Guide: Flasha Galaxy Spica

Diskussion i 'Galaxy Spica i5700' startad av Pannkakan, 23 feb 2010.

  1. OliverG

    OliverG Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    7 okt 2009
    Inlägg:
    2 900
    Mottagna gillanden:
    125

    MINA ENHETER

    Låter bra! man får väll hoppas att det kommer lite fler Custom-roms utöver Leshak's 1.5-rom snart också!

    @Byskebon
    Om du menar ikonerna som sitter som en docka vid app drawern så går det inte att byta ut dom. det går dock att installera en home replacement eller en annan launcher för att få den funktionalitet som man söker.
     
  2. pierre.c

    pierre.c Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2010
    Inlägg:
    223
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Nu har jag försökt mig på att flasha men jag får det inte att fungera. jag har installerat Odin och lagt in alla filerna där dem ska ligga. Jag har kopplat in telefonen och gjort allt klart för start, men när jag trycker på "Start" så står det: "Please connect phones!".
    Jag har testat med "använd endast masslagring" både ikryssat och inte ikryssat.

    Vad kan jag ha gjort för fel? Man måste väl inte ha NPS också installerat?
    Hittills har jag testat i windowns vista men nu ska jag testa i XP.

    Glad för snabba svar eftersom jag sitter och pillar i skrivande stund!
    MVH
     
  3. qsecofr

    qsecofr Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    15 jan 2010
    Inlägg:
    3 571
    Mottagna gillanden:
    693
    Telefon:
    S24 ultra

    MINA ENHETER

    Telefon:
    S24 ultra
    ROM:
    Ja tack.
    ROM:
    Ja tack.
    Du måste ställa telefonen i "flashläge" stäng av den, håll in volym ner & kameraknappen och starta den så kommer det att gå bättre ; )

    /qsec
     
  4. OliverG

    OliverG Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    7 okt 2009
    Inlägg:
    2 900
    Mottagna gillanden:
    125

    MINA ENHETER

    Är du säker på att du har kopplat in telefonen i Download mode då?
    Du kommer in i Download mode genom att stänga av telefonen och sen starta med Volym ner + Kameraknappen + End/Start. (Funkar inte med laddare eller usb-kabel ikopplad.)
     
  5. pierre.c

    pierre.c Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2010
    Inlägg:
    223
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Hej och tusen tack för de snabba svaren!

    Glömde skriva det men jag har gjort även detta, jag har gjort enligt guiden.. Är det något mer man måste tänka på?
     
  6. PMP

    PMP Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 mar 2010
    Inlägg:
    19
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    hjälp ang flashning

    Hej, har precis gett mig på att flasha min spica (telia brandad) med 2.1 som finns i guiden. Har följt guiden till punkt & pricka och då menar jag precis allt. Just nu har Odin varit igång 9 minuter och det står följande:

    <4> StartThread Detected : 0
    <5> StartThread Detected : 0
    <6> StartThread Detected : 0
    <7> StartThread Detected : 0
    <8> StartThread Detected : 0
    <1> setup connection...

    och där har den varit i 9 minuter???

    Vad har jag gjort för fel och vågar jag dra ut USB kabeln & avbryta?

    Tacksam för ett snabbt svar! och tack för ett asgrymt forum!
     
  7. Pannkakan

    Pannkakan Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 feb 2010
    Inlägg:
    7
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Ut med kabeln, starta om telefonen och försök igen. Vill det sig fortfarande inte så prova att installera om drivrutinerna. Det tog mig ett par försök innan det ville sig första gången, sen dess har det fungerat fint!

    Lycka till!
     
  8. PMP

    PMP Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 mar 2010
    Inlägg:
    19
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    tack för svaret! kör windows XP btw om det spelar någon roll som det uppenbarligen verkar, efter att ha läst alla poster.

    Dock undrar jag om NPS måste vara installerat? (aka. New PC Studio)
     
  9. niro

    niro Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 feb 2010
    Inlägg:
    16
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag är absolut ingen expert men det kan säkert vara så att det finns någon drivrutin i det programmet som gör att Odin hittar mobilen. Testa, i värsta fall får du avinstallera bara.

    En annan grej som jag missade var att jag var tvungen att gå in i download-mode UTAN att USB-kabeln var inkopplad för att Odin ska hitta telefonen. Lycka till!
     
  10. Nitram

    Nitram Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 dec 2009
    Inlägg:
    192
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    jag hade samma "problem" och löste det genom att göra en reset på telefonen

    PMP@ håller med du om en fil tråd och skulle gärna se en till med annat smått och gott som funkar med spican...
     
