Guide för root till Ray.

Diskussion i 'Xperia ray' startad av damagee, 10 okt 2011.

  1. funio

    funio Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2011
    Inlägg:
    71
    Mottagna gillanden:
    23

    MINA ENHETER

  2. damagee

    damagee Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 maj 2010
    Inlägg:
    803
    Mottagna gillanden:
    53

    MINA ENHETER

    Då är min nästa fråga i det hela, nu när root är fixat, hur får jag in och vart hittar jag recoveryn så jag kan ta en nandroid asap...
     
  3. funio

    funio Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2011
    Inlägg:
    71
    Mottagna gillanden:
    23

    MINA ENHETER

  4. 4305ms

    4305ms Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jun 2010
    Inlägg:
    1 369
    Mottagna gillanden:
    78
    Telefon:
    S10

    MINA ENHETER

    Telefon:
    S10
    ROM:
    Stock
    Hej!

    Jag tänkte lägga in cyanogenmod men vad jag förstår måste jag låsa upp bootloadern först.
    Så jag ramlade in på SE's egna sida och försökte följa instruktionerna.. men ja, den vill inte reagera på vol+ eller någon annan variant när jag stoppar in usb-kabeln. Borde den inte säga till om.. ja något då? Att jag ska specificera drivisar eller vad det var..
     
  5. funio

    funio Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2011
    Inlägg:
    71
    Mottagna gillanden:
    23

    MINA ENHETER

    eftersom su skriver att du följde anvisningarna på se hemsida så antar jag att du har kollat att du kan låsa upp bootloadern på din ray och att du har installerat drivrutinerna de skriver om där.
    det du gör är att du håller vol+ intryckt redan innan du börjar stoppa in usb kabeln, sen får du frågan om var drivrutinerna finns...
    "Push and hold the unlock button* on your phone at the same time as you connect the phone to the computer with a USB-cable. See the note in the bottom of the page for information on what button to hold while connecting your phone to a computer.
    You will now be asked for drivers. Point to the usb_driver-folder where you placed the android_winusb.inf-file, and select the Android Bootloader Interface-file. If you are not asked for drivers, and your phone starts to boot as usual, it is not possible to unlock the boot loader on your phone."
    från se hemsida
     
    4305ms gillar detta.
  6. 4305ms

    4305ms Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jun 2010
    Inlägg:
    1 369
    Mottagna gillanden:
    78
    Telefon:
    S10

    MINA ENHETER

    Telefon:
    S10
    ROM:
    Stock

    Jag har kommit så långt att jag lyckats roota och lyckats fatta hur flashtool fungerar (more or less) men de där android_winusb.inf-file har jag lyckats slarva bort:/
    Den skulle in i drivisarna och sen är jag väl good-to-go?
    Du har ingen länk var jag kan hitta android_winusb.inf-file? Tacksam för svaret!
     
  7. funio

    funio Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2011
    Inlägg:
    71
    Mottagna gillanden:
    23

    MINA ENHETER

    http://unlockbootloader.sonyericsson.com/downloadinf.zip
    sdk hittar du här:
    Android Developers
    alla stegen finns här:
    To unlock the boot loader of your phone | unlockbootloader.sonyericsson.com
    lycka till
     
  8. 4305ms

    4305ms Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jun 2010
    Inlägg:
    1 369
    Mottagna gillanden:
    78
    Telefon:
    S10

    MINA ENHETER

    Telefon:
    S10
    ROM:
    Stock
    Det måste ju gå att lösa detta på något vis. Varför i helvete har SE gjort så att man inte kan låsa upp "certain releases" av telefonen?? Jag blir galen om jag inte kan få flasha in lite roliga saker på telefonen. Roota fungerar etc etc
    Men så när man ska köra fastboot så hittar den inte telefonen.. och ja - då är den låst enligt SE.. det är ingen som vet någon omväg kring det här?
     
    Last edited: 27 okt 2011
  9. funio

    funio Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2011
    Inlägg:
    71
    Mottagna gillanden:
    23

    MINA ENHETER

    Antar att du syftar på stockromen, det finns en mycket bra lista för arc. Tror att ray och arc är mycket snarlika för att inte säga nästan identiska när det gäller appar. Här är den:
    The Complete Comprehensive List of System Apps for Xperia Arc (Updated) - xda-developers
    Hoppas det var rätt svar:P
     
    BuckNaked och [SIC] gillar detta.
  10. [SIC]

    [SIC] Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 sept 2011
    Inlägg:
    184
    Mottagna gillanden:
    17

    MINA ENHETER

  11. Zanders

    Zanders Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    161
    Mottagna gillanden:
    19

    MINA ENHETER

    1.Om man drar en root på Rayen, det enda som händer är att man kommer in i registret och allt ser ut som vanligt eller?
    2.Funkar uppdateringar från SE som vanligt?
    3.Om man behöver lämna in den på garantin, hur gör man då för att ta bort rooten, räcker det med en uppdatering via SE så försvinner den?
    4.Om man fuckar upp nånting i filsystemet, räcker en uppdatering då eller har man gjort upp det för sej?
    5.Byter man filer via filsystemet i telefon från minneskort eller via program i datorn?
    6.Finns det inget program typ A2uploader som man öppnar upp registret med från datorn?

    Edit:La till lite!
     
