[Guide] Kalibrera ditt batteri! (Kräver root!)

Diskussion i 'Xperia X10 - ROM-filer och utveckling' startad av rodak, 1 dec 2010.

1. miper82

miper82 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    20

MINA ENHETER

ska batteritiden bli bättre direkt eller efter man mjölkat ur det sista ur den o laddar om?

2. Papazian

Papazian Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    27

MINA ENHETER

Har testat detta nu, ska bli intressant. När jag skulle ladda ur batteriet igår tog det ca 2h från 100% till att den stängde av sig själv med endast surfande på wifi med 100% brightness.

3. Grotesco

Grotesco Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    19

MINA ENHETER

Jag körde Battery Calibration i går kväll. Sen laddade jag den fullt. När den var på 100% så stängde jag av telefonen och laddade ytterligare 20-30 minuter (Så att laddikonen vid avstängd mobil också visade fullt). Jag tycker batteritiden hittills verkar bättre. Tog bort den från laddaren i bilen ca 9:00 i morse och då var den på 100%. Ligger på 93% nu. Måttligt användane. Men vi får se.

Körde in Wolfbreak 6.0 ROM i torsdags kväll (efter att ha kört på 5.0 ca en vecka, innan dess helt orginal med ljud+fps-fix+bravia)

Men batteritiden kan förbättras efter ett par dagar när telefonen "lärt" sig batteriet bättre tror jag.

4. Titika

Titika Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hmmm, jag testar väl igen. Blir intressant. När jag har fulladdat batteri och spelar "frog jump in maze" och har skärmen på 40% ljusstyrka allt avstängt som kan dra ström och jag spelat i en kvart ca så har det laddats ur och visar 73% och nog skall det väl hålla längre? Men som sagt, testar igen :-)

5. Papazian

Mottagna gillanden:
    27

MINA ENHETER

Följde som sagt denna guiden igår. Har varit utkopplad i 5h 40min och har 15% kvar. Inte gjort något annat än att surfa med 50% ljusstyrka på wifi i kanske 4h. Är detta ok?

6. Titika

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Om du surfat på nätet i 5 timmar ca så verkar ju ditt batteri bra fast jag kan inte så mycket. Om jag skulle surfa på nätet så skulle mitt batteri vara slut efter ca 2 timmar....mitt batteri verkar uruselt om jag spelar nåt spel....annars kanske jag skickar ca 10 sms per dag och pratar sammanlagt en halvtimme i telefon (flera korta samtal), surfar aldrig nästan på nätet men spelar grodspelet och fasiken vad det drar ur....Visserligen laddar det snabbt men man vill ju det skall hålla åtminstone en dag även om man spelar spel. Nu kör jag ny kalibrering får vi se..

Last edited: 23 sept 2011
  7. Titika

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Så där, nu har jag kalibrerat och haft den avstängd medan den fått ladda lite till. Nu skall jag spela mitt lilla grodspel med allt avstängt (wifi etc), skärm på 40% osv. Få se hur många procent den tappar efter en stunds spelande...

8. Titika

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

35 minuters spelande och batteritiden är nere på 85%. Håhåjaja....Hoppas det blir bättre med tiden annars blir jag riktigt arg...

9. Titika

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

4 korta sms senare= 81% Inte skall det väl vara så här ??????? J-ligt j-ligt dåligt alltså Kanske dags för nytt batteri trots att telefonen inte är ens ett år...Nåväl, nu skiter jag i detta så slipper ni höra om mitt j-vla batteri hehe..God eftermiddag folks!

10. Papazian

Mottagna gillanden:
    27

MINA ENHETER

Uppdatering : batteriet dog typ 5min efter mitt senaste inlägg. Efter ca 10 min testade jag starta telefonen igen, stod att jag hade 5&%

11. Papazian

Mottagna gillanden:
    27

MINA ENHETER

Uppdatering : batteriet dog typ 5min efter mitt senaste inlägg. Efter ca 10 min testade jag starta telefonen igen, stod att jag hade 5%. Stoppade ner mobilen i fickan. Tog upp den ca 2 timmar senare och ser att den har startat om sig själv. Låser upp den och ser att batteriet nu står på 17%. Har sett detta fenomenet förut, att batteriet återhämtar sig vid längre tids inaktivitet. Någon annan som sett detta?

12. Titika

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Skönt (förlåt) att läsa att även andra har problem med batterihelvetet!! Min är helt urladdad nu efter ca en timmes spelande och ca en timmes telefonpratande sammanlagt på hela dagen....nog e nåt galet alltså...kör en ny kalibrering. Kanske är det så att kalibreringsprogrammet är sämre än det man liksom får göra "själv" när man kalibrerar. Kan det vara så? Blir ju så jääääävla less på att behöva ladda stup i kvarten...

Last edited: 23 sept 2011
  13. Papazian

Mottagna gillanden:
    27

MINA ENHETER

Är egentligen inget jätteproblem för mig då jag nästan alltid har tillgång till ett uttag, men lite frustrerande kan det vara :-)

14. Papazian

Mottagna gillanden:
    27

MINA ENHETER

Är det ingen annan som upplevt de underligheterna med batteriet som ökar när telefonen är i vila?

Idag gick telefonen från 100% till ca 50% på 1½ timme av konstant surfance. Senare under dagen spelade jag lite angry birds tills telefonen var nere på 17%. Efter att det fått stå oanvänd i ca 45min så var den upp i 23%.
    Ganska precis så stängde den av sig själv pga att batteriet var slut. Startade om den direkt och då står batteriet på 16%. 5 minuter senare står den på 0% igen och stänger av sig. Startar den igen och hinner se att den står på 13% innan den stänger av sig.

15. Papazian

Mottagna gillanden:
    27

MINA ENHETER

Min telefon stänger alltid av sig själv vid 15% nu. Är det kalibreringen som är galen?

16. Titika

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Nu har nog min telefon "vant" sig vid kalibreringen men inte fasen har det blivit längre batteritid. Den är lika dålig som innan. Pratade med en god vän som jobbar med mobiler och han sa att det är vanligt att smartphones batterier inte håller länge och att det knappast är nån ide att kalibrera etc...så ni som har fått bättre batteritid, har ni gjort det själv eller använt programmet "battery calibration"? För jag tror nämligen att man måste göra allt manuellt och att BC är ett skitprogram som inte alls funkar :-(

17. Grotesco

Grotesco Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    19

MINA ENHETER

Batteriets kapacitet är en sak. Den andra parametern är den information som lagras i Android om batteriet. Där finns också en del buffert så att man inte överladdar batteriet. Batteriinformationsfilen byggs upp av hur batteriet fungerat histiriskt och kan om man hållit på mycket med olika rom-ar få en felaktig historik (borde även kunna gälla officiell 2.3.3 uppdatering) Det battery calibrationappen gör är ju att ta bort battery.props filen, vilket är precis samma sak du gör vid en manuell kalibrering. Men den kan aldrig förbättra ett gammalt slitet batteri. Köper man ett nytt batteri ska man definitivt ta bort battery.props

Last edited: 28 sept 2011
    Titika gillar detta.