[Guide] För nybörjare: Hur man flashar sin Liquid Del 2

Diskussion i 'Liquid/Liquid E' startad av goa200, 14 dec 2009.

  1. 007Magnus

    007Magnus Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 feb 2010
    Inlägg:
    190
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Installerat den senaste patchen och nu blev det helt plötsligt jävligt insatbilt vid uppstarterna. Verkar starta om vid uppstarten om jag inte väntar tilll den gått igenom hela "preparing sd card".
    Gjort det ett par gånger nu.
    Riktigt seg uppstart också och så verkar den kopira kontakter från sd-card;et, varför den överhuvudtaget ska göra det när den syncar mot mitt googlekonto?

    Hade också ett problem med att en massa plustecken fanns längst ned istället för de vanliga sakerna i "launcer pro" (dvs jag kom inte åt appdrawern mm).
    Tryckte jag på något av plussen så var det bara om att lägga till widgets mm...
    Konstig att det blev mer strul när det skulle vara en buggfixning...
     
    Last edited: 6 jul 2010
  2. Flexxy

    Flexxy Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jul 2009
    Inlägg:
    594
    Mottagna gillanden:
    40

    MINA ENHETER

    Jag antar att du menar 1.7 patchen..
    Den ska starta om sig själv en gång.. angående synkning av kontakter från sd-kortet vet jag inte, jag har inga kontakter på mitt kort. Dock laddar den alltid alla kontakter från SIM-kortet och det beror på .Bin filen som tyvärr har den buggen.

    Angående plussen längst ner, de kan dras till höger och vänster i launcherpro, precis som den vanliga skärmen så kan du ha 3 x 5 + så testa det, dra plussen till höger o vänster, ny funktion i Launcherpro...
     
  3. 007Magnus

    007Magnus Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 feb 2010
    Inlägg:
    190
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Jag menade 1.71 patchen.
    Efter att första ha flashat in 1.7 så startade upp telefonen och för säkerhets skulll startade jag om den igen, som det sas att man skulle göra.
    Men efter updaten så har det bara blivit mer och mer strul.
    Kan iofs vara någon av alla appar som jag återinstallerade via att helt enkelt kicka igång de apk-filer som Astro backat upp.

    Och nu har det blivit än värre än tidigare.
    Det verkade hänga sig då jag skulle ringa, stod still vid kontaktlistan.
    Så småningom startade den om sig, men hamnade i en looop med omstarter.
    Fick dra ur batteriet och sätta i det igen.
    Nu startade den upp, men flera homescreens hade försvunnit, bara pron fanns kvar.
    Men nu går det inte att växla mellan öppna program. Long press gör att den bara vibrerar till.
    En snabbtryckning ger inga extra homescreens.
    I mångt och mycket så är i praktiken nu multitasking inte möjligt för mig alltså!
    Edit: egentligen menar jag i praktiken inte "användabart", då växling mellan appar ej är möjligt nu....


    Surt att det inte verkar gå att avinstallera titanium direkt.
    Den står ett tag och jobbar vid varje uppstart och fördröjer rejält.

    Får nog flasha om hela skiten, eller?

    Bara att flasha in binen med download tool igen då?
    Och sen göra om samma procedur, men ev strunta i 1.71 updaten...
     
    Last edited: 6 jul 2010
  4. Tisu

    Tisu Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 mar 2010
    Inlägg:
    830
    Mottagna gillanden:
    24

    MINA ENHETER

    Tråkigt med sådana problem... Själv har jag bara använt 1,71 ett par dagar men inte haft de problem du nämner. Gjorde samma sak, köra 1.7 några timmar, sedan installerade jag patchen. Kör du med Acers Steam eller vanliga Eclair? Tycker man läst om mest strul med Steam...

    Om du ska installera 1.71 igen är det nog lättast att du kör en recovery från innan du uppdaterade till 1.71, alltså den backup man gjorde precis innan om allt skulle skita sig :P Men sedan bara göra om det som vanligt.
     
  5. 007Magnus

    007Magnus Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 feb 2010
    Inlägg:
    190
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER


    Antar att Acers Steam är den där konstiga lock-screenen som bara dök upp för mig efter strulet.
    Jag undrade vad helv-te är det där?
    Jag har inte valt den, går den att stänga av på något sätt?
    Hade innan den en sån där lockscreen (förmodligen stock eclair) där man bara drar i sidled från vänster till höger för att låsa upp den.


