1. Kernel är i princip mobilens motor, den bestämmer (som jag sa tidigare) hurvida mycket ström mobilen ska dra, hur snabb den ska vara. SiYah är en riktigt bra kernel som är batterisnål och snabb! Du måste inte flasha in en custom kernel men med de flesta ROM's så ingår det en kernel som är speciellt anpassad för just den ROM'en.
2. Jag gör inga app backups, det orkar jag inte. Dock brukar jag göra nandroid backups innan jag provar på något nytt, då kan jag enkelt återställa telefonen ifall någonting går snett vid flashning. En Nandroid backup görs via CWM (root required). Titanium Backup är dock ett riktigt bra program ifall du vill ta bort massa systemapps som egentligen inte ska gå att ta bort.
3. Det går att hitta original samsung firmware på News - www.SamFirmware.com
4. Det är oklart, ibland kan mobilen missa någonting och börja fula sig och då krävs en reflash. Har aldrig behövt göra det själv dock!
Något jag tycker du ska göra till en vana är att göra en wipe varje gång innan du flashar in en ny ROM, på så sätt undviker du risken att stötta på problem vid flashning.
När du gör en wipe så:
Rensar du Cache
Rensar Dalvik Cache
Rensar data/factory reset
Jag flashar alltid via CWM(direkt från mobilen) då jag anser att det är bekvämare än att flasha via Odin.
Hoppas jag var till bra hjälp!
Last edited: Dec 30, 2011