[Guide] För nybörjare: Hur man flashar sin Liquid Del 1

Diskussion i 'Liquid/Liquid E' startad av calle_d, 10 februari 2010.

1. CwL

CwL Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Nja, vad jag menade med olika sätt att roota var bara att med pauls super boot klickar man på install-superboot-windows.bat. Det som då händer är att den rootade boot.img filen liquid-superboot.img flashas genom .bat scriptet. Vilket innehåller följande rader

fastboot-windows.exe -i 0x0502 flash boot liquid.superboot.img
    fastboot-windows.exe -i 0x0502 reboot

Dessa kommandona kan man köra manuellt i komandotolken fast utan "-windows.exe" om man använder vanliga fastboot i sdk:n. Iaf om man flashar 1.008.00 EMEA GEN1 eller senare läckt acer rom så vill man roota med en annan boot fil. Detta för att acer har uppdaterat denna fil. En modaco användare vid namn Disco har rootat den nya boot filen. Om man vill flasha den nya boot filen kan man antingen göra det manuellt genom kommandona ovan och anger rätt namn på boot filen alltså "fastboot -i 0x0502 flash boot <rätt namn här>.img". Man kan dock fotfarande använda pauls skript genom att döpa om den nya boot filen till det namn paul har valt på sin version och sedan ersätta hans version dvs "liquid-superboot.img"

Bakup på bilder och filmer görs nog lättast genom att kopiera över dom till datorn bara.
    För bakup på apps har jag genom forumen läst om titanium bakup vilket jag också kört med nu när jag börjat prova roms. Tycker det funkar väldigt bra. Titanium tar bakup på apps + deras data + market länkar så att man får updates notifications som sig bör (man ser programen under Downloads i market). Man kan även ta bakup på datan för systemappar. T ex väkar klockan så man får kvar sina alarm. Alarm är dock det jag provat så jag är inte säker på vad som mer är möjligt.

För sms, call log, bookmarks osv finns det flera olika program för sök på bakup på market. Dels finns det program som bara tar bakup på enskilda saker t ex dina bookmarks och dels finns det program som kan ta bakup på många olika saker. Ett exempel är MyBackup som verkar klara det mesta. Dock bara stöda apps data och inga market länkar. Verkar väl funka men call logen blev konstig för mig när jag provade att återställa den.
    Nu kör jag bara titanium för sms och call logs och sånt är inget viktigt för mig.

Last edited: 16 februari 2010
  2. Dirk Diggler

Dirk Diggler Android Medlem

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Gigantiskt tack för svaret. Kommer väl till pass då jag kommer hem i slutet av veckan och kan börja pilla lite :)

3. GaFFe

GaFFe Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag har kört din guide nu och det funkar perfa :) Men problemet är nu att jag vill roota den igen men lyckas inte komma in i bootloader mode på den vanliga viset med hålla in kamera knappen osv. Hur ska jag göra? fattar ingenting av SDK, kan nån hjälpa mig

4. CwL

CwL Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Om du har adb fungerande. Kan du köra "adb reboot bootloader".

Last edited: 17 februari 2010
  5. calle_d

calle_d Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    44
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23+

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23+
    ROM:
    Stock
    Jag tycker ändå att du ska köra med ADB som är en del av SDK. Ladda hem SDK här: http://developer.android.com/sdk/index.html

Packa upp filen. Kan rekommendera att du lägger hela innehållet under c:\ (hårddiskens root-mapp).

Koppla in telefonen med USB-sladden och starta en kommandoprompt i windows (gå till "kör" i startmenyn och skriv "cmd", tryck enter). Gå till tools-mappen i din nyss skapade katalog.

Skriv ADB devices och tryck enter. Det bör komma upp en rad med siffor. Då har ADB:n hittat din mobil. Jag brukar därefter skriva ADB remount och trycka enter (vet ej riktigt varför hehe).

Nu kan du tala om för mobilen att den ska starta i bootloader mode genom att skriva ADB reboot bootloader och trycka enter.

