[GUIDE] Officella ROOT för Optimus 2X 18/5-11

Diskussion i 'Optimus 2X - ROM-filer och utveckling' startad av FearKill, 19 mar 2011.

1. exnm

exnm Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

2. haraldsson87

haraldsson87 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Har problem med att uppgradera till titanium pro.

Via market så hänger den sig på downloading så jag betala via Joels sida direkt.

Då fick jag ett mail med en zip fil, tar zip filen och zippar upp den sedan lägger man inte den på sd kortet direkt, ej i en mapp och sen så ska den upptäcka att jag har Pro licensen.

Det gör den inte.

Någon som har gjort det och kan hjälpa mig?

3. exnm

exnm Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

Nu är det rootat och klart:) Fan vad teknisk man känner sig helt plötsligt:P

4. Aerographic

Aerographic Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Hehe :) Visst känner man sig lite stolt sådär :P

5. nixxz

nixxz Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    173

MINA ENHETER

Då har jag äntligen lagt in en beställning på en 2X, så tänkte med att börja roota den när den kommer på posten.
    Så börjat läsa lite.
    Då jag har rootat många telefoner innan så verkar ju detta lätt.
    Men undrar hur jag tar bort dessa program som ligger med telefonen?
    Om jag tar bort dessa inte "frysa" dom så när jag fabriksåterställer telefonen kommer dom tillbaka då?

6. exnm

exnm Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

Mycket stolt :P

Men lite frågor ploppar upp nu..
    Har installerat Titanium backup, gjort en backup på sys data + appar, är det allt eller?
    La hela titanium mappen på datorn också om man nu ska det:P D.v.s. om allt skiter sig kan jag återställa med den backupen?

Edit: Och alla verkar ta bort F-Secure det första de gör efter rootning, tycker det verkar lite smidigt att kunna låsa telefonen via sms om man blir av med den, vad är haken? :)

Last edited: 29 mar 2011
  7. Lillen89

Lillen89 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Varför funkar inte super one click för mig?? skrev ang detta tidigare i tråden, mitt antivirus säger att filen innehåller en trojansk häst och den blockas.. tips?

8. spiky

spiky Bannlyst Bannlyst

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Tänkte mig inte för innan jag tog bort en massa program ifrån min x2 så jag tog aldrig en backup på somliga program så som google voice facebook med mera, vad kommer att hända min
    ögon sten när jag gör en factory reset? brickar jag den?

9. cjb

cjb Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 280
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Galaxy S25 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Galaxy S25 Ultra
    Telefon 2:
    Galaxy S23+
    Stäng av ditt antivirus!
    Rootning uppfattas ofta som som skadlig kod av virus skydd då man egentligen "hackar" sin telefon, men det är inget att bry sig om.

10. nixxz

Mottagna gillanden:
    173

MINA ENHETER

DUMP

11. Alto

Alto Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    83

MINA ENHETER

tar du bort dom så kommer dom inte tillbaka när du fabriksåterställer dom.

du kan ta bord tom med Titanium backup

12. nixxz

Mottagna gillanden:
    173

MINA ENHETER

Okej, men om jag fryser dom kommer det fungera på samma vis som att ta bort dom?
    Att jag får mer utrymme över och det går snabbare?

Last edited: 29 mar 2011
  13. Alto

Alto Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    83

MINA ENHETER

ja. det är så jag har upplevt min telefon sen jag frös lite lg skit iallafall

när du fryser grejer så försvinner de flesta också från app drawer, så att du inte råkar starta en fryst app liksom..

jag har för mig att typ gmail finns kvar i app drawer även om den e fryst, fast om man startar den så står det typ " den är inte installerad" tror jag

14. nixxz

Mottagna gillanden:
    173

MINA ENHETER

Om jag skulle göra tb på alla apps i telefon, sedan tar jag bort dom från telefon.
    sedan återställer ha med tb. fabriksåterställer finns dom kvar då?

15. jimmyfogelqvist

jimmyfogelqvist Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    336
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung S22 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung S22 Ultra
    Info:
    Ganska bra telefon.
    Platta:
    iPad Air2
    Lite iakttagelser och tankar/frågor.

