[Guide] Roota din SGS2

Diskussion i 'Galaxy S2 - ROM-filer och utveckling' startad av pellen, 29 maj 2011.

1. swerres_pogar

swerres_pogar Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Bumpar!

Med risken att få svar som: "det står om du läser igenom tråden!"

Mvh.

2. Bmsone

Bmsone Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    112
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 10 Plus 512GB

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 10 Plus 512GB
    Det försvann för mig vid kernel byte, vet inte varför det kommer....

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

3. asfaltsbarn

asfaltsbarn Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Halloj!

Jag är total nybörjare och har några frågor.

1) vad är en kernel?
    2) vad är en rom?
    3) vad gör man när man flashar?
    4) om jag rootar och flashar och hela klabbet och sen får problem med telefonen. Går det att fixa tillbaka till original så att jag kan lämna in den till 3 utan att de ser att jag fifflat med den?
    5) Är det guiden på förstasidan som gäller? Tråden verkar handla om andra guider och sätt också?
    6) Tack för hjälpen!! :)

flurka gillar detta.
  4. harull93

harull93 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    62

MINA ENHETER

1) Man kan säga att kerneln är motorn till mobilen, det är den som avgör om mobilen ska satsa på prestanda eller batteritid till exempel. Simpelt förklarat. :)
    2) En ROM är ett operativsystem.
    3) När du flashar lägger du in en ny kernel eller ett nytt ROM på din mobil (vanligtvis)
    4) Ja, det är möjligt. Genom att flasha tillbaka till original ROM så rooten försvinner, sedan kan du använda USB-jig (kostar 29:- på droidstuff.se) som tar bort spår av att du använt haft andra ROM's på mobilen!
    5) Denna guide funkar perfekt! :)

Last edited: 29 dec 2011
    asfaltsbarn och flurka gillar detta.
  5. j1mp492

j1mp492 Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Vad är bäst att använda, ROOT kernel typ som CF-Root eller SuperOneClick? Läst att CWM kan försvinna med färdig rootad kernel om man flashar custom kernel, och i värsta fall root. Så jag antar att SuperOneClick är bättre/säkrare även om det är lite krångligare?

6. harull93

Mottagna gillanden:
    62

MINA ENHETER

Jag har alltid kört med CF-root och det är hur smidigt som helst. Har dock aldrig provat superoneclick då jag är rädd för förändringar. :P

7. Dellblod

Dellblod Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    17

MINA ENHETER

Har en fråga. Om jag skulle roota min s2:a bara för att ta bort alla samsung apps som följer med, kommer detta göra någon skillnad, eller kommer jag uppleva samma batteritid?

8. harull93

Mottagna gillanden:
    62

MINA ENHETER

Du kommer nog inte märka någon större skillnad. Apps som inte är igång drar ju inte batteri. :-)

Men det är alltid trevligt att ta bort alla skitapps som följer med.

9. Dellblod

Mottagna gillanden:
    17

MINA ENHETER

Nej, jag tänkte bara på hur alla klagade hur mycket batteri de drar, och hur störande de var. Vad tycker du om rooting, är det värt att ge sig in i detta? Vad kör du för rom, och upplever du denna bättre än stock, varför?

Tack

10. harull93

Mottagna gillanden:
    62

MINA ENHETER

Alltså, innan jag rootade så var jag väldigt skeptisk och rädd för att jag skulle pajja telefonen för jag är en, vanligtvis, väldigt klumpig människa. Men när jag väl hade rootat så var det väl inget speciellt, det var när man slängde in nya kernels & ROM's som det blev skillnad!

Jag tycker det är ett måste! Till exempel Cyanogenmod ROM är som att ha en helt ny mobil. Du får full kontroll över mobilen och kan ändra i princip vad du vill. Men andra kernels kan du även öka din batteritid markant.

I helhet så tycker jag det är skitbra att ha! Jag kör just nu med CheckROM Revolution v.4 och det funkar finfint! Inte några problem alls.

Följ bara guider och sådant så kan du omöjligen tabba dig! :)

Dellblod gillar detta.
  11. Mlar05

Mlar05 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Hej,

Jag har googlat och gjort diverse sökningar men jag lyckas verkligen inte fixa det här problemet. Jag har rootat min S2a, följde guiden som fanns på första sidan i den här tråden.

Problemet är att färgerna blir dassiga och jag kan inte få in en annan rom för då får jag bara följande felmeddelande:

Installing oackage
    finding update package...
    opening update package...
    verifying update package...
    E:failed to verify whole-life signature
    E: signature verification failed
    Installation aborted

Troligtvis är jag inte ensam om det här problemet men jag har kört fast, jag kan verkligen inte komma ur det här och få en annan kernel och rom. Vad göra?