  11. Dallebull

    Dallebull Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jan 2010
    Inlägg:
    36
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Det går att byta genvägarna längst ner, om man drar ut dem på skrivbordet först och sedan drar dit nya :-)

    Kan man byta loader utan att flasha om hela luren? Väljer man bara en loader i odin och lämnar resten tomt eller kan man göra det direkt från telefonen? O vilken loader rekomenderas? :)
     
  12. hemu

    hemu Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jan 2010
    Inlägg:
    94
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Pierre.c: Du kan börja med och gå in i enhetshanteraren på din dator och kolla om du har några gula utropstecken. Om du har det så använd högerklick/uppdatera drivrutin och sen skriver du in sökvägen till dina drivrutiner. Det finns lite olika drivrutiner ute på nätet men jag tycker att dom som följer med den senaste versionen av NPS funkar bäst i dom flesta fallen. Däremot så behöver du inte själva NPS. Om det fortfarande inte funkar så prova och stäng av telefonen, ta ur batteriet och sätt den i downloadläge igen. För och vara tydlig så skall det alltså stå "Downloading..." på skärmen när du är i downloadläge. Du kan också kolla att det inte dyker upp några nya utropstecken i enhetshanteraren efter du anslutit telefonen i downloadläge.

    Byskebon: Angående ikoner i touchwiz så klicka på menyknappen när appdrawern är öppen för och byta eller ändra ordning på ikonerna. Det gäller även ikonerna på varje sida appdrawern.

    Dellebull: Menar du launcher eller bootloader? Launchern är alltså den delen som du startar appar från (något förenklat) och bootloadern är den som sätter igång allt innan kernel laddas. Om du menar launcher så tycker jag Googles orginal är bäst. Den är "clean". Det finns en version av den som heter Lklauncher som är anpassad för spican. Det finns också en variant av Nexus One som är bra. Dock så kräver båda lite manuellt trixande på en rootad telefon. Vill du ha nått enkelt som går och installera från market så är väl ahome och pandahome dom mest populära. Personligen så tycker jag dessa bara har massa onödigt skräp som slöar ner telefonen. Skall du däremot byta bootloadern får du göra detta från Odin men det gör man i allmänhet bara i samband med en uppgradering av telefonen.
     
    Last edited: 5 mar 2010
  13. n3rox

    n3rox Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 sept 2009
    Inlägg:
    515
    Mottagna gillanden:
    27

    MINA ENHETER

  14. hemu

    hemu Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jan 2010
    Inlägg:
    94
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    CSCfilen är opertörsspecifik data. Om du flashat med en "tom" fil sedan tidigare så behöver du ingen ny. Den senaste versionen innehåller bara pdafilen så övriga filer får du ta från i570EXXJB4/7. Det finns info på nätet om att den skulle vara brandad till Debitel eller vad dom nu heter men jag kan då inte hitta nån operatörsinfo i filen.
     
  15. n3rox

    n3rox Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 sept 2009
    Inlägg:
    515
    Mottagna gillanden:
    27

    MINA ENHETER

    Så, nu har jag fått in den nya flashen, vilken skillnad det blev. Nu får jag bara leta reda på hur jag ska få igång Live wallpaper. Någon som vet vilken "home" det är? Om det är samsungs orginal eller om det är Android orginal eller vad det nu kan vara.
     
  16. Robr

    Robr Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 feb 2010
    Inlägg:
    38
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Någon som har LiveWallpapersPicker.apk?

    Länken är död på samdroid :(
     
  17. lolgun

    lolgun Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 mar 2010
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Nu behöver jag verkligen lite hjälp och ledsen om detta är noobish.

    Jag har följt denna guide om och om och har försökt alla trick som nämns.
    Jag får samma fel på Odin, och det kan inte ansluta till com / felet 87.
    Jag har återställts t 3 gånger, försökt USB felsökning på och av, masslagring, allt (drivrutiner installerade och om igen)

    Jag är verkligen frustrerad som jag har slösat nästan 4 timmar idag läsning och googla och försöka allt och jag kan inte flash telefonen.

    Vad kan jag göra nu?

    EDIT:äntligen har det fungerade. F@n hata jag vista 64. . ..
     
    Last edited: 8 mar 2010
  18. Byskebon

    Byskebon Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 dec 2009
    Inlägg:
    40
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    hemu: ursäkta ser att min förra post var lite missvisande.. snörde touchwiz direkt och la in original launcher direkt :) men det är ikonen i "meddelandefältet" längst upp som visar om man fått sms som inte verkar gå att inaktivera, även om jag bockat av den i native smsappen... kanske bara är nått man får leva med, det är ju ändå beta
     
  19. hemu

    hemu Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jan 2010
    Inlägg:
    94
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    lolgun: För att det skall funka så måste Odin rapporera "Detected" innan du startar flashningen. Om den inte gör det så är det förmodligen drivrutinerna. Du kan också prova och ta ur och sätt tillbaka batteriet. För jag antar att du gör detta i downloadläge? Dvs. det står download på skärmen.
     
  20. lolgun

    lolgun Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 mar 2010
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    hemu: tack för det, men som jag skrev i edit, det fungerade på sist (efter 4 timmars strul). Jag hade gjort allt, installera om drivrutinerna (även manuellt flera gånger), jag tog ute batteriet varje gång, gjord installerade om mobilen flera gånger (tack att franska är lite lättare att navigera), och så klart var i downloading läge.
    Problem dock var vista 64. Nuff said.
    tack för detta ämne!