Ovanstående är direkt från huvudet så jag skulle kunna ha fel på någon punkt. Hör av dig i så fall. Tänkte göra en komplett guide för detta med bilder någon gång i framtiden.

Edit: Glömde säga en sak. Innan du kopplar in mobilen så ska du sätta på USB Debugging. Detta gör du i Settings > Application settings > Development. Kryssa i den översta rutan.

6. GaFFe

GaFFe Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Det var länge sen jag gjorde nåt i kommandopromten :$ Minns inte alls hur jag ska skriva för att komma till mappen ( jag har vista) Skriver c:\android\android\tools men det är ju så klart fel..

7. calle_d

Mottagna gillanden:
    44
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23+

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23+
    ROM:
    Stock
    "cd\" för att komma till rooten av "C:\"

sedan skriver du "cd" mellanslag och vilken mapp du vill gå till.

Men nu är ju detta en tråd om hur man flashar telefonen och inte hur man rootar. Mitt förslag är att om du fortfarande inte löser det så kan du skapa en ny tråd.

8. Dirk Diggler

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Eller än bättre skriver det i root-tråden :)

Roota Acer Liquid S100 [guide]

9. Dirk Diggler

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Kan du inte uppdatera med länkar till 2.1-romarna?

10. calle_d

Mottagna gillanden:
    44
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23+

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23+
    ROM:
    Stock
    Hmmm... Jo, det skulle jag kunna göra men då måste jag skriva om guiden lite för LiquidE i grundutförande är ju inte så häftigt. Jag får helt enkelt hänvisa till android.modaco.com och gå till forumet där.

11. Dirk Diggler

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Ja för fasiken. Men att ha en tråd med uppdaterad information om de nyaste romarna skulle ju vart ruskigt bra om man vill panikflasha någon gång!

De tre 2.1 romarna t.ex. Till tråd eller till direktlänk genom tråd på annat forum.

12. calle_d

Mottagna gillanden:
    44
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23+

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23+
    ROM:
    Stock
    Jag ska ha det i åtanke. Får jag tid över från min vardag att sitta en längre stund framför datorn så är det guide-skrivning som gäller!

Just nu ser det rätt kört ut. Småbarnsförälder, heltidsjobb och husrenovering... ;)

13. Zinken

Zinken Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    41

MINA ENHETER

Vafan, när jag äntligen fått tummen ur och skall flasha min första android så säger den:
    Phone is not in OS mode...?!?
    Vad menas? Har följt guiden till punkt och pricka och telefonen kan inte vara mer igång än vad den är.

Tack så mycket för guiden iaf, tydlig och bra.

14. calle_d

Mottagna gillanden:
    44
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23+

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23+
    ROM:
    Stock
    Har du slått på USB Debugging mode under applications? Rätt drivrutiner installerade?

15. Zinken

Zinken Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    41

MINA ENHETER

Rätt drivrutiner ja. USB Debuggning nej.

Testar igen. Tack för svaret.

16. calle_d

Mottagna gillanden:
    44
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23+

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23+
    ROM:
    Stock
    Funkade det?

17. Zinken

Zinken Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    41

MINA ENHETER

Yes, helt smärtfritt. Passade även på att roota och rensa bort några av Acers skräpiga program.

Nu är mobilen helt grym...

18. genii

genii Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Beställde min liquid i kväll och har lite dumma frågor :D Till och börja med så vilken rom är "bäst" (din åsikt, nämn gärna varför också) Och vad händer om man rootar (stavning?) sin liquid ? hoppas någon kan hjälpa mig

19. goa200

goa200 Baby Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    162

MINA ENHETER

bäst är ju subjektivt. jag kör med LCR 1.1 men jag vet att det kommer komma en Officiell 2.1 bin snart imorgon lr på onsdag och även en klockad kernel så mobilen kör i 900 mhz.
    Om du rootar så är det som att öppna upp adminstratörsrättigheter på mobilen enkelt förklarar.
    Finns mkt i wikin vad root innebär och vilka fördelar det innebär. vad gäller garantin så kan man enkelt återställa sin telefon till fabriksskick och göra den orootad

20. genii

genii Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

ok tack!