    Undrar vad som strulat tilll det?

    Edit : Kan någon föresten förklara vad sjutton den där kulan som man rullar runt med på Acer steam (stream?) är till för?
    Värdelös dekoration om den inte gör något...
     
    Last edited: 6 jul 2010
  6. Tisu

    Tisu Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 mar 2010
    Inlägg:
    830
    Mottagna gillanden:
    24

    MINA ENHETER

    Steam är på som standard men väldigt enkel att stänga av.

    Settings -> Applications -> User interface (välj Android UI)
     
  7. 007Magnus

    007Magnus Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 feb 2010
    Inlägg:
    190
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Ja, jag såg det och stängde av den igår(dvs valde Android UI istället för Acers steam).

    Och nu fungerar det som det ska!

    Men det lustiga är att steam inte var standard när jag först gjorde installationen, utan det blev det när telefonen hängde sig.

    Vilken hopplöst dålig pryl steam var föresten, bortsett från att det ställde till min telefon i övrigt.
    Att tillverkarna orkar bry sig om att koka ihop någonting i princip värdelöst som det där är helt obegripligt!

    Nu fungerar allt bra, bortsett ifrån att jag upplever batteritiden som väsentligt sämre än med 2.000.16.
    Verkar också som att minnet på telefonen av någon anledning har ätits upp, ska väl vara någon form av cache som behöver tömmas?
     
  8. Flexxy

    Flexxy Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jul 2009
    Inlägg:
    594
    Mottagna gillanden:
    40

    MINA ENHETER

    Kan tänka mig att Steam UI är bättre när det är helt klart och på en ännu bättre telefon.. Jag testade det en hel dag och tyckte att det var helt okej på vissa punkter men saknade tyvärr mina egna widgets(man kanske kan ha det men jag fick det aldrig att funka).
    Har för mig att batteriet i statusbaren luras och verkar mer tömd än vad den egentligen är, har för mig att Malez skrev något om det, OM det nu var där du tittade..


    Jag håller själv på att testa en annan ROM nu, Xians version med Samsung Touchwiz, det första jag märkte var att allt verkade snott från Iphone, vilket inte uppskattas. Men jag ska ge det en chans..
     
  9. kongo

    kongo Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jan 2010
    Inlägg:
    393
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Har också kört xians rom på 1.100.05 med TW tycker de är fruktansvärt mycket copy på iphone os, valde att köra lancher pro istället men får se om man ger TW ett nytt försök
     
  10. Tisu

    Tisu Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 mar 2010
    Inlägg:
    830
    Mottagna gillanden:
    24

    MINA ENHETER

    Batteritiden kan jag inte uttala mig om riktigt, förutom att jag fick bättre batteritid med 1.100.05 än 2.00.16.

    Vilket minne? RAM eller lagring? Nu med denna får jag över 100Mb ledigt RAM om jag rensar.... fick väl som mest runt 60Mb med 2.000.16 har jag för mig.
     
  11. rikke

    rikke Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 apr 2010
    Inlägg:
    17
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Nu försökte jag roota min telefon, men sämst som man är lyckades jag på något sätt göra så den inte startar nu. Så om någon skulle kunna hjälpa mig lite och se om jag pajjat den totalt eller inte, så skulle jag bli väldigt glad.

    Följde guiden och lade in malezRecovery, dock version 0.5.4, vilket är den senaste. Gjorde en nandroid backup. Sen gick jag in i bootloadern (den med massa vita siffror ingen förstår) och skriv in så här i commando-prompten (vilket jag antar var väldigt fel)
    http://data.fuskbugg.se/skogsturken/root.png

    Tankade nämligen ner "Superboot.img" från LCR's hemsida och försökte lägga in den.

    Någon som har nått tips vad jag kan göra, försökt med dom tre olika knapp kombinationerna för att få liv i telefonen, men ikke.