Efter att ha skaffat mig Root med hjälp av SuperOneClick installerade jag Titanium Backup och lekte lite med att avinstallera program som jag inte tyckte var så nödvändiga att ha kvar. Märkte dock att vissa program började FC så jag gjorde en hard-reset. Jag trodde såklart att telefonen skulle se ut som när jag fick den i kartongen från butiken, men det gjorde den ju inte. SuperUser låg nu inte längre som en installerad app, utan som ett systemprogram och jag kunde inte avinstallera den. Jag hade fortfarande root, men några appar fortsatte att FC emellanåt (Facebook, Gmail, Kalendern hittills).

Hur ska jag göra för att få bort allt jag har installerat och återställa den mjukvara som fanns i telefonen när den var ny från butik?

Har även letat efter någon sida med guider, typ step-by-step, om hur man installerar andra ROMs än original, men hittar inget bra, tips?

Installerade även ROM Manager, där det verkar som om man kan installera både ClockworkRecovery och custom ROMs direkt från appen, kan det stämma när det gäller Optimus 2X? Jag är total nybörjare på allt sånt här, men är teknikintresserad och vill gärna lära mig allt!

Tack för eventuella tips!

16. Alto

Alto Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    83

MINA ENHETER

att avinstallera program som du inte tyckte var nödvändiga i titanum backup är att gå på hal is :P

för att förtydliga lite. vissa appar ligger i root delen av det interna minnet i telefonen. du får inte ha tillgång till dessa appar därför att du kan pajja telefonen om du avinstallerar något viktigt. (appar som du själv installerar hamnar inte i root, det är därför du kan avinstallera dom)

när du rootar telefonen så ger du dig själv tillgång till dessa appar. (och därmed också tillgång till att pajja telefonen om du avinstallerar något viktigt)
    när du avinstallerar grejer via TB så skiter den ifall det är en ROOT app eller en användar app som du avinstallerar. den avinstallerar skiten ändå...

som jag har förstått det så finns det bara ett sätt att installera tillbaka program i ROOT delen av telefonen, via datorn (s.k. pusha in den via ADB)

superuser är en app som pushas in i root av ditt root program, därför tror telefonen att det är en system app när du startar om telefonen.

så här gör du för att pusha tillbaka vissa appar.
    1. ladda ner denna http://www.megaupload.com/?d=WMTR1HCX
    (den innehåller alla standard apps i optimus 2x + superuser)
    2. aktivera usb debugging i telefonen och koppla den till datorn
    (jag antar att du redan installerat drivrutiner?)
    3. starta CMD i windows (start->kör-> cmd)
    4. leta upp mappen där du har superoneclick installerat. (typ C:\superoneclick\)
    5. skriv i kommandofönstret cd C:\superoneclick (om detta är mappen där du har det installerat)
    6. skriv "adb devices" för att se om den känner av någon koppling till din telefon. om listan är tom så känner den inte av den. min telefon hette 034642788c3d7 eller nått sånt..
    7. skriv in adb remount
    8. lägg in appen SNS.apk i superoneclick mappen
    9. skriv in "adb push sns.apk /system/app"
    10. starta om telefonen
    11. njut av facebook.

carlinho, jimmyfogelqvist och Polynoma gillar detta.
  17. Chilaq

Chilaq Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    29

MINA ENHETER

Nu är ja lite konfundersam. Ska man helst installera appar, spara musik mm i externa minnes-kortet för att fria upp så mkt RAM det går eller hur funkar det egentligen det där med att göra telefonen snabbare? Ja har rootat, tagit bort ett par onödiga apps men i väntan på att mitt minneskort ska komma har jag däremot laddat ner spel och appar till telefonens inbyggda minne. Kommer det att göra telefonen trögare eller är det själva appsen som medföljde som strular till det? Kan nån förklara det där lite? Tack

18. Alto

Alto Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    83

MINA ENHETER

spelar ingen roll var du sparar appsen, det är de medföljande som segar ner telefonen för dom vill alltid vara igång

19. Chilaq

Chilaq Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    29

MINA ENHETER

Tack!

Sent from my Lg O2X

20. Oliviro

Oliviro Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Att frysa en app, kan man unfreeza den sedan om man vill använda den igen?