Guide: Roota 2.3.4(låst bootloader)!

Diskussion i 'Xperia Play' startad av xQze, 13 okt 2011.

  1. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 063
    Mottagna gillanden:
    8 567
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Tyvärr. Operatörslåsning sitter i hårdvaran och påverkas inte av root på något sätt.
     
  2. Vidur

    Vidur Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 apr 2011
    Inlägg:
    429
    Mottagna gillanden:
    34

    MINA ENHETER

    Kolla på XDA, finns de som mot en mindre avgift hjälper till att ta bort opertörslås.
     
  3. liath

    liath Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 apr 2011
    Inlägg:
    477
    Mottagna gillanden:
    53

    MINA ENHETER

    Tjena!
    En snabb fråga, måste jag flasha till en speciell version av 2.3.4 eller kan jag köra .bat filen direkt om jag redan har 2.3.4 som jag fått via PC Companion. Känner att roota börjar bli oundvikligt pga den lilla mängd app minne Xperia Play har.

    Om det fungerar att roota direkt utan att flasha ny 2.3.4 så bör telefonen inte heller återställas (jag tänker på all tid jag lagt ner på att fixa med Widgets osv)?
     
  4. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 063
    Mottagna gillanden:
    8 567
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Du kan roota direkt på den firmware version du kör nu utan problem. Du kommer inte att förlora minsta lilla information!
     
    liath gillar detta.
  5. liath

    liath Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 apr 2011
    Inlägg:
    477
    Mottagna gillanden:
    53

    MINA ENHETER

    Ok tack! Nu har jag ännu en fråga ;D. Det är så att enligt den beskrivning som du länkade till som finns på XDA så behöver jag installera ADB drivers for your device. Får jag fråga vilka du använt dig av?
     
  6. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 063
    Mottagna gillanden:
    8 567
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Hmm nu kommer jag inte ihåg exakt hur jag gjorde. Men i flashtool katalogen så finns det en "driver" katalog. Starta "ggsetup-2.2.0.10.exe" som ligger där inne. Om jag inte minns helt fel så får du då välja vilka drivar att installera och då kan du välja X10 drivar för de ska funka till våra lurar.
     
  7. Androiden

    Androiden Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 aug 2010
    Inlägg:
    252
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Hur rootar man via bara via mobilen?
     
  8. Heffa

    Heffa Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 mar 2011
    Inlägg:
    66
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Tänkte bara nämna att med senaste Flashtool (0.5.3.0) så kan man roota alla versioner (i alla fall upp till 2.3.4) med en enda knapptryckning :)
    zergRush-exploiten finns numera inbyggd i verktyget.

    Det finns m.a.o inte längre någon direkt anledning att hålla på och downgrade till 2.3.2 - Gingerbreak - OTA till 2.3.4

    Synd att jag upptäckte det först efter jag hade gjort just det i förmiddags, kunde sparat mig några timmars pillande.
     
  9. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 063
    Mottagna gillanden:
    8 567
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Den anledningen har inte varit nödvändig på väldigt länge, att nedgradera först. Zergrush grejen har kunnat roota 2.3.4 rakt av under en lång tid nu. Bara det att det inte funnits inbyggt i flashtool tidigare.
     
  10. Heffa

    Heffa Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 mar 2011
    Inlägg:
    66
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Det vet jag, berättade bara att zergRush finns inbyggd i flashtool nu.
     
  11. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 063
    Mottagna gillanden:
    8 567
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    OK men då förstår jag inte varför du skrev såhär:

    "Det finns m.a.o inte längre någon direkt anledning att hålla på och downgrade till 2.3.2 - Gingerbreak - OTA till 2.3.4

    Synd att jag upptäckte det först efter jag hade gjort just det i förmiddags, kunde sparat mig några timmars pillande.
    "

    Det framstår ju som att du gjorde en extra process fast du säger att du vet att det inte behövdes.
     
  12. fjolsson

    fjolsson Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jan 2012
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Skittelefon man har. Har försökt att roota med denna guide och med senaste Flashtool, men "usb debugg mode off" oavsett vad jag försöker göra. Med denna guide som ni har så hittar inte programmet min telefon i flashmode, ingen aning hur jag ska göra. Måste bootloadern bort eller så?
     
  13. Phukkitt

    Phukkitt Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 apr 2011
    Inlägg:
    169
    Mottagna gillanden:
    22

    MINA ENHETER

    Försök med det som dannejanne länkade till istället, gjorde det själv och det funkade, enkelt och bra.

