[GUIDE] Hur du rootar din Nexus S!

Diskussion i 'Nexus S - ROM-filer och utveckling' startad av ViLANDER, 11 feb 2011.

  1. Birfen

    Birfen Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 mar 2011
    Inlägg:
    74
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER


    nej sådär ser det inte ut, kan ju inte installera den där bootloader driversen,

    hur ser din ut när du går in i normal läge?
     
  2. jedi

    jedi Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    3 jul 2009
    Inlägg:
    3 008
    Mottagna gillanden:
    533

    MINA ENHETER

    Okej, gör så här:

    1. Högerklicka och välj Uppdatera drivrutin... -> Välj drivrutinsprogramvara som redan finns på datorn
    2. Ange mappen usb_driver som sökväg
    3. I samma fönster klickar du på Låt mig välja från en lista över drivrutiner som finns på datorn
    4. Det dyker nu upp en lista om tre alternativ
    5. Välj Android Bootloader Interface
     
    Birfen gillar detta.
  3. Birfen

    Birfen Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 mar 2011
    Inlägg:
    74
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Sådär ja där fanns den tack :), "fastboot oem unlock" + Enter ska man skriva i cmd nu alltså som det står i guiden och såklart hittar den inge där heller, ger fan upp detta nu,
     
  4. Erknlssn

    Erknlssn Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 apr 2011
    Inlägg:
    289
    Mottagna gillanden:
    14

    MINA ENHETER

    Har du ändrat så att det körs från rätt directory?

    Sent from my Nexus S using Tapatalk
     
  5. jedi

    jedi Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    3 jul 2009
    Inlägg:
    3 008
    Mottagna gillanden:
    533

    MINA ENHETER

    Det beror med största sannolikhet på att du inte har lagt till sökvägen till SDK:n bland miljövariablerna.

    Kod:
    cd Program Files (x86)\Android\android-sdk\tools
    följt av

    Kod:
    fastboot oem unlock
     
  6. Birfen

    Birfen Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 mar 2011
    Inlägg:
    74
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER


    till miljövariablerna är jag med, men vilken av dom ska jag ändra/lägga till och till vad? till mappen med alla sdk ?
     
  7. Roger78

    Roger78 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 feb 2010
    Inlägg:
    197
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    Testa att hålla in shift och högerklicka på mappen tools välj sedan kör kommando tolk så ska den nog hitta filen.

    fastboot.exe ochrecovery clockwork måste ligga i samma mapp
     
  8. jedi

    jedi Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    3 jul 2009
    Inlägg:
    3 008
    Mottagna gillanden:
    533

    MINA ENHETER

    Till mapparna platform-tools respektive tools, så det som ska läggas till är alltså ;C:\Program Files (x86)\Android\android-sdk\platform-tools;C:\Program Files (x86)\Android\android-sdk\tools.
     
  9. Birfen

    Birfen Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 mar 2011
    Inlägg:
    74
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    alltså så ska jag lägga in 2st adresser, men ska jag lägga till eller ändra någe i miljövariablarna

    jag har följt guiden men någon fastboot.exe har jag inte i någon mapp.
     
  10. jedi

    jedi Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    3 jul 2009
    Inlägg:
    3 008
    Mottagna gillanden:
    533

    MINA ENHETER

    Du ska lägga till de två adresserna på slutet: semikolon -> den första adressen -> semikolon -> den andra adressen.

    Roger78 syftar på toolsmappen. Däri ligger fastboot.exe. Men bortse från det och följ guiden genom att lägga img-filen i platform-tools.
     
  11. Roger78

    Roger78 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 feb 2010
    Inlägg:
    197
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    Den ska ligga under tools? i samma mapp lägger du recoveryfilen
     
  12. jedi

    jedi Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    3 jul 2009
    Inlägg:
    3 008
    Mottagna gillanden:
    533

    MINA ENHETER

    Det stämmer, och så kan man också göra, men det kvittar egentligen. Den kan lika gärna ligga i platform-tools.
     
