sig särskilt mycket om.

EU är inte intresserade av teknik, säkerhet och integritet. De bryr sig nästan enbart om handel och konkurrens. Får de en chans att straffa ett amerikanskt bolag så är de inte sena att göra det, även fast de ofta saknar den kompetens som krävs för att ta såna här beslut.

Men det finns absolut områden där Apple behöver samarbeta mer med andra tillverkare. Airdrop är ett sånt exempel. Här har EU ställt krav som jag ställer mig bakom till 100%. Det finns inga säkerhet/integritetsmässiga argument till varför Google och Apple inte gemensamt kan utveckla ett protokoll för filöverföring. De har ju lyckats bra med en standard kring trackers. RCS är en annan sak där Apple verkligen behöver steppa upp. Visst, iOS 18 har stöd för det i teorin men i praktiken funkar det inte för majoriteten av alla iPhone-användare. Oacceptabelt. Här behövs en standard för säker krypterad kommunikation. iMessage-monopolet är jag starkt emot. SMS ska ingen behöva använda år 2025.

Jag håller alltså med om vissa delar, främst vad det gäller Airdrop och iMessage. Jag håller däremot inte med om att det skulle vara fel att utveckla en produkt som är gjord att enbart fungera med en annan produkt. Det sker ju hela tiden i andra branscher. Vill man till varje pris ha en Galaxy Watch till sin iPhone är det väl ett utmärkt tillfälle att testa en Galaxy-telefon också för bästa upplevelsen. EU ska inte lägga sig i om ett företag vill skapa och sälja ett ekosystem som sin huvudsakliga produkt. MEN, det förutsätter att det är enkelt att byta ekosystem. Därför måste Apple bryta viss typ av inlåsning. Kanske primärt att man ska kunna byta telefon utan att förlora möjligheten att delta i iMessage-konversationer.

galaxy81, psp123, msandstedt och 1 annan gillar detta.
  14. jnsson

Mottagna gillanden:
    20 304
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Övrigt:
    Jag har för mig att Apple har själva sagt att de valde att inte släppa ett stöd för Android för att de var oroliga för att folk skulle lämna iPhone (eller så var det iMessage, något av dessa två har Apple själva sagt att de medvetet inte gjort kompatibel med Android)

15. Tiopental

Tiopental Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3 579
    Telefon:
    iPhone 16PM/Vivo X200U

MINA ENHETER

Telefon:
    iPhone 16PM/Vivo X200U
    Har mycket svårt att tro att Apple sagt nåt sånt även om de säkert ser det som ett hot. Apple brukar aldrig erkänna nån form av svaghet publikt.

Den verkliga orsaken tror jag är att de har kontrollbehov och vill ge en användarupplevelse som de inte kan garantera på den fragmenterade Android-plattformen.

16. tag

tag Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 805
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Pixel 8 Pro
    Vissa saker kan man helt enkelt inte utveckla med alla nya restriktioner EU inför, vissa saker kan man fortfarande utveckla, men det blir oftast inte lika användarvänligt då man måste bryta upp grejer i hanteringen.

Man får ju inte ens skicka mail längre i EU till flera mottagare samtidigt och ha alla namn speciellt om det har epost som typ förnamn.efternamn@företagsnamn.se så alla som tar emot mailen kan se alla email, för det räknas idag som namnregister vilket bryter mot GDPR, så ska man göra det korrekt så ska allt brytas upp och skickas som singel mail.

Som sagt som EU har utvecklad och inför och kommer fler resektioner så ser man att det blir både svårare och utveckla grejer, och mindre användarvänligt, speciellt om man behöver vara riktig petnoga med regelverken.

Gör man program idag till kommuner eller regioner som är väldigt strikta, så behöver programmerare i princip ha en EU lagstiftnings advokat med sig.

Det är en jävla massa regelverk som behöver hållas koll på hur det måste opereras och hur det ska hanteras.

Vissa saker kan man helt enkelt inte utveckla då det är typ totalt förbjudet, som tur backade EU på vissa AI lagstiftning som var planerad att komma, då det insåg att EU skulle hamna för långt bakom andra kontinenter inom AI.

Och ju mer regulatorer som behövs ju svårare är det och utveckla det vilket lär göra med automatik att många funktioner kommer inte till den Europiska kontinenten.

Även Windows i Kina är ju bantat till en kinesisk anpassad version med avskalade saker, och Europa är påväg åt samma håll.

17. Hatsune Miku

Hatsune Miku Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    773

MINA ENHETER

Det var iMessage:
    Apple says iMessage on Android ‘will hurt us more than help us’

jnsson gillar detta.
  18. eastbound

Mottagna gillanden:
    3 292

MINA ENHETER

Jag ser det endast positivt för slutkunden. Ett stort hurra!

19. jnsson

Mottagna gillanden:
    20 304
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Övrigt:
    Det var iMessage, se nedan
    Tack, kom inte ihåg vilken av dom det var

Hatsune Miku gillar detta.
  20. Anis

Anis Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    94
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    LG4

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    LG4
    När jag för ca 20 år sedan började köpa tyska datortidningar så var jag intresserad av jämförande tester av datorer. Det fanns aldrig med någon Appleprodukt. Apple ställde inte någon till förfogande och inte återförsäljarna heller.