[Guide] Roota din SGS2

Diskussion i 'Galaxy S2 - ROM-filer och utveckling' startad av pellen, 29 maj 2011.

1. -Henric

-Henric Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    349

MINA ENHETER

Tweaks är modifieringar i systemet. Alltså man kan lägga till/ta bort saker så att den blir exempelvis snabbare, annat utseende och så vidare.

Angående homescreens så kan du ändra de på alla de 3 ROMarna som jag nämnt ovan.

Om du skall gå efter batteritid som nummer 1 så skulle jag vilja tipsa dig om att stanna kvar på Samsung's original-ROM och installera DETTA MOD. Det är JKay's Deluxe framework och gör användarupplevelsen bättre samt så får du bättre batteritid.

Du kan egentligen nästan göra samma sak på alla de 3 ROMarna, allt handlar bara om hur mycket tid du vill lägga på det. Om du väljer att ROOTa så vill jag även tipsa dig om att underklocka om du inte spelar krävande spel. Jag har underklockat min telefon till 800 MHz och har ändå inte märkt av några skillnader alls (allt flyter på som vanligt). Med underklockning så sparar man batteri. Sedan finns det även undervoltning som kort och gott kan beskrivas att den drar mindre ström i de olika klockfrekvenserna (Var försiktig med detta. Om du inte vet vad du gör så skall du nog stå över).

Men om du är ny inom Android så var god och läs igenom Swedroid's Wiki först så du får en förståelse om vad ROOTning innebär, vad det kan innebära för risker, vad en custom ROM är o.s.v. Den hjälpte mig enormt när jag först kom till Swedroid sommaren 2010.

rafflan gillar detta.
  2. rafflan

rafflan Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

Okej tack så mycket. Lutar ändå åt CyanogenMod. Här kommer några frågor som jag har innan jag börjar roota.

1. Vilka stock apps kan jag ta bort utan att jag förstör något efter jag rootat?
    2. Vilka system apps kan jag flytta till sd kortet så det inte tar upp internt minne och hur gör jag detta?
    3. Jag kommer söka på apk filer för appar på google och vilja lägga dem på mina filer på telefonen och installera dem där. Men i vilken mapp ska jag installera dem i?
    4. Vart kan jag ladda ner CyanogenMod?
    5. Tänkte följa Swedroids guide för rootning, jag har android verision 4.0.3. Guiden funkar för den verisionen va?
    6. Tycker du jag ska ta backup på min telefon? Isåfall förslag på någon gratis app som håller så om något går fel kan jag återställa till de ursprungliga jag hade.
    7. Jag som tänkte överklocka :D Men telefonen blir väl segare av underklock men hur mycket bättre batteritid får man?

Tack så mycket, hoppas du orkar svara på "noob" frågorna :)

3. -Henric

Mottagna gillanden:
    349

MINA ENHETER

Jag orkar absolut svara på dina frågor och ser inga frågor som dumma.

1. Jag har tyvärr ingen aning just nu då jag inte har en Samsung-baserad ROM framför mig för tillfället. Men allt som heter någonting med widget i namnet kan tas bort utan att skada någonting. Ledsen för tråkigt svar man jag vet faktiskt inte just ju.

2. Angående VILKA appar du kan flytta över så vet jag inte då jag inte använder Samsung's ROM, utan CyanogenMod. Du kan dock alltid kolla själv genom att gå in på inställningar, appar och sedan klicka på en app och se om det finns "Flytta till SD-kort" (eller något i den stilen).

3. Om du vill ladda ner .apk-filer så kan du bara lägga dem direkt på telefonens minne (alternativt skapa en mapp för att ha bättre koll vart du har dem). Du kan installera .apk-filerna oavsett vart i telefonen du lägger dem :)

4. Om du vill ha en stabil CyanogenMod så rekommenderar jag CyanogenMod 9 RC2 (RC = Release Candidate). Den hittar du HÄR (behöver du hjälp hur man installerar så kan jag personligen hjälpa dig om du har Facebook (för chatten).