  13. Birfen

    Birfen Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 mar 2011
    Inlägg:
    74
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Ok tack för all hjälp. ska ta och fixa allt det där imorgon,
     
  14. otto

    otto Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 dec 2010
    Inlägg:
    833
    Mottagna gillanden:
    126

    MINA ENHETER

    För att kolla om du skrivit in path-variablerna rätt kan du bara öppna en prompt och skriva "fastboot" eller "adb". Kommer det upp en massa jäkla text har du skrivit rätt, om inte får du göra om. Det spelar ingen roll vilken mapp du står i eller ens om telefonen är inkopplad med USB.
    Semikolon-tecknet skiljer variablarna du lägger till från de som redan står. Notera att variablarna som redan är där MÅSTE få vara kvar för att datorn ska fungera ordentligt.

    För att "fastboot oem unlock" ska fungera spelar det ingen roll var du lagt Clockwork recovery image, det spelar inte heller någon roll var du står i mapphierarkin. Du kan (och bör) alltid testa anslutningen till fastboot med kommandot "fastboot devices" när du ska arbeta med programet. Telefonens serienr ska då dyka upp.
    Se till att ställa telefonen i fastboot-läge också med volym upp + power innan du fipplar med fastboot-kommandon, annars händer det inte så mycket.
     
  15. Birfen

    Birfen Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 mar 2011
    Inlägg:
    74
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER


    Så tryckte på "new" och la till 2st adressar när jag skriver adb får jag upp en massa text men inte när jag skriver fastboot har gjort om adresserna flera gånger nu, Det ser ut såhär ;C:\Users\Random\Desktop\nexus\android-sdk-windows\tools;C:\Users\Random\Desktop\nexus\android-sdk-windows\platform-tools

    ser ni någe fel eller?
     
  16. otto

    otto Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 dec 2010
    Inlägg:
    833
    Mottagna gillanden:
    126

    MINA ENHETER

    Vi kan ju ta min kompletta PATH som exempel

    Jag kör 64-bitars windows. Det fetade är det som jag la till vid installation av SDK.

    Du har alltså installerat SDK på ditt skrivbort (/desktop)? Ovanligt och oväntat, men det fungerar. Vet inte om det är ett typo, men du har ett mellanslag i den andra strängen:
    C:\Users\Random\Desktop\nexus\androi d-sdk-windows\platform-tools

    "New" förresten? Du ska bara lägga till dina strängar under System --> Avancerade systeminställningar --> Miljövariabler --> PATH (markera variabeln i den övre rutan) --> Path (dubbelklicka på variabeln i den undre rutan)
     
    Last edited: 6 jun 2011
  17. Birfen

    Birfen Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 mar 2011
    Inlägg:
    74
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    jag gjorde en egen som heter android kan det vara felet? gjorde en mapp på desktop och installera där tyckte det va ganska smidigt :).

    System --> Avancerade systeminställningar --> Miljövariabler sen kan ja bläddra efter en som PATH ,

    variable name PATH

    variable value C:\Program Files (x86)\NVIDIA Corporation\PhysX\Common;C:\Program Files\Common Files\Microsoft Shared\Windows Live;C:\Program Files (x86)\Common Files\Microsoft Shared\Windows Live;C:\Program Files (x86)\ATI Stream\bin\x86_64;C:\Program Files (x86)\ATI Stream\bin\x86;%SystemRoot%\system32;%SystemRoot%;%SystemRoot%\System32\Wbem;%SYSTEMROOT%\System32\WindowsPowerShell\v1.0\;C:\Program Files (x86)\ATI Technologies\ATI.ACE\Core-Static;C:\Program Files (x86)\Windows Live\Shared "jävlar va mycket text det blev där :), men det är alltså här ja ska lägga till adresserna ?
     
    Last edited: 6 jun 2011
  18. jedi

    jedi Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    3 jul 2009
    Inlägg:
    3 008
    Mottagna gillanden:
    533

    MINA ENHETER

    Japp. Ett semikolon efter C:\Program Files (x86)\Windows Live\Shared, följt av adressen till de två sökvägarna åtskilda med ett semikolon.
     
  19. Birfen

    Birfen Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 mar 2011
    Inlägg:
    74
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER


    ah okey då är jag på rätt spår tror ja.

    ska testa detta återkommer med svar :)
     
  20. Birfen

    Birfen Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 mar 2011
    Inlägg:
    74
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Sådär, nu är allt klart :), det strulade lite med att img filen inte heter som den gör i guiden osv, men det ordnade ju sig iaf, tack för all hjälp ja fått hehe