[GUIDE] Återställa produktkod

Diskussion i 'Galaxy S - ROM-filer och utveckling' startad av qwas00, 18 september 2010.

1. SGSi9000

SGSi9000 Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    159
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Note 9

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Note 9
    ROM:
    Original
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S8+
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy S6 Edge +
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S2
    Platta 2:
    Ipad
    Det gör jag. Vet inte riktigt om jag vågar mig på detta. Utan kör vidare så vi se vad som händer.

2. Edici

Edici Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    33

MINA ENHETER

Det fixade inte sig via flashning för mig, testat med flera olika roms.

3. SGSi9000

Mottagna gillanden:
    159
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Note 9

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Note 9
    ROM:
    Original
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S8+
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy S6 Edge +
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S2
    Platta 2:
    Ipad
    Har du då gjort enligt tråden eller struntat i det. Jag provade igår och fick felmeddelande när jag skrev in koden andra gången. Vet inte om det verkligen är något att bry sig om.

4. SGSi9000

Mottagna gillanden:
    159
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Note 9

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Note 9
    ROM:
    Original
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S8+
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy S6 Edge +
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S2
    Platta 2:
    Ipad
    Jiiippppiiiii! Inte för att jag vet om det har någon betydelse men nu har jag iaf fått iordning på det. Var lite svettigt med felkoder etc men det verkar som att den fixade det ändå för när jag skulle göra det igen så hittade jag inget KOR. Gick SGS Toolbox för att kolla och då hade jag XEE :)

5. Edici

Edici Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    33

MINA ENHETER

hade massa andra problem samtidigt, folk kunde inte ringa till mig (som om jag slog av samtalet) men jag kunde ringa, smsa och ta emot sms konstigt nog...
    Hade även ingen PDA eller CSC version enligt min telefon...

så använde mig av kies registry patcher, valde XEE där och uppdatera via kies så var det fixat.

6. mrBira

mrBira Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    36

MINA ENHETER

Tack! En sådan guide har jag letat efter :D

7. adriancool08

adriancool08 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

har läst på XDA att folk har mist sin IMEI... har någon fått detta? kan man skydda sig mot detta? :O

8. noname

noname Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    17

MINA ENHETER

Det enklaste man kan göra för att skydda sig om man har rootat är enligt mig att ta backup på mappen efs med hjälp av root explorer:)

9. elof

elof Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    39

MINA ENHETER

10. adriancool08

adriancool08 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Jag har ju då en lur med 2.1 just nu stock samsung dock KOR. vet ej varför den är KOR men det är den.

Jag vill ha 2.2.1 stock samsung... har aldrig rootat eller något sånt. Hur kollar man ens om den är rootad? köpte den nämligen från en kille på blocket dock 1 dag gammal så den bör inte vara rootad (stog 22 oct på kvittot, jag köpte den 23 oct)

jag vill ha XEE... utan att roota... :( går detta? eller kan jag ta bort root sen?

är inte så hajj på allt detta... kanske ska släpa ärslet till galaxy fikat och be nån snäll själ ta med en laptop och fixa det åt mig mot lite fika :P

@ elof: kan du lägga till på din lathund hur man ändrar KOR -> XEE/NEE på det lättaste nybörjar sättet... :P finns ju flera sett har jag hittat men alla verkar ju så "risky"... jag har 3-button combo iaf :P + måste man roota för att lägga in costum rom? docs t.ex

Last edited: 23 februari 2011
  11. noname

noname Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    17

MINA ENHETER

När man lägger in en costum rom så är den med största sannolikhet rootad men du behöver inte ha root för att flashar :)
    Om du känner för att lägga in docs kitchen så kan du välja att du vill ha XEE :)

12. Mobled

Mobled Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

när det står så här:

Nv_data.bin: i9000HKDXEE
    backup Nv_data.bak: i9000HKNEE

Vad är det jag har då? :)

13. sparriskrigaren

sparriskrigaren Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    110

MINA ENHETER

Haha, okej.. jag körde denna guide och stötte inte på några problem vad jag märkte. När jag kollar produktkod genom *2767*4387264636# står det:

[2] PCode:Not Active

.. och när jag kollar i Kies står det att min produktkod är "XXX". I SGS toolbox står det:

Product code in nv_data.bin:
    ??????????????????????????

Product code in backup .nv_data.bak:
    Active

Några förslag? Jag gissar att jag _inte_ har lyckats kirra XEE som produktkod.. :cool:

14. Adiis

Adiis Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Jag har samma problem som dig...Har du lyckas lösa skiten?