5. Om du tänkt att installera CyanogenMod direkt så behöver du inte ROOTa på det sättet. Du kan istället bara lägga in en annan kernel (kärna) i telefonen vilken ger dig både ROOT och tillgång till att installera CyanogenMod.

6. Om du installerar den kerneln (kärnan) som jag nämnde i punkt 5 så finns det en backup-funktion som tar backup på allting som du sedan bara kan återställa om något skulle bli problem (denna back-up kallas för NANDroid backup).

7. Jag ser ingen mening med att överklocka en redan snabb telefon. För mig så hjälper underklockning oerhört och sparar en del batteri. Men om du verkligen skulle vilja överklocka så finns ju möjligheten till det också, men på bekostnad av batteriet :P Att telefonen blir segare av underklockning beror bara på hur mycket man underklockar den. Allt under 800 MHz uppskattar jag som långsammare. Jag använder dock automatiseringsprogrammet Tasker som hjälper mig att höja klockfrekvensen till 1200 MHz när jag startar igång ett mer krävande spel på telefonen.

rafflan och infamy gillar detta.
  4. rafflan

rafflan Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

A.
    Tack för alla svar, har lite bättre koll nu.

Vill lägga in CyanogenMod direkt så vi kan köra på det där kernel. Men skicka länk till din profil i Facebook så lägger jag till dig där så kan vi chatta när jag installerar allt ikväll tänkte jag.

5. -Henric

Mottagna gillanden:
    349

MINA ENHETER

Skickat länk till dig. Kolla dina privata meddelanden :)

6. gmd

gmd Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Om jag skulle vilja lägga in Cm9 RC2 på min s2a måste jag byta kernel då?
    CF-Root-SGS2_XX_XEO_LPQ-v5.3-CWM5 (vet ej om det är rätt men telefonen funkar, glömde kolla innan jag la in med Odin)

Om telefonen!
    Modellnummer GT-I9100
    Android-version 4.0.3
    Basebandsversion I9100XXLPX
    Grundversion 3.0.15-I9100XXLPQ-CL223505 se.infra@SEP-94 #3

Last edited: 31 jul 2012
  7. Boss302

Boss302 Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    187

MINA ENHETER

Cyanogenmod har egen kernel som följer med när du flashar.
    CF-root är då väck.

Du flashar cyanogenmod via cmw recovery som följer med cf-root som du flasha med odin.
    Edit: Gör en backup på din nuvarade rom via cwm recovery innan du flashar CM9

8. gmd

gmd Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Okej så jag behöver bara flytta över cm9 till mitt SD kort sen starta om i vol upp+home+power sen följa vanliga instruktionerna med wipe o sånt?
    ska man ha gapps o sånt till denna eller följer även dom med?

9. Boss302

Mottagna gillanden:
    187

MINA ENHETER

Japp.

navigera med vol +/-
    välj med hem

Först backup.
    När det är klart.

wipe data/factory reset
    wipe cache
    advanced -> wipe dalvik cache (vet ej om det behövs)
    install zip
    choose zip from internal eller external sdcard -> "CM9".zip
    Sedan install zip igen om du behöver installera gapps (jag vet ej)
    klart
    Välj reboot system now.

Jag har varit med om att man får flasha CM 2 ggr för att luren ska komma förbi samsung loggan. Det var dock ett bra tag sedan jag körde CM.

10. gmd

gmd Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

jag gjorde om allt så nu funkar det men jag saknar typ google play eller vad det heter så kan inte installera några apps.. då behöver jag gapps hur ska jag hitta det?

11. Boss302

Mottagna gillanden:
    187

MINA ENHETER

gmd gillar detta.
  12. gmd

gmd Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Tack jag hittade dock en nyare med gapps, 27/4/2012 den funkar lika bra tror jag, enda jag saknade va youtube och lite annat men tankade ner det från google play.
    Tack för din hjälp

Upptäckte nyss att jag inte har någon 3g täckning är det cm9 som inte har fått det att fungera eller är det något fel på min?