    **Edit: Glöm mitt inlägg, det var bara att ta ut batteriet i telefonen så startade den igen. Det borde man ha tänkt på.

    **Edit nr2: Nu verkar den vara rootad också, skrev SU i terminal appen och då fick jag fram en SU request om root, vilket jag inte fick förut. Fast jag hittar fortfarande inte data/Dxdm mappen, eller va den hette med logfilerna som kan skapas när man kör "1.100.39.EMEA.GEN1 "
     
    Last edited: 1 aug 2010
  12. Crozz

    Crozz Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 sept 2009
    Inlägg:
    252
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    Ska lämna in telefonen snart och har tänkt unroota den. Hur går jag tillväga? Räcker det med att flasha in den senaste .bin filen från Acers hemsida? Just nu sitter jag på LCR 1.7.2 och en gammal 2.1 leak.
     
  13. DR_Gonzo

    DR_Gonzo Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 dec 2009
    Inlägg:
    49
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Nä nu fattar inte jag. Om man gör som det står i guiden, hur tar man sen bort apparna som man inte vill ha?
     
  14. Flexxy

    Flexxy Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jul 2009
    Inlägg:
    594
    Mottagna gillanden:
    40

    MINA ENHETER


    Har du fått root på din telefon så tar du lättast bort appar med titanium backup, finns att ladda ner från market...
    Skönt att kunna plocka bort just den appen man inte vill ha, akta dig dock från att ta bort googles egna apps eftersom de är sammankopplade med t.ex market osv..
     
  15. DR_Gonzo

    DR_Gonzo Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 dec 2009
    Inlägg:
    49
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    När jag har följt guiden och gjort recovery och fan och hans kerstin... så står det i Titanum att det inte får root åtkomst. Ska man göra nått speciellt innan appen kan få root åtkomst?
     
  16. DR_Gonzo

    DR_Gonzo Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 dec 2009
    Inlägg:
    49
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jaha vad gör jag nu då?

    Efter att jag testat lite med en ny rom gjorde jag en recovery bara för att testa. Och nu har jag inget nät och jag får inte kontakt med datorn via usb....
    (Och det är fan ingen picknick att navigera i recoveryn utan lyse heller)
     
  17. dekadans

    dekadans Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jan 2010
    Inlägg:
    986
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

  18. DR_Gonzo

    DR_Gonzo Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 dec 2009
    Inlägg:
    49
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag har Acers egna 1.6 i recoveryn (av misstag) och sen körde jag acers egna 2.1 som jag laborerade lite med.
    Men när jag kör recoveryn och luren är klar har jag ingen mottagning och det går ej att komma åt luren via USB. Går jag in i "Call settings" säger den "Network or SIM card error." Jag har provat med ett annat SIM-kort och då är det samma sak. Och jag kan väl inte få in en ny recovery utan att jag får kontakt med mobilen via datorn? Jag kan komma på en annan grej och det är att lägga in en ny rom på SDkortet och köra från recoveryn men. Problemet är at det verkar inte gå att köra SDkorts adaptern i minneskortsläsaren...
    För övrigt så fungerade romen som recoveryn är gjord på innan. Jag läste nått om att det blir fel mjukvara i radion ibland. Kan det vara nått jag råkat ut för? WiFi funkar som det ska...

    Edit: Nu lyckades jag flasha en anna rom från kortet men jag har fortfarande inget nät... nån som vet vad det kan vara för fel?
     
    Last edited: 26 aug 2010
  19. dekadans

    dekadans Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jan 2010
    Inlägg:
    986
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Ja, när du flashade en 2.1-bin installerade du en ny radio (mjukvaran som har hand om allt trådlöst). En nandroid tar backup på allt utom just radion, så när du återställde till 1.6 igen hade du fortfarande 2.1-radio, och den fungerar inte med 1.6, därför får du ingen täckning.

    För att lösa detta flashar du helt enkelt en ny bin, 1.6 om du vill ha det, men jag rekommenderar en 2.1-bin, då 2.1 gör det mesta bättre.
    Detta är ju förutsatt att du fått USBn att fungera.
     
  20. DR_Gonzo

    DR_Gonzo Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 dec 2009
    Inlägg:
    49
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Men borde inte radion fungera om jag flashar en 2.1 från kortet då? Jag har fortfarande inte fått den att dyka upp på datorn. Men den laddar via USB.