Är det ngn annan som har en ide?

Jag har tillgång till en annan SGS.. Är det möjligt att jag använder mig utav den andra SGSens FUNGERANDE nv_data.bin fil och försöker följa guiden eller fuckar ngt ur? Kan jag kanske kopiera rakt av hela efs mappen o ersätta den i min mobil? Tror ni detta funkar eller förstör jag bara mer?

15. JohNan

JohNan Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    28

MINA ENHETER

Jag har råkat ut för samma sak. Det har troligtvis blivit fel efter en flashning i steget då csc sätts i recovery innan sista omstarten.

Jag rekommenderar att flasha en officiell rom med Odin. T.ex JS8. Då kommer produktkoden sättas till NEE men det går att ändra till XEE med SpoofFw för att sedan kunna flasha senaste XEE med Kies.

16. filur93

filur93 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    83

MINA ENHETER

Okej, nu behöver jag hjälp :(

Jag flashade in 2.3.4 JVQ idag med hjälp av denna guide (How to update Samsung Galaxy S GT I9000 to Gingerbread XXJVQ 2.3.4 Firmware | Android Advices). Detta medförde dock att min produktkod blev ändrad till "KOR". Jag flashade tillbaka till 2.1 (enligt Elofs lathund), men eftersom jag hade "NEE" innan så fick jag inte tillbaka min produktkod.

I denna tråd (https://swedroid.se/forum/39870-2-1-kor-2-3-3-nee.html) som beskriver exakt det jag vill göra, står det att man kan få tillbaka sin ursprungliga produktkod genom att flasha in en original firmware. Jag tog denna ([ROM][2.3.3] XWJVB Gingerbread [Download] - xda-developers) och lyckades utan problem att få in den med.

Sedan kollade jag vad jag hade för produktkod genom att slå in * 2767 * 438 726 4636 #. Jag får upp att jag har "NEE" som produktkod. "Bra!" - tänkte jag :) Men när jag pluggar in telefonen i datorn så säger KIES att jag fortfarande har "KOR". :(

Varför är det såhär, och hur ska jag få KIES att acceptera telefonen? Ska nog kanske försöka att göra så som det står i den här tråden, men det verkar bökigt :ehm:

EDIT: Löste det själv, xD. Jag hade gjort en Wipe från både CWM och Recovery (på olika rommar alltså). Men jag hade inte testat att köra en "total wipe" (factory reset). Slog in *2767*3855# och därefter började telefonen att göra en fabriksåterställning. När allt var klart så kopplade jag in telefonen i datorn, och nu accepterade KIES min telefon, då min ursprungliga produktkod nu var återställd. :)

Last edited: 7 juli 2011
  17. emilh

emilh Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    25

MINA ENHETER

Om du ändå flashar, varför vill du ha kies till uppdatering? ÄVen om du har annan produktkod så funkar ju synkning etc om det är det du vill ha.

annars så har problemet beskrivits tidigare, och finns ingen direkt lösning än att man får flasha i flera steg den produktkoden man vill ha, det verkar som den gamla produktkoden "hänger kvar" till den gamla flashningen ibland.

Detta förutsätter du provat o rensa registret i KIES dvs så inte det ligger sparat där, annars kan du börja där

18. filur93

Mottagna gillanden:
    83

MINA ENHETER

Jag tycker om att ha rätt produktkod :P Det är bra o ha om man kanske får för sig att sälja den eller nått. Men annars har du rätt :) Men jag hade egentligen inget problem med att ha "KOR" som produktkod, utan det var mera avsaknaden av ett svenskt tangentbord (har egentligen med JVQ att göra, inte produktkoden tror jag). Det finns i market, men de är inte alls lika snygga x). Nu har jag iaf löst problemet.

Last edited: 7 juli 2011
  19. emilh

emilh Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    25

MINA ENHETER

Hur löste du problemet då, flashade om igen?

Nä jag förstår att man vill ha rätt om man ska sälja, men enklare att blåsa om telefonen 2 ggr då istället. Risken finns ju att man byter rom innan dess;)

20. filur93

Mottagna gillanden:
    83

MINA ENHETER

Jag hade gjort en Wipe från både CWM och Recovery (på olika rommar alltså). Men jag hade inte testat att köra en "total wipe" (factory reset). Slog in *2767*3855# och därefter började telefonen att göra en fabriksåterställning. När allt var klart så kopplade jag in telefonen i datorn, och nu accepterade KIES min telefon, då min ursprungliga produktkod nu var återställd.