Tack på förhand!

12. svettipung

svettipung Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    33

MINA ENHETER

Det är inte så att du bara går in under advanced i cwm, och sätter signature verification på disabled?

13. Mlar05

Mlar05 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Låter förbaskat logiskt men har jag rätt program? Använder mig av rom manager och rom toolbox,behövs det något mer eller gör jag det i recovery läget?

14. svettipung

Mottagna gillanden:
    33

MINA ENHETER

Gör det i cwm, som du märkt krabar bara rom manager med sgs2.

15. Dellblod

Mottagna gillanden:
    17

MINA ENHETER

Bara några sista funderingar innan jag ger mig in på detta.
    1.Jag vet att förutom ROM's så finns det kernals som man lägger in, vad är detta, vad gör de för skillnad, är detta något man måste lägga in?
    2. Vad rekommenderar du för app, ifall man vill göra backup osv, har märkt att det finns 3 bra root appar, Rom Manager, Root toolbox, och titanium?
    3. Behöver jag göra backup på min mjukvara, dvs ifall jag skulle vilja unroota telefonen, eller hittar man lätt detta via nätet?
    4. Jag har även märkt att visa ROM's krävs att man "flashar" in flera gånger, till och med sett någon försökt 5 gånger, varför detta?

Tack för alla svar.

16. harull93

Mottagna gillanden:
    62

MINA ENHETER

1. Kernel är i princip mobilens motor, den bestämmer (som jag sa tidigare) hurvida mycket ström mobilen ska dra, hur snabb den ska vara. SiYah är en riktigt bra kernel som är batterisnål och snabb! Du måste inte flasha in en custom kernel men med de flesta ROM's så ingår det en kernel som är speciellt anpassad för just den ROM'en.

2. Jag gör inga app backups, det orkar jag inte. Dock brukar jag göra nandroid backups innan jag provar på något nytt, då kan jag enkelt återställa telefonen ifall någonting går snett vid flashning. En Nandroid backup görs via CWM (root required). Titanium Backup är dock ett riktigt bra program ifall du vill ta bort massa systemapps som egentligen inte ska gå att ta bort.

3. Det går att hitta original samsung firmware på News - www.SamFirmware.com

4. Det är oklart, ibland kan mobilen missa någonting och börja fula sig och då krävs en reflash. Har aldrig behövt göra det själv dock!

Något jag tycker du ska göra till en vana är att göra en wipe varje gång innan du flashar in en ny ROM, på så sätt undviker du risken att stötta på problem vid flashning.
    När du gör en wipe så:
    Rensar du Cache
    Rensar Dalvik Cache
    Rensar data/factory reset

Jag flashar alltid via CWM(direkt från mobilen) då jag anser att det är bekvämare än att flasha via Odin.

Hoppas jag var till bra hjälp!

Last edited: 30 dec 2011
  17. Dellblod

Mottagna gillanden:
    17

MINA ENHETER

Ok, nu har jag rootat telefonen och ja har laddat ner CheckROM Revolution HD v4. Jag undrar, ja behöver väl inte ladda ner kernal, eftersom jag såg att denna hade dark knight, vet inte ens vad det är, men stämmer detta? Är det bara att installera?

Ska jag lägga zip filen på det interna minnet eller det externa?

18. svettipung

Mottagna gillanden:
    33

MINA ENHETER

Du lägger det på vilket minne du vill av dem. Sen går du in i recovery och gör en backup. Efter det wipear du data/factory, cache och dalvik cache som ligger under advanced sen flashar du checkrom. Du behöver inte flasha någon kernel då du får en när du flashar checkrom(gäller alla roms).

Sänt från Johan

19. Dellblod

Mottagna gillanden:
    17

MINA ENHETER

Ok, men innan jag börjar med allt detta, så måste jag ha Rom manager? Eftersom när jag är inne i Recovery mode, så har jag endast de blåa menyerna just nu och 4 val, stämmer det jag säger?

Edit: Provade att gå in i Recovery mode via Rom manager,och jag får fortfarande endast upp blåa menyer, hur får jag resterande, dvs de orange också?

Last edited: 31 dec 2011
  20. svettipung

Mottagna gillanden:
    33

MINA ENHETER

Har du gjort cf-root eller? Isåfall ska det se ut såhär ungerfär,

Omdirigeringsmeddelande

Altså cwm recovery. Har du detta är det bara att följa det jag skrev ovan.