    Klicka på denna länk så kommer du till hans inlägg:
    https://swedroid.se/forum/55400-guide-roota-2-3-4-last-bootloader.html#post784138
     
  14. beltet

    beltet Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jun 2011
    Inlägg:
    102
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Någon som kan fixa en alternativ länk till firmware filen. Den gamla är nere.
    Söker en Nordic variant. Spelar ingen roll vilken version. Bara den är en nordic.
     
  15. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 063
    Mottagna gillanden:
    8 567
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Verkar inte finnas att ladda hem längre. Blame USA. När Megaupload rök så försvann många sådana sidor i rädsla för att bli ditsatta så sidorna som hostar sånt är borta många av dem.

    Turligt nog för dig så har jag kvar just den firmware på min dator. Håller på att ladda hem den till min server för tillfället.

    Du kan ladda hem den här:

    http://dj-hostings.com/xperia/R800i_4.0.1.A.0.283_(1247-6212).ftf

    "Generic Nordic R800i 4.0.1.A.0.283 (1247-6212) (Android 2.3.4)"


    Kl. 19:00 idag så kommer den att vara helt uppladdad (har bandbreddsgräns på just uppladdning).
     
    beltet gillar detta.
  16. beltet

    beltet Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jun 2011
    Inlägg:
    102
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Jävlar! Tack så mycket! Vilken tur att du hade den kvar.

    Det är så att jag ska sälja min älskling och vill bloata den med nordiska grejer som det var från början. För min egen del skulle det inte spela någon roll. Men tror att folk kan bli gnälliga mot bbciplayer som inte funkar och såna grejer.
     
    Last edited: 29 feb 2012
  17. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 063
    Mottagna gillanden:
    8 567
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Det var så lite så! Brukar aldrig ta bort sånt där som man laddar hem. Man vet aldrig när det kommer till nytta igen.

    Skulle också göra en fresh install om jag skulle sälja min. Gör jag alltid så fort jag säljer en telefon. Så mycket som man håller på o trixar med luren så ;)

    Har också gått vidare till annan lur. Men kommer dock aldrig sälja min Play. Den är förpassad att enbart agera bärbar konsol för emulatorer numera och den gör ett underbart jobb på det!
     
  18. prettythingd

    prettythingd Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 nov 2011
    Inlägg:
    70
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Tjenare.
    Jag är relativt ny på forumet och har ingen som helt kunskap gällande ROOT och allt därtill.
    Skulle dock vilja göra det med min Xperia Ray för att ta bort massa program och även möjligheten att lägga in några.

    Har kollat igen massa root-trådar på diverse forum men eftersom jag inte har nån koll på hela grejen så förstår jag väldigt lite av allt som sägs. Känns liksom att alla börjar på steg 4/10. Men den här tråden verkar va mest relevant för mig.

    Jag har en Xperia Ray med 2.3.4, har inte inte "trixat" nåt förutom uppdaterat via PC Companion.
    Så om nån skulle kunna hänvisa mig till nån tråd eller eventuellt förklara hur jag ska gå tillväga utan att pajja allt.
    Och som jag förstår det så om man en gång har rootat så kan man ändå gå tillbaka till fabriksinställningarna om man vill senare?

    Har för mig att jag läste nåt om att Sony (Ericsson) skulle släppa nån ny stor uppdatering i April. Vad händer då om man har rootad och vill uppdatera?
    Ni verkar så duktiga på detta så jag hoppas på svar :)
     
  19. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 063
    Mottagna gillanden:
    8 567
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Du kan roota apenkelt. One click root. Det enda du behöver göra är att plugga in telefonen i datorn och sen dubbelklicka på en fil så sköts allt automatiskt.

    Gå till denna tråd:

    http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=1312859

    ...och ladda hem DooMLoRD's Easy Rooting Toolkit [v4] (zergRush Exploit)

    Funkar till Ray.

    Root går att få bort sen om man vill. Uppdateringar kommer komma till din telefon som vanligt (så länge du inte byter rom). Men ska du uppdatera då så måste du göra det över telefonen tror jag för om man gör det via dator så förlorar du då root etc...
     
    Last edited: 4 mar 2012
    prettythingd gillar detta.
  20. prettythingd

    prettythingd Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 nov 2011
    Inlägg:
    70
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Det låter ju enkelt och bra!
    Visst är det rekommenderat att jag backar upp det jag har nu på nåt sett?

    EDIT: Nu såg jag på den sidan att detta inte funkar på version 4.0.2.A.0.62, vilket jag har. Jag får leta en annan lösning.
    "Confirmed that this doesn't work with 4.0.2.A.0.62"
     
    Last edited: 4 mar 2012