Det var mycket intressant att få en ny SGS att jämföra med. Utan att ställa in Tbears råd för GPS:en så är den nya "out of the box" minst lika bra som det gamla exet (som i sin tur HADE Tbears inställningar). Det innebär att satelliterna nu kommer direkt i GPS Test och att mobilen ok snabbt hittar pos med Google Maps. Men kör jag Runkeeper så gör den - mycket liknande det gamla exet, men kanske något mindre - lustiga hopp under cyklingen så distansen blir mellan 20 och 40 % längre än verkligheten (kollat genom en cykeldator). Med iPhone 3GS var detta "påslag" minimalt. Men jag ska testa nu med det nya exet och Tbears inställningar.
[Det ska påpekas dels att Runkeeper till iPhone mycket väl kan vara bättre optimerat. Och så ska det påpekas att både i fallet iPhone och SGS, så hade jag mobilen i en byxficka. Hade jag haft den i fria luften
orealistiskt) hade det nästan säkert inte blivit några problem.]
Slutsatsen är ändå för mig att skillnaden mellan två GPS i två ex av SGS inte är jättestor. Men jag återkommer i morgon med nytt test där jag jämför resultat från mina två ex, båda med Tbears GPS-inställningar.
PS. Kompassen kändes mer uppenbart bättre i det nya exet av SGS än i det gamla. Och den var bättre än iPhones kompass. Men det där med kompass tycks vara lite olika från gång till gång.
Last edited: Jul 13, 2010