    Last edited: 29 okt 2011
  12. ba7b0y

    ba7b0y Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 okt 2011
    Inlägg:
    1
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    "One click root" (mer eller mindre..)
    Samma exploit som ovan (zergRush), men med Flashtool.

    https://github.com/Androxyde/Flashtool/downloads

    Ladda ned:
    Flashtool-jre6u29.exe
    FlashTool-Core-0.4.exe
    FlashTool-0.4hotfix1.exe
    Flashtool-LT15Device.exe

    Extrahera alla filer i en och samma mapp (typ C:\Flashtool).

    Slå på USB-felsökning i telefonen (Inställningar->Appar->Utveckling).

    Kör X10FlashTool.exe.
    Välj "SonyEricsson Xperia Arc" i rutan som ploppar upp.
    Tryck på "Root" (hänglåset).
    Vänta.

    Done!

    29/017/2011 00:17:13 - INFO - Android version : 2.3.4 / kernel version : 2.6.32.9-perf
    29/017/2011 00:17:13 - INFO - Root Access Allowed

    /j
     
  13. jinpa

    jinpa Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 okt 2010
    Inlägg:
    116
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Varför ned gradera?
     
  14. funio

    funio Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2011
    Inlägg:
    71
    Mottagna gillanden:
    23

    MINA ENHETER

    Du kanske har redan kollat upp allt men:
    1 vet inte vad du menar med registret, filhanterare kanske? ja du kommer in och kan röja runt....
    2 om du rootar utan att öppna bootloadern är svaret ja
    3 samma som ovan
    4 vet inte
    5 du kan använda rootexplorer i telefonen och android commander från datorn
    6 se ovan andra delen av svaret
     
    Zanders gillar detta.
  15. [SIC]

    [SIC] Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 sept 2011
    Inlägg:
    184
    Mottagna gillanden:
    17

    MINA ENHETER

    Oftast iom root så får du CWM Recovery "på köpet" när du antingen flashar kernels eller slänger i en ny ROM och det är den ända backup på systemet du behöver egentligen utom möjligtvis Titanium (som vad jag har förstått låter dig återställa appar & spel om du tex slänger i en ny purfärsk ROM).
    Även om du fuckar upp systemet så kommer du in i boot/recovery och kan återställa senaste backup:en
    Som sagts tidigare så ger den gamla goda CRT animation mig större glädje än en 3D kamera, facebook extensions & plugins & fan och hans moster :teeth:
    Tror jag tog bort runt 10 olika facebook saker från systemet samt att jag slipper se "uppdatera" i tid & otid.
     
  16. Zanders

    Zanders Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    161
    Mottagna gillanden:
    19

    MINA ENHETER

    Ja, filhanteraren lite längre ner i filsystemet menar jag nog.
    Vill in och kolla om jag kan hitta lite ljudfiler ev. byta dom, blocka röstuppringning med BT, kanske plocka bort lite Fejsbooktjafs osv.
    Har läst igenom tråden några gånger och det har dykt upp lite olika versioner efterhand.
    Vilken är det jag behöver (den enklaste) för att bara komma in i filsystemet och röja lite enl. ovan?
     
    Last edited: 4 nov 2011
  17. Zanders

    Zanders Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    161
    Mottagna gillanden:
    19

    MINA ENHETER

    Det lät komplicerat det där :ehm:

    Den där CRTn, går det inte att hitta den i gamla versionen och föra över den till nyaste med alla dessa flashprogram?
    Hade den några minuter också innan jag uppdaterade, riktigt cool!
     
  18. [SIC]

    [SIC] Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 sept 2011
    Inlägg:
    184
    Mottagna gillanden:
    17

    MINA ENHETER

    Jag såg nåt på xda vilket går ut på samma ideé som du tänker men den kräver root precis som mitt alternativ - att flasha en 2.3.3 firmware.
    Xperia CRT Animation.
    Om du vill kan jag skicka länk till min 2.3.3 framework?
     
    Last edited: 4 nov 2011
  19. Zanders

    Zanders Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    161
    Mottagna gillanden:
    19

    MINA ENHETER

    Ja, visst! Läste lite på den där sidan, men fattade inte så mycket:ehm:
    Vad krävs, en rootning och sen bara byta ut filen?
     
    Last edited: 5 nov 2011
  20. [SIC]

    [SIC] Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 sept 2011
    Inlägg:
    184
    Mottagna gillanden:
    17

    MINA ENHETER

    Det är det här som är det fina men likaså det jobbiga med android, att du kan göra på flera sätt men samtliga kräver root/unlocked bootloader (rätta mig om jag har fel).
    Sätt #1: det jag skrev i tidigare inlägg (kräver root för åtkomst av framework-res.apk) och ändra denna.
    If you switch it back with root explorer, programs will start to force close. Just reboot and you'll be fine


    Och i denna framework fil som du också kan öppna med winRAR tex så behöver du leta upp rätt rad "config_animateScreenLights in 4.0.2.A.0.42 FW to false" samt ändra den och sedan flytta tillbaks och skriva över befintlig framework och ändra rättigheter(permissions). Gör backup först!

    eller 2:
    Att flasha en 2.3.3 firmware vilket egentligen inte kräver root utan endast att du låser upp bootloadern för att sedan flasha en kernel som du hittar på tex xda via cmd i windows (kör du på annat OS = google ;))

    eller 3:
    Installera CM7 eller MIUI vilket ger den gamla goda CRT animationen.

    Jag gjorde metod #2 och visst, man fick läsa lite och hade sina tvivel att sabba nya luren men imo så är det mer än värt det. Vad ska jag med ~10 olika facebook appar/extentions/plugins, demo på wisepilot (när googles gratis gps med röst följer med) & skabbig CRT till när jag kan få bättre?
     
    Last edited: 4 nov 2011