13. infamy

infamy Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    17

MINA ENHETER

Ett riktigt stor tack till Hexic, både för hjälpen av installationen av CM och guiden.
    Enkelt tydligt.

14. -Henric

Mottagna gillanden:
    349

MINA ENHETER

Det var så lite så. Om ni behöver mer hjälp så hojta till bara :)

-- Hexic | Henric --

15. adesva

adesva Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag rootade förut, pre ICS, men efter att ha uppgraderat till ICS verkar mina sudo-rättigheter ha försvunnit. Superuser finns kvar som applikation, men ser inte ut som det fungerar.

Behöver jag roota om eller räcker det med att dra igång recovery (om jag nu ens har kvar det, ska kolla så fort telefonen är färdigladdad) och flasha in ny kernel? Tänkte pröva CM9.

16. stillton

stillton Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

efter senaste uppdateringen så blev jag tvungen att roota om luren och passade då på att skriva en (förhoppningsvis) lättförstådd guide på svenska baserat på denna guide: http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=1501719

enkel rootguide för galaxy S2 (du måste ha uppdaterat telefonen till ICS)

ladda hem denna fil: CWM.zip

lägg den filen på telefonens externa minneskort. (GTI9100\Card)

ladda hem denna fil: SU-Busybox-Installer.zip

lägg den filen på telefonens interna minneskort (GTI-9100\Phone)

(lägg filerna direkt på minneskorten, inte under någon mapp för att göra det så enkelt som möjligt.)

stäng av telefonen.

håll inne volym upp + hemknappen + power-knappen i ca 5 sekunder tills galaxyloggan kommer upp för att komma in i recovery mode.

tryck en gång på volym ner-knappen för att markera raden "apply update from external storage". tryck på powerknappen.

stega ner med volym ner-knappen till CWM.zip. tryck på powerknappen.

peka på "install zip from sdcard"
    (nu trycker du direkt på skärmen istället för att stega med volymknapparna)

peka på "choose zip from sdcard" längst upp.
    bläddra längst ner tills du hittar "SU-Busybox-Installer.zip" och peka på den.
    bläddra ner och peka på "Yes - Install SU-Busybox-Installer.zip".

peka på "go back"
    peka på "reboot system now".

klart!

(du kan nu ta bort filerna som du la in på minneskorten om du vill)

denna variant ger inget gult utropstecken vid uppstart av telefonen som andra varianter kan göra.

och för att vara extra tydlig för er som är nybörjare så ger detta bara rootaccess. du kör fortfarande på samsungs orginalmjukvara men kan lägga in appar som kräver root-access. inget försvinner eller förändras på telefonen förutom att du nu har "adminrättigheter" till telefonen.

Last edited: 9 aug 2012
  17. LINJEinc

LINJEinc Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    92
    Operatör:
    Telia FI
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 11 Pro 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia FI
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 11 Pro 5G
    kan man köra efter din guide, även fast man redan har root och kör custom rom, tänkte mest på att bli av med gula triangeln

18. Boss302

Mottagna gillanden:
    187

MINA ENHETER

Det tar inte bort triangeln.. triangeln kommer inte p.g.a att du inte flashar med odin i download mode.

Kör du ics så ladda hem/köp triangle away (av chainfire) från google play.
    Detta återställer aven flashräknaren precis som en usb-jig med "old bootloader" (den går att flasha in manuellt också, hittas t.ex här http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=1075278).

För att bara få bort triangeln så kan du flasha en stock firmware o sedan göra enligt guiden ovan. Men flashräknaren kommer stå kvar iaf.

LINJEinc gillar detta.
  19. Galaxxy

Galaxxy Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    35

MINA ENHETER

När jag startar i ODIN 1.85 stannar den i boot.bin.

Om jag försöker i odin 3.04 så slutar ODIN svara. Någon som har en lösning?

20. Watson

Watson Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    22

MINA ENHETER