[Guide] Hur du använder Emulatorer

Diskussion i 'Xperia Play' startad av Gladjolt, 13 apr 2011.

  1. Martin77

    Martin77 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 mar 2010
    Inlägg:
    155
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Jag är ute efter emulatorer, men nu så finns ju inte dessa på market längre, kanske finns att köpa någon annanstans?? Om inte kanske man skulle kunna få lite tips om var man kan hitta dessa!? Googlat lite och kollat på en del "sidor".. ;) men hittar inget.. Är väl främst nesoid, snesoid, fpse (dom som verkar vara bäst!?) och någon nintendo64 emulator.. Vore väldigt tacksam för hjälp med detta, om inte i forumet så gärna via ett pm.
     
  2. uttiputti

    uttiputti Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jun 2011
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    sök på snes9x den finns på market ännu, funkar fint på min play iaf. fultanka e väl det som gäller om emulatorerna tagits bort..
     
  3. Phukkitt

    Phukkitt Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 apr 2011
    Inlägg:
    169
    Mottagna gillanden:
    22

    MINA ENHETER

    Fultanka behövs inte, alla yongzh's emulatorer finns på SlideME. Ingen som läser nyheter här längre? :P
    Markets mest populära emulatorer nedplockade av Google – går nu att ladda hem gratis från SlideME | Swedroid

    Direktlänk till hans profil: https://slideme.org/user/yongzh
    Laddas hem som vanliga .apk-filer.

    Om ni vill kunna tanka hem och uppdatera dem via mobilen så kan ni skaffa SAM, typ som en market-app för SlideME. Jag själv har den endast för att enkelt kunna söka efter uppdateringar till dessa emulatorer.

    FPse finns fortfarande på market, skaparna till den bryter inte mot några regler (till skillnad från yongzh som snott andras arbete, men men...)
     
    Last edited: 29 jun 2011
    Martin77 gillar detta.
  4. Dr.Smith

    Dr.Smith Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jul 2010
    Inlägg:
    93
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    Annars kan jag tipsa om Robert Broglias emulatorer. Snes9x EX är gratis (och en av orsakerna till att yongzh gjorde big no-no då han tog betalt för Snesoid trots att källkodslicensen för Snes9x explicit förbjöd det) och de övriga håller rätt bra kvalisort! T.ex. kan man välja att slippa interpolation när bilden skalas upp så man får behålla fyrkantigheten och undvika blurrigheten... :)

    Han har just nu en PC Engine (TG16)-, GameBoy (+color)-, NES, SNES och Mega Drive. Den sistnämnda kommer enligt honom själv även att få stöd för Master System och ev. CD-stöd (Mega CD, eller vad det heter) i framtiden.

    Emulatorerna kostar några tior styck, så priset är inte något att orda om.
     
  5. Martin77

    Martin77 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 mar 2010
    Inlägg:
    155
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Hittade faktiskt SlideMe igår, riktigt bra.. Där hittade jag även app som heter emulator ROMs, där man kan hitta rom filer.. Bra den också.. Finns det mer sådana här liknande appar? söker främst till N64..
     
  6. mcmuff

    mcmuff Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jun 2011
    Inlägg:
    271
    Mottagna gillanden:
    103

    MINA ENHETER

    Vad innebär det när man fått hem filer som heter "Castlevania - Symphony of the Night (USA) (Track 1).bin" och "Castlevania - Symphony of the Night (USA) (Track 2).bin"?
    Notera track. Har absolut ingen aning vad just "track 1 & 2" är för något

    Detta gäller PSX-emulatorn/roms
     
  7. Phukkitt

    Phukkitt Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 apr 2011
    Inlägg:
    169
    Mottagna gillanden:
    22

    MINA ENHETER

    Verkar udda, det spelet ska ju bara ha en skiva vad jag kan se. Fick du med några övriga filer eller så?
    Annars så kan du ju leta efter SLUS-00067 så ska du hitta det som en skiva.
     
  8. mcmuff

    mcmuff Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jun 2011
    Inlägg:
    271
    Mottagna gillanden:
    103

    MINA ENHETER

    Jag fick med .cue-filen också.
    Hur stor är SLUS-00067 i mb? Grejen är den att Track 1 ligger på 513mb medans Track 2 ligger på 42,6mb.

    När jag lägger in filerna på telefonen och startar med Track 1 så funkar spelet utan problem vad jag kan se. Väljer man Track 2 istället så händer ingenting.

    Tekken 3 är också uppdelat i "Tracks".
     
  9. Miste

    Miste Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 mar 2011
    Inlägg:
    77
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Track 1 är väl data-spåret på skivan och track 2 och uppåt är musikspår.
     
  10. The_Terrier

    The_Terrier Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jun 2011
    Inlägg:
    7
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hej jag har funderat på om det går att använda playstation emulator till psp spel om det inte fungerar finns det någon emulator till psp spel och om det fungerar till playen
    Tack på förhand
     
  11. mcmuff

    mcmuff Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jun 2011
    Inlägg:
    271
    Mottagna gillanden:
    103

    MINA ENHETER

    Hmm, ja, det kanske kan stämma. Tekken 3 var förövrigt uppdelat i tre tracks.

    Vad är vitsen med tracks? Blev grymt förvirrad.
     
  12. Miste

    Miste Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 mar 2011
    Inlägg:
    77
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Spår på cd-skivan, många (äldre, innan mp3.blev vardagsmat för 10-11 år sedan) spel, både till pc och psx har musiken som audiospår på CDn istället för ljudfiler.
     
  13. mcmuff

    mcmuff Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jun 2011
    Inlägg:
    271
    Mottagna gillanden:
    103

    MINA ENHETER

    Aha, såklart. Man måste, med andra ord, ha med alla "Tracks" på telefonen?
     
  14. Phukkitt

    Phukkitt Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 apr 2011
    Inlägg:
    169
    Mottagna gillanden:
    22

    MINA ENHETER

    Den jag har är 569MB, så det låter ju som att det kan vara samma du har fast uppdelat. Efter att jag komprimerat den blev den dock 367MB. :)

    Minns att man kunde stoppa Quake II-skivan i stereon och lyssna på all musik från spår två och framåt, goa tider. :)
    Kan dock inte minnas att jag sett det på ett PS1-spel, utan bara på PC-spel.

    Troligtvis, om du vill höra musiken. Alternativt laddar du ner nånstans där du får allt på en skiva. :P
    För att hitta skivnummer kan du kolla på sonyindex.com

    Nej, det går tyvärr inte. Dagens telefoner är för klena för att emulera PSP ordentligt.
     
    Last edited: 8 jul 2011
  15. Miste

    Miste Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 mar 2011
    Inlägg:
    77
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Om musik är viktigt för dig, så ja. Men troligtvis så kan du spara utrymme genom att skippa det, det _borde_ inte behövas. Om det ändå kräver att spåren finns med så borde man kunna skapa en tom fil med samma namn.
     
  16. mcmuff

    mcmuff Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jun 2011
    Inlägg:
    271
    Mottagna gillanden:
    103

    MINA ENHETER

    Provade att köra Tekken 3 utan musik innan och det kändes... rätt tomt :) musik är fan en stor/viktig del av spelet (oftast)
    Ska strax lägga in Final Fantasy 7 på min Xplay, ett spel jag aldrig lirat :cool:
     
  17. usvrg

    usvrg Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jul 2011
    Inlägg:
    47
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Fin guide, hjälpte en hel del faktiskt.

    Hittade en grym app för roms på Slideme, "emulator roms plus". Finns hur mkt som helst och den lägger dessutom spelen automatiskt i sdcard/roms/"emulator of choise" och skapar mappen om den inte redan existerar.

    Via Slideme's market app fick jag även tag i alla *oid'er så det va faktiskt extremt simpelt att få detta att fungera men jag har en fråga som jag hoppas nån kan svara på: blir det någon prestandaskillnad om man kör spelen uppackade vs ouppackade?

    Det blir ju inte allt för många kb extra på nes,snes,gba/c och gen spelen om man packar upp dom så det gör egentligen inget för min del. På n64 är det ju lite större storlekar det handlar om men prestanda går före filstorlek och det jag testade här va rätt ospelbart så allt åkte i papperskorgen innan jag ens kom på tanken att packa upp.

    Har googlat på allt möjligt men hittar noll info. Nån som sitter på lite fakta ang detta?
     
  18. Fjesk

    Fjesk Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jul 2011
    Inlägg:
    6
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Ang Rom Gripper.

    Är de bara jag som får connection failed oavsett vilken rom jag försöker ladda hem?

    Försöker hitta Donkey Kong country 2 rom som fungerar på min xperia play men jag kan inte hitta.
     
  19. Phukkitt

    Phukkitt Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 apr 2011
    Inlägg:
    169
    Mottagna gillanden:
    22

    MINA ENHETER

    Rom Gripper är död, servern verkar ligga nere permanent nu.

    Du kan ju testa med "Emulator Roms Plus" som usvrg tipsar om i inlägget ovanför ditt, verkar vara en bra ersättare. :)
     
  20. Frostmorker

    Frostmorker Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2011
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    problem med knapp/icon längst ner på skärmen i fpse

    hej

    jag ett problem. Jag får bort alla knappar på skärmen utom en som ligger längst ner i mitten och nästan set ut som en ring. Jag tror det är den som byter skin ifall man kör med skärmknappar. Någon som vet om och hur jag